I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Död åt alla shopaholics!

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-01-13 20:10

Död åt alla shopaholics!

Jag är så trött på alla shoppinggalningar. Vår kultur är helt av banan. Det finns en mycket bra och pedagogisk film som tar upp ämnet... Vill egentligen bara tipsa om den för det är något som jag tycker alla borde kolla in så att fler blir medvetna om vad konsumtion gör med vår planet!


http://www.storyofstuff.com/

Någon mer som har totalt tröttnat på allt som heter shopping? Varför t ex följa mode och köpa nya kläder hela tiden? Köp sånt som håller hela livet istället! Vet ni hur mycket vatten som går åt att tillverka en jävla simpel t-shirt gjord av bomull, t ex? MYCKET! Och alla bekämpningsmedel osv som används för att odla bomullen. Aralsjön som en gång var världens fjärde största sjö har totalt förstörts och torkats ut pga bomullsodling. Det är bara ett exempel.

Vi måste bryta med vår kultur... den kommer köra alla naturresurser i botten! Vi behöver inte massa prylar för fan. Vi behöver inte mycket... Lycka kommer inifrån!

Jag vill att fler ska bli medvetna om sånt... Vi måste börja leva mer i harmoni med Moder Jord!

Någon mer som är inne på samma spår som jag? Någon? :) Det känns ju som fler börjar bli medvetna. Men jag tycker att den medvetenheten ofta ändå färgas av vår kultur alldeles för mycket. Folk börjar handla massa eko-produkter istället och tror att de är skitmiljövänliga... Grejen är att vi måste sluta shoppa så mycket... Det räcker inte att vi byter till ett mer miljövänligt märke! Det är bättre, men det handlar inte om det... Vi måste bryta med shoppingmanin!

Det handlar inte bara om shopping. Men det är det som detta inlägget handlar om. I stort kan man säga att vi måste avveckla vår invecklade utveckling! :) En polare kom på det uttrycket... tycker det är grymt träffande på nåt sätt hehe... Allt är så jävla plastic nu för tiden... uuuek..


Peace folk! :)