I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vetenskapliga experiment som hindras av etik

Övrigt - Vardagsfilosofi

2008-04-14 13:38

Vetenskapliga experiment som hindras av etik

Mycket av dagens forskning går hand i hand med vad som är acceptabelt i ett samhälle. Det finns särskilda ämnen som man helst inte ska forska eftersom det anses vara tabubelagt att pilla i sådant. Sedan finns det även annan mer extrem forskning som inte förekommer idag så vitt jag vet där andra människor kommer till skada eller värre. Exempel på sådant är de medicinska experimenten nazisterna utförde på 40-talet. I ett av dessa experiment där man lät försökspersonerna att frysa ihjäl i vatten kom man till insikt om att de personer som hade nacken skyddad levde lite längre och det är faktist med hjälp av den kunskapen som dagens flytvästar är utformade som de är.

Så till trådens diskussionsämne; Ponera att du är 100% fri från all moral och etik, vilka experiment hade du velat se genomförda? Och i sådana fall varför?

2008-04-14 15:12
släppa loss stamcells forskningen!
vad gör en rappare egentligen? www.myspace.com/dumhet

2008-04-14 15:25
har man inte nackdelen på flyvæsten før att hålla uppe huvet? Jag har ju svårt att tro på det su sæger haha
CC#

2008-04-14 15:31
Det kan vara en skröna och jag har ingen källa som ska backa upp mitt påstående. Hörde detta på en föreläsning jag var på för ett par veckor sedan. Men poängen är att man kan komma med nyttig kunskap men vägen för att nå till kunskapen innebär ibland att andra far illa.

2008-04-15 09:57
jag hade velat se hur länge människan lever om man skär av vissa lemmar. vad det ska vara bra för vet jag inte. menom jag hamnar i ett "välj fingrarna eller öronen din hora" läge så vill jag veta vad jag ska välja först
brb, mailing my eyes

2008-04-15 10:37
"bygga" minivarianter av alla djur! tänk att ha en giraff tex i samma size som en tax, eller en sjukt gullig liten panda som aldrig blir större än en ekorre.
HMOR

2008-04-15 13:47

Utan etil hade forskningen naturligtvis nått mycket mycket längre än vad den har nu när vi följer etiska regler.

T ex Mengele har ju varit väldigt viktigt för forskning inom vissa områden. Vilket såklart inte talas om.

Därav inte sagt att det på något sätt var rätt, människoliv bör ju såklart gå före forskning.

Mengele

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2008-04-17 00:57
kloning av människor hade varit intressant forskning. om man kan klona någon och sedan fixa så att den typ föds utan hjärna så hade man haft massor med organ att ge till folk som behövde. lite "the island" fast utan att de är medvetna.

framavel av någon typ av übermenchen hade varit skoj också. man proppar dem fulla med massa grejer som gör dem överlägsna andra både fysiskt och psykiskt...jag vet inte vad för grejer man skulle stoppa i dem men det kommer nog forskarna på om de får experimentera lite med det.

sen hade det varit coolt om man kunde mixtra med DNA:t så att man kunde föda barn med apsvans och annat spexigt
Idag är jag farlig

2008-04-17 06:37
kaktuslime F20
hahahahahaha så jävla sant!

Shitzor P0
Jag skulle vilja se hur länge en människa kan leva i rymden, på exempelvis månen om det fanns obegränsat med mat och syre... fortsätter man leva hela tiden eller krävs det nå mer för att leva? tänk om det finns nånting som man inte tänkt på som finns på jorden som man verkligen behöver för att leva? såna där självklara saker som vatten, mat, värme, syre osvosv räknas inte... utan nåt annat... jag har alltid undrat... och om det nu e så att man kan klara sig på bara dessa "element" ovannämda, Off I Go! jorden suger!

om de skulle testa det på nån så vill inte jag va den som blir testad på, jag är iaf vettig nog å erkänna att jag är människa, vilket sätter mig i den sitsen att jag är ego. å jag är inte förvånad över det där med flytvästen, men det låter som en rövarhistoria faktiskt... men å andra sidan så... iaf vid sekelskiftet så hade inte flytvästarna nån krage (det har jag sett i titanicfilmen, känner mig jävligt gansta som drar den som exempel) och nu har vi det på flytvästarna så jag tvivlar inte på att det är sant egentligen, nånstans mellan nu och titanic måste de ha kommit på att man behöver såna flytvästar, så det kan ha varit så som du säger fan.

2008-04-17 06:47
Riotrunner P23

haha jag håller med om både The Island-grejen och DNA-grejen... undra om militären skulle kunna göra klonarmeér då som i starwars bara att de har fixat upp deras gener... om man kombinerar din DNA-idé med kloningen... typ de perfekta krigarna å framavla... om kloning kommer bli tillåtet i framtiden tror jag att det är vad de kommer använda det till... alla stora upptäckter har de ju tagit för å använda till krig, som tex atomklyvning, det va en så kraftfull och energiutsöndrande process att de kunde använda det till vapen(kärnvapen), fatta då hur perfekt det vore med en hel perfekt armé full av Multipumpade elitsoldater, liknandes terminator, de känner ingen smärta och går bara in å matar, totalperfekta och de behörer inte ha nån lön å inga fruar som saknar dom, duom har inget sakligt värde å alla är identiska, tänker likadant, desto bättre komminucerar dom med varandra...

