Någon som kommit fram med livets mening? utanför religionens synpunkter !

Övrigt - Vardagsfilosofi

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
kaptenKorok: intressant syn på det det där med pyusslet.. håller med.. ser inte hur allt inte kan höra ihop..

jag tror även att allt förändras konstant, vi har i princip bevis på att inget i universum är statiskt, allt rör sig konstant och det är där paradoxerna kommer in.. därför kan vi aldrig m
äta något exakt, när vi vet vart nåt är så kan vi inte ,mäta hur fort det rör sig eller vart det ska, och vet vi hur fort nåt rör sig kan vi inte placera det exakt.. allt vibrerar och byggs på och byter plats.. och allt är ett enda stort som vi är del av.. alltså är vi lika viktiga som nåt annat..

tror det ligger mycket i uttryck som "allt är möjligt" "man kahn göra vad som helst bara man tror på det".. bara det att man får gå bakom det uppenbara i uttrycken och se det som att det handlar om att vi kan styra våra tankar bara vi lär oss att göra det och våra tankar är allt i vår värld.. lär jag mig att inte lida så kommer jag inte lida, lär jag mig att se godhet i allt och att ha medlidande med det onda o.s.v så blir det så i min värld.. det är väl det yoga och sånt handlar om antar jag, även om jag inte är så extremt insatt i det.. vi är de enda som kan göra världen bättre, ingen kommer göra det åt oss..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
men du skrev även att "det är så det är", men du verkar ganska djupt rotad i dina tankar så jag ska inte störa din bubbla. Så länge du trivs trivs jag! Trivs du?

Sen har den här tråden kommit helvetiskt långt från trådskaparens syfte, kan ingen låsa den.
http://www.earforcefm.blogspot.com
jag tror även att allt förändras konstant, vi har i princip bevis på att inget i universum är statiskt, allt rör sig konstant och det är där paradoxerna kommer in.. därför kan vi aldrig m
äta något exakt, när vi vet vart nåt är så kan vi inte ,mäta hur fort det rör sig eller vart det ska, och vet vi hur fort nåt rör sig kan vi inte placera det exakt.. allt vibrerar och byggs på och byter plats.. och allt är ett enda stort som vi är del av.. alltså är vi lika viktiga som nåt annat..

Håller med dig, att människan är ett skadedjur på jorden är ju inget negativt i sig om man ser just själva utvecklingen som någonting positivt åt vilket håll den än går...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
eller menar du att världen har ett eget medvetande?

Jag tror iofs att världen har ett eget medvetande. Eller inte världen. Men universum, evolutionen, utvecklingen, vad man vill kalla det egentligen. Men jag tror att det är ett omedvetet medvetande, som finns i precis allt. Och som gör att allt är på väg åt rätt håll.
Man skulle kunna kalla det gud, men isf en omedveten gud. Som ändå har ett medvetande
.

tror detsamma.. men tror inte han tror det så det var därför jag sa det på det sättet..

hiccory: bitterhet är i min värld inte lycka och du talade om bitterhet som om du var bitter..

så att du tycker att enskila individer i enskilda situationer beter sig på ett visst sätt gör att du kan avgöra hela människans mening, plats och framtid? skickligt..

alla de som inte munnhuggs, knullar allt de kan och använder våld då? vad är de? är de inte människor? dina argument känn sjukt tunna och det känns som du bygger de på projicering av hur du mår.. du bemöter inte rikitgt saker ansdra här säger och den enda jag tyckt har uttryckt sig som om han vill hävda sig här är du.. men du kanske ser samma sak om mig bara att jag missar det.. oavsett så har vi ju olika bild och pratar om lite olika saker..
men du skrev även att "det är så det är", men du verkar ganska djupt rotad i dina tankar så jag ska inte störa din bubbla. Så länge du trivs trivs jag! Trivs du?

Sen har den här tråden kommit helvetiskt långt från trådskaparens syfte, kan ingen låsa den.

Förlåt "det är så det är, tycker jag". Jag ska nog va ärlig med at jag inte alltid trivs, tidvis bitter och underskattar nog de flesta människor förmåga till personlig distans... Annars trivs jag rätt bra...
Moderator

2008-03-03 22:41
hiccory Vi kan inte komma ifrån at vi är djur, sex o våld fascinerar oss, vår stolthet blir lätt skadad även om det kan uttrycka sig på mångbottnade sätt...  Detta krockar med våra välutvecklade hjärna som krockar med känslan av gruptillhörighet(empati), därför går vi runt o ojjar oss...

