Varför är manlighet förknippat med så mkt crap?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Varför är manlighet förknippat med så mkt crap?

Ja, varför är det så?
Är det inte rätt skumt att manlighet är förknippat med hot om våld och allmän dumhet?

Jag gjorde en tråd i blandat om vad manlighet är för folk, en lugn majoritet handlade om detta:

- "Kletat snus på en vägg,"
- "Snusa och betygsätta tjejer som går förbi."
- "klia på pungen"
- "Beté sig som Al Bundy."
- "Kört stridsbåt"
- "rabbla fotbollsdata o skrika framför tvn med en öl"
- "spöat folk som använde ord som jag inte förstod"
- "när djurinstinkterna tar över"

Innebär detta att manliga män egentligen är dysfunktionella och socialt missanpassade?

It's only gay if balls are touching
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Därför att manlighet är crap. Precis som kvinnlighet.

Vi har medelst vårt civiliserade leverne gjort oss av med behovet av de traditionellt manliga egenskaper som kan vara anses av godo (ta hand om en familj, döda mammutar, reparera cykelslang med ett plåster och ett juicy fruit-tuggummi, osv), så riktiga karlakarlar med dessa egenskaper har tillåtits bli en direkt bristvara. Samtidigt är det skrivet i sten att manlighet är coolt, så kvar har vi en hög unga grabbar som vill vara lika kyliga som John Wayne utan att ha en aning om hur. Go figure.

Innebär detta att manliga män egentligen är dysfunktionella och socialt missanpassade?

En inte alltför långsökt fundering.
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man
Jag tycker vad som kom upp i din förra tråd var rätt sjuka saker som jag uppfattar som det mest negativa. Sen vet jag inte om jag nödvändigtvis vill göra en den typen av kategorisering som du gör.Alla dom där sakerna ( bortsett från klia sig i pungen) är negativa oavsett vem som gör dem, och inte bara män gör dem.

Själv har jag inget att komma med just av den anledningen, när jag gör något så tänker jag inte efter om det jag gör är typiskt manligt eller kvinnligt för den typen av begränsningar hämmar mig som människa.Jag är jag.
Fel på mustascheodling? :/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
var majoriteten som svarade män eller kvinnor eller bara whoaiter?
brb, mailing my eyes
Kupo P28

alla de där uppfattningarna av manlighet är uppkommet ur media.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.
ZoO-Man P21

det är inte sant vi hade normer för manligt och kvinnligt långt innan de massmediala kommunikationskanalerna togs i bruk. Att skylla på medierna är en av de vanligaste förklaringarna idag, och visst hjälper de till att spä på och förvrida ett allt sjukare mode och ideal. MEN att frånsäga sig allt ansvar genom att bara skylla på media är inte ok.

grunden till våra ideal sätts av våra föräldrar (och avsaknaden av dessa) de sätts av våra äldre syskon och vad som allt för ofta glöms bort i debatten så sätt en stor del av våra värderingar, normer och ideal på dagis. där får vi veta att dockspisen är en tjejgrej. killarna som leker me den blir retade. grävskopan är en killgrej. killarna ska springa runt och ramla och slå sig, klättra i träd bygga trädkojor etc., men tjejerna ska ta det lugnt sitta fint, leka med dockor och itne förstöra nya fina rosa kjolen...

IMO är det dags för genusdagis för länge sedan..

Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Kupo
Tror du på fullt allvar att det där listan stämmer in på män?
Moderator

2008-04-22 11:56
Kaneida - Den är inte förknippad med män, men med vad vissa pojkar ser som manligt.
De som inte är män tror helt enkelt att exempelvis snuskletning kommer göra dem till män.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
jag tror de flesta skämtade.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Som SunTzu säger, de flesta kommentarer i den tråden är ju väldigt ironiska.

Är inte det en ganska typiskt svensk företeelse, att "manlighet" som begrepp uppfattas som lite löjligt...?
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats
PortZebie P23

Nja inte svenskt direkt. men i sekulariserade länder som är tämligen upplysta gällande genus och jämställdhet.. (i föråldrade länder med starka könsroller som ex. USA eller afghanistan anses manlighet som något ärofyllt. att lyckas axla manlighets manteln innebär att du lyckats axla din roll i livet, och därför inte är ett misslyckande)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

Jag tror (hoppas) att de flesta i förra tråden drev med bilden av vad som är "manligt".

när jag gör något så tänker jag inte efter om det jag gör är typiskt manligt eller kvinnligt för den typen av begränsningar hämmar mig som människa.Jag är jag.

I concur!

