I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Forskare: du kan bli osynlig

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-06-19 01:15

Forskare: du kan bli osynlig

Foskare i matematik har löst     osynlighetskoden- och kan trolla bort både folk, flygplan och hela öar. Himligheten är ett artificiellt material som leder ljus runt objektet och där med gör det näst intill omöjligt för ögat att upptäcka. Till grund ligger en matematisk formel som visar hur elektriska och magnetiska fält uppträder. forskarna tror nu att de kan kasta en osynlighets mantel över allt från människor och hela landsmassor. och möjligheterna är oändliga. En ö kan skyddas från en tsunami genom att vattnet inte upptäcker att den finns där. ett strids flygplan kan undvika radar och beskjutning. ett fartyg kan utan förvarning plötsligt uppenbara sig i hamnen mitt framför ögonen på dig.....      

haha ja tycker detta låter rätt roligt ;) vad tycker folket här?

Get MAD and change

2007-06-19 01:40
Källa?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-19 01:44
Jag har också hört talas om det där. Tror  till och med att dom redan har konstruerat en osynlighets mantel för människor.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12

2007-06-19 01:45

hehe vore coolt om det fanns en sån "osynlighets mantel" som i Harry Potter.  Tror dock inte allt för mycket på det, har du dock någon källa stark som Hulken ska jag överväga mina tankar kring detta!

2007-06-19 01:47
Nja, det stämmer inte riktigt.. Saker som;

* Ljusförhållanden och vinklar gör det ganska enkelt att se att det är ngt där, fluktuationer.

* Vid kanten finns det inte möjlighet för ljuset att träffas i rätt vinkel för att ledas runt, därför ser du en svag silhuett.

* Skuggor under objektet.

* Objektets fysiska massa är fortfarande där, så en ö räddas inte från en tsunami.

Tänk filmen rovdjuret i bästa fall. Men du kanske bara drev lite? ;)

2007-06-19 01:47
haha skojar ni eller, behövs ingen källa till det här.. DET ÄR SANNING!!

2007-06-19 02:03
min källa är dagen eller nu gårdagens afftonbladet. GAIA - okej men dom hade löst osynlighetskoden så, det kanske är möjligt.. vad vet du ? vad vet jag ?
Get MAD and change

2007-06-19 02:04
och det dära med tsunamin, det tyckte jag också lät väldigt konstigt eftersom det fotfarande finns "under mantlen"
Get MAD and change

2007-06-19 02:10

no offense men Aftonbladet snackar för mycket bull ibland, det där med att en Ö skulle kunna skyddas genom att vara osynlig är ju omöjligt? då det fortfarande är där fysiskt.. om dom nu upptäckt allt detta borde det väl fått mer uppmärksamhet i tv, tidningar osv. Vi alla får se =)

2007-06-19 02:15
Känner till teknologin och den är inte ny men har bara inte masnifesterats pga materialbrist. Men helt osynlig blir du dock inte. Som sagt, man ser rovdjuret i filmen även fast han är "osynlig". I första hand är teknologin menad för amerikanska trupper. De håller redan på att ta fram en combat suit.

//Pz
Moderator

2007-06-19 02:35
Old news. Harry har en osynlighetskappa och Frodo en ring.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2007-06-19 03:07
Det stora problemet med materialet är ju att det som är osynligt inte ser omvärlden heller.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2007-06-19 05:51
Svårt att göra 2 hål för ögonen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-19 06:21

Alltså, vem tänkte ut det där med att det skulle fungera som ett tsunamiskydd? En tsunami är inte ett djur som går runt och tittar efter öar att lägga sig på. Eller vadå?

2007-06-19 06:40
Det är aftonbladet, räknade du med att de hade tänkt innan de publicerade?

2007-06-19 09:32
En ö kan skyddas från en tsunami genom att vattnet inte upptäcker att den finns där

Jag tror inte tsunamin bryr sig.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-06-19 09:41
Rent fysiologiskt kan man ju gå genom en vägg med.
Hade man kunnat vända alla atomer i olika positioner så att de inte rörde varandra, samtidigt, och i rytm med väggens atomer - då borde de inte krocka med varandra. Ergo - du kan gå genom väggen.

Rent teoretiskt hade det fungerat, men praktik är en helt annan grej :)

2007-06-19 09:44
Såg en dokumentär på Discovery eller nåt om precis samma sak, det var ungefär 10 år sen nu.

