|
|
|
|
|
Sömnförlaming
Det här har hänt mig flera gånger nu..senast inatt då jag ligger å kan inte somna, men endå är påväg att somna. Men är ändå klar vaken,men är helt förlammad. Kan inte röra på mig alls hur mycket jag än försöker ,hör även konstiga brus i huvudet..verkligen skit läskigt och ja får panik..men efter ett tag får jag kontroll över min kropp igen o kan röra mig. Under detta paralyserade ögonblick så känns de som ja rör mig försöker väcka min mamma men rör mig väldigt sakta å helt förlamad men sen ligger ja i exakt samma ställning igen..och kan röra mig ..
Någon som varit med om samma? Vad är det som händer egentligen? Kan man lämna kroppen ?
Iam Not My Hair,Iam Not This Skin,Iam The Soul That Lives Within'
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
aldrig hänt mig, men låter som en sjuk upplevelse. Läs om phsykologi på internet kan stå om sånt. Vet inte riktigt, kan vara något utom mänsklig kunskap :S.
Får hoppas att det upphör
''From the womb to the tomb, premsume the unpredictable // Gun salute life, rapidly, that's the ritual'' //
|
|
|
Haha det här forumet på Whoa är fan det skummaste.. Ni tänker för mycket !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
Graffare
2007-10-02 20:43
|
ångestdrömmar...uuuhhh...
http://beltontorsk.tumblr.com/
|
|
|
Låter ju hur häftigt som helst!
"There's an apple in the pussy mouth..."
|
|
|
Har varit med om det några gånger, kan vara sjukt läskigt ibland.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
|
|
|
Var med om något liknande för ett tag sen. Riktigt konstiga saker de dära..
Medicc & Patten
|
|
|
Fick några receptfria sömntabletter (Melatonin) som jag inte kände mig så säker på så jag började söka lite på det. En del hade reagerat sådär när de tagit det. Melatonin är ett ämne som hjärnan själv producerar när man ska somna, så antagligen är det melatonin eller något annat ämne din hjärna skickar ut som gör det.
njut
|
|
|
LadyLaSoUL F20 "Sömnparalys" är ett tillstånd som är helt normalt att hamna i ibland. När vi människor befinner oss i REM-sömn (den delen av sömnen då vi drömmer) är musklerna förlamade. Detta för att vi inte ska göra allting vi drömmer att vi gör. Ibland inträder den här "förlamningen" lite för tidigt, dvs precis innan vi fallit i sömn. Det är ofarligt och varar oftast bara några sekunder. Det tycks dock finnas ett visst samband mellan dålig sömn/dåligt psyke och sömnparalys Sömnparalys har dock alltid varit föremål för diskussion. Inom folktro och ockultism anses det vara orsakat av alltifrån demoner som sätter sig på ens bröstkorg, till reptiler som vill hindra dig från att nå astralplanet. Dessa, och andra benga teorier, diskuteras i en tråd i blandat under namnet "Hamnat i sömnparalys inatt, hjälp mig sova" eller liknande.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Tack så mycket..ja googlat mig lite å tagit reda på lite fakta själv det är ett väldigt intressant ämne...men e dock nästan lite rädd för å sova i natt då det är obehagligt att komma just i det dära stadiet.. Vet att man kan få de av tabletter men tar ingen medecin eller dylikt.
|
|
|
"Det tycks dock finnas ett visst samband mellan dålig sömn/dåligt psyke och sömnparalys"
Går det på något sätt att mäta hur bra psyke man har. Vad definerar ett bra psyke?
njut
|
|
|
Har vart så för mig. Försöker resa på så att jag sitter i sängen, men det går bara inte. Tar i med all kraft. Sen efter några försök så sitter jag äntligen upp. (^-^)d
http://www.last.fm/user/Ayanamii/
|
|
|
Mästerkatten hann före, men sömnparalys är det du pratar om. Inte ovanligt att man får uppleva det någon gång. Behöver inte betyda att du håller på att tappa verklighetsuppfattningen eller är påväg att bli ett spöke. Det kan även bli så att man upplever känslan av att man faller handlöst precis när man håller på att somna men hamnar i kort obalans. I värsta fall kan man uppleva båda samtidigt, falla handlöst och vara totalt oförmögen att röra på sig. Har inte varit med om det själv men kan tänka mig att det måste vara rätt läskigt. Explict P20Upplevde du att Melatoninet gjorde det lättare för dig att somna? Jag har också fått det utskrivet tidigare så jag vart litt nyfiken.
|
|
|
händer mig hela tiden. usch.
