I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför beter sig folkslag olika?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-01-09 20:11

Varför beter sig folkslag olika?

Om man åker utomlands så beter sig folk verkligen helt annorlunda. På de flesta ställerna, faktiskt bara utanför norden verkar det som om folk är mer framåt med flörtandet till exempel. Vilken svensk skriker snygging till någon på andra sidan gatan?
I Italien är folk skrikiga och väldigt framåt, det vet jag eftersom jag varit där själv. Tyskarna sägs vara otrevliga och egoistiska och bland de tyskarna jag har träffat stämmer detta bra. Alla japanska turister som springer runt och frågar om de får ta kort på en är inte precis blyga. Varför är det så? att de flesta beter sig annorlunda i olika länder?

2008-01-09 20:18
Det är nog snarare så att svenskar är jävligt tråkiga.
Sorgligt men sant.

2008-01-09 20:20
Någonsin hört talas om kulturella skillnader?
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-09 21:13
kown sa det.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2008-01-09 21:18
Det är inte så jävla konstigt att vi är tillbakadragna, med ett halvårs vinter och 2-3 månader sol med lite tur. Vi hinner inte tina upp!

+ att det är lättare att hålla käften än att linda av sig som en jävla mumie enbart för att säga hej.
Sittin sideways...

2008-01-09 22:13
Jag vet inte om "tråkig" är rätt ordval för ett folk som inte spontant antastar en blond kvinna de aldrig träffat förut eller ägnar 30 minuter åt att diskutera innan de köper kaffe. Men visst, folk är generellt ganska reserverade av sig i norden.

Sen tror jag också att olika typer av "folklynne" lätt dras till sin spets hos turister. En thailändare som bara sett svenskar på charter tror kanske att vi inte gör annat än att supa, lyssna på house och spela beachvolley, men det stämmer ju inte. På samma sätt tror jag inte folk tar med sig megakameran när de går på toaletten i en genomsnittlig japansk stad.

Men som sagt, visst skiljer sig beteendet starkt mellan olika kulturer. Vore väl trist om det inte var så?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-09 23:01
Skönt att du benämner det hela som "folkslag" och inte typ "kulturer" eller liknande! När jag läste rubriken så väntade jag mig någon trevlig stereotyp som "Varför skrattar alltid negrer" eller "Varför gillar Japaner att räkna"....
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2008-01-10 00:55
Batrat (tartab baklänges)

Är "negrer" ett folkslag?

när jag kollar på synonymer så får jag upp "Nation & Stam". Slår jag upp ordet på skoldatanätet får jag förklaringen: "större grupp av människor med gemensamma kännetecken och traditioner"

Du kan väl inte mena att alla "negrer" är ett folkslag? finns väl både svenska och kabodjanska mörkhyade?
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2008-01-10 01:01
ajjja X17

HAha, helt misslyckat av dig!
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2008-01-10 06:54
Olka folk beter sig olika för att hjärnorna ser anorlunda ut. En del raser är ointeligentare än andra och en del är klokare och mer värdefulla. Dom bästa raserna brukar oftast vara kristna och vita. Ett exempel på ett mycket bra folkslag är den ariska rasen, germanerna som befolkar centrala och norra Europa och Nordamerika. Och ett exempel på en väldigt dålig ras som trotts sin lilla population utgör ett stort problem är pygmeerna.

Nej så är det absolut inte.. men du borde förstå att det är ett kulturfenomen.

Sätt oldersgräns på whoa! Och ett almänbildnings-och-inteligensprov!

2008-01-10 09:16
Släng med ett svensk-prov när vi ändå håller på.

2008-01-10 11:44
kallemio P23

"HAha, helt misslyckat av dig!"

eh? Kan du förklara vad som är så misslyckat och om jag hade så fel kan du väl börja med att rätta mig? Jävligt mogen kommentar för att vara 23 år måste jag säga, nästan dagisnivå.
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2008-01-10 13:43
Perloff

Haha jag visste att det skulle komma en sån kommentar, men dyslexi är nödvändigt.