2007-06-19 09:54
Det där är fan old news....

För 100 kr skickar jag frodos mantel till postförskott! :D
- "breaka... är de när man är ute och slåss med polisen?
du är väl inte ute och slåss eller...."
/momma

2007-06-19 10:10
En ö kan skyddas från en tsunami genom att vattnet inte upptäcker att den finns där.

HAHAHAHAHHA
alltså, skämtar du eller?

tror du tsunamin bryr sig om den SER ön eller inte?
hahahaha

:)

att du leder ljuset så att den inte syns påverkar inte att den är där..
som att du inte skulle kunna slå en person med en sån mantel ungefär.. lika logiskt.. fniss :(
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-19 10:15
min källa är dagen eller nu gårdagens afftonbladet. GAIA - okej men dom hade löst osynlighetskoden så, det kanske är möjligt.. vad vet du ? vad vet jag ?

använder man Aftonbladet och möjligt i samma mening är man minst dubbelt så pantad som tidningens skapare...

fett läskigt dock, nån kan stå bakom en fast man inte har en aning om det... snacka om att det blir kaos om Al-Quaida får tag i en sådan...
Get Random!

2007-06-19 12:01
"En ö kan skyddas från en tsunami genom att vattnet inte upptäcker att den finns där."

Pajja-Production
Är du dum i huvet?
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2007-06-19 13:08
har också läst om detta i illustrerad vetenskap,  men dom nämde också många problem.

Många år av forskning kvar tror jag.

2007-06-19 13:35
jag såg någon dokumentär där dom visade just några exempel av sånt där. Det va i japan om jag inte minns fel som dom hade tagit fram något, såg ut som typ en genomskinlig trasa, och satte man det framför någon kroppsdel blev man osynlig.

Och som sagt, helt osynlig blir man ju inte, blir som på tvspel ungefär.
Ave, imperator, morituri te salutant.
Iacta alea est!

2007-06-19 14:03
yrkesmördaren P26  idiot, det är väl inte jag som hittat på det jag skrev där uppe, inte jag som tror, skrev bara rakt av från artiklen.. så nej det är jag inte
Get MAD and change

2007-06-19 15:52

Det var i gårdagens Aftonbladet. Tyckte också det lät skumt med  "En ö kan skyddas från en tsunami genom att vattnet inte upptäcker att den finns där". Sedan läste jag detta:

The technology has obvious military applications - indeed, Guenneau spent two years working for the Pentagon. However, he claims he'd now rather put the technology to humanitarian use, such as making entire islands 'invisible'. 'We could protect a boat or an island from a tsunami - and we could do it in no time,' Guenneau claims.

The Liverpool academic says it's far easier to manipulate water than light. He claims that by building barriers in a particular 'star shaped' configuration, it would be possible to make water flow around objects as if they weren't there. 'It will be some kind of ring around an island. Within the ring there would be structured material - it could be wood or concrete - only the shape matters. Whichever material is strong enough will behave in the same way. The wave goes smoothly around the island - effectively the island becomes invisible,' he says.

http://www.pcpro.co.uk/news/114297/open-source-software-makes-the-invisible-man.html

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2007-06-19 17:00
Pajja

Ok

Har sett en video med det. japanerna utvecklade en kub och en jacka med materialet..finns säkert på youtube
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2007-06-19 18:22
En tsunami kan väll inte se?

2007-06-19 19:06
mantis 

joho då,kan den visst det.
http://www.aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,1104598,00.html<br>

2007-06-19 19:19
ATLien F22 förklarade ju. Jag skrattade åt det som fan när jag såg det först, men grejen är det att vattnet går runt en barriär runt ön eller något liknande. Så man ser ut, och ser in, men vattnet går runt vilket skyddar ön.

2007-06-19 20:43
En ö kan skyddas från en tsunami genom att vattnet inte upptäcker att den finns där

W00T? Vattnet ser inte ön eller? så den struntar i den eller? :S
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2007-06-19 20:44
Fast det är grymt dåligt formulerat i artikeln.

2007-06-19 21:04

2007-06-19 21:06
Coolt som fan men materialet syntes ganska mycket när man var beredd på det.

2007-06-19 22:18
Det finns inget material än..  jesus christ..

