I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att byta en tredjedel av sitt liv mot en tredjedel av sin dag.

Övrigt - Vardagsfilosofi

Rappare

2008-03-06 19:57

Att byta en tredjedel av sitt liv mot en tredjedel av sin dag.

En vanlig dag i en vanlig människas liv är uppräknad efter 8 timmars arbetsdag, 8 timmars fritid och 8 timmars sömn. En tredjedel av vardagen går alltså till att finansiera den andra medan man behöver den sista för att orka med dem båda. Säg då här att man fick möjligheten att byta den här tredjedelen av dagen mot att vara ekonomiskt oberoende och sedan istället leva ett liv i längd två tredjedelar av vad det hade varit hade man arbetat och levt normalt.
Hade det varit värt det?

2008-03-06 20:10
D.v.s. byta bort jobb-delen?
Känns inte som att det är värt det i och med att de flesta ju har en form av socialt interagerande även då, samt att man ju alltid kan tillbringa viss del med arbetstiden att planera för sin fritid - även de tråkiga stunderna är värdefulla ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-03-06 20:14
fast en vanlig person sover inte 8 timmar/natt hela sitt liv.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-03-06 20:32
Kan man se bort från drömmar och deras funktion om man gillar Freud och Jungs tankar?

För det spelar en avgörande roll då..

2008-03-06 21:50
jag hade lätt gått med på det =) låter ju som en ett brilljant byte,
((MAAD))

2008-03-06 21:50
- en
((MAAD))

2008-03-06 22:56
int en chans, älskar att arbeta just nu och kommer förmodligen göra det framöver med.. min finansiering av mitt liv kommer som en bonus till ett gott liv inte tvärtom.. så nej jag hade inte bytt.. jag hade bara blivit lat och tappat bort en av de viktigaste delarna i mitt liv och sedan hade jag blivit deprimerad när det inte fanns nån återvändo..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-07 04:26
Grejen är ju den att så småningom hade man börjat jobba en då. Man kommer sitta och pilla med något man tycker om att pilla med och man har ju tid med det när man endå får pengar utan att göra något. Men en vacker dag slår tanken en att - Dethär kan ju jag tänkte mig att hålla på med på heltid, som ett jobb! Då får man ju pengar + att jag får tillbaka min 3:e del av livet! Om det inte är försent då..

2008-03-07 06:58
tänk om du då vill jobba som konstnär men inte får ett öre för du suger på det?
om man bytt bort en tredjedel av livet för att få göra det man verkligen älskar utan att behöva ha bekymmer att man måste göra något annat skräp och att sin stora passion blir en bisyssla,
alla är ju inte så duktiga att dom kan leva på sin passion, i min sits i dagens läge hade jag lätt bytt:)
((MAAD))

2008-03-07 11:56
blir en väldigt konstig fråga för alla som gillar sitt arbete. :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-03-07 15:09
Snackar vi att byta bort den sista tredjedelen av sitt liv(dö i förtid), eller snackar vi om att livscykeln skulle bli en tredjedel kortare (alltså att vi skulle åldras fortare)? Och vad är ekonomiskt oberoende? Är det en garanterad medelinkomst, eller menar vi miljoner? Det är ju en jävla skillnad om man har råd att göra kul grejer hela tiden, eller om man bara skulle sitta hemma och ha tråkigt.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-03-09 01:47
Jag tycker inte om den här inställningen att
allt arbete är av ondo. Även om jag inte riktigt
trivs med mitt jobb har jag lärt mig massor
och kommit till många insikter om mig själv
och min omgivning medan jag varit där.

Det skulle vara ett ganska tråkigt liv att vara ledig
hela tiden. Ledighet betyder inte speciellt mycket efter
ett tag, tolv år av sommarlov har iallafall pekat mot det
hållet för mig.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2008-03-20 12:11
Om du räknar med den tid det tar att ta sig till jobbet, all väntetid, äta, skita etc så är det nog snarare 3 timmar fritid om dagen det rör sig om. Att förkorta arbetsdagen känns mer attraktivt tycker jag... Skulle det inte vara fint om folk slapp slita ut sig och på samma gång minska arbetslösheten? Nej, just ja, profit var ju det viktigaste...

2008-03-20 18:49

ask the homeless and the rich.....
jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....

2008-03-20 19:07
Jag skulle lätt skita i att jobba!
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.