I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Grundar sig hat på rädsla?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-12-20 17:19

Grundar sig hat på rädsla?

Hatar man för att man är rädd eller är man rädd för att man hatar?

2007-12-20 17:20
Saker som Avundsjuka, krig, våltäkt, slagsmål och terrorism hör också till

2007-12-20 21:44
Hatar man för att man är rädd eller är man rädd för att man hatar?

Jag kan säga att man måste vara en jävla fegis för att bli rädd för att man hatar. Man brukar säga att hat grundas i rädsla.

Saker som Avundsjuka, krig, våltäkt, slagsmål och terrorism hör också till

känns som att du tror att hat grundas i rädsla, men vill diskutera det. Eller tror du inte det och vill bli motbevisad?

Jag fattar inte, passar micken vidare.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2007-12-21 03:33
Tror inte all hat grundar sig i rädsla. Jag måste säga att jag verkligen hatar, råhatar invandrare eller personer med svensk medborgarskap som har annan bakgrund, bråkar. Okej, jag hatar även svenskar som bråkar, tycker bara dom är töntiga rent ut sagt. Men invandrare osv har en annan tendens att bråka, hatet bara lyser i deras ögon ibland. Inte alla personer men vissa, vad fan är problemet liksom? Kulutrkrockar javisst, men folk måste ju häjda sig ibland...

vafan, lät en annign rasistiskt men vafan.. har en massa invandrarvänner, men väldigt många som jag även ogillar. Exempelvis, en vän blev hotat till livet eftersom en person inte fick lägga sina saker bland sekretariatet i en cup, då det tog för mycket plats.. detta av en person som även förstörde denna inomhuscup genom diverse bråk. Vad är problemet liksom? Han var tvungen att ringa polisen då han i fråga skulle blivit misshandlad genom detta....

2007-12-21 03:45
Misery, varför så nedlåtande?
Är det på något vis relevant vad som väckt tankeställaren?
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2007-12-21 11:17
crazy breaker: hehe, lagom kontroversiellt. Jag vet inte hur allvarlig du är, men jag fick samma associationer som du när jag läste tråden. Alltså att trådskaparen skapar den här tråden för att hatar eller känner många somhatar invandrare för att de "dens att bråka, hatet bara lyser i deras ög".

2007-12-21 12:46
Wermin_Roaches

Lite full där kanske haha. men det är ju sant med vissa, det bara lyser i ögonen, rent hat rakt igenom. Brukar inte gå omkring att prata sådär, så helt allvarligt var det kanske inte. Den där händelsen inträffade i förrgår, så det är mestadels därför såna tankar ploppar upp.

En annan händelse, jag satt på en pizzeria och så går det förbi en invandrare. Jag sitter vid ett bord intill fönstret, och jag kollade ut på han när han gick förbi precis. Han bara fäste sin blick på mig direkt och släppte inte. Jag kollade såklart tillbaka undrande på han, tvärt om såg det ut som han ville ge mig en jävel. När han precis ska gå runt ett hörn så stannar han och lyfter upp armarna "Vad vill du, kom ut då" typ och vänder och går tillbaka.     ???
Jag småskrattade och fortsatte äta bara, men vad fan var hans problem liksom, detta runt 200 m ifrån polisstationen med haha.

2007-12-22 12:44

shiet, vafan blev mitt inlägg borttaget för?

Monsta! X0

jag frågar igen, den häg gången omformulerar jag mig...
-Kom du o tänka på det här när du såg star wars på kanal 6?

www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-12-22 12:52
crazy breaker: du är rasist... du säger att hatet lyser igenom och menar allvar (jag trodde först att du ville vara satirisk och driva med rasister). Du är levande bevis på att hat grundar sig i rädsla.

Dina historier som du drar är lagom sjuka när du säger en "invandrare gick förbi" och "fäste blicken på dig". Det skrämmer mig att folk som tänker som du finns!

Jävla äckel!

