I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att sätta djur framför människan.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-09-23 01:25

Att sätta djur framför människan.

Det händer ibland när  jag ser gatuhundar i en stad och tänker "Tänk om jag fick ta han dom dessa hundar som snokar runt på gatorna varje dag efter mat och vatten utan att ha en husse/matte".

När jag däremot ser en tiggare/uteliggare så har jag inte känslor alls, efterssm jag vet att dom kan också klara sig om de kan ta tag på sig själv och finna ett hem och mat osv osv. Eller så kanske det inte går överhuvudtaget, vem vet?

Mår ibland dåligt att veta att det finns övergivna valpar på någon gata någonstans i världen som ropar på hjälp.

Jag vet att jag tänker lite sjukt nu, men så är det.

Jag sätter djur i första hand när de gäller omvård konstigt nog, eftersom det är vi människor som har sett till att dom får ett helvete på gatorna.

2007-09-23 01:37
va fan snackar du för skit? du menar allvar att du hellre räddar en sketen hund än en människa?

Jag sätter djur i första hand när de gäller omvård konstigt nog, eftersom det är vi människor som har sett till att dom får ett helvete på gatorna

utveckla det där tack?
http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-09-23 01:40
Jag tror att det är undermedvetet, att människor hamnar där de hamnar efter medvetna val medan ett djur råkar ut för saker de inte kan hjälpa.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-09-23 01:45
vad har de människor som föds fattiga gjort för val då?

2007-09-23 01:47
Labbi P17 : Jag kanske var otydlig. Jag tror att han tänker så för att han undermedvetet känner som jag förklarade. Inte att det ÄR så. Ok? :)
-QanA

2007-09-23 10:40
Även hundar kan födas fattiga också, dvs HOS fattiga människor.

En sketen hund kan inte rå för det medan en uteliggare har alltid två val. Antingen sluta dricka och söka hjälp eller fortsätta dricka.

2007-09-23 11:37
spetsnaz - ...eftersom alla uteliggare är uteliggare enbart för att de dricker, eller?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-09-23 11:47
håller med jump, tror att de är ngt undermedvetet, av samma anledning använder man djur i film för att pointera ngn riktigt hemsk människa- en bad guy kan döda 10 pers utan att man bryr sig, men tar han livet av en hund på film, then hoooly smokes he's evil.
det är bara ngt undermedvetet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-23 12:29
Mabande P30: nej för att hunden kan inte gå till arbetsförmedlingen bla och eller skaffa käk själv.

2007-09-23 13:28
Det är väl inget konstigt att anse att djur är lika mycket värda som människor. Tycker inte jag iallafall. Det är ju bara biblisk etik som påstår annat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-23 13:42
spetsnaz - Sen när har gatuhundar haft svårt att hitta mat? Känns som att de är effektivare på det än uteliggarna.
Men lite mer on-topic så har du fortfarande inte svarat på min implicita fråga: det ett medvetet och helt fristående val som är det enda som avgör om någon är uteliggare eller inte?

antwon - Det var inte det som var diskussionen, utan att (övriga) djur skulle vara värda mer än människor.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-09-23 14:17
Mabande P30 : Nu hoppar jag in här för jag har tråkigt och känner för att spy ut lite åsikter ;)

Men jag anser att det är mindre synd om herrelösa djur än hemlösa människor. De är lite mer rustade för ett liv utanför det sociala skyddsnätet om man säger så :P
-QanA

2007-09-23 15:21
Hade jag varit uteliggare hade jag ätit gatuhundar.

2007-09-23 15:52
Det är redan medvetet att en uteliggare bor på gator, MEN en människa kan åtgärda det genom att ta tag på sig själv.

En hund är kanske inte medveten om att den är övergiven, men det var husse/matte som i första början som gjorde gjorde hunden ensam och övergiven.

Som sagt så får jag mer känslor när jag tittar på "Silver Fang" än "Titanic" då det kommer till dödsscenen.

2007-09-23 16:57
Det är redan medvetet att en uteliggare bor på gator, MEN en människa kan åtgärda det genom att ta tag på sig själv.

holy shit du har ju nyss kommit på lösningen till fattigdomen! seså gå ta nobelpriset innan nån snor din idé

2007-09-23 18:21
Fast återigen, det ÄR människans fel som ser till att djur blir plågade.

