I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad skulle du göra om du hade hela världen i din hand?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-03-11 15:28

Vad skulle du göra om du hade hela världen i din hand?

Frågan kan skrivas på olika sätt.

Jag ställde frågan till en tjejkompis och frågade vad hon skulle göra om hon skulle "lösa" aids-hiv epidimin.
Hon sa att hon skulle hellre låsa in alla med sjukdomen i ett land ( australien) och låta de dö naturligt. När jag sen sa att det händer nu , att folk med sjukdomen sprider det, kan föda barn som inte har det men kanske utvecklar det men din uppgift var att lösa det NU. Då valde hon att låta sjukdomen göra grovjobbet och andra faktorer för att sedan avsluta det. Men det skulle inte vara så öppet utan verka vara natruligt. En blandning av alla faktorer och ingen. Men det skulle inte hellre vara NU. När jag pressade henne efter ett svar så skrek hon ut att hon skulle döda alla.
Efter hon hade svarat på den frågan vart hon tyst och kände sig ond och omänsklig. Det är sånt man ser onda människor i filmer göra och  använda uttrycket " For the greater good".  Sånna människor ser man alltid som onda  medan en liten röst kanske säger att man hellre skulle vilja leva i den framtiden.


Jag har haft en del frågor om vad som är mänskligt och inte uppe på Whoa, bland annat ett om bortavling. Att i djurvärlden så avlas defekta djur bort. Medan det anses omänskligt och (moraliskt)fel att abortera ett foster med downs syndrom eller någon annan sjukdom. På senare tid har känslan av att nånting är fel varit så mycket starkare. Tanken på hur vi lever som människor och hur världen ser ut gör mig ledsen och jag har funderat på hur det skulle kunna lösas, alternativt återställas. Alltid när jag ser naturdokumentärer-som jag älskar-så inser jag hur komplex naturen är och hur många frågor det finns som man aldrig kan få svar på så får jag känslan av att vi som människor inte passar in här. Allt annat är rätt, men vi är fel. Så vad gör vi här, vilka är vi, och varför VET vi att vi är speciella och utvalda (fast svaret till vad vi är utvalda till är lika gäckande som alltid).

Ok, sorry, jag blir lätt lost i mina egna tankar och skriver osammangängande.


Så mina frågor som ni ska tänka och klura på för och nackdelar och dela med er är

Vad skulle du göra om du hade hela världen i din hand... och skulle lösa

Aidshiv epidemin? Dvs, du har inget botemedel och spridningen måste stoppas nu?

Befolkningspexplosionen? Vi är för många och alla vill uppnå västvärldens överflöd och flärd?

Växthusefftekten? En del av världen måste lära sig att sluta leva som de göra medan en annan (indien och Kina) är på väg upp och måste lära sig att det de har kämpat för att uppnå nu inte är en möjlighet för "the greater good"


Genetiska defekter? Kan det plockas bort genom genetik och vad skulle du göra för att få bort det annars?



(under tiden som jag har skrivit det här jag har druckit några shottar vodka i förkylningsförhindrande syften, så klart. Mina meningar kan därför verka osammanhängande då jag har kollat på teve samt spelat Guirat Hero III. Därför ber jag er koncentrera på era svar, än mina fel)


Happy Avatar Day!


Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.