2007-12-22 18:50
Eftersom jag nu har konverterat till Jedi-tron med tanke på att alla andra religioner är motbevisade så citerar jag Yoda:

Fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2007-12-22 21:12
Nej, jag tror inte att antagandet är korrekt eftersom det finns olika grunder till hat. Sedan måste man förmodligen plocka isär begreppet hat eftersom folk gärna utbrister att de hatar ditten och datten medans deras relation till föremålet eller företeelsen det gäller knappt går att jämföra med andra individers hat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-22 21:59
Hat-rädsla-okunskap. Det ena föder och göder det andra i ingen speciell ordning, utan i en väldans oordning.
/Erik

Håll er på mattan, diskutera hat och rädsla utan att vara rädda eller hata. Peace.
/mod-Erkan

Nolltolerans gäller på whoa.nu angående rasism, crazy_breaker är därför bannad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-22 23:03
hat kommer från rädsla ja. motsatsen till kärlek är inte hat utan rädsla.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-12-24 01:51
i grund och botten kanske.. jag hatar ofta saker och folk som har väldigt skumma och sneda värderingar, och jag kanske är rädd att alla ska vara sm dom (alla är dumma i huvudet ändå så...) och därför uttrycker jag rädslan i hat..

vet inte..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2007-12-24 02:41
Wermin_Roaches 

de e fan du som e äcklet...blir så satans förbanant jävla trött på att man inte ska få säga ett enda ont ord om invandrare utan o bli kallad rasist...de han säger stämmer ju i många fall o de kan du fan inte neka till...de finns jävligt många som jämt ska stödda upp sej o snacka massa skit om ens morsa lr att dom ska vålta o knulla en o fan allt va de e...visst de finns precis lika många svenska idioter men inte me den jävla attityden iaf..
en död moderat är en bra moderat

2007-12-24 02:43
kan säga att ja inte e rasist ja heller men blir bara så jävla irriterad på folk som wermin...

2007-12-24 02:46
Lyssna på Yoda

“Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.”

2007-12-24 11:32
casp: givetvis är du rasist. och du är för dum för att veta det, eller för fega att säga det. Du säger

de han säger stämmer ju i många fall o de kan du fan inte neka till...de finns jävligt många som jämt ska stödda upp sej o snacka massa skit om ens morsa lr att dom ska vålta o knulla en o fan allt va de e...visst de finns precis lika många svenska idioter men inte me den jävla attityden iaf..

För det första stämmer det inte alls, för det andra säger du att det finns "svenskar" som gör samma sak, skillnaden är attityden.

Min fråga blir. Varför är du rasist, och känner du att din rasism leder till ett bättre liv. Och eftersom dina föräldrar förmpdligen är rasister, då är min fråga är du stolt över at dina föräldrar är rasister?

Kallar du mig äckel?? :oD

2007-12-24 12:36
casp_
Om det finns svenskar med samma "attityd"(A), varför spelar då deras etnicitet någon som helst roll? Det är så puckat att, om det finns etniciteterna B och C, säga att B visar A och sen släta över det med att säga att C också visar A ibland. Det är rasistiskt och det lyser igenom tydligt. Sanningen är att både B och C ibland visar A, om B oftare visar A än C så beror det på något. Varför uppvisar vissa människor över huvud taget den attityd du beskriver? Okunskap, rädsla. Allt människor gör, gör dom av en anledning. Gör du saker totalt random? Varför visar du samma attityd gentemot dessa människor? Okunskap. Ta dig tid att lära känna människor, alla sorters människor. Det är det värt. Jag är övertygad om att ju mer du utvecklas som människa, ju mer kunskap och instikt du vinner, desto tryggare blir du. Dessto färre anledningar få du att kategorisera människor, att hata istället för att utforska etc. Det är sant för mig iaf. Piiz.

2007-12-24 15:04

wermin_roaches

japp ja tycker skillanden e attityden..kalal mej rasist om du mår bättre av de men de e så ja tycker iaf...

Erkan

ja känner invandrare oxå o har inget emot nån pga hudfärg lr vart den kommer ifrån...men ja hatar o då menar ja verkligen hatar den attiyden som många av dom har...e de rasistiskt att ogilla den attityden då e ja väl rasist då om ni nu tycker de..

