I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Zeitgeist 2 - Addendum, åsikter?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-11-02 01:05

Zeitgeist 2 - Addendum, åsikter?

Länk till http://www.zeitgeistmovie.com/

Underhöll mig inatt med att kolla på del två i Zeitgeist-serien. Jag tycker det är intressant som fan med konspirationsteorier, det är kul att se på saker från olika vinklar även om jag filtrerar bort 90% pga argument utan uppbackning. Men jag ger det ändå en chans.

Där den första Zeitgeist-filmen kändes, i brist på bättre beskrivning, bristfällig, framför allt de två sista delarna (jag tyckte del ett kändes jävligt bra faktiskt, it makes sense, så att säga) så gör Zeitgeist 2 bättre ifrån sig med att sprida budskapet om att förändra samhället mer än att fokusera på Illuminato och NWO.

Jag har sedan länge känt på samma sätt som Jacque Fresco (industrial designer/social engineer) att politik bara är en front, världen faktiskt styrs av företag (som köper politiker, framför allt i USA) och företag är bara ute efter en sak - vinst. Är det möjligt att avskaffa pengar och lagar och leva i ett sådant idylliskt samhälle som de pratar om? Där alla har tillgång till allt via teknologi och vi utnyttjar naturens resurser till max och på sätt minimerar "kostnader". Det låter onekligen mycket intressant och gynnsamt för alla inblandade.

Personligen känns det som att religion har fuckat världen från att vi ska kunna leva sida vid sida, folk söker gemenskap hos de egna och är oförmögna att ens tänka sig att leva på något annat sätt. Det skulle nog, tyvärr, vara en ganska lång process att få alla religiösa att sluta tänka trångsynt och verkligen acceptera folk oavsett tro/icketro. Pallar inte blanda in argument här om att religion är skit osv, men det begränsar hela mänskligheten på sina ställen.

I övriga notes så är det ju ganska relevant med allt prat om inflation och om hur pengar uppkommer, i samband med finanskrisen, att 1% av jordens befolkning äger 40% av jordens rikedomar (källa?) - och de gör allt för att bli ännu rikare.

Samhället känns faktiskt väldigt fel, en god vän till mig sade "man föds som slav" och jag kunde inte sagt det bättre själv. Man har ett par år på sig att ha kul, den blir det PLUGGA i nio år (för att komma in på ett gymnasium) sen PLUGGA tre år (för att komma in på bra uppföljning) sen PLUGGA fyra till sex år (för att kunna få ett bra jobb) sen JOBBA tills man är sextiofem bast och är för gammal för att leva livet och knulla runt, så att säga. Som sagt, väldigt fel. Och ändå säger verkligen precis alla i ens närhet: "du måste fixa jobb! det bara ÄR så". Vem har bestämt det? Företagen som tjänar pengar på det så klart.

Ja, jag är upplyst om att det inte finns källor på mycket grejer, jag vill helst styra diskussionen från "faktan" som presenteras och mot vårat samhälle och en förändring av densamma.

Ett alternativt samhälle vore minst sagt ett jävligt kul experiment åtminstone.

Åsikter, ifrågasättningar, frågeställningar välkomnas varmt!

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."

Johann Wolfgang von Goethe


(Inlägget ändrat av Mabande 2008-11-03 11:45:07)

Not a follower, so Twitter has never been an option.