De har hittat en teknik som teoretiskt kan fungera men du kan inte applicera den på något än. Vi vet att det går att böja ljuset..  men vi vet inte riktigt hur vi ska göra det
mama said knock you out

2007-06-19 23:49
den där japsegrejen är ju dock inte helt äkta..
den använder sig ju av kameror osv..
cry me a river!
--> thcrew

2007-06-20 14:15
En ö kan skyddas från en tsunami genom att vattnet inte upptäcker att den finns där.
haha va???...
What would macgyver do?

2007-06-20 15:22

Illa formulerat av Aftonbladet, läs mitt inlägg!
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2007-06-20 21:09
om man blundar sen man inget..

d e d mest logiska tycker jag =)
vi är överallt!

2007-06-21 00:41
ATLien F22 nice att du skrev det =)  stog faktiskt lite bättre där hehe =) . fett cooolt iaf. hoppas de kommer imon ;) haha
Get MAD and change

2007-06-21 01:01

Resultatet av för mycket Disney-tittande ...vågor med glada munnar, ögon och kan prata osv. ;)

Skämt å sido, detta citat arkiveras för "årets..." 2007 ;)

2007-06-21 01:18
daviden p25, 

du läste aldrig

The technology has obvious military applications - indeed, Guenneau spent two years working for the Pentagon. However, he claims he'd now rather put the technology to humanitarian use, such as making entire islands 'invisible'. 'We could protect a boat or an island from a tsunami - and we could do it in no time,' Guenneau claims.

The Liverpool academic says it's far easier to manipulate water than light. He claims that by building barriers in a particular 'star shaped' configuration, it would be possible to make water flow around objects as if they weren't there. 'It will be some kind of ring around an island. Within the ring there would be structured material - it could be wood or concrete - only the shape matters. Whichever material is strong enough will behave in the same way. The wave goes smoothly around the island - effectively the island becomes invisible,' he says.

eller ?

Get MAD and change

2007-06-21 02:53
Nova - Om man blundar ser man ju mörker, det är ju alltid nåt...

"fett läskigt dock, nån kan stå bakom en fast man inte har en aning om det... snacka om att det blir kaos om Al-Quaida får tag i en sådan..."

Fan nu blev jag fett nojjig, vevat runt i hela rummet i en kvart nu för att försäkra mig om att inget finn där, även sparkat under sängen ett par gånger och spottat i sopkorgen...Tvångstankar, haha.... Tvångstankar kan fan ta kål på en, jävligt jobbigt! Fast
jag tror nog inte helt på grejen, fifan.
soundcloud.com/brormusk/sets

2007-06-21 02:55

Foskare:P

Forskare*

2007-06-23 02:04
"En ö kan skyddas från en tsunami genom att vattnet inte upptäcker att den finns där"

Fan shit, det är ju ingen ö här. Vi vänder nu! Nej men seriöst, tänk lite på vad du skriver innan du trycker på skicka. =)
That's just stupid.

2007-06-23 02:07
Glömde tillägga att filmen som någon länkade på youtube är fake =)
That's just stupid.

2007-06-23 11:36
hahaha vattnet ser inte ön? haha     
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2007-06-23 14:46
Papalagi P23

Har du också sett osynlighetsmanteln i harry potter, liksom bästa beviset någonsin! DÄR HAR DEM DET PÅ FILM TO M :P
http://blogg.streetsofgothenburg.se/
Rappare

2007-06-23 14:52
Länken är ju helt klart fejk.
Om den här idén ska funka så måste "manteln" "veta" vad den ska osynliggöra. Eller finns det nån speciell kod som gör att den bara döljer människor?

2007-06-23 21:11
"En ö kan skyddas från en tsunami genom att vattnet inte upptäcker att den finns där"
hahahahhahaha

2007-06-23 22:09
Det på youtube filmen är väl gjort med hjälp av kameror? Alltså att man filmar det som är bakom objektet och projicerar det på framsidan av objektet och därmed blir objektet "osynligt" eller genomskinligt. Inget konstigt med det! Coolt att dom kommit på tekniken för att böja ljuset nu också! Men det lär ta ett tag innan det blir tillgängligt för oss dödliga.

Bästa citatet någonsin för övrigt! Det om tsunamin. :D
Married to the money, fuck the world, that's adultery