även om det inte skulle hända så vore det coolt om de gjorde en film om det... som typ en blandning av "klonerna anfaller" och "the Island" typ den perfekta sience fictionfilmen

2008-04-17 10:44
att avla fram människor utan hjärnor, alltså bara för organen, går ju idag, bara att d som sagt bryter mot dom "etiska-reglerna"

frågan är vem man ska stoppa i isvatten för att få en bättre flytväst?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-17 14:34
Vilka försökspersonerna ska vara varierar beroende på experimentet antar jag.

Själv hade jag velat se en nogrann studie där man för statistik för att dra slutsatser om sannolikheter för att bli HIV-infekterad vid oskyddad samlag.

2008-04-17 18:30
jag hade velat att dem skurit ut hjärnan på nazister för att se vad som gått fel
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-04-17 19:38
Industrigatan X0: Grattis till ett mycket intelligent och givande inlägg!

2008-04-17 19:58
Finns massa saker som jag skulle vilja se, framförallt om mankan göra übermänniskor som är smartare och allmänt överlägsna vanliga människor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2008-04-17 20:08
"om man kan klona någon och sedan fixa så att den typ föds utan hjärna så hade man haft massor med organ att ge till folk som behövde."

Vad jag vet så håller man på med forskning just kring att odla ensamma organ.
Även att odla fram mänskliga organ i grisar.

2008-04-19 18:53
Shitzor P18 Haha! word på den kommentaren!
Idag är jag farlig

2008-04-19 23:11
jag skulle vilja exprimentera me embryon isf, kolla om de går att korsa någon sorts apa(förslagsvis orangutang elle chimpans) med en människa, nu menar jag inte att dom ska ha sex utan att man blandar i hop de i en skål som pheobe så fint uttrycker de. de vore lite häftigt faktiskt.

2008-04-29 17:55
Skissen: Så det skulle inte funka genom att ha sex, men genom att blanda ihop cellerna i en liten skål? :)
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-04-30 20:44
nej men de e ingen vettig människa som vill ha sex me en apa. elle hur?

2008-04-30 21:33
inget fel med djursex.
fantastiskt

2008-05-01 14:22
Skissen F23: Du kan låta folk tvingas till det med tanke på att man inte ska ta hänsyn till moral. Å andra sidan verkar det meningslöst att försöka para två olika arter på den naturliga vägen så att säga.

Manager

2008-05-01 15:57
Jag har fått för mig att om du inte fått lära dig en specifik sak så drabbas du inte av det. T.ex. om ingen säger att cigarettrökning orsakar cancer så tror jag att man inte drabbas av det.

Därför vill jag utföra ett experiment där en människa aldrig får lära sig konceptet med döden, och därmed se om personen lever för evigt. Självklart blir testobjektet isolerat från resten av världen och får en helt rubbad uppfattning om mycket saker, men det är bara soft. Man lär sig säkert massa andra grejer på köpet ;)
Redline!

2008-05-01 16:14
Hade kanske varit intressant att placera 50 män och 50 kvinnor på en ganska liten ö som ett socialt experiment.

2008-05-01 18:31
entheogener
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-05-02 10:36
Shitzor P18
eller en ensam pojke och femtio brudar som är i klimakteriet.

2008-05-02 10:55
Mycket av dagens forskning går hand i hand med vad som är acceptabelt i ett samhälle.

Ja  men det är ju även mycket innom forskningen som knappast skulle klassas som acceptabelt ute i samhället.

Ta alla olika djurförsök t ex skulle en lekman göra samma sak med sin katt som forskare gör i sina lab skulle nog bostadsrättsföreningen börja skicka runt en och annan namnlista. Djurplågeri är endast acceptabelt innom forskningen.
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...

2008-05-02 11:50
Skissen: Eller så skulle det inte funka överhuvudtaget eftersom alla djur har olika antal kromosomer. Om vi har tur skulle vi KANSKE kunna få någon slags avkomma om en människa med downs syndrom parades med en schimpans. Mongon har fyrtiosju kromosomer och apan fyrtioåtta, dvs det närmaste vi kommer andra djurarter i kromosomantal.

HÖ HÖ
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-05-02 16:28
Jag vet väl inte på vilket vis det begränsas eller om det kanske rentav begås expriment om det redan nu, men jag skulle vilja se att man forskade på rum och tid. Det låter kanske lite dumt, kanske rentav omöjligt att lista ut hur sådana experiment skulle utföras. Fast om det går på något vis, så hoppas jag att det förekommer.

Ngt annat jag gärna skulle vilja se är forskning som gör att man skärper de sinnen man har på olika vis.

2008-05-09 17:08
Jag skulle placera några spädbarn av olika kön i en behaglig miljö utan djur som kan skada dem. Ge dem mat (det är bevisat att spädbarn äter sig mätta) så att dem överlever.