Men våran hjärna utvecklas ju hela tiden, och för varje steg tar vi oss längre och längre från de primitiva varelser vi en gång var (som förmodligen i ännu större utsträckning var fascinerade av våld och sex, om än på ett lite annorlunda sätt) vilket alltså borde innebära att vi visst kan komma ifrån det faktum att vi är djur. Eller självklart är vi djur, men vad har det med något att göra? Att våra kroppar fungerar på ett visst sätt. Cellandning istället för fotosyntes?
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå

hiccory: bra att vi kan vara överens om något.. heh! jag ser inte all utveckling som god iförsig, men jag ser all utveckling som fixable.. man kan till och med dra det så långt5 som att om det är nåt negativt i universum med utrotning av en planet så kan universum ordna det sen.. universum har miljarders, miljarders, miljarders o.s.v o.s.v kanske i oändlighet planeter som möjligen kan bära liv att experimentera med..

Moderator

2008-03-03 22:44
Jag tycker förresten inte att tråden har gått så långt ifrån trådskaparens syfte. Vi diskuterar väl fortfarande ett eventuellt syfte med livet? Men det är en fråga som är lite mer komplicerad än de inledande "vi är här för att föröka oss" "det finns ingen mening" osv.
precis..

och hiccory jag måste tillägga att den här tråden känns givande för mig hittils och tycker den är rätt långt ifrån kukmätandet som du nämnde tidigare.. tråpden är även startad om en flicka så visst tänker de också på detta.. tror du verkligen att all har med sex att göra? den bilden v psyket är väl ändå ganska förlegad.. finns för mycket saker som vi tänker som inte kan leda till fortplantning att vi måste ha andra funktioner.. att fundera på meningen med mitt liv och hur världen ser ut hjälper mig inte att få knulla, snarare tvärtom..
startad av en flicka
Moderator

2008-03-03 22:48
http://www.youtube.com/watch?v=r6Ee9mW9IG8

I ovanstående youtubeklipp finns förresten en annan möjlighet till meningen med livet. Att förstå varandra.
Från filmen Waking Life.
Egentligen borde alla träffas en skön sommardag med lite öl och röka och diskutera detta, det hade varit underbart och säkerligen sjukt givande.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Moderator

2008-03-03 22:55
Jag håller verkligen med dig ASUL! Alla skulle gå därifrån ett ton visare.
Joel413 P24

Hehe jag leker väl lite freud, men folk tänder ju till ordentligt iaf, och det är ju ur sex som livet kommer till så tycker det är relevant att diskutera survival of the fittest konceptet etc.. Det är alltid lätt att kontra med "Man kan aldrig veta någonting" och att livet kan ta oväntade svängar, vilket det absolut kan...

Det jag menade va inte att det här direkt hade med en parningslek att göra men jag tror tyvärr det nånstans indirekt, hela strävan osv.. Tror inte många uppfinningar etc kommit till om kvinnor föll för uteliggare...

Du måste verkligen tro att jag är totalt dum i huvudet angående argumentet att en kvinna skapat tråden, jag ber om ursäkt om jag gett dig det intrycket. Det fins ju en mängd andra sociala faktorer som spelar in till folks strävan efter svar undran, hävdningsbegär etc... 
hhaa! säkerligen

kaptenkrok: intressant inlägg i samtalet.. filmen handlar ju lite om där vi är just nu, en person, hiccory, definierar vissa saker annorlunda, men samtidigt finns det beröringspunkter och jag tror att i grund och botten försöker vi ge uttryck för ganska liknande känslor o.s.v o.s.v

det där med att ord bara är döda är så jävla sant men ändå inte.. jag känner mig väldigt ofta begränsad av språket.. jag kan aldrig förklara en känsla av samhörighet med allt, sen jag har upplevt de känslorna då och då har jag mer förståelse för troende, det är väl det de valt att kalla gud (ännu ett ord som kan betyda allt och inget) men jag väljer att inte sälla mig till dem heller.. eller jo på ett sätt är vi alla troende, även ateister och agnostiker som jag väljer att kalla mig..
hiccory: hehe! nej jag tror inte du är dum i huvudet.. men visst har jag säkert missuppfattat endel av det du sagt..

självklart har sex en stor del i livet, det är ju som du säger ur sex vi kroppen kommer och genom sex som det vi kallar liv fortsätter att vara.. så på ett sätt handlar ju allt om sex.. det var ju det jag sa från början, en av livets viktigaste meningar är att finnas och det gör det till stor del genom sex och fortplantning, en annan del av livets mening är förändring, detta åstadkommer livet genom död och födsel och en del av den processen är sex..

jag menar bara att man kan se sex som antingen "äh livet handlar bara om sex, skitsamma vi är bara smutsiga vidriga kryp" eller "liver handlar om liv (sex) och det är jävligt fantastiskt i sig även om det ofta är hemskt och tungt".. det är ju samma sak men ändå helt olika saker..
http://www.youtube.com/watch?v=82EV4KBIsNk&feature=related

fan vilka sjyssta klipp från waking lie.. inte sett den.. mycket vettigt.. detta klippet säger mycket om det jag menar..
måste nog läsa lite sarte..