2008-01-10 13:44
Fast oftast missar jag bara..

2008-01-10 14:03
Så enligt definitioner som dykt upp i denna tråd är alltså Stockholmare ett folkslag i och med att de sägs bete sig annorlunda jämfört Uppsalabor och Malmöiter.

Vi kör på det och anpassar den gravt förenklade förklaringen till det:
Det beror av nationalstatens och den lokala religionens påverkan. I Sverige har Luthers katekes varit ryggraden för samhället i ett par hundra år för att sen börja ge vika för marknadskrafternas inflytande. Något som givit kulturkrocken med att inte ska tro att man är någonting parat med krav att bli unik.

Man behöver inte åka långt för att hitta annorlunda kulturer. Exempelvis Danmark - ett porr- och drogliberalt samhälle med så pass institutionaliserad främlingsrädsla att de har överdrivet marknadsprotektionistiska lagar, lägg till att affärerna har ett begränsat antal söndagar per år som de får ha öppet så blir den genomsnittlige svensken förvirrad av mer än det gutturala språket.

Främsta anledningen till att ni ser stereotyperna är dock att ni antingen väljer att inte se de övriga eller att ni kategoriserar dem som inte passar in i mallen som "undantag".
En italienare som ropar bella! åt en tjej syns mer än de 20 som inte gör det. Svensken som ropar snygging! till nån ses som konstig.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-10 14:20
Främsta anledningen till att ni ser stereotyperna är dock att ni antingen väljer att inte se de övriga eller att ni kategoriserar dem som inte passar in i mallen som "undantag".

Sant sant!

2008-01-10 21:56
Sätt oldersgräns på whoa! Och ett almänbildnings-och-inteligensprov!

Hahaha, den där måste fan slå världsrekord! ;D
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2008-01-10 22:43

Jag vet inte om "tråkig" är rätt ordval för ett folk som inte spontant antastar en blond kvinna de aldrig träffat förut eller ägnar 30 minuter åt att diskutera innan de köper kaffe. Men visst, folk är generellt ganska reserverade av sig i norden.

Word på den, Mästerkatten. Det värsta med att åka utomlands (till ställen där det tydligt framkommer att man är turist) är när folk börjar antasta en eller beter sig sjukt inställsamt bara för att de vill komma innanför ens plånbok och/eller trosor. Känns så jävla skönt och befriande när man väl är hemma igen och alla totalignorerar en!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-11 09:47
ja om det inte passar så flytta härifrån då så kan vi sura ifred!
http://www.kommandot.se/wp/

2008-01-11 11:52

eastend: Now what's up your bum? Du låter själv väldigt "dryg" och tråkig" med dina kommentarer. Saken är den att jag inte har något emot att bli tilltalad eller prata med främlingar var jag än befinner mig i världen, men det jag stör mig på är när folk är påfrestande och klänger eller försöker kränger saker utan att ta hänsyn, vilket är mer förekommande i utlandet, givetvis inte alla platser och länder man besöker. Det är många svenskar som tar detta beteende som att dessa personer är mer "öppna" och de charmas lätt av allt falskt smickeri och uppmärksamhet och tycker att "hemma i Sverige är alla så tråkiga", men jag tycker själv att just den sortens uppmärksamhet inte känns genuin och gästvänlig, så när man kommer från ett utlandsbesök där majoriteten av de man träffat på "antastat" en så känns det jävligt befriande att komma tillbaka till en plats där sådant inte är vanligt förekommande utan folk är allmänt "tråkiga".

2008-01-11 12:16
Vem i HELVETE bryr sig om detta överhuvudtaget?
"Oj, italienare är så framåt, svenskar är så instängda och amerikaner har så himla hög volym i sitt tal".
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2008-01-11 12:21

Råkade trycka Posta inlägg.