2007-12-24 20:47
okunskap skapar rädsla
"främmande" skapar vi/dom
vi/dom är en grund för hat.

allt hat beror itne på rädsla
all rädsla beror inte på hat.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-24 20:50
casp: var du smart nu? om du sitter och tänker innan du spyr ur dig idioti kanske du förstår vad som gör dig till "rasist". Obs! Det kanske krävs att du tänker länge.

resonemanget "jag känner invandrare" håller inte.

2007-12-24 22:26
Wermin_Roaches 

tyck att de e idioti då om du gör de..de e ju inget ja kan göra nåt åt..men ja står för de ja har sagt o ja hatar den dryga din morsa attityden och om du inte förstår varför så e ju de tråkigt för dej..

2007-12-24 22:35
casp_ P22

Idiotin, min kära medmänniska, ligger inte i det att du säger att du står för vad du säger, men för att du säger att "din morsa"-attityden är nått signifikant för "invandrare". Och att "invandrare" är våldsbenägna.

Det är fult att kalla folk rasister, men det är ett samhällsproblem att folk tänker som du (och dessutom står för det).

Du borde bannas.

2007-12-24 22:39
wermin roaches,
jag är övertygad om att dinmorsa grejen är en invandrargrej på gott och ont..
iaf här uppe är det så.

itne så att jag känner mig rasistisk för att jag påtalar kulturella skillnader..
att jag har mina fördomar förnekar jag inte, men i detta fallet tycker jag inte det förändrar något.

att invandrare skulle vara (mer) våldsbenägna är självklart bara rent nys.
(och rasistiskt)
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-24 23:03
joda

dinmorsa grejen är en invandrargrej

Först vill jag säga att jag snackar om attityden, som har blivit kallad "din morsa" attityden.

Men för att snacka om "grejjen" som du säger så känns det snarare att det inte är vanligt bland svenskar att uttrycka sig så, än att det skulle vara en invandrargrej. Alltså att stora delar av världen förbannar man andras (personer eller saker) morsor när de svär och att i sverige så skulle det vara vanligare att förbanna djävulen (typ fan, helvete, jävlar).

Latinamerika och sydeuropa, runt medelhavet och mellanöstern är det kanske vanligare med "din morsa"-grejjer, men jag vet inte hur det är i östasien, indien, nordamerika, östeuropa, grönland, väst-, öst-, mellan- och södraafrika, nordpolen, påskön, nya zeeland, indonesien etc etc.

2007-12-24 23:24
vad är det som inte är invandrare över din morsa attityden då?
har fan inte stött på många svenskar i mitt liv som skulle bry sig om vad nån annan säger om dennes morsa.. om något är det bara pinsamt för den som säger det..

det inte är vanligt bland svenskar att uttrycka sig så, än att det skulle vara en invandrargrej.
Just därför blir det en invandrargrej, duh. pratar vi om invandrare/svenskar pratar vi om hur det ser ut i sverige.

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-25 00:13
repeterar:

Latinamerika och sydeuropa, runt medelhavet och mellanöstern är det kanske vanligare med "din morsa"-grejjer, men jag vet inte hur det är i östasien, indien, nordamerika, östeuropa, grönland, väst-, öst-, mellan- och södraafrika, nordpolen, påskön, nya zeeland, indonesien etc etc.

2007-12-25 00:18
och jag repeterar.. struntar i hur det ser ut i övriga världen.
jag talar om "svenskar" och "invandrare", dvs blattar.

invandrare i allmänhet är ju finnar, men det är ju inte dom man menar..
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-25 00:26
Fast kanske det är bättre att säga vilka man menar istället för att säga "invandrare". Om vi skulle sitta och snacka på tu man hand och vi förstår varandra skulle vi kunna använda ordet, men offentlig, eller på whoa (där det uppenbart finns rasister) tycker jag att man ska vara lite försiktigare, eftersom sköra hjärnor sväljer allt med hull och hår utan att ifrågasätta och utan att förstå.

2007-12-25 01:07
tyckte det va rätt uppenbart att det syftade på "blattar" eftersom att vi pratade om "din mamma"... finnar går väl inte runt och säger "din mamma är en getknullare" ?
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-25 10:27
joda: du verkar inte ha förstått mig.