hur fan har jag missat waking life?!

hehe! just när jag tänker som mest på detta så dyker denna film upp, är det så att universum ger mig de verktyg jag behöver när jag är på rätt väg, hah! ;)

hela filmen

http://video.google.com/videoplay?docid=7583894250854515095&q=waking+life&total=1878&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=8

Jo jag va väl rätt plump överlag och min syn på människan är inte den bästa... Men det känns så tråkigt att dra "man ska aldrig säga aldrig"... Men det är klart att det är intressant att se vilken väg utvecklingen tar, men meningen med just människans liv känns så trist o förgylla just eftersom många vil höja upp oss så mkt över allt annat liv på jorden och så ser inte jag på oss ur ett stort perspektiv, även om jag älskar kultur alla i min närhet osv... Hoppas du förstår
jag tror vi pratar om lite olika saker.. mitt liv får inte mindre mening för mig och de jag älskar och de som älskar mig för att människans mening i stort kanske inte är meningsfullt eller bra för allt annat.. de upplevelser av glädje och insikter jag upplever mig ha är inte mindre värda eller meningsfulla för att jorden ska gå under.. det är det jag menar längre upp, på individplan är det enda som betyder något våra personliga rwesor, att uppleva, ta in, förstå o.s.v.. de sakerna har ett värde eftersom jag ger dem ett värde och eftersom jag uppenbarligen finns så är det värdet untouchable, det finns, lika mycket som solen, månen, skärmen du tittar på.. och om alla på vår jord hade den inställningen att deras liv beyder allt att världen runt dem är deras ansvar och deras gåva, deras att uppleva och att de är värda oändligt mycket bara genom att vara här så hade vi kanske nåt en annan nivå, en bättre nivå.. och jag vägrar se det som omöjligt för då hade jag kanske tappat min mening, och jag vill att den ska fortsätta finnas och vara verklig så länge jag lever och jag vill föra vidare den för att den är meningsfull.. hehe!

jag tror heller inte att det skulle vara destruktivt om människor såg världen som sin för jag tror inte att någon människa i sitt innersta hellre väljer en värld i förfall och girighet och andras lidande framför en värld där alla är där för varandra och sprider positivitet..

jag tror inte man kan bli lycklig av att roffa åt sig och däröfr hade en människa som verkligen inser att deras liv är allt, att deras lisresa är livets mening inte roffat ått sig.. inte om de verkligen förstod..

och även om folk fortsätter att kriga, mörda, ta av varandra, förstöra världen och g¨ner sig i destruktiva och onda tankar så är jag hellre en del av en möjlig lösning än ett troligt problem.. jag tar små steg mot att känna mig bra och god, jag har massor av mörker i mig och kommer nog alltid ha det men jag gör mitt bästa för att vara god mot andra och behandla andra väl och jag försöker odla goda vanor, goda tankar och det är allt jag kan göra.. och även om allt skiter sig kommer jag kunna dö med vetskapen att jag gjorde mitt bästa och att mitt liv präglades av sökande efter kunskap och positivitet istället för ignorans och negativitet..

Ja håller absolut med dig, du beskriver väl andra sidan av myntet... Men det jag har upplevt mkt tack vare massmedia är den otroliga självcentrerade hetsen o dubbelmoralen i människan som så ofta visar sig i gemene man... Som också är otroligt lätt att spä på...

Och jag tycker människan är en otroligt häftig varelse, men som du säger vi va nog inne på två olika spår som korsade varandra rätt konstigt...

Alla har ju sitt sätt att ta itu med saker också... Som nån skrev är man pessimist så blir man ju mindre besviken.... Men jag ser egentligen inte min människosyn som pessimistisk utan mer för vad den är med alla sina "skavanker"... Det betyder ju inte att man inte uppskattar sitt eget liv utan kanske mer kan ha förståelse för varför vissa agerar som de gör... Sett ur ett annat perspektiv så är ju människan till förökningen sett väldigt lyckad... Känns bara som teknologin har gått om vår egen utveckling, personligen har jag ingen aning om hur en dator eller hur nånting omkring mig egentligen fungerar... Och de primitiva bitarna styr (tror jag) mer än va vi själva vill tro.

Som du beskrev fina delar med livet kan ju vara att just filosofera, att känna sig ett med sin omgivning, men jag har iaf ett brinnande hävdningsbegär innom mig, i likhet med många människor...