|
|
|
Sömnparalys är en del av Astral Projektion och UKU (Ut ur kroppen upplevelser) Läs om Astral Projection och Body of Light och lär dig ta kontroll över sömnparalysen istället för att bli rädd för den. Med hjälp av det Astrala kan man nå delar av det undermedvetna som man inte kommer i kontakt med i vanliga fall. Hypnos och Lucida Drömmar kan man också använda sig av i kombination för att lära sig ännu mer om sig själv. Lycka till med resan in i ditt Inre :) Glöm inte, HA KUL! För det är inte farligt Alls!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
|
|
|
hänt mig att jag vaknat till och inte kan röra mig, någon form av sömnförlamning är det. Rätt läskigt iaf
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
|
|
|
Pusherman X11 Du hann före. Blir avundsjuk på dig, du verkar ha talang för astralresor.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
|
|
|
Mvh P18, hehe, avundsjuka är väll en utav dom kristna dödssynderna? :P var försiktig ;) jag har inte börjat astral projektera själv än bara läst om det när jag har sökt annan information om det ockulta, men nu ska jag börja med det astrala på riktigt. för det är tydligen en lika viktig del i självinsikt och självkontroll nu som det var på Jesus tid och långt innan det med tom. astral projektion har varit en stor del i religiös mystik sen urminnes tider.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
|
|
|
förresten, av vad jag har läst hittils så krävs det ett par års träning innan man ens kan börja räkna med att få faktiska resultat. när man börjar med det astrala bör man vara försiktig med vad man tror, att kritisera allting är en förutsättning för att lyckas, gör man inte det kan man i värsta fall råka ut för allvarliga skador, i bästa fall blir man "bara" galen :D så visst finns det risker, den astrala världen är ingenting man bör ha förväntningar med, för då har man redan programmerat hjärnan till misslyckande innan men ens har börjat! lycka till i vilket fall! den astrala världen har väldigt mycket mer att erbjuda än det man uppfattar vid första anblicken ;)
|
|
|
Bygg din kunskap på förnuft och erfarenhet.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
|
|
|
man skall vara försiktig med förnuftet! btw så är grundläggande yoga en förutsättning för att lyckas bra med astrala projektioner kom jag ihåg. är tydligen en väldigt viktig del i det hela. fast man kan säkert lyckas utan yogan, men vill man ge sig in i den astrala världen seriöst så är yoga en väldigt viktig grund. pranayama, dharana, dhyana, samadhi etc
|
|
|
|
Producent
2007-10-04 21:57
|
jag brukar oftast få så när jag märker att jag drömmer och försöker vakna
EASTVILLEKöp Ays'n'Beez - The Epidemic på kassett på COULISSE
|
|
|
Oh låter jätte instressant det där med astral resor...finns det någon bra sida man kanske kan läsa mer om astral resor? skulle va kul att lära sig..
|
|
|
Kan man inte bara hoppa över yogaskiten och ta en genväg till det astrala med hallucinogener?
njut
|
|
|
Det tycks dock finnas ett visst samband mellan dålig sömn/dåligt psyke och sömnparalys
Det finns inget belägg för det du skriver där. Resten stämde dock. Jag har drabbats av det intensivt i omgångar sedan många år tillbaka. Har gjort alla tester och skit som finns (för att utesluta epilepsi o.dyl). Det enda läkarna har lyckats konstatera är att kroppen utsöndrar fel hormon vid insomnandet så att hjärnan helt enkelt hamnar "fel", då hamnar man i denna obehagliga twilightzone.
Jag har inga andra problem med sömnen och när jag väl somnar "rätt" sover jag gott hela natten.
Min erfarenhet är att man inte ska kämpa vidar om man upprepade gånger vid insomningsförsök kommer fel. Bättre då att kliva upp en sväng, röra på kroppen och sen börja om igen.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl: WWW.COULISSE.SE
|
|
|
Jag drömde jag var jagad av nåt mörkt en gång, vaknade och kunde inte röra mig. Helt klarvaken men ändå halvdrömmande var jag fullkomligt säker på att en nästan osynlig könlös person hade handen om mitt hjärta och det var det som höll mig nere. Fy fan vilken panik jag hade :(
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
|
|
|
Explict P20, tyvärr så går det inte att Astral Projektera med hallucinogener då dom ger en speciell perception distortion som inte är astral projektering. däremot kan man få UKU osv med hallucinogener, men det räknas fortfarande inte till det astrala då det är framkallat på kemisk väg. flugsvamp bla ger UKU vet jag.
