I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Finns någon sanning?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-05-13 16:53

Finns någon sanning?

Eftersom vi alla är människor som tolkar världen utifrån våra egna ögon har vi olika åsikter. Du tycker att folkpartiet för fram rätt åsikt, jag tycker vänsterpartiet, du tycker att spenat är gott, jag tycker att det är äckligt osv. Det finns inget fastslaget "rätt" i dessa exempel utan man "får tycka som man vill".

Däremot då en grupp i stort ska kunna fungera måste man komma överens om vissa "rätt och fel". Våra lagar är ett exempel på detta, eller det som vi ofta kallar "sunt förnuft". Självklart kan människor ha åsikter kring lagen, men för att vi ska fungera som en grupp behöver vi ha någon form av system av rätt och fel.

Om vi tar detta ett steg längre och tittar på "sanningar" vi tar för givet varje dag utan att ens fundera över om dessa verkligen, till hundra procent stämmer. Exempelvis; Merkurius är planeten närmast solen, jorden är rund, himlen är blå.

Hur vet vi detta? Jag har aldrig sett med mina egna ögon att Merkurius är närmast solen, och även om jag hade det - som att himlen är blå - vad är som säger att den information mina ögon ger mig är sann och inte en ren illusion?

Jag har länge funderat kring detta, men har än så länge inte hittat något som utan tvekan stämmer. Inte ens Descartes existensargument "jag tänker, därför finns jag" är tillräckligt i min mening.

Finns någon sanning?

when Im first you dont go next
myspace.com/askinovic