I den så eju båda sidor av detta mynt, sökande efter acceptans, att vara speciell lyckas med nått.... Men även att de omkring mig verkligen ska gilla mig för att jag är "god" även om jag inte gillar att använda just den termen hehe..
ja visst jag ser ju också allt det där.. det är inte så att jag är en naiv fåne som driver runt i ett moln av falsk lycka.. jag vet att människan är illa ute precis som du vet det och jag ser all skit och jag lider med människan som är så vilsen och försöker fylla tomrum med fel saker.. negativt tänkande genomsyrar vår värld och vår kultur.. men jag tror att det i alla klyshiga uttryck och i våra sagor, berättelser och myter finns visdom, man får som sagt bara se bakom det uppenabara.. i det här sammanhangetser jag det som i sagorna om gott och ont.. jag tror att det till synes lilla goda i världen betyder mer än det till synes överväldigande onda.. och jag tror att det goda alltid vinner i slutet, dock inte på något självklart sätt.. inte i det dagliga livet men i det stora hela.. om världen är allt så kan inget gå fel.. dör vi ut, blir världen en karg tom plats är det trist i vår nuvarande tankevärld men det är inte fel när det väl hänt, det finns fler världar och säkert mer liv.. att rädda världen handlar för mig om vårt välmående och om att odla positivitet.. och i min egoism ligger också all min medkänsla.. jag värderar mitt liv och min livsresa som allt, det viktigaste i mitt universum och samtidigt erkänner jag din existens och att ditt liv är värt allt, är all mening och att din livsresa är det viktigaste i världen, för att respektera meningen med mitt liv som jag ser den måste jag även respektera ditt liv, och allts liv, från det minsta till det största.. 

jag har till exempel nyligen blivit vegetarien, bland annat av hälsoskäl men också för att jag har läst på ämnet medvetande och upplevelse och lidande och jag kan inte dra någon annan slutsats än att åtminstone däggdjur kan uppleva lidande på samma sätt som säg ett barn.. alltså kan jag omöjligt värdera ett barns lidande utan att ckså värdera en kos lidande.. och med logik så kommer jag i min värld fram till att ett medvetet djurs lidande är lika mycket värt oavsett inteligensnivå.. det är bevisat att många däggdjur drömmer, man har mätt vad som händer i deras hjärnor och vad som frigörs i deras kroppar och det verkar såm om de drömmer som vi, hundar kan förvänta sig mat vid vissa signaler vilket betyder att de kan skapa sig mentala bilder av saker som ännu inte hänt.. jag tror inte nödvändigtvis att de kan förstå döden men jag är övertygad över att om deras kroppar och nervsystem kan drömma fram scenarion och även bygga upp bilder av möjliga scenarion så kan kon som väntar på slakt och ser andra kor slaktas föreställa sig att den själv ska lida vilket gör att den lider på samma sätt av ångesten som jag hade gjort och samma ämnen frigörs i den när den far illa som frigörs i mig när jag skadas.. jag äter fortfarande fisk och skaldjur men kommer nog sluta med det med så småningom, just när är jag dock osäker på om de kan uppleva lidande och kan de inte lida så är det inte respektlöst mot deras liv att äta dem, dock är jag osäker där.. grönsaker har inte funktioner för att kunna lida, deras medvetande är inte byggt på det så jag skapar ingen negativ rektion genom att äta dem..
jag vill inte medvetet orsaka någon annan lidande eller trycka ner någon eller förstöra deras chanser att uppleva livets goda sidor.. för att jag ska kunna respektera mitt livs mening måste jag som sagt respektera alla andra livs mening.. på det viset så är min version av total egoism, mitt liv är det viktigaste och mest meningsfulla i världen, även full empati, för att mitt liv ska vara det viktigaste och mest betydeslefulla i världen måste alla liv fungera så, jag står ju inte utanför världen..

vegetarianismen kanske var ovesäntlig vet inte riktigt hur den kommer in men tror det hör ihop med det jag talar om så tog med det..
nej håller med god är lite fel term men med god menar jag positiv, att tillföra positivitet.. inte god och ond som i typ sagan om ringen, hehe!

varför är att hävda dig och lyckas i livet en annan sida av mynten än att vara god och dela? jag tycker de kan hlra ihop.. är det inte bättre att lyckas med ett gott samvete och att folk ser det som att man förtjänade sin lycka än att lyckas på andras bekostnad.. den smala och den breda vägen är ju en klassisk metafor för just detta..

jag har massa behov av att hävda mig jag med, men gränsen går när mitt hävdningsbehov verkligen sårar andra.. ibland går jag över den gränsen och då fgår jag dåligt samvete och får alltså tillbaka skiten..

Haha, ja fan va du snöade in på vegetarianspåret, men första stycket är verkligen word,  mer insikt o mindre peka finger är va som behövs läras ut i skolorna...