|
|
|
juste, yoga är inte nödvändigt heller
|
|
|
Jag drömde jag var jagad av nåt mörkt en gång, vaknade och kunde inte röra mig. Helt klarvaken men ändå halvdrömmande var jag fullkomligt säker på att en nästan osynlig könlös person hade handen om mitt hjärta och det var det som höll mig nere. Fy fan vilken panik jag hade :(
jepp de e rätt vanligt.. eftersom det nämligen just ÄR så och inte bara inbillning. ibland e de fler "varelser" som håller ned en... en gång kändes det som om "nån" höll hårt runt min hals typ underifrån, någon om min överkropp, och nån om mina ben. jag kämpade i säkert 5 sekunder tills jag vaknade och "dem" försvann. Jag nästan skrek ut "ey!! jag märkte er nog!! fan!" typ.
det va lite läskigt om man säger så.
|
|
|
jag har vart med om detta jävligt mycket. och mitt tips för att ta sig ur det är att inte bry sig alls. fa inte panik och försök inte streta emot. bara ligg! det är jävligt obehagligt. men det är ännu mer obehagligt när du märker att du inte klarar av att komma ur det, eller väcka dig själv.
du är vid medvetande när det händer. men som mästerkatten sa, sa är man förlamad. man kan även fa hallisar. det är nog det ljudet du har upplevt. jag har fatt synhallisar i detta tillstand. och även känt nagon "varelse" i närheten. samt ocksa hörselhallisar. dom drömmarna du upplever som gar i "cirklar" är ocksa väldigt vanligt när du far paralys. det är oftast nagot du försöker ta dig fram till som gäller ditt uppvaknande, men du finner dig själv tillbaka pa samma plats igen, och igen, och igen! du kommer inte uppleva dom drömmarna om du inte försöker streta emot.
min mara är en succubus :) alltid samma. det är kul att se honom som verklig pa ett sätt, eftersom det är mystiskt. men och andra sidan sa ser jag honom bara för att demoner är det läskigaste som finns för mig. andra ser rymdvarelser, och jesus.. och jag vet inte vad! men det är vanligast med just demoner, aliens och jesus.
nu har du iallafall fatt nagra tips. hoppas det funkar.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
|
|
|
förresten, av vad jag har läst hittils så krävs det ett par års träning innan man ens kan börja räkna med att få faktiska resultat.
Jag kom in pa astral projektion oavsiktligt o blev ganska snabbt mastare pa det ;)
LadyLaSoUl: om du vill veta mer, sok pa mitt namn i d har forumet sa kan du lasa om mina erfarenheter.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
|
|
|
incubus menade jag självklart. är ej lezbizk
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
|
|
|
just ja. det har inget med astralresor och skit att göra öht. det är som sömngangare fast tvärtom, alltsa istället för att man inte är förlamad i kroppen, sa är man vid medvetande istället. alltsa precis som sömngangare fast tvärtom :)
|
|
|
det har inget med astralresor och skit att göra öht. det har det visst. men ja e skeptisk till begreppet astral resor, ser det bara som lucida drommar.
Iaf.. om man flippar ur sa kan man uppleva hemska saker. vid nat tillfalle va det en laskig kvinna som satt over mig o tog strypgrepp. Men tar man det helt lugnt.. och vet hur man ska gora sa mojliggor det har tillstandet att resa runt i sitt undermedvetna.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
|
|
|
isofu, alltsa astralresor är ju när man själsligt gar ur sin egna kropp och sedan flyger runt världen som en ande typ. detta är ju fan tvärt om, man är fangen i sin kropp!
|
|
|
Jag sager inte att somnparalys och astralresor e en o samma sak, men dom har med varandra att gora.
|
|
|
mjo det har hänt några ggr... skitläskigt senast... fick en sugande känsla i magen som att jag föll i helt bisarra hastigheter, det var en skräckblandad njutning vill jag lova.
