I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gud- En egotripp?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-03-01 15:00

Gud- En egotripp?

Jag fick en idé igår, eller kanske snarare en ny uppfattning. Den handlar om ett visst synsätt på Gud ur en icke troendes ögon. Jag har själv inte troende och har alltid resonerat att Gud på något sätt ger människor förklaring/ tröst/ lösningar... Ja ni vet, allt det där som man vanligtvis förknippar med religion. En världsbild, ett sätt att se saker och ting på... Att det finns något som är större än oss själva, något heligt. Även fast jag inte är troende kan jag förstå varför folk är det, så kan man säga.

Vet inte varför, men igår kom jag och tänka på tro och Gud på ett nytt sätt. Om man tänker att bibeln är en slags berättelse, en saga som är baserad i författarnas huvuden och inte har nån verklighetsförankring mer än att personerna som nämns har existerat. Varför skrivs det då om en Gud?

Man kan anta att Gud är en slags hyllning till människan, att författarna vill påvisa människans skönhet( även världens) genom att skapa en Gud som i sin tur skapade människan. Att vi är så kompliserade och underbara att det måste finnas en skapare. Genom att skriva om en Gud upphöjer vi oss själva över övriga djur. Gud är alltså en egotripp skapad av människan själv.

Jag säger inte att det är så eller att jag tror det är på det viset. Det är bara en intressant tankegång jag hade.

Ursäkta att formuleringarna blev väldigt dåliga, mina tankar var klarare för mig igår men i korta drag:

-Se bibeln som en saga skapad av människan
-Vad är syftet med att ha en Gud av författaren?

Någon som tänkt på något liknande sätt?

http://www.myspace.com/noodlestyle

2008-03-01 15:34
Intressant sätt att se det på. Men människan är endå kronan på värket. Frågan är om det finns något ännu smartare än människan där ute..

Redaktionen

2008-03-01 19:51
senaste gången jag kollade så fanns det gudar ett tag innan bibeln skrevs...

namaste

2008-03-01 22:12
jao jag vet...som sagt hade svårt att formulera det men du förstår vad jag menar eller?så istället för författare kan vi väl använda ett ord som upphovsmakare istället då om det känns bättre för dig...

2008-03-02 21:01

mantis att du säger sådär gör dig till det största idioten, paradoxalt va!

fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-03-03 00:06
ligger sjukt mycket i det tror jag..

innan vi anammade en gud levde vi i hårdare stamsamhällen där stamen och alltså de flera var viktigare och det påverkade såklart bilden av "gud".. jag tror också det är en psykisk företeelse det handlar om.. dock är ju årt psyke riktigt, det finns ju och därför kan man inte se det som något falskt eller annat.. allt vi tänker kommer ju från inom oss så självklart påverkar vårt ego djupt hur vi beskriver och upplever världen.. det finns inga sanningar..

det ligger endel i det mantis säger också.. vi är så vitt vi vet de enda som värdesätter eller upplever världen direkt medvetet och kan kategorisera den, alltså är vi på sätt och vis skapelsens krona, våra hjärnor och nervsystem är de högst utvecklade..

att vi är ett, att vi har ett ego begränsar säkjert vår möjlighet att se världen för vad den är och spärrar på ett sätt vårt tänkande..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-03 00:07
det med stamsamhället menar jag alltså örklarar att man hade fler gudar förr.. vårt psyke blir mer och mer ett, vi tänker i ett, ett ego, en värld o.s.v.. tror det uppstod när vi började leva i städer och ordnade civilisationer och tror det st5ämmer med historien.. helt logiskt egentligen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-03 17:30
frågan är då...

är vi mer medvetna om våran kapacitet nu, och därför är det så många icke troende idag och är vi mer ignoranta mot det oförklarliga (vi tror att vi är det absoluta, så det kan inte finnas nån/något smartare/mer utvecklat än människan)

2008-03-03 18:19

Att tro att vi är de enda 'intelligenta' är jävligt ignorant :)

vi spränger oss själva upp till månen med dynamit och skickar ut begagnade aluminium burkar i omlopp... vi vet mycket om världen gubbar !

2008-03-03 18:23

Kanske lite långsökt me tanke på att Bibeln är skriven under många hundra år? Skulle alla Bibelns författare varit me på de här??...Din hypotes låter mer som det en del gnostiska grupper sysslade med... 

2008-03-03 20:13
Tanken är ju väldigt intressant =)

Och tänker man på "gudar" som funnits innan är det ÄNNU MER av en bekräftelse för egotrippar...de var nämligen ännu mer mänskliga än den allsmäktiga guden.

Kul läsning!

2008-03-03 21:10
intressant att se vad folk har för tankar..

"allt vi tänker kommer ju från inom oss så självklart påverkar vårt ego djupt hur vi beskriver och upplever världen.. det finns inga sanningar.."
-så sant..intressant resonemang joel

håller med dig dör homiesoverhoes...

spinn vidare folks...

2008-03-08 01:24
allt vi tänker kommer ju från inom oss så självklart påverkar vårt ego djupt hur vi beskriver och upplever världen.. det finns inga sanningar..