Om vi ska ta upp det här med vad man äter ändå

Köttindustrin är rätt hemsk, själv skulle jag dock inte klara en vegetarisk kost, skulle dock föredra att äta djur som jag vet hade bra liv.... Men jag tycker inte människor har rätt att döma egnt på nått sätt vilket liv som är mer värt än nått annat tycker det är idiotiskt att mäta lidande, vi kan ändå bara utgå från oss själva...

Växter är också liv, jag odlar köttätande växter, vi kommer aldrig kunna sätta oss in i vad dom tänker och känner tror jag.

jag kan även tillägga även om jag är skeptisk minst sagt till detta själv.. men i takt med att jag förbättrar mitt inre, mitt samvete och försöker vara mer givande och bättre mot min omgivning ju mer har min lycka i livet ökat.. nyligen i samband med denna process så föll chansen till att uppfylla mitt livs dröm rakt ner i mitt knä.. under perioder där jag varit girig, stulit, varit våldsam har mitt liv bara propelerat nedåt, jag har fått mindre framgång..

säger som sagt inte att detta är någrna sanningar men tror det kan ligga lite i det där med karma.. om än inte på sitt mest uppenbara sätt..
varför är att hävda dig och lyckas i livet en annan sida av mynten än att vara god och dela? jag tycker de kan hlra ihop.. är det inte bättre att lyckas med ett gott samvete och att folk ser det som att man förtjänade sin lycka än att lyckas på andras bekostnad.. den smala och den breda vägen är ju en klassisk metafor för just detta..

Nej, klart det inte behöver va på olika sidor om myntet men allt mäts och jämförs o då ställs din framgång mot någon annans, tävlande osv... Men det handlar såklart om hur man definierar framgång och även vilken distans man har till det man gör...
hiccory: jag menar inte att dömma någon, det var en del av min resa och skulle bara illustrera min bild av att jag inte kan finna mening i mitt liv utan att respektera annat liv..

tror man att vetenskapen på något plan kan mäta världen så kan vi faktiskt sätta oss in i hur växter känner.. vi vet att de inte har några av de funktioner som vi definierar som lidande.. delen med drömmar och att vissa djur kan uppleva förvväntan var nog den viktigaste delen i beskrivningen i det jag menade men det där är en annan disskution..

jag trodde inte heller att jag kunde klara en vegetarisk kost tills för ett par månader sen precis som jag inte trodde jag kunde klara ett liv utan nikotin tills ör ett år sen men nu är inget av det ett problem.. har haft studer där jag inte trott att jag ska kunna nå mina drömmar men jag motbevisar mig själv hela tiden.. men jag är inte intresserad av att övertala någon till något förutom om de själva kommer och frågar mig om det och jag innerligt tror de skulle må bättre av att övertalas.. har aldrig sagt att vegetarisk kost skulle vara rätt för nån annan, ditt liv är din resa som sagt och jag försöker respektera det fullt ut sooom sagt, hah!

jag kan inte älska mig själv ocvh mitt liv fullt ut om jag samtidigt åsamkar andra varelser som är medvetna lidande medvetet och i onödan.. det var mest det jag ville komma fram till.. alltså att bevisa att full själviskhet går hand i hand med full empati i den livsfilosofi jag för tillfället har..

måste kolla vilken del du wordade på.. haha!

man kan väl tävla med en glimt i ögat och vara positiv mot den som kom två mede eller hur, hehe! att respektera mot andra betyder ju inte att man inte kan tävla med dem..

nej det jag menade med att mäta liv har väl mer med att "Ju mer lik en människa nånting är ju mer fel är det att döda den".. Vilket är logiskt för vissa eftersom vi är människor...

Kossans lidande blir mer värt än sängkvalstret...

Jo det här med tävlande, det gäller ju att vara i den positionen att man kan ta det hela medblinken i ögat hehe... Jag kan nog inte det ofta... Kanske efter ett tag och beror som sagt på vad det handlar om och mot vem man tävlar... Sociala hierarkier som inte är "utsagda" är väldigt intressant

