odödliga i framtiden?

Övrigt - Vardagsfilosofi

odödliga i framtiden?

ja tänkte på framtiden om typ 100-200 år så kanske medicin o hjärt/blod/hjärn transplantationer kanske komemr va så high tech att man kommer kunna fixa o leva för alltid, bortsett från olyckor o sånt. Va tror ni? typ att man stoppar alla defekter o kommer kunna fixa o se ut som att man e 25 när man e 150 år gammal?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Hur som helst kommer hjärnan alltid föråldras och dö efter ett tag, såvidare man inte kan göra hjärntransplantation.

Fast då skulle väll människan i fråga bli helt 'fresh' ?
Hur blir det med "nyproduktion" av människor då? Jorden är ju i det närmaste överbefolkad som den är nu, hur blir det då om man fördubblar - kanske mer - människors livslängd?

Är man villig att offra barn för ålder? Ny generationer för egen fåfänga?
 Varför är folk så dumma?
ja gällade nyproduktion så levere vi även på andra planeter då ...hmm ja
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hud och blodceller dör också, skulle vara rätt jobbigt att ersätta det också skulle jag tro.
•pave paradise•
lhabia X0

Det regenereras ju, eller stannar renegereringen upp efter en viss tid menar du? Annars hade det ju varit jobbigt för kvinnor som blöder, ungar som skrapar upp sina knän, eller varför inte blodgivare? Att huden förnyas hela tiden är ingen nyhet.
 Varför är folk så dumma?
Idag läser jag inte vad jag skriver.

Jobbigt för kvinnor som blöder en gång i månaden menade jag såklart.
 Varför är folk så dumma?
Inte med åldrandet. Huden dör ju också efter ett tag. Om man ersätter allt så spelar det ju ingen roll när kroppen i sig ändå föråldras och bryts ner sakta men säkert. Nya organ, men en 150 år gammal kropp? Låter inte så bra.
•pave paradise•
lhabia X0

Jag har svårt att förstå ditt resonemang med att huden dör. Kan du inte förklara det för mig som att jag vore efterbliven? :) Känner mig lite långsam idag nämligen...

Jag kan tänka mig att benskörheten när man är 150 inte är att leka med ;)
 Varför är folk så dumma?
Kan du komma fram till att benskörheten kanske inte är den bästa så kan du väl tänka ut vad jag menar angående huden också.
•pave paradise•
lhabia X0

Det är ett diskussionsforum, du hävdar en sak, jag ber dig på ett trevligt sätt om du vill förklara, du är då dryg till svar? Tjenare.
 Varför är folk så dumma?
Varför är folk så dumma?

I don't know...
•pave paradise•
Skämt åsido, tyckte det var rätt uppenbart bara, ursäkta om det inte gick hem.
•pave paradise•
celler förnyas inte i all evighet..
men forskas ju en del kring det hela och hur man kan förhindra det från att sluta..
då kan man leva för alltid utan att drabbas av massa skit
cry me a river!
--> thcrew
stamcellsforskning!
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik
Hur som helst kommer hjärnan alltid föråldras och dö efter ett tag, såvidare man inte kan göra hjärntransplantation.

Hajars hjärnor åldras aldrig.. I deras värld finns inte sjukdomar som grundar i att hjärnan åldras, (alzheimers, demens osv.) så med lite mer forskning inom området så skulle vi säkert kunna dubbla våran ålder om man kunde få resten av kroppen att hänga med..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Vet inte hur taggad jag hade varit på att bli 180 år gammal egentligen...
•pave paradise•
lhabia X0

beror ju på i viklet skede.. inte så kul om man ska vara som en 60åring från 60 till 180 kanske..
Simba

Jag känner en sextioåring som jag med nästan hundra procents säkerhet kan garantera har bättre fysik än vad du har, förutsatt att du inte är någon slags elitidrottare ;) Så det beror ju på vad för slags 60-åring man ska vara som... Inte så kul att vara en förslappad 25-åring resten av livet heller :)
 Varför är folk så dumma?
man borde ju, i alla fall rent teoretiskt, kunna byta ut hela skelettet, en bit i taget så att säga.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
Allt är möjligt, när ska folk lära sig av flera hundra års tänkande och misstag.

"Oj ska inte hästen dra oss längre.Ska man trycka med foten för att röra sig,vilket trams"

riennevaplus F0

jag ber om ursäkt om jag inte var tydlig nog..

inte så kul om man ska vara som en benskör och dement 80åring från 80 till 180 kanske..

kanske funkar bättre, även om jag tror du förstod min poäng..
Ja.

Jag tror att det är möjligt, att transplantera olika organ och kärl etc är inget svårt med mer avancerad nanoteknik.

Frågan är dock.. hjärnan går ju att byta ut med säkerhet då men.. det är ju i hjärnan våran personlighet finns, kommer man att kunna överföra våra impulser etc till nya hjärnor; det är för mig den mest intresanta frågan..