Ni som säger att det ÄR såhär, att t.ex. italienare är skrikiga eller någon annan person från en/ett annan/annat kultur/land inte beter sig från vad ni är vana vid, är sjukt kul.
Baserar ni era teorier utifrån 2 veckors verklighetsutflykt?

Gatt dammit..

"Min sambos bror har två hakkors på ollonet.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand

2008-01-11 19:04
eastend
tror du jag var seriös eller? tänkte skoja till det lite med en grinig svenne-stereotyp, men vissa skämt verkar vara bortkastade på dryga pajasar som är så bajsnödiga att de får komma i brallan om nån skriver nåt "upprörande".

2008-01-11 19:26
ja det är väl snarare deras problem att de är korkade, inte ditt eller mitt. men jag kan ju meddela att nån som till höger och vänster slänger ur sig personangrepp och allmänt nedlåtande kommentarer baserade på folks åsikter inte heller framstår som särskilt välgenomtänkt, för att uttrycka mig trevligt

2008-01-11 20:13
EU-direktiv om att folk ska bära sig åt på samma sätt,oavsett land!
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2008-01-11 20:17
haha, eu-medborgare måste vara minst 170 cm och väga 70 kg, annars klassas det inte som människor:) då borde ju landet lagom passa bra som mall

2008-01-12 01:30
Jag vet inte hur många av er som läste senaste Illustrerad men där står det om ett folkslag som är glada även om deras nära och kära dör. Det var intressant läsning.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2008-01-12 04:42
jösses.. jag finner inga ord för trådskaparens post... Det är helt otroligt att någon kan ha dessa funderingar vid 16 års ålder...

Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-01-12 13:47
kulturer
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-01-14 00:13
eastend X20

Herregud vad deprimerande med folk som ska avvisa alla kulturella olikheter med att "idioter/bråkstakar/bra folk finns i alla länder, allt är fördomar, allt är rasism" bla bla. Olika kulturer har olika särdrag som präglar människorna som växer upp i dem, så är det bara. Om vi nu ska vara så mångkulturella och moderna av oss kanske vi ska börja se olikheter och inse deras värde istället för att maniskt förneka att människors beteende skulle kunna skilja sig åt beroende på varifrån de kommer?

Skandinavien har en annan syn på interaktion mellan könen än vad medelhavsländerna har, varför är det en så big deal?

2008-01-14 11:58
för att pk maffian här på whoa inte tål när folk säger sanningen
en död moderat är en bra moderat

2008-01-14 14:31
eastend - Klart man kan säga att ett land har en viss kultur. Det man inte kan säga är att alla i landet är lika representativa för kulturen.

Grekisk kultur: ouzo och buzoki. Inte alla greker spelar buzoki eller dricker ouzo.
Svensk kultur: hembränt och dragspel. Inte alla svenskar dricker hembränt och dragspel.

Två exempel som jag hoppas inte är allt för invecklade.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-15 00:59

eastend X20

Jag har aldrig talat om "länders" beteende, jag har talat om beteendet hos folkslag/människor som växer upp inom samma kultursfär. Och jag påstår inte att alla som tillhör en viss kultur beter sig på samma sätt, jag påstår däremot att det finns generella skillnader mellan gupper av människor beroende på deras kulturella bakgrund.

Om du säger att svenskar har en annan syn och åsikter m.m på livet, hur definerar du en svensk? Bor 1 miljon svenskar i Sverige som egentligen har annat urpsrung än Sverige. De flesta har olika kulturer som inte liknar den svenska, betyder det då att dom inte är svenskar?

- Ja, det betyder att de inte är svenskar i kulturell bemärkelse. Kulturell tillhörighet betyder för de flesta mer än vad ett medborgarskap gör. När man säger "svensk" tänker man vanligtvis inte på en jugge som flyttat hit mitt i livet. På samma sätt tänker man inte på en utflyttad svensk pensionär på solkusten när man säger "spanjor".

Jag tycker Mabande uttryckte det hela ganska bra i sitt inlägg faktiskt.