I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Några enkla(?) frågor om matematik

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2008-12-28 03:26

Några enkla(?) frågor om matematik

Har suttit och funderat över några småsaker de senaste dagarna och har inte fått tag i någon kunnig som kan ge mej ett, ja, tillfredsställande svar. Allt började med att jag räknade på en integral. Det enda sättet jag ansåg kunna lösa integralen på var på ett sätt som ledde till att den del av svaret bestod i:

0*ln(0)

Det kunde vart så att det egentligen var ln(0)*0 (vet ej om detta är relevant)

Som vi vet är ln(0) odefinierat. Kan man multiplicera något odefinierat med 0?

Vad jag vet så är:

0*oändligheten=0


Ett oändligt stort tal, kan man verkligen se det som att det existerar? Om det nu inte existerar, precis som ln(0), då borde 0*ln(0) vara 0? right?

Spelar ordningen roll? Det vill säga blir

0*ln(0) samma som ln(0)*0?


Det är möjligt att det finns ett enkelt svar på det dära. Men om vi tittar på ett annat tal istället:

(1/0)*0

eller:

0*(1/0) (<--samma sak?)

Nu bortser vi från parenteserna, dessa lade jag dit bara för att förtydliga hur talet ser ut. Mina frågor gällande det talet är, kan man stryka nollorna (de tar ut varandra) vilket då ger resultatet 1? Eller blir hela talet odefinierat, eftersom det är ett odefinierat tal multiplicerat med ett annat tal. Eller blir det 0 eftersom man multiplicerar 0 med något annat? Någon som vet hur man ska se på sådana tal? Och spelar ordningen på talen roll?