:)
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
fatcaesar, ja det e ju sant, vi e ju inte robotar
Herregud, vilket tjat om kroppar. Våra själar är eviga och kroppar byter vi som kläder.

http://nimaihuset.blogspot.com/
Govinda

Två möjligheter angående hjärnan (övriga celltyper i kroppen är en baggis):  

1) Ändra redan befintliga celler så att celldelningen av hjärnceller fortsätter + stimulera nybildning av dessa celler.

2) Klona cellerna och plantera in dessa allt eftersom gamla celler dör.

Det kommer troligtvis vara möjligt att göra något åt åldrandet inom 50 år.  

Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
Rappare

2008-01-17 19:05
haha då kommer ja vara 65 och fortfarande vid liv!
men om man klonar kommer det ju aldrig bli ett riktigt "jag" en kommer va kopia, den andra orginal

Vi kommer allitd att ha sjukdommar iallafall, och dom blir bara smartare och farliga, recistanta och lättmuterande.

Ta d lungt vi kommer dö ändå :)

i framtiden kommer vi alla att vara kloner på den perfekta arbets-anpassade kroppen och heta medborgare #NXY6678L och liknande.
ja det är mycket sannolikt att vi kommer leva mkt längre än i dagens läge om några 100 år
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

Trenderna fluktuerar något så jag tror inte att man med säkerhet kan konstatera att livslängden skulle öka linjärt över en viss tid. Tittar man på livsstilarna vi vallas in i nu för tiden kan man säkert konstatera att folk sliter ut sig tidigare än för ett par tiotal år sedan - men snurrar man bak klockan ännu mer ser man en ökad dödlighet.

Oavsett medicinska framsteg så betyder livsmiljö/livsstil (med kost och allt annat) mer för den individuella livslängden.

amfetaminpsykos X27

ja, fast en människa skulle faktiskt kunna klara av att leva mer än 150 år sålänge hon inte blev sjuk.

YOU wont be disapointed.
Enkelt sätt att slippa celldöd: stoppa celldelningens förkortning av telomererna.

riennevaplus

* "Är man villig att offra barn för ålder? Ny generationer för egen fåfänga?"
- Elizabeth Báthory, någon? Klart tusan folk offrar barn för fåfänga. Det görs nu i ganska stor skala när folk vill ha billiga, och snygga kläder. Att gå ett steg till och mer aktivt avliva / plåga dem är nog inte så svårt att få in i samhällsmedvetandet bara Carola eller Paris går i bräschen.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

Det går inte inte leva mer en cirka 160 år om man inte "förnyar" något. 
För även om du inte stöter på sjukdomar och alla din organ fungerar felfritt så tar gravitationen ut sin rätt tillslut endå.

Sorry :/

MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
* "För även om du inte stöter på sjukdomar och alla din organ fungerar felfritt så tar gravitationen ut sin rätt tillslut endå."
- ??

10-4, over...
Så sade iallafall min fysiklärare vid namn Åke.
Moderator

2008-01-22 14:25
Och vad menade Åke med det?
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
Producent

2008-01-22 16:52
Asså kroppen är ju precis som vilket annat verktyg som helst, det slits med användningen. Men du kan ju påverka vården utav vertyget.

Precis som en bil slits med tiden gör ju alla organ och liknande det också, så det enda du kan för att förlänga tiden är ju egentligen att vårda kroppen på bästa sätt.

Inga babylonkemikalier kommer någonsin kunna ersätta tiden och den kommer alltid ikapp dig..

och sen måste man ju räkna in murphys lag i det hela.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
"babylonkemikalier" :D

10-4, over...
Lite som change menade jag tror jag :)
Enklast bör väl i såna fall vara att bara flytta sin hjärna till en ny, frisk värd. Inte byta ut sin egen kropp allt efter som.

Framförallt måste man räkna med vår förmåga samt benägenhet att slå ihjäl varandra, något vi förmodligen skulle bli ännu bättre på med längre liv.
Om man lyckas förlänga telomerna i stamcellen så skulle vi kunna flera i flera hundra år. Och det är nog inte helt omöjligt att kunna förlänga telomerna eftersom det finns ett encym vid delnngen av könceller som förlänger dem igen..

kloner kanske?
(\_/)<br> (O.o) <br> (> <) This is Bunny. Copy Bunny to your signature to help him on his way to world domination
fast å andra sidan existerar varken ålder eller tid i det stora hela.

YOU wont be disapointed.
Nanorobotar som reparerar på cellnivå. fixa det och allt är biff.
mama said knock you out
Om 150 år kommer människor leva hela sitt långa liv på samma plats. Alla vet att man kan leva till att bli minst 200 år, men alla fruktar olyckor eller ont uppsåt. Speltillverkarna tjänar miljarder. YAY!
A historian is a prophet in reverse
Skivsamlare

2008-07-07 10:55
Daniel-Blade

Om 150 år så dör man på riktigt om man blir skjuten i spelet. Allt för att göra spelupplevelsen så naturtrogen som möjligt.
 http://www.kulturkompaniet.nu/
Bli en cybórg så lever du för alltid :D
Varför skulle en cyborg leva för evigt? Den har ju fortfarande problemet med telomerförkortning /apoptos i sina organiska delar.

10-4, over...