hiccory: jag bygger ju min syn av vem som lider på logik och definiionen av lidande.. en varelse som inte har funktionerna för att kunna lida lider inte.. dock r jag beredd att förändra min syn på det när någon kommer med bevis för att jag har fel syn på vad lidande är.. för att lida krävs i min värld ett nervsystem med tillhörande reaktioner som frigör smärtämnen til en hjärna som tolkar det som smärta (en slags överväldigande isande, skärande känsla av att något är allvarlig fel och att ens existens är i fara), funktioner som gör att man kan förvänta sig lidande, ämnen som skapar ångest och en del annat.. växter har inget av detta.. dock har de ett medvetande, men inte ett medvetande som innefattar just lidande.. så när jag dödar en växt kränker jag inte dess liv på samma sätt som när jag dödar ett djur.. utöver det har jag inget problem med att äta ett djur som dödats smärtfritt och utan onaturlig ångest om jag behövde det.. det är själva plågandet jag är emot och jag ser det som helt ofrånkomligt att djhuren lider enormt i en systematiserad industri för storkonsumtion av kött.. det är alltså själva plågandet jag är emot inte dödandet i sig.. döden är en naturlig del av världen men tortyr i system av kännande varelser behövs inte.. jag tror på allvar inte en växt mår dåligt av att dö då den inte är medveten om att den ska dö.. när en växt dödas är det som om ett däggdjur dödas oförberett och på pricken, skjuts i bakhuvudet t ex tror jag.. och en sån död är inget direkt lidande..

om du är emot att plåga djur och tror att växter lider liadant så förstår jag inte hur du kan med att trampa på gräs.. eller hur resonerar du? ser du själv att plocka en blomma som samma sak som att flå ett däggdjur levande? jag tror inte det och jag tror du ser logiken i mitt resonemang, heh!

förklarar bara min syn på det och säger inte att den är allomfattande sanning.. 

jag ser mig inte som värd mer än andra som sagt utan värd mest precis som alla andra.. det är skillnad även om den kanske är svårt att se.. hehe!

jag tror inte att du heller tillåter andra lida hur mycket som helst för att du ska få "vinna"? så jag tror inte ditt tävlandeär så illa som du får det att låta..

ett exempel på mitt eget hävdande och tävlande i vardagen var när jag disskuterade en sak med en brud som inte hade förutsättningar att klara av disskutionen tills hon började gråta och verkligen mådde skit.. efter det mådde jag jävligt dåligt och hade sjukt dåligt samvete och där var tävlandet och vinsten inte värd hennes förlust.. förstår du vart jag vill komma? bara man lär sig att välja sina strider väl så är det helt ok att strida..
Jag tror ju inte som du på att vårt lidande är det enda, definitionen som du har fått av lidande kommer av människor, jag tror att alla varelser lider, växter också... Jag klarar av att gå på gräs precis av samma anledning som jag klarar av att äta på mc donalds inte ägna mitt liv åt att hjälpa folk som har det sämre än mig etc... Men sen så lider jag rätt mkt av det också hehe, vilket har lätt till viss bitterhet...

om du är emot att plåga djur och tror att växter lider liadant så förstår jag inte hur du kan med att trampa på gräs.. eller hur resonerar du? ser du själv att plocka en blomma som samma sak som att flå ett däggdjur levande? jag tror inte det och jag tror du ser logiken i mitt resonemang, heh!

Kanske inte i praktiken, jag eju människa och rätt lik kon, men omdu hade sagt dra upp rötterna på blomman o elda upp den så... ja.

Sen värderar jag människor mkt mer som individer, djur mkt mer som art. Mina nära o kära högst, vargen över jägaren, en köttätande nepenthes över en myra för det finns färre av dom. Men det är inte "Individens lidande" utan vilken art det finns minnst av.

jag tror inte att du heller tillåter andra lida hur mycket som helst för att du ska få "vinna"? så jag tror inte ditt tävlandeär så illa som du får det att låta..

Nej det va inte min mening, menade att jag lätt tar tävling p för stort allvar beroende på vilka som är med, vad det hadlar om osv, och att tävling bottnar sig i någonting väldigt primitiivt
Att plocka en blomma är ungefär som att skära av svansen på en ödla som kan få den att växa tillbaka... ingen större förlust för det "livet"...  Trampa på gräs är inte heller samma sak som att skada deras rötter...
Vi lever så något annat kan utvecklas, vi dör för att nått nytt kommer, och när du är död så är det precis som innan du var född.
Peep my words

Meningen med livet är att hitta sin egna mening med livet. Det är dock inte så lätt som det låter. Good luck

Up and Atom!
Att sluta ställa frågan så alla tror att man sitter inne med svaret.
hiccory: haha! trodde det var jag som framstod som hippien här, men visst tror du så så respekterar jag det.. jag ser det inte som en männsklig definition. det är helt enkelt fakta i så hög grad som fakta kan finnas, att det som ordet lidande innefattar inte kan upåpleves av en växt då en växt inte har något av det som krävs för det.. agree to disagree.. skulle dock gärna vilja höra din definition av smäta, låter ju inte som om den går ihop med någon annan slags definition alls.. vad bygger växternas smärta på? är det en övernaturlig smärta? den går ju iallafall inte på något sätt att spåra i materiens värld..

men men disskutionen är ju som sagt off topic, tog det som sagt bara soim ett exempel vilket var dumt för att frågan av någon skjuk anledning är kontroversiell för så många..
Alltså smärta eju alltid subjektivt du kan tex inte mäta mentalt lidande... Människan kan aödrig sätta in sig i växters smärta det är vad jag tror... Du tycker inte det är lite konstigt att dom ända djuren som "lider" är dom som e lika oss... Jo jag e absolut mer hippie än dig, att hundar lider mer än räkor är för mig total bullshit...