Jag tror att det finns en brett, väldigt snevriden, bild av vad manlighet är. Det som är synd är ju att väldigt många tror på detta (både män och kvinnor) vilket gör att den bilden av manlighet lever vidare. Ord som till exempel ansvarsfull, ledarskap, styrka som jag själv förknippar med manlighet finns inte mer. Sedan tror jag oxå att alla människor har både manliga och kvinnliga egenskaper inom sig, och om vi inte bejakar dessa så går det fel. Till exempel styrka utan omtanke kan vara mycket farligt.

Manliga män är inte dysfunktionella och socialt missanpassade, men faktum är att män i snitt dör 5 år tidigare. Jag tror detta är på grund av att den manlighet som råder idag gör att män inte tar hand om sig själva psykiskt (och även fysiskt, när dom kommer upp i åldrarna) som kvinnor gör, det är till exempel mer accepterat för en kvinna att gå till en psykolog och försöka bearbeta en sorg än för en man.

Sen finns det såklart en sjuk syn på kvinnlighet oxå. Till exempel att vi är lömska, bara tänker på vårt utseende och pengar för att utnyttja andra män

friktion P21

watevver...

YOU wont be disapointed.
jag avskyr uttrycket "ta det som en man". vad innebär det egentligen? varför finns inte uttrycket "ta det som en kvinna"?
www.myspace.com/spectrocon
www.myspace.com/zentre
Moderator

2008-04-29 18:01
Jag tror väl inte heller att alla inlägg i den refererade tråden var så särdeles superseriösa, men de visar ändå lite på hur manlighet uppfattas.

philosophia
* "faktum är att män i snitt dör 5 år tidigare. Jag tror detta är på grund av att den manlighet som råder idag gör att män inte tar hand om sig själva"
- Dels p.g.a. den "mentala manligheten" att utsätta sig för risker och den "hormonella manligheten" som (sett över gruppen) ger ett impulsivare och mer risktagande beteende.

Galvatron - "Ta det som en man - blunda hårt och bit i kudden"? :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Haha, alla var inte helt seriösa i den tråden vad jag minns ;)
"frihet magrar som magar när den hårda skolan ringer in
man blir vad man äter säger dom.. så hungriga är ingenting?"
- Grioa
Den bästa manligaste var "kramat min mamma på stan"! Blir tårögd.
<br>
Alla var inte seriösa, självklart. Men.. gränsen mellan på skämt och jargong är inte helt klar alla gånger om du frågar mig.

medoria F26

"Jag är jag."

Såklart. Men du är ju inte frikopplad från resten av världen bara för det. Normer och sociala regler är något du likaväl som jag har med dig hela tiden, något som faktiskt styr vårt handlande till viss del väl?
It's only gay if balls are touching
varför ersätter man inte bara frasen "ta det som en man" till "ta det som en människa"?

har fått den frasen kastad åt mitt håll ett par ggr men den frasen hjälper inte ett skit den bara förvärrar situationen tycker jag. jag blir mest förvirrad :)
www.myspace.com/zentre
Användaren är inte inloggad Galvatron P24 Det håller jag med om!
Har ni tänkt på saken att somligt av det här faktiskt har ursprung i generna? Män är faktiskt inte oumbärliga, men det är kvinnor. 10 män och 100 kvinnor kan ge lika många barn som 100 män och 100 kvinnor tillsammans. Därför är män som dem är.

Försvarar såklart inte de idiotiska fördommarna som finns om hur män "ska" eller "borde" uppträda. Jag har faktiskt ifrågasatt huruvida jag kanske var född "lesbisk kvinna i en mans kropp" men har kommit fram till att så inte är fallet. Jag har helt enkelt bara gått mot strömmen och ratat många av de sätt man "borde" uppträtt på. (Vilket såklart lett till sociala problem)
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Negative
Liksom 10 kvinnor kan ge 100 barn med 10 män.
Intressant att höra om på vilket sätt kvinnor är umbärliga? Har du tagit fram den konstgjorda livmodern?
Sök patent!

<br>
_Rookie F22 inte inom samma tidsram. Jag har inte sagt att kvinnor är umbärliga.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Negative
Jag har problem med dubbla negationer på riktigt.. Sorry
<br>
kupo: ja men vi måste hela tiden utmana dom normerna för att utvecklas som människor. det som är så slående med det som kom upp i den andra tråden är att sakerna inte är manliga, det är bara grejer som är mer eller mindre socialt accetabla för män att göra, men som om kvinnor gör dem uppfattas som omanliga...säger rätt mkt om sakernas tillstånd i alla fall i min värld.
om man säger såhär, x kromosomen är lugn och älskvärd, y kromosomen är våldsam.