mama said knock you out
|
|
|
isofu P3, ja, innan du lär dig bemästra pranayama, dharana, dyhana och samadhi så skulle iaf inte jag kalla dig för någon mästare ;) förresten, definiera vad du nu kallar för "Astral Projektion" så jag kan få en uppfattning om vad det nu är du "kallar" dig mästare av :) förresten så är det Astrala Planet ett tillstånd när man är vaken, har ingenting med drömmar eller lucida drömmar att göra. Astral Projektering har isf mer med vanlig "visualisering" eller "imagination" att göra, men det trancenderar den vanliga föreställning med, och blir i sin tur något helt annat. därav begreppet Astral Projektering :) fyra F24, det som gör att det "Astrala Planet" och sömnparalys förknippas med varandra är helt enkelt pga att man är i "vaket" tillstånd och samtidigt vid medvetande. därför jag tog upp Astral Projektering i den här tråden från första början. För om man lär sig att använda sig av den Astrala världen på rätt sätt, då kan man även kontrollera Sömnparalysen när den uppstår, och istället för att bli rädd och gå miste om den magnifika upplevelsen så kan man få någonting utav det. dvs, direkt kontakt med sitt undermedvetna. obs, för att få konkreta resultat av allt det här så är "tyvärr" Yoga en nödvändighet, då menar jag inte pilates osv med en massa konstiga ställningar där man strechar muskler. utan att man lär sig kontrollera sina tankar och sina känslor osv, dvs, dharan, dyhana, samadhi etc.
|
|
|
hade nått liknande för inte alls länge sen. Jag vaknade upp mitt i natten och kunde inte röra min arm överhuvudtaget. de va som att den va helt förlamad. hade ingen känsel i armen och kunde inte röra den. fattade inte nånting! kanske kan vara nått liknande?
|
|
|
Enda kruxet med sömnparalys var nojjan över att man andas för lite - sen när man alltid är tillfreds med att kroppen befinner sig i vila och inte har något problem med syreförbrukningen kommer nästa variant - "tänk om jag vrider mig i sömnen och något blockerar näsan/munnen så jag kvävs utan att kunna göra något åt det".
Nu för tiden är det inget problem i.o.m. den praktiska lösningen med ena armen under kudden, huvudet på kudden, en kudde över huvudet med andra armen över som tynger ner kudden. Så fort man vaknar vet man att huvudet sitter fast åt sidan och att ingenting är i vägen för ansiktet .)
|
|
|
Rätt vanligt, typ sömn i vaket skede
Blood on my dick or shit on my knife
|
|
|
Pusherman: haha mastare va skamtsamt sagt men syftade till att jag har nast intill full kontroll over det jag gor. Ja har inte last sa mycke om sant har sa ja vet inte vad pranayama, dharana, dyhana och samadhi innebar o vet darfor inte heller om ja bemastrar dom :)
ja e oxo osaker pa vad ja ska tro om det hela, och e skeptisk till begreppet astral projektion, som ar 1 tolkning av olika former av utomkroppsliga upplevelser. iaf vad jag hort om det sa tycker ja att d stammer valdigt bra in pa vad jag upplever.
Fran vaket tillstand framkallar jag avsiktligt en somnparalys och genom total koncentration och att visualisera att jag gar ur kroppen overgar jag till mitt undermedvetna o kan dar fardas fritt. om ja vill flyga sa gor ja det. om jag vill till nat speciellt stalle o tanker jag bara tanken och ar sedan dar. typ platser som betytt mycke for mig i mitt liv osv
|
|
|
isofu, ja det finns flera tolkningar av astral projektion. men den astrala världen eller det astrala planet, är mer än bara UKU osv. att kunna ta sig ut ur kroppen är nog något dom flesta kan lära sig ganska snabbt och enkelt utan varken meditation eller yoga skills. men att få fram faktiska resultat, som information från ens undermedvetna, träffa entiter och interaktera med dom kräver en hel del yoga kunskaper. det var därför jag ifrågasatte ditt "bemästrande" :) yoga är en viktig grund för att undvika att man fastnar i det astrala och blir besatt av sina imaginära resultat. alla dom där yoga begreppen tvivlar jag på att någon omedvetet bemästrar, även om nog nästintill alla människor kan grunderna medfött redan. det krävs en hel del träning för att stilla sina tankar, sin kropp och sina känslor osv, att kunna fokusera ostört på ett objekt i flera timmar utan vare sig fysisk eller mental distrahering
|
|
|
SÖMNPARALYS! kallas det!
|
|
|
SexySoul: Word! Tyckte att det var sjukt att ingen skrivit det tidigare i tråden.
|
|
|
fan va skumt! har absolut INGEN aning om vad ni snackar om! hur ska jag agera för att uppnå detta?
smisk, fnask och ganja!
|
|
|
Vad tar du för droger??? Skämt åsido, mästerkatten har rätt...
|
|
|
reptilerna har talat!
cry me a river! --> thcrew
|
|
|
amfetamin, hahaha sover du så på riktigt? =) fett isåfall..
cry me a river! --> thcrew
|
|
|
joda
Hela tiden - alltid. Som en liten bonus har det fått mig att sympatisera med hamburgare, jag vaknar upp och känner mig som en McRib!
|