Vi lider dock mer med hundar, dom flesta av oss, det är det det handlar om.

agree to disagree som sagt, du bygger inte dina argument på fakta och logisk, eller lägger åtminstone inte fram argumenten så så jag kan inte säga emot.. det jag kallar smärta och lidande går toill stor del att mäta..

nerver, medvetandenivå, hormoner..

vill gärna fortfarande höra din definition på lidande så att det funkar utan de system jag nämner..

Nej jag ser bortom de system du nämner... Dom rättfärdigar bara en matskala som grundar sig i hur vi käner smärta, det går inte att komma ifrån. Jag känner igen dom undersökningar du snackar om men jag har "heller inte sett några bevis" som tillfredsställer mig pånågra sätt... tycker en planta ser otroligt lidande ut när den ruttnar.. Säger den här undersökning som du studerat i med alla konkreta bevis någonting om tex maskar, dom ser ut att lida nått fruktansvärt närom blir överkörda av cyklar regniga dagar...

Det e som sagt studier grundade i hur vi lider vad vi lider av och utefte det har vi rangordnat varelser, en chimpans blir mer värd än en råtta just för att den är lik oss, även om nån undersökning bevisade att den led lika mkt som en sten skule vi ändå tycka mer synd om den.

Men nu har vi kommit way off topic men... men du får gärna tro att växter inte lider på nått plan
enligt dessa studier behöver inte en råttas lidande underställasd en chimpans, båda har alla förutsättningar för lidande.. att du tycker det ser ut som att växter lider när de ruttnar ser jag som fullständingt ointresant faktiskt och helt irelevant.. vad är lidande? du sitter och disskuterar något som du inte ens dafinierar.. jag vet inte vad ud syftar på om du inte syftar på alla definitioner som finns av lidande.. växter har inte fysisk möjlighet att ha smärtprocesser eller ångest processer.. känner de nåt annat som liknar lidande så är det ändå en annan sak och den får man disskutera separat isåfall.. så visst kan jag gå med på "på nåt plan" dock inte på ett plan där det skulle vara moraliskt fel att äta dem..

förövrigt handlar inte de val jag nämnt något om att tycka synd om liknande varelser, den handlar om att jag med rena fakta kan mäta att de lider, om växter lider och vi lyckas bevisa det så får jag börja fundera på ett sätt att kunna leva och få föda och åsamka omgivningen minsta möjliga lidande.. men tills du kan påvisa något som helst inom ramarna för universum, fysik, filosofi eller åtminstone definiera smärta och beskriva hur en växt känner smärta och på vilka plan det sker så är det du säger mumbo jumbo för mig.. dock får du ju gära tro på det..

men som sagt för hundrade gången så är vi ju waaaaaay of topic, hehe! 
Moderator

2008-03-04 23:18
Joel413 Fast samtidigt är det enda du vet att växter inte kan uppfatta smärta på samma sätt som vi. De kriterier som måste uppfyllas för att känna smärta är ändå baserade på hur vi människor upplever våran smärta. Du kan inte veta att en sten inte känner smärta när den går sönder. Det enda du kan veta är att den inte känner smärta på samma sätt som du.
Det som händer i stenen vid det tillfället (rent fysiskt) kanske gör att den har ont. På sitt eget lilla sätt.
Förstår du hur jag menar? Förmodligen är det som du säger, och det är vad jag också tror, men du vet inte hur det är att leva som växt. Du vet inte hur det är att leva på andra sidan fotosyntesen.

enligt dessa studier behöver inte en råttas lidande underställasd en chimpans, båda har alla förutsättningar för lidande.. att du tycker det ser ut som att växter lider när de ruttnar ser jag som fullständingt ointresant faktiskt och helt irelevant.. vad är lidande? du sitter och disskuterar något som du inte ens dafinierar.. jag vet inte vad ud syftar på om du inte syftar på alla definitioner som finns av lidande.. växter har inte fysisk möjlighet att ha smärtprocesser eller ångest processer.. känner de nåt annat som liknar lidande så är det ändå en annan sak och den får man disskutera separat isåfall.. så visst kan jag gå med på "på nåt plan" dock inte på ett plan där det skulle vara moraliskt fel att äta dem..