Sanning är förhållandet mellan medvetandet och varat, och existerar därför subjektivt. Känns lite cartesisk dualism över ditt uttalande där, och jag menar, känns inte så färskt att glida omkring o tänka på 1600-tals vis... Testa lite existentialism och kolla vad du tycker sen.

-Se bibeln som en saga skapad av människan
-Vad är syftet med att ha en Gud av författaren?

Bibeln såsom de flesta religösa skrifter ska tolkas som mytologiska verk, skillnaden är bara att istället för att hitta på figurer (zeus, sjömonstret juju i botten på sjön) så tar man med mer eller mindre sanningsenliga händelser av personer och bygger upp ett morallära runt det, där grunditankarna oftast bygger på trancendella tankar (tänk typ "gud är överallt/allt").
Den antropomorfiska guden de flesta troende tror på är i kristendomen en symbol för fadern (tänk övervakningskameran i himlen). Nån som kan komma på nån anledning till varför en romersk kejsare ville ha en starkt auktoritär sekt som officiell religion?
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2008-03-13 15:10
"allt vi tänker kommer ju från inom oss så självklart påverkar vårt ego djupt hur vi beskriver och upplever världen.. det finns inga sanningar.."

Shakes P21

Är detta en typisk 1600-tals tanke?

Är Gud en övervakningskamera i himlen, så som du tänker dig Honom?

2008-03-13 20:47
Shakes: rätt korkat skrivet då det jag uttrycker i allra högsta grad tas upp ofta inom existensialistisk filosofi.. tror du tolkar det jag skrev lite fel.. och oavsett om det är 1600 tals retorik är det väl inte fel att tänka så.. inte så att alla vettiga insikter och upptäckter har dykt upp under 2000 alet.. bryr mig faktiskt inte det minsta om en idé grundar sig i förhistorisk tid, hos de gamla grekerna eller i 1600 talet så länge det innehåller något väsentligt.. jag menar att sanning inte kan vara subjektiv, det var bort själva kärnan av begreppet.. sanning innebär, såhär är det där med basta.. men visst ser man på sanning som du beskriver den så finns den ju..

2008-03-14 01:48
Är detta en typisk 1600-tals tanke?

Var väl inte riktigt så jag hade tänkt mig att bli tolkad i det inlägget. Det var bara ett uttryck för att det finns lite längre utvecklade tankar om saken... Att säga att inga sanningar existerar känns ju rätt så rationalistiskt (inget fel med det), bara det att jag personligen tycker att det förhållningssättet faller lite kort med 2000-talets filosofiska måtstock.

Är Gud en övervakningskamera i himlen, så som du tänker dig Honom?

Gud som den beskrivs i tex bibeln (fadern som ser ifall du gör rätt eller fel) för ju tankarna till en gudomlig övervakningskamera som ser om man följer moralläran eller inte. Ibland behövs hot om straff för att få folk att göra det man tycker är bäst för dem. Är inte själv troende.

Joel413 P24 ->
Som du säger, feltolkning. Tror du letar efter begreppet "absolut sanning" eller nåt liknande, och då föstår jag exakt hur du tänker. Viktigt det där med definitioner av begrepp du vet :P

inte så att alla vettiga insikter och upptäckter har dykt upp under 2000 alet.. bryr mig faktiskt inte det minsta om en idé grundar sig i förhistorisk tid, hos de gamla grekerna eller i 1600 talet så länge det innehåller något väsentligt..

Håller med dig, absolut. Ibland så är ju bara tankarna lite bättre utvecklade såhär århundraden efter att de formulerats första gången. Sen så återkommer ju många tankar ofta om och om igen i olika kulturer och tider, ofta mer och mer utvecklade. Ett iögonfallande exempel är ju ataraxi (Epicurius)/"unfolding of the personality"(Hegel kanske?)/sekundär integration (Dabrowski).
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2008-03-14 12:12
Shakes P21

Tror du att Gud hotar och bestraffar?

2008-03-14 14:59

Jag tror ju då inte på en antropomorfisk gud, men om man ser på den kristna guden ur ett trancendellt perspektiv där gud och satan är två ändor på en universiell polaritet (absolut godhet och absolut ondhet) och det man strävar efter är enhet med det goda, så känns det rätt orelevant vem det är som utmäter straff, faktum kvarstår ju att de människor som enligt den kristna moralläran är onda (eller bryter mot den) bestraffas i helvetet. Jag menar inte att gud straffar och hotar, människor gör det. Gud i sin symboliska existens kan ju inte göra nånting sånt.

2008-03-14 15:13
pigglaen

Vad är paradixalt?

2008-03-26 10:38
eftersom jag tror att vi är en avbild av vem gud är, det vill säga att vi alla är en del av gud så är det klart att bibeln är skapad av oss eftersom gud är vi! Sen tror jag man ska ta bibeln med en nypa salt. Jag har läst bättre böcker som har gett mig mer och som har verkat mer förnuftiga.

Jag tror inte någon bok är menad att ha en gud som författare, det är därför man inte ska ta allt på allvar och lyssna på vårt hjärta istället.

2008-03-26 13:01

Ja, med eld och svärd straffar Herren alla människor. (Jesaja 66:16)

2008-03-26 13:08
Ja, eld och svärd ..

Menar du att du har läst det och att du sedan dess tror att det är sant?