I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gud - Varför?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-03-11 22:24

Gud - Varför?

vill någon ge mig ett svar på vad Gud gör för gott i världen? han ger oss fläskfilé och pizza men varför bara vissa? varför finns han? "han skapade världen"? finns mer gerillakrig och flyktingar än man kan räkna, varför är detta? "ett test för mänskligheten"? tortyr, och varför blir grupper i samhället 'hatade' när andra blir 'älskade'?

detta är en tanke jag suttit en rätt lång tid att skaffat men aldrig fått något vettigt svar.

kan inte utforma min fråga bättre, tyvärr! men finns någon som vill svara på mina frågor (på ett seriöst sätt) är jag självklart redo att komma med mina funderingar och kanske förståelse.

2008-03-11 22:30
Varför ska Gud visa sig för dig? Gud ger dig en changs att komma till honnom!

2008-03-11 22:31
Det finns ont och gott. men visst kan man fråga sig..

2008-03-11 22:35
för att gud inte finns?,,, att religionen blev påkommen för X antal år sedan för att täcka alla frågetecken man hade om livet och så att livet fick en mening?.... i dont know, you dont know
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-11 22:40
mantis
han behöver inte visa sig för MIG. han har inte gjort det hittils och jag har klarat mig bra med mat på bordet och änsålänge är det fred i sverige.

TTB P18
förstår ditt tankesätt och tack för du gav respons! :) men jag vill veta hur alla riktigt troende ser på Gud och hur världen ser ut.

tack för båda svar!

2008-03-12 01:27
mantis din klåpare hade jag träffat det aset nån vacker dag hade jag gjort allt för att ha ihjäl svinet
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-03-12 05:01
Industrigatan
Hade du gjort att för att ha ihjäl Gud?

2008-03-12 07:29
titta

Specifiera vilket gudskoncept vi talar om här, annars får du räkna med en massa osammanhängande och intetsägande kommentarer då alla tar "sin" bild av gud som given.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-03-12 09:47
Människan har en fri vilja. Man kan välja att göra gott eller ont. Gud kan inte tvinga på godhet hos människan. Människans kärlek måste vara hennes eget val.

Detta är väl en klassisk kristen syn på denna problematisering (teodiceproblemet). Men visst, det är svårt.
Manager

2008-03-12 10:08
Jag är inte troende, men är det inte människan som kom på pizzan? Gud bidrog väl bara med råvarorna?
Redline!

2008-03-12 11:43
potatissuger P20 det jag menar är att folk säger att Gud är god Gud gör det. vill veta varför han låter vissa få det bra, andra får det skit och sen finns det dom människorna som gör skit men ändå får det bra. jag har svårt som fan att förklara själv vad jag menar, men vill iaf höra hur en troende ser på all jävla misär och varför..

pisces P0 om han där uppe nu är så god borde han väl skapat människan på det viset också..

Dr.Octagon X26 jo, det har du rätt i. men du förstod vart jag ville komma va?

2008-03-12 12:01
"om han där uppe nu är så god borde han väl skapat människan på det viset också.."

Det kanske man kan tycka. Men tanken är att människan måste ha den fria viljan att kunna säga ja till godhet och Gud. Godheten kan inte vara påtvingad, den måste vara frivilligt vald. Hade äkta godhet och kärlek kunnat existera om den var påtvingad? Poängen är alltså att människan har en fri vilja, vi kan välja det goda (Gud) eller inte. Människans handlingar får konsekvenser, gör vi ont påverkar vi våra medmänniskor negativt, men väljer vi att leva i enlighet med Gud skapar vi kärlek och godhet.

Gud är inte allsmäktig i den bemärkelsen att han styr människor att göra gott.

2008-03-12 13:01
och vad vore Godhet utan ondskan? hur skulle vi uppskatta godheten? och hur skulle vi nånsin lära oss?
From delusion lead me to truth
From darkness lead me to light
From death lead me to immortality

2008-03-12 13:52
Den frågan har många ställt sig genom tiderna...

"Either God wants to abolish evil, and cannot; or he can, but does not want to. If he wants to, but cannot, he is impotent. If he can, but does not want to, he is wicked. If God can abolish evil, and God really wants to do it, why is there evil in the world?"
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2008-03-12 15:18

miningen me mitt inlägg o frågorna va att man inte ska se ondskan som en motsatts till godhet på d sättet.
inte heller att man ska se gud som god(om man tror på gud) o ifrågasätta all ondska.
istället försöka se framåt o se HELHETEN me allt.