2007-09-23 18:41
är väl inte så konstig egentligen, tanken på att ha en hund man räddat vid fotändan av sängen är lite mysigare än om man byter ut doggen mot en gammal uteliggare.

dessutom är folk rätt snabba att tycka att hemlösa människor får skylla sig själv.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-09-23 18:43
Tror ni att människor föder hundar eller?
Tror ni att våra bosdadshus är byggda för hundar och att vi finns till för att gem dem allt dedär?
Även om en hund inte kan skaffa sig ett jobb, två rum och kök och volvo på egen hand så är det väll inte direkt meningen från början heller?

2007-09-23 18:47
mantis

numera finns ju inte många hundar som inte är framavlade av människor för att leva med människor.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-09-23 19:22
handlar det inte helt enkelt om omhändertagande biten.. stora fuktiga ögon, liten till kroppen, underlägset beteende och oföärmåg att göra något åt sin situation.. samma anledning som att barnlösa börjar skämma bort sitt djur som om det vore ett barn.. många sällskapshundar är ju t om framavlade just för att ha de där barnsliga dragen..

tänker du efter tror jag du skulle känna samma högre grad av empati med ett barn som lever i missär som du gör med ett djur.. så rent instinktivt lär det ju bygga på samma saker..

tror det har mycket med det att göra iallafall..

2007-09-23 19:23
Ärligt, jag tror gatuhundar är friare och lever loppan medans hundar i koppel stannar kvar pågrund av stadigt käk. Jag kan säga så här, jag har aldrig släppt en tår för något djur men känner där emot empati för djur, men det kan inte att mäta sig med människor. Även om en uteliggare har val så betyder det inte han kan ta sig ur helvetet på egen hand. Vi människor måste lära oss ta hand om vår art först, innan vi försöker lösa hund problemet. Det går inte ha hundar som har det bättre än människor i ett samhälle.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2007-09-23 20:34
Dirty-Dave P25

Hundar stannar inte bara för mat, dom e väldigt starka flockdjur, katter däremot stannar för omvårdnad, men skulle heller aldrig hjälpa en människa, så dumma erom inte...

Jag bryr mig mer om människor som individer, mer om djur som arter....

2007-09-27 18:28

Jag tycker också att det är mer synd om hundarna än människorna.
eller om djuren överhuvudtaget.
Jag räddar hellre en stackars hund än en människa.

Jag vill ha roligt , inte trevligt

2007-09-27 19:13

Jag är med spetsnaz, folk väljer sina steg och snedsteg. Varför hymla med att de flesta hemlösa man stöter på ser ut att gå på det ena eller det andra?
Vore det inte så att många (för att inte säga de flesta) uteliggare i Sverige är just uteliggare pga av alkohol och droger, utan att fattiga förhållanden har mer med saken att göra borde man väl se många fler invandrare som är uteliggare? Jag kanske har fel, men invandrare är väl ganska överrepresenterade i statistiken över fattiga i Sverige? 

Jag tycker mycket mer synd om hundarna, i princip av samma anledningar som spetsnaz, människan gör val i sina liv, medan hundar knappast kan hjälpa att de befinner sig i den situation de gör.

Ärligt, jag tror gatuhundar är friare och lever loppan medans hundar i koppel stannar kvar pågrund av stadigt käk.
Ja, för alla gatuhundar ser såå välmående ut?

<br>

2007-09-27 22:03
Vem fan bryr sej om en sketen jävla hund?.. spetsnaz va är du för en jävla skumtomte? Skit i djur helveten å räddan människan din jävla tjackballe..
God is a part of us all.

2007-09-28 09:34
spetsnaz P19

Jag förstår vad du menar. Jag fungerar också så. Även om jag skäms för det. ^^ SKulle hellre jobba med att rädda hemlösa hundar än männiksor.

Tänker du samma sak om barn? Om du ser hemlösa fattiga hungriga barn? Tycker du det är deras fel?