YOU wont be disapointed.
Om jag ska ta det som en man när jag åker på däng tycker jag kvinnor kan ta det som en kvinna när dom blir våldtagna
den där litstan liknar ju högstadie pubertetsålder på nån lantisskola...
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
mm håller med! Vad fan skriver ni
"Kletat snus på en vägg,"

Var mitt bidrag, känner mig hedrad! förövrigt så var det ett skämt för att på något sätt driva med machoidealen. ok?

spy_vs_spy P24 word!

människan e ett jävligt primitivt djur. kvinnan har större självbevarelsedrift än mannen så därför är mannan mer benägen till våld mm. men i övrigt så skulle jag gissa på att det i stort sett beror på att vi lever i ett manns dominerat sammhälle och att det därför uppmärksammas mer skit gällande män.

nu vid närmare efftertanke så skulle jag villja påstå att det överanvända uttrycket "män är svin" är väldigt missvisande. jag skulle villja påstå att kvinnor är svin och män är idioter.

jo, jag är bitter. men helt ärligt om tycker att människan är ett fint och sofitikerat släckte så är man fan inte smart.
www.enigmatic.se
Var och en av oss äger både inre maskulina och feminina kvaliteter. Män kan bära örhängen, kramas och dansa extatiskt i skogen. Kvinnor kan byta olja på bilen, skaffa sig politisk och ekonomisk makt och boxas. Män kan ta hand om barnen. Kvinnor kan strida för sitt land.
det är samhällets fel, det är tack vare alla störda restriktioner och tabuer som vi har Perversioner osv. våldtäckter å annat äckel...
hade sex inte vart så tabu belagt av kyrkan så hade vi aldrig blivit såhär FUCKED UP
skadade jävla värld. tack för de kristendomen, ni har gjort så mycket bra med era 10budord osv. tack till resten av världsreligioner också för den delen..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
dessutom mest män som våldtar, mördar, plågar mm
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
sluta klaga , vi tjejer har de inte så lätt vi heller.
Blir man lite för full o har ett endaste one-night-stand blir man en slampa i resten av ens tid kvar på jorden.
I got it from my mama .
moncans.blogg.se
SkadegladsBack F17, menar du att man blir kallad det sen, att folk ser en som det? eller att man helt plötsligt måste knulla allt som rör på sig bara för att man har haft ett 1nightstand? ;)

håller inte med i vilket fall, för när du väl växer upp sen så slutar du bry dig om sånna småsaker som vad andra tycker och tänker.. det enda som spelar roll är vem du känner att du är. när man väl slutar grundskolan sen så tappar man kontakten med större delen av dom man lär känna endå, så då är det ingen som bryr sig om ditt 1nightstand i högstadiet :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
för att män är okänsliga svin
used to be intense, now I'm just Laazy
Laazy

haha, good point.
www.myspace.com/zentre
jag vill bara tillägga att "This is whoa" ..

svaren hade varit väldigt annorlunda om du hade frågat folk på stan, tro mig!
Get Random!
KinG-PhiL: Precis, självklart är det uppenbart att folk drev...

Hur seriöst låter...

"Kletat snus på en vägg,"
"spöat folk som använde ord som jag inte förstod"

... tillexempel?

Precis som jag sagt förut :)
"frihet magrar som magar när den hårda skolan ringer in
man blir vad man äter säger dom.. så hungriga är ingenting?"
- Grioa
Om t.o.m. en kille håller med kan det inte vara fel, hah
used to be intense, now I'm just Laazy
Jag har beräknat (antagit) att 90% av alla frågor kan besvaras med följande: Människor är dumma.
A historian is a prophet in reverse
Laazy

...men jag har en comeback till dig, vet du vilka som bär på skulden för att män är svin?

Inte så svårt att lista ut. Kvinnorna har tvättat bort gentlemanna beteendet så därför blir det jävligt förvirrande hur man ska bete sig.
www.myspace.com/zentre
Laazy

Knäckt?
www.myspace.com/zentre
Spy_vs_spy punkterade hela tråden med sitt "Därför att manlighet är crap. Precis som kvinnlighet." i början =)
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon
Careface..
Typiskt manliga grejer är enligt mig; självfötroende, tävlingsinstinkt, att icke ha sympati med någon som gjort nåt dumt, aggressivitet, att verkligen gå in för nånting (och bara fokusera på det) samt ett ickeintresse av att tala och analysera saker som hänt (ointresse för kommunikation)

hahaha
okej orkar inte läsa alla svar så vet inte om nån sagt: vad är kvinnligt då?

så... vad är kvinnligt?