Att framkalla svartsjuka
Behöver göra detta like, tomorrow! Mitt förhållande sedan tre (3) år tillbaka hänger på det! Jag är inte den som visar svartsjuka, vet verkligen inte hur jag ska göra detta. När sedan min flickvän började försöka "trigga" mig till att bli svartsjuk så satte jag mig på tvären och tog ingen notis öht när hon berättade att hon skulle gå på den festen, att hon sett den killen eller att han och hon ville ha hennes nummer. Hon har nu tagit väldigt illa upp av det här, och tycker att lite svartsjuka är bra för förhållandet, och visar att jag är rädd över att förlora henne. Jag menar att jag är trygg i vårat förhållande, och att det är skönt att slippa gå runt och vara svartsjuk hela tiden (hon är ganska svartsjuk och agerar ut den genom att sitta sur i ett hör och inte prata med mig, typ) . Jag var svartsjuk för kanske 5 år sen och kan inte återuppliva den känsla jag kände då. Den lilla djävulen som satt och gnagde i en att "tänk om hon börjar gilla honom" osv. Efter samtal igår kom vi överens om att hon skulle sluta fjanta sig med att försöka få mig svartsjuk, och ja i min tur visa när jag faktiskt blir det. Därav problemet. Vart inom mig själv ska jag gräva fram denna svartsjuka? Denna rädsla att förlora henne, som inte finns (vad jag vet). Jag är verklig rädd om henne, men hon är så fin och perfekt att jag aldrig haft någon riktig anledning att vara svartsjuk. Vad kan man då göra för att visa upp en sida av sig själv som åtminstoende påminner om svartsjuka. Visa att jag faktiskt bryr mig om henne!
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Men nej. Klart du inte ska behöva gräva fram den. Jag är helt allvarlig. Varför i hela friden skulle du behöva göra det? Jag kan hålla med om att lite svartsjuka i ett förhållande är bra nyttigt, what ever you wanna call it, men det är just hur mkt som är nyttigt som är så individuellt. vilket ditt exempel visar. jag tycker inte du ska behöva gräva fram din svartsjuka, men försök istället bekräfta henne. av det du skriver verkar det som om hon missriktar sin ilska lite. istället för att säga åt dig att bekräfta henne genom hur hon nu skulle vilja bli bekräftad, så skuldbelägger hon dig för att inte vara tillräckligt svartsjuk. två sidor av samma mynt. det här är något hon behöver jobba med på egen hand, men att bekräfta henne kan nog hjälpa i alla fall lite.
Chico. jag tycker ite du ska gräva efter svartsjuka även om små doser som kommer naturligt kan vara bra för ett förhållande. jag tror att om du verkligen älskar henne så ska du kanske berätta för henne att du inte blir svartsjuk eftersom du har höga tankar om henne och hoppas och tror att du inte har ngt att vara orolig för, och att du inte skulle respektera om det förhöll sig annorlunda? kanske? det är bra att du känner dig trygg, var bara försiktig att intr gå över till "ta för givet" man ska aldrig gå runt och VETA säkert, men man kan gå runt och TRO att det inte ska hända ngt dumt. att veta till 100% det vet nästan ingen, och vet man det kanske man börjar ta den andra för giet. det ideala är kanske att man känner; jag tror verkligen inte med hela mitt hjärta att min kille/tjej gör ngt dumt baserat på hur jag känner och vad jag ser i henne/honom
Femme fatale
Chico, du kanske ska vända det till ngt positivt, låta henne veta hur mkt du respekterar henne? då kanske hon slutar med provoceringar för att hon får wakeupcall att det kanske inte är så fint att skapa intriger och att det är mer attraktivt att vara självsäker? jag kan absolut relatera en del till din flikcän, men inte att jag själv provocerar---utan snarare att ngn kille försökt verkligen och att min kille varit känslomässigt "jagskiteri".- det minns jag gör jätteont för det känns ändå som om man vill att han ska visa hur stark hans känsla är för att bara vilja ha en för sig själv... inte att man skapar bråk men att ens kille tar ställning och visar att man är hans flicka. det är trevligt om det görs på ett bra, lagom och respektabelt sätt det är min åsikt
Femme fatale
vafan fejka den... smöra lite för henne. hon vill ju bara ha lite attention
mama said knock you out
Jag måste helt hålla med medeoria här. Jag tror att det handlar om att hon söker bekräftelse från dig och hon kanske är van att få det genom svartsjuka och därför efterfrågar just det. det är ju trots allt så många ser (ett sunt mått av) svartsjuka, som den ärligaste formen av smicker. Börjar du gräva fram nått svartsjukemonster kan det vara svårt att skilja på sund svartsjuka och svartsjuka som bara förtär.