I mitt fall beror det snarar på att jag inte kan hantera det....
Det är helt enkelt för tungt förmig att hantera all skit som vi människor gör mot varandra och oss själva. Däremot mot djur, det är något "lagomt" hemskt som jag kan hantera och faktiskt göra något åt utan att bryta ihop totalt...

Vad tror du?
You're just jeallous 'cause the voices only talk to me

2007-09-28 16:42
Undrar om det är för att de herrelösa djuren är sötare än den hemlösa människan som man tycker mer synd om djuren?
Hade jag kunnat så hade jag tagit hem alla djur utan tvekan och försökt omplacera dessa.

Dessutom så tycker jag mer synd om ett hemlöst barn, mer än en vuxen karl. Och jag vet inte varför.
Kanske av den anledning att ett hemlöst barn aldrig kommer att få den möjligheten till lek och social kompetens som man själv har växt upp med.
Sorgligt.
KÖNLÖS!<br>Free Fraodi

2007-09-28 20:22
Jag kan känna samma sak. Jag tror det har med våra moderskänslor att göra. Man tar hellre hand om ett hjälplöst barn eller ett hjälplöst djur än en fullvuxen människa
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2007-09-29 20:40
"Dessutom så tycker jag mer synd om ett hemlöst barn, mer än en vuxen karl. Och jag vet inte varför."

Ett hemlöst barn har troligtvis mest haft otur att födas i fel plats på fel tidpunkt, medans en vuxen människa troligtvis har haft mycket mer möjligthet att påverka sin situation.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2007-09-30 14:21
Jag sätter också djur framför männsikor. Djur som far illa är ingen annans fel än någon dum människas.

2007-09-30 21:36
gorrit X1
kan förvisso vara sant, men vad säger att den vuxna människan inte har vart hemlös sedan denna var barn själv?
KÖNLÖS!<br>Free Fraodi

2007-10-01 02:58
Haha det är iofs sant ;)
KÖNLÖS!<br>Free Fraodi

2007-10-02 17:34
kanske för alla inte kan ta hand om en vuxen människa eller till och med ett barn medans en hund är lättare att fixa husrum och mat till...

men endå alltid man > dog...

och vafan djur kan klara sig själv eller så suger dom på sin grejj

Tråd dödadar!

2007-10-02 20:49
Du är ju dum i huvudet om du tror att uteliggare är uteliggare för att de vill och att de utan problem skulle kunna kamma sig och skaffa jobb. Nu ska jag gå och stampa ihjäl en hundvalp för att du vart såpass omänsklig, det är bara ditt fel.
njut

2007-10-04 13:36
Angående hundar och värde, ibland så måste man tyvärr använda dom för att rädda oss.

Syftar på hunden Lajka som skickades upp till rymden.

2007-10-04 13:55
Mabande, kan du förklara vad en implicit fråga är?
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2007-10-04 14:27
det är lika mycket vårat fel att vi har Hemlösa och Missbrukare överallt! ser man inte hur det går ihop kan man lika gärna lägga sig i rännstenen tillsammans med dom
bedövliga mänsklighet!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-04 14:30
till er som sätter djur framför människor: jag hoppas nån väljer en sketen hund framför er!

Poet

2007-10-04 15:15
Jag var likadan när jag var liten. Grät över enbenta duvor, men höjde inte på ögonbrynen när jag såg en luffare.

Men sen växer man ifrån det.
At the gates of Eternity...

2007-10-05 06:31
Som sagt, människans fel att djur far illa..Svårt att inte tycka synd om dom då.

2007-10-05 06:59
Hehe nää vi ska ju få lida för alla fel män gör i evigheter..

2007-10-05 07:01
TSs jaja kalla de va du vill. Så du menar alltså att din morsa gjorde fel när hon födde dej? De e de jag menar iaf..

2007-10-05 07:02
Eller de kanske var din far som fes ut dej.

2007-10-05 07:07
Synd om er att ni inte kan överleva utan kvinnor ändå, fast ni e så smaarta så :D

2007-10-05 07:11
Hehe ja gör du så lilla gubben!

2007-10-05 13:46
Funk-E P19
Är du bög?
Crime Pays, ask the Rothschilds!