I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Min son ska aldrig se världens ondo (religös berättelse)

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-01-21 19:19

Min son ska aldrig se världens ondo (religös berättelse)

Kommer ihåg att jag någon gång under de tidiga skolåren läste en berättelse - som enligt minnet mitt ska vara biblisk. Häromdagen fick jag höra att den ska ha handlat om Buddha, och detta gör mig förvirrad.

Hursomhelst, bverättelsen handlar om en far (en kung om jag inte minns fel) som bestämmer ig för att hans son aldrig ska behöva uppleva någonting hemskt i stitt liv. Han ska aldrig få se en sjuk människa eller någon som lider och så vidare. Pojken rymmer dock en dag och då får han bl.a. träffa folk smittade av Lepra (tror jag?) som tappar sina lemmar. Får upp någon illustration, i huvudet, av folk som tappar diverse kroppsdelar inför den ovetandes pojken.

Någon som känner igen denna berättelse, och vet lite mer vad den handlar om? Ifrån vilken religion är den? Var kan jag läsa den i sin "helhet"?

http://www.kortfilmsfestival.se

2008-01-21 19:22
det handlar om buddha och hans uppväxt.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-01-21 19:26
Det är så alltså? Okej, du vet inte vad berättelsen brukar refereras till eller så - så jag skulle kunna söka på den..

2008-01-21 19:39
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-01-21 19:39
jag sökte på buddhas uppväxt btw på google.

2008-01-21 19:40
fimpen said it, texten handlar om buddhas uppväxt:)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-21 19:40
Jaha, sen som vanligt då^^,
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-21 19:45
tackar fimp. Fast det enda jag hittar under länken är:

”Vad är egentligen meningen med livet när vi alla ändå blir gamla, sjuka och dör?”

...resten känns liksom orelaterat. Någon som vet var man faktiskt kan läsa den här berättelsen?

2008-01-21 20:44
hm.. det är ju berättelsen i kortdrag där.
Rappare

2008-01-21 21:14

2008-01-22 03:47
http://www.religion.gotland.se/buddhism.htm#Legenden%20om%20Buddha

Här har du nästan hela storyn.. Mycket bra sida, finns även info om många andra saker, gällande buddhismen. Och har trots adressen ingenting med gotland att göra, iaf av det jag läste.. =)

Tog information från denna sida när jag läste Religion B, så jag vet att informationen är korrekt.

2008-01-22 03:51
förresten.. hur kom du att tänka på det, om man får fråga!?

2008-01-22 09:42
Siddhartha Gautama
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-01-22 22:23
KusinDet
Tack som fan! Tja, snackade bara om det med en vän helt enkelt. Hon sa nåt som påminde mig om den historien så jag drog den - och sen så var diskussionen igång.

2008-01-25 09:54
Keio

Det var så lite så.. Hoppas det stod tillräckligt där.. =)

2008-01-25 12:43
Finns en film om buddah och hans uppväxt ska vara bra om jag inte minns mig fel där berättar dem den historien, buddah spelas av Neo snubben i matrix

2008-01-28 01:44
Finns en film om buddah och hans uppväxt ska vara bra om jag inte minns mig fel där berättar dem den historien, buddah spelas av Neo snubben i matrix

Det är keanu Reeves..

2008-01-28 02:08
en film om buddha med keanu reeves? det låter fantastiskt.

"whoa, dude. i just got, like, totally enlightened, good ted from the future!" *riffar på luftgitarren*

2008-01-28 15:38

Hahaha fredros, kunde se och höra det hela framför mig!

2008-01-29 15:01

Haha, okej men se den fan det är bra, eller vad jag kommer ihåg i vart fall var längesen jag såg den.

2008-01-29 16:32

filmen är bra f ö

2008-02-24 23:39
Intressant! Skriver för att hitta tillbaks!
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.

2008-02-25 22:10

är det någon som vet några bra böcker om den buddhistiska läran?

From delusion lead me to truth
From darkness lead me to light
From death lead me to immortality

2008-02-27 18:19
Little Buddha heter filmen btw.
And I got no friends, all i got is co workers, with mack 10s, that will ride for me like Soul Surfers