Du hakar upp dig på det där med "Mina iaktagelser" men det e klart dem är irrelevanta ber om ursäkt. Jag tror allt som lever lider när det skadas/ dör fast på olika sätt, smärta är som tidigare sagt SUBJEKTIVT. Jag tror helt enkelt inte att det går att mäta. Råttan va förövrigt bara ett exempel för att visa på att det handlar om vilka djur som är mest lika oss, o jag förstår så klart att alla däggdjur rankas lika,(fast vi vill ju gärna hunden ska rankas högre)

Men du kan gärna länka nån undersökning där dom visar på att växter inte lider, men du kan visst tycka att det är försvarbart att äta pasta frukter o allt va som hör til av bolag som ständigt ser sina skördar i första hand exploaterar jorden osv osv. Sen finns det folk som odlar hemma o en del äter fallfrukt, många av dom dödar också sängkvalster i tvättmaskinen

men smärta betyder ju det som vi människor upplever så ni velar bort er i ord.. de upplever inte samma sak som oss alltså upplever de inte smärta.. vill ni disskutera en annan slags negativ upplevelse som växter upplever så får ni definiera den isätllet.. jag vet ju vad smärta och lidande är och ni talar inte om det.. förstår du vad jag menar.. det är här vi kommer tillbaka till det du länkande från waking life.. orden är i vägen.. just nu disskuterar ni som när folk försöker bevisa gud utan att beskriva vad gud är.. jag har en definition av lidande som jag disskuterar utifrån det har inte ni just nu och därför kan vi omöjligt disskutera det.. så när ni kommer tillbaka med en definition på vad för slags lidande ni pratar om så kan jag inte svara..

hiccory: jag har aldrig disskuterat vad växter känner utan vad växter inte känner och utifrån mina definitioner på lidande så känner växter inte det.. simple as that.. sedan att de möjligen känner något annat som möjligen till och med på något sätt liknar smärta och lidande (utifrån alla definitioner på orden) så kan jag inte förhålla mig till dem förrän jag får dem beskrivna vettigt eller bevisade.. vad exakt händer i en växt som gör att det skulle vara moraliskt fel att äta den utifrån de premisser jag satt upp längre upp i tråden? inga jag kan se.. du har fortfarande inte på något sätt definierat hur växter upplever lidande eller vad du menar med lidande alls, hur menar du att jag ska bemöta dig då?
jag vet ju vad lidande är.. helt enkelt genom att jag kan ta bort det.. jag kan bedöva mig med medel.. jag kan kolla vad som frigörs i min kropp när jag upplever smärta och så kan jag stoppa de processerna, om smärtan upphör med processens stopp så har jag bevisat att processen är det som orsakar smärta.. om en växt inte har den processen elelr någon annan process som motsvarar den (alltså en process vi inte kan beskriva eller förstå vad den gör) så kan man i princip (om än aldrig fullkomligt då inget kan bevisas fullkomligt) bevisa att växter inte upplever smärta eller lidande när jag gör vissa saker med dem.. om de upplever nåt annat så är det synd men jag lever inte mitt liv utifrån tomma antaganden (även om jag lever det utifrån antaganden)..

alltså kan du inte disskutera växters smärta inom samma ramar som den smärta och det lidande jag talar om.. vill du disskutera växters möjliga motsvarande upplevelse får du göra det separat för att diusskutiponen ska bli vettig..

det är som att disskutera en bil som om det är samma sak som en hypotetisk kall fusionsmotor.. vi har en sak som vi vet finns och hur den fungerar och en sak som vi kan anta finns men inte hur den fungerar men att den inte är samma sak som den första saken.. hehe!

Kyrkan som länge bestämde i västvärlden hävdade också att växter inte kunde äta kött... Bara nått du kan ha i åtanke...

Jag förstår absolut vad du menar, men liksom det räcker helt ärligt för mig att någonting bevisligen lever så tror jag det kan känna någonting på nått plan... Men absolut jag har inga "bevis" för att en växt lider, men min iaktagelse i deras liv säger mig attom har väldigt mkt mer att säga oss på alla plan, och jag tror säkerligen inte att dom mår bra av att bli tillintetgjorda, att inte må bra på nått plan är för mig att lida, tror ärligt talat inte att lidande bara är det vi människor gör och djur som fungerar likt oss.

Som du sa:men smärta betyder ju det som vi människor upplever så ni velar bort er i ord.

Men jag förstår att folk bryr sig mer om djur som är lika oss, dom eju som oss utan alla baktankar, vem älskar inte hund o kattungar... Men nog fan lider tex en myra när den dör på för mig ett ganskaupenbart liknande sätt, oavsett om folk vill klas´sa in det som "Mindre lidande" för att det är mindre likt vårat.