Varför är manlighet förknippat med så mkt crap?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
ja asså mannen är strikt, och rättvis, håller mycket på principer, medans kvinnan är en mer förlåtande person, med moderskännslor.
då tittar man på dagens samhälle, är det förlåtande? nej, det är strikt, rättvist, hårt och principfullt. varför? jo kanske för att det är skapat av mannen? ja, så kan det vara, vem vet, om samhället hade vatt byggt av kvinnan kanske det hela hade mjukats upp en aning i stället för att vara så förbannat hårt.

kanske?
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.
Rappare

2008-05-31 22:31
Finns bara 1 sätt att förklara manligheten bra på.. Homer Simpson
Så puttinuttigt.. MEN DET ÄR FEEEEEL!
asså manlighet? är samma sak som att säga "Alla danskar gillar dixie"...
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Enkelt svar: Män styr världen, världen är full av skit
Blood on my dick or shit on my knife
Det är en aning deprimerande att vara man ibland.
Den där eviga känslotröskeln som jag och nästan alla
andra av hankön har, oavsett hur långt man borde ha
kommit i utvecklingen som framstående modern man
är det fortfarande väldigt svårt att prata om vad man
känner och vara ärlig.

Det som främst präglar mandom är ensamhet. Det är
mandomens ursprungstillstånd och det som jag och en stor
del av alla runt mig kommer att glida in - om vi är ouppmärksamma -
efter tonåren /studietiden. Med lite tur har jag klubbat ngn passlig
hona tillräckligt hårt för att hon ska vara medvetslös och
hålla mig sällskap ändå tills jag dör en för tidig död av alkohol
eller testikelcancer.

Men å andra sidan finns det många goda sidor med att vara
man också. Skrattade högljutt i självförsvar åt allting i Sprees
video... :)

Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
va e de för fel på al bundy?
 framåt stolta AIK
"Det som främst präglar mandom är ensamhet."

Highfive på den. En man ska tackla sina problem själv, och absolut INTE uppsöka andra för hjälp och vägledning när man har problem med känslor/psyket eller mår dåligt. Det är som att begå social könstympning!

Nu överdrev jag kanske lite men poängen finns där. Idealen ifrån stenåldern lever kvar till viss del trotts vi inte har några mamutar att jaga längre.

Men ska vi titta närmare på dagens samhälle och förenklar det lite så skulle jag vilja säga att vårt samhälle och media har rubbat idealen lite.
Här är den bilden som enligt mig många utav oss fått och lever efter, vare sig vi vill det eller inte;

Manligt
- att vara stark, bäst, självsäker, kunna ta för sig, känslokall, oberoende av andra, initiativtagande, tävlingsinriktad osv.

Kvinnligt - att vara svag, blyg/feg, mesig, korkad/dum/okunnig, krävande(känslomässigt), dåligt självförtroende m.m

Detta är så jävla illa. Det finns hur många människor som helst som verkligen lever efter dessa mallar och det är visserligen inte deras fel, men jag blir så ledsen när jag stöter på dem.
Vi kanske kan bli av med våra könsroller någon gång i framtiden, men jag tror varken att jag eller mina barn kommer få uppleva det.

Innebär detta att manliga män egentligen är dysfunktionella och socialt missanpassade?

Svar ja. Manlighet är en jävla svaghet. Alla dåliga egenskaper man kan innehava i ett stort buffligt paket.

ModernDrunkard P23

Mjo, men å andra sidan om vi tittar på dem kvinnliga kvinnorna i dagens samhälle, steriotypen dvs. Ja då är det inte precis bättre där.

En manlig man är ju en jävla partypoper oftast, gruffliga, högljudda, ingen känsla för sociala situationer och kör på mitt sin attityd oavsett. Jag vill bara slå dem på käften oftast, men det gör jag givetvis inte då jag inte är grufflig nog.

Den kvinnliga kvinnan är väldigt avtändande, fjollig, lägger ur sig korkade kommentarer och tror att dennes barbie looks - blond hår, kort kjol med massa smink och läppglans gör henne snygg på något vis. När man träffar dem ute på krogen dör allt vad sexlust och manliga hormoner heter och jag vill bara lägga ner och gå hem och lägga mig.

alla människor är väl dysfunktionella, men det är väl det som gör oss socialt anpassade (beroende på vilken krets). tänk vad tråkigt det är med fisförnäma, färglösa, laglydiga människor.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Cholla F20

I min bok kan man ju vara 'normal' och rolig att umgås med. Man måste inte vara en tråkmåns bara för att man inte är en 20årig fjortis som spelar dum eller en bufflig öl hävande hockyspelare som alltid ska bråka.

Visst mångfald är bra men nu är det inte så att dessa steriotyper är någonstans i närheten utav att vara utrotningshotade..

betygsätta tjejer som går förbi."

som om inte kvinnor betygsätter män?
plus att dom ska hålla på och förvirra osv... fyfan
 www.myspace.com/friphmusic
Alla betygsätter vi väll varandra hela tiden undermedvetet. Så länge man inte är i en relation letar man ju passivt en partner så det är väll inget konstigt i det. Dåligt blir det ju först då man sitter på en bänk och ropar;

"Titta på den där, en 5:a va?"