Sätta upp gömda kameror (inte för att dom skulle bry sig) men till slut skulle dem bli intresserade och kanske förstöra dom.

2008-05-09 19:20
Civilaren P22: Vad är syftet med det? Finns det någon form av hypotes kanske också?

2008-05-10 13:46
Shitzor jag antog att folk skulle förstå att jag vill se vad dem har för sig...

Jag har inte utvecklat någon direkt hypotes förutom att jag tror dem skulle (om de verkligen överlever) skapa sin egen kultur.

Människan har alltid ansets som ett "djur" som måste lära sig av någon osv. Jag skulle vilja se instinkterna göra sitt jobb med denna.

Helst vill jag inte ens föda dem, men jag tror inte att ett spädbarn kommer att börja jaga. Kanske om jag placerar ut mycket bär och annat som går att äta direkt, så slipper jag helt störa deras utveckling.

2008-05-10 13:51
Civilaren P22:

Det skulle faktist varit jäkligt intressant hehe. Man kanske skulle testa andra varianter, exempelvis en ö med bara killar och en med bara tjejer för att se vilka skillnader som skulle uppstå etc.

2008-05-10 14:06
Shitzor om jag skulle göra detta experiment skulle jag prova många varianter.
Vissa skulle jag bara ha i mörker, andra skulle vara "tvingade" att vara i vattenrika områden osv.

Man kan bygga på hur mycket som helst, det västa är att jag tror detta experiment redan har genomförts.

2008-05-10 14:08
Man kan bygga på hur mycket som helst, det västa är att jag tror detta experiment redan har genomförts.

Vad tänker du på då?

2008-05-10 14:19
Forskare har alltid gjort saker som ansetts vara mot normen, när Da Vinci dissikerade döda människokroppar var det det värsta man kunde göra i princip. Trösken höjs hela tiden.
Titta på ett land som Kina, de verkar inte ha någon som helst sund och humanistisk syn på hur man ska styra ett land. Att dem är otroligt inriktade på forskning är inget nytt. Skulle moral och etik stoppa dem från att hitta något de fått hum av?

Eller dem galna nazisterna som gjorde diverse bizarra experiment, dessutom blev deras forskare uppköpta av USA under kriget. Många flydde också till Brasilien som knappast är kända för att gulla med sina invånare.

2008-05-11 13:06
jag skulle vilja kolla vad som händer med fostret om en gravid kvinna röker cannabis (utan tobak) dagligen fram tills det att barnet föds. För att kolla lite hur generna förendras tack vare cannabis rökning.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-05-11 13:24
ZoO-Man

Detta experiment är redan utfört, gravida kvinnor rökte cannabis (inte dagligen dock) när barnen senare föddes och det gjordes således intelligenstest visade det sig att dem fick något bättre minne, kortidsminne och inlärningförmåga. Jag minns inte hela artikeln om det, men låt oss säga att det var 100 kvinnor varav 40-60% av deras barn fick dessa egenskaper. (inte helt säkert men runt dessa procental var det iaf) Mödrarna tog en väldigt liten del cannabis också, jag tror inte de blev märkbart påverkade/höga av det.

I detta test var allting väldigt kontrollerat, antagligen låg THC halt. Jag läste någonstans att om man röker "väldigt" lite marijuana så ökar inlärningsförmågan något, samt korttidsminnet, men så fort du röker så du känner dig hög blir det oftast motsattsen.

Jag har försökt hitta sidan som fanns på wikipedia. (det kan ha varit bullshit...)

men detta står nu på svenska wiki om detta:

Cannabis och fosterskador

Man har i olika studier observerat att olika koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och andra inlärningssvårigheter är vanligare hos barn vars mödrar rökte cannabis under graviditeten. Nyare forskning 66 från Karolinska Institutet under Tibor Harkany har gjort observationer viktiga för förståelsen av fosterskador hos barn till cannabisrökande mödrar: för att hjärnans nervceller ska kunna utvecklas och växa ihop med varandra på ett korrekt sätt måste de guidas av kemiska signaler som skickas ut från omgivande nervceller. Forskarna har nu upptäckt att endogena, dvs kroppsegna, cannabinoider spelar en oväntat viktig roll då nervcellerna i hjärnbarken slutligen kopplas ihop med varandra. Endogena cannabinoider utövar sin aktivitet genom att binda till samma receptor på hjärnans nervceller som cannabissubstansen THC binder till. En del av förklaringen kan enligt forskarna ligga i att THC leder nervcellerna vilse hos det växande fostret så att de inte kopplas ihop som de ska. Cannabis gör samma sak som de kroppsegna ämnena men vid fel tid och på fel plats.

2008-05-11 18:44
frågan är vem man ska stoppa i isvatten för att få en bättre flytväst?

åh, ja vet! Norrmännen! =D

2008-05-22 23:53
Fyfan vilken sjuk jävel dr mengele var. Läste om honom på wikipedia blir fan illdamående...
Its darkest before dawn