2008-03-12 16:02
Du som identifierar dig med ditt ego kan inte tro att Gud älskar dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-12 18:36
Salvador

Hur menar du med att man inte ska se gud som god, och att ondska och godhet inte är motsatta? Är inte det ganska grundläggande, i alla fall inom kristen tro, att gud är god? Sen kan man ju självklart prata om den fria viljan och kravet på människan att själva välja guds väg/den goda vägen.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2008-03-12 19:03
Religiösa har ofta en föreställning om absoluta värden (gott mot ont) och därför är oftast världsbilden klart dikotomiserad, svartvit om ni så vill. Dem som däremot förstått att de värden som vi i stor utsträckning dyrkar inte är någonting annat än mentala artefakter, har tillgång till en mer "färggrann" värld där en handling vare sig betraktas som god eller ond.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-03-12 19:29
titta : hehe.. jag trodde DU var kristen:P.. och jag förväntade mig något drygt svar. men eftersom du inte var kristen så=)

2008-03-12 19:30

Ska försöka fatta mej så kort d bara går.

Hela d här me ondskan e bara relativ. o man kan inte sätta fingret direkt för vad som är ondska.
Jag menar för oss kan en naturkatastrof som dödar alla runt om oss vara ondksan o då förbannar man gud men dena naturkatastrof är en del av jorden utveckling, liv o frammtid asså sånt vi vanlgia människor inte förstår oss på.

Ok när d gäller kristendomen så är d ganska komplicerat.
För att den är väldigt motsägelsefull.
Man måste läsa bilen jävligt noga för att förstå lr iaf vissa delar.
Vi börjar me Första moseboken. När vi åt av kunskpans träddå blev vi enligt bibeln en del av DOM asså gud/gudarna.
Bara me d menas att vi försod ondskan. asså kunde skilja mellan rätt o fel. uppskatta o inte uppskatta(kommer inte ihåg va motsatsen heter)
Men d så fick vi lära oss att se me andra ögon asså då levde vi inte bara o följde instikter... då utvecklades vi asså lärde oss.
För hur ska vi lära oss om inte i begår "onda"misstag... o om inte vårt friatänkande hade funnits.

Man kan fråga sej vf gud skapade ondskan? om gud inte skapade ondskan vem/vart skapede den?
om han inte skapa måste han inte vara allsmäktig o då finns d en andra Gud asså 2 gudar.

Om man läser nästan hela Job i bibeln e d en ganska bra förklaring på godhet o ondskan.
Då gud gör en"pakt" djävulen.
djävulen ifrågaseätter jobs tro eftersom job har allt gott o då e d självklart att han prisar gud.
Djävulen föreslår att gud ska ge Job all ondska för att då kommer Job förbanna gud.
Iaf saken är att job sj säger att han var blind när han bara hadde d GODA men när han sedan upplevde onskan så fick han en annan bild o till en början gick emot gud. men att han ändå valde godheten eftersom han lixom mår bäst av inombords. allt handlar om förståelse. Asså livets bergodalbanor

Gammle testamentet = ond gud asså en gud som straffade osv.
i den tiden som man ondska på ett helt annat sätt än va man gör ida.
Då straffades man av gud pga ens synder... ida e d mer att d e djävulen som kommer iom ens synder.

Jesus sj var ju bland ondskan så som många ser d. asså prostituerade tjuvar osv.
Inte såg hon dom som onda lr ondskans/djävulen verk utan han såg vilket spel livet hade spelat me dom unedr deras uppväxt o trodde på en förändring.
Jesus behövde korfästas för att vi skulle förstå hans godhet.

Vi människor behöver onskan för att lära oss.... Vi behöver en Judas för att hitta en Jesus.