"njae.. titta på magen, vafan har hon stomipåse eller? Hon är fan inte mer än en 2:a. jävla träsktroll!"

"Ahh, fan sant, det la jag inte märke till... går konstigt gör hon också."

-försvara svaga tjejer
-bygga hus
-jobba och försörja familjen
etc,etc,etc

finns massa bra manliga saker ^^
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Hangaround

2008-09-08 03:49
finns massa bra manliga saker ^^

-Få mer i lön..
Att vara en kuk är aldrig roligt, men det är lite värre att vara en fitta. Manligheten är ond, köns-perspektiv är ont. Normer, restriktioner, delvis media och nu blondinbella.

Frågan är varför män och kvinnor idkar sin "sida" av samhället?

rosa - gallon
spisen - bilar
drama/romantik - Action

Kategorier, kvinnor blir svagare per automatik.
 "Frankrike har aldrig någonsin varit så fritt som under den tyska ockupationen."
Det finns faktiskt väldigt mycket bra litteratur i det här ämnet. En informativ, tunn och intressant bok är Ingemar Gens "Från vagga till identitet" (ISBN: 91-88460-50-9), kolla ditt bibliotek för den är ganska dyr att köpa. Med en undertitel som "hur flickor blir kvinnor och pojkar blir män" tar den upp intressanta detaljer ur vanliga barns uppfostran och följer framförallt arbetet på 2 förskolor som medvetet strävade efter en könsneutral approch mot små barn.

För en studie i manlighet i "populärformat" rekommenderas "Med uppenbar känsla för stil" av sportjournalisten Stephan Mendel-Enk. Den har onelkigen gått hem bland massorna och finns numera som pocket. Tar upp grabbighet på ett grabbigt sätt. Finns recenserad här på whoa också.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.
Manligt - att vara stark, bäst, självsäker, kunna ta för sig, känslokall, oberoende av andra, initiativtagande, tävlingsinriktad osv.

Kvinnligt - att vara svag, blyg/feg, mesig, korkad/dum/okunnig, krävande(känslomässigt), dåligt självförtroende m.m

ja inte äns jag skulle kunna ha sagt det så bra(Y)
 www.myspace.com/friphmusic
The “Mysterious Missing Manhood” is as painful to women as it is to men… and unless you learn how to develop your Missing Manhood, you will go on feeling lonely, out of control, and desperate… and nothing you try will fix it.
™™™™™
Att säga att manlighet är något dåligt är helt fucked up, det finns väl fan kvinnor som beter sig lika svinit som vissa män..!
videon på duschen så jävla klockren på mannen! :D hahahahhahahahahahhahahahhaha

jag gör exakt så!!! :D
Get Random!
Groupie

2009-07-09 02:33
Allt stora uppfinningar och annat bra är också gjorda av män, så män är egentligen bättre än kvinnan
G-Unit
Strange Music
Funk Volume
Vi gentlemän behöver iaf inte oroa oss:D
 http://www.myspace.com/murderdem
- "Snusa och betygsätta tjejer som går förbi."
- "klia på pungen"
- "Beté sig som Al Bundy."
- "rabbla fotbollsdata o skrika framför tvn med en öl"

känner mig ganska träffad, men vafan, men lever bara en gång :)
personen du beskriver låter mer som en vuxen tonåring, omogen pojke som råkar vara 35 år :P
Vi skulle se hur kvinnorna skulle klara sig utan män i ett år. kolla om det blir nån förändring
Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns
Den där så kallade manligheten låter mest som en man från sverige i 35 års åldern som har en son på 5 år och är tillsammans med nån brud som tjatar om att tvätten ..
Han var aldrig coola killen så han bytte status från "mobb offer" till " svenne som vill passa in"...

OBS Dont`get it twisted, min tolkning!

"Manlighet" har inget med verb att göra?!
En mans egenskaper ..och manlighet det är ju 2 olika saker?

Hur som helst manlighet är en utstrålning och inte snus på nån jävla vägg.
U little motherf#cker- If you aint got nothin' nice to say then don't say nothin'!
...och by the way..om man ska tolka manlighet som något som mannen"gör" då är kvinnlighet :

-Perfektionister med mindervärdkomplex
- Aldrig nöjd
- underlägsna könet
- städiskor
- shoppnarkomaner

kvinnans`s kvinnlighet öhh...det låter ju lika f-cked up och osannolikt som att mannen`s manlighet består av att klia pungen och betygsätta kvinnor.

I´m out!
U little motherf#cker- If you aint got nothin' nice to say then don't say nothin'!
Män har varit dominerande under flera sekler, det är nyligen det blev accepterat att kvinnor är oberoende.

Spree
Jag älskar videon, hahaha.

Mooving beyond borders of time,
Backwads but Forwardsš