Jag tror mer att det hela handlar om att man har ondskan som alternativ för att förstå godheten. inte för att man ska göra onda saker.
Allså genom Handling--Konsekvens--Erfarenhet(--förändring).
Vi människor är verken onda lr goda.Vi behöver ondskan i teorin o godheten i praktiken.
o som jesus själv sa :
En man frågade honom " Gode mästare vad skall jag göra för att vinna evigt liv?
Jesus svarade" Vf kallar du mej God? "ingen är god utom Gud.
Mark

2008-03-12 19:32
Vill påpeka att jag inte är kristen lr religös.
Gillar ba att på nåt sätt försöka förstå saker o ting.

vet att d ändå blev lite långt där uppe men men hehe:P

2008-03-12 19:36
Alla är inte lika inför Gud som det påstås. Det är nog så enkelt.

2008-03-12 22:15
Enligt Bibeln är vi skapade av och till YHWH (Gud). Syftet med vårt liv är att leva för YHWH och bli det Han tänk för oss.
Vi klarar inte detta själva utan måste ta emot Yeshua (Jesus) som kom för att klara detta åt oss.

Vem säger att gott för oss är det egentliga goda?
Vi lever i vårt ego så länge vi inte vänder om och tar emot Yeshua. I egot kan man inte bedöma vad som är sant gott och sant ont. För att veta det måste vi leva i ande och enda sättet är att bli pånyttfödd.

Rom 10:9-10
  Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.
One chapter a day

2008-03-14 02:05
Du som identifierar dig med ditt ego kan inte tro att Gud älskar dig.

Oh my... Jag trodde aldrig att jag skulle få möta en trancendellt medveten kristen på ett internetforum.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2008-03-14 09:10
Vissa åsikter i religiontrådar är väldigt läskiga.

2008-03-14 13:51
daviden

Vilka?

2008-03-14 16:54
as he creates, so he destroys
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2008-03-14 19:50
allt bygger på osäkerhet och hjärntvätt.
-----> http://www.photoshop.nu <-----

2008-03-14 21:36
F77  vilket bygger på vad?
Producent

2008-03-17 20:14
"Gud skapade onskan för att det är bra, fast att vi inte ser den"
-Teismen
Lil_H..

2008-03-28 03:39
sånt här tänkande och filosoferande tycker jag är gulligt.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-03-28 15:05

"Gud" om det nu finns nån sådan, kanske inte är god. Den kanske är som vi är mest, snäll ibland och en jävel ibland.
Eller så var vi ett experiment, på skoj, bara för att eller vilken annan gudomlig anledning som helst. Nåt att leka med när gud har tråkigt.

2008-03-28 18:03
ZoO-Man

På vilket sätt är det gulligt då?
Och vad är dina åsikter kring ämnet?
One chapter a day

2008-04-04 10:40

Talar man om ondska som krig och massmord, kan man ju inte ifrågasätta Gud. Trots allt är det vi mäniskor om begår dessa saker och inte Gud.

Tänk efter vem som är skyldig till onda/dåliga saker och skyll inte allt på Gud.

Men att ni undrar varför Gud inte stoppar detta är ändå ett tecken på att ni söker.

Salvador

Amen

2008-04-04 12:45
Shakes P21

Guds Sons mening ligger uteslutande i hans relation med sin Skapare. Om den låg någon annanstans skulle den bero på en tillfällighet, men det finns ingenting annat. Och den är helt och hållet kärleksfull och för evigt.

Likväl har Guds Son uppfunnit en ohelig relation mellan sig och sin Fader. Hans verkliga relation är en relation av fullkomlig förening och obruten kontinuitet. Den som han har gjort är ofullständig, självcentrerad, sönderbruten i små bitar och full av rädsla. Den som skapadaes av hans Fader är helt och hållet självomfatttande och självutsträckande. Den han har gjort är helt och hållet självförstörande och självbegränsande.

Kroppen är egots avgud; övertygelsen om synd gjord till kött och sedan projicerad utåt. Du som håller på att lära dig detta kanske fortfarande är rädd, men du är inte handlingsförlamad.

2008-04-04 14:03
Rom 7:14-25      
Vi vet att lagen är andlig, men själv är jag köttslig, såld till slav under synden. Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag.
Om jag nu gör det jag inte vill, samtycker jag till lagen och säger att den är god. Men då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Jag finner alltså den lagen: jag vill göra det goda, men det onda finns hos mig. Till min inre människa gläder jag mig över Guds lag, men i mina lemmar ser jag en annan lag, som ligger i strid med lagen i mitt sinne och som gör mig till fånge under syndens lag i mina lemmar.
Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp?
Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag.
One chapter a day