Är grymt imponerad över hur du lyckas att inte känna någon som helst svartsjuka :D det är ju alla tjejers absoluta joker i leken s.a.s. Good for you, fake it to that bitch!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag är precis likadan som dig Chico, har även suttit i samma sits som dig. Lyssna på det medoria och Amar skrev, det var det jag tänkte skriva också :)
my name is xelly smelly
Varför skulle svartsjuka vara bra för ett förhållande? Att bekräfta sin partner kan man göra på så många sätt,svartsjuka ärdet absolut sämsta. Jag var i ett förhållande där jag var utsatt för svartsjuka från min partner,kan inte påstå att jag kände mig särskilt bekräftad,bara misstänkligjord och dum. I mitt nuvarande förhållande finns det en massa underbar bekräftelse och ingen svartsjuka. Jag tycker du ska göra klart för din flickvän vad du egentligen tycker om henne men behåll svartsjukan utanför er relation.
www.susei.blogg.se
Chico Varför i helvete ska du "framkalla" svartsjuka för att din antagligen omogna flickvän inte känner sig väl behövd? Det ska räcka med omsorg och kärlek och jag tycker du verkar vara en mogen och bra kille som bör se efter något nytt - du och din flickvän verkar inte alls gå samma väg i livet. Man kommer alltid till en punkt då man får stå och väga sådant här, och ska jag vara helt ärlig så raserar du allt genom att försöka bli svartsjuk - i tider då andra gärna mister ett finger för att slippa svartsjuka så tycker jag att du ska ta ditt ansvar och visa att saker faktiskt inte behöver gå efter en dans som resten av Sveriges par deltar i. Ett förhållande bör alltid bekräftas med kärlek, aldrig med bristen på tillit.
http://www.myspace.com/murderdem
Bättre sent än aldrig.... Oavsett om du ser att osäkerheten beror på brist tillit mellan er, att det är svårt för henne att ta in din bekräftelse och dig att ge bekräftelse på ett sätt som hon kan ta in det på och/eller om det bara är en skada hon har med sig pga av tidigare erfarenheter måste du fundera över om du tycker att hon värd att vara i en relation med dig trots sin osäkerhet? När du har gjort det och väljer att ha henne kvar så får du väl helt enkelt säga till henne att du inte vill vara svartsjuk utan att ni gemensamt får hitta ett sätt som du kan bekräfta henne som ni båda trivs med. Vi har oftast alla några fel och brister som är mindre trevliga för andra och vill bli älskade, ifrågasatta och kämpade för ändå när vi gör fel och misstag. För att stå ut med någon annans brister kräver kärlek och en egen inre balans. Har du kärlek och den inre balansen och tror att hon har den kärleken för dig och tror att din balans och kärlek kan hjälpa henne att hitta sin balans, ge henne den chansen. Självklart ska du inte låta dig hunsas av hennes dåliga självkänsla men försök att se igenom det, det är inte en attack mot dig som person. Det är rop på hjälp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kvinnor och deras bekräftelsebehov. Suck.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Shunare: Jag skulle kunna skriva män och deras empatibrist och psykopatdrag... men jag gör inte det trots att många tjejer upplever killar just så. Precis som ni upplever oss som bekräftelsekrävande och ältande osv Både i mans- och kvinnoroller finns det problem som skadar en själv och sin partner. De förstärks hos personer som har haft brister på stöd, pepp och tid, kanske blivit lämnade och utsatta för våld som små. Killar kanske blir aggressiva och svartsjuka, tjejer kanske försöker kanske framkalla svartsjuka och är jättesvartsjuka. Svartsjuka är separationsångest, man är rädd för att bli övergiven, lämnad och sviken. Oftast är man rädd för det när man redan gått igenom det. Oavsett om det gäller en tjej eller kille så är det väl bättre att ge stöd och bryta mönstret än att överge personen igen om man kan och vill?
Men detta har väl inget med kvinnligt och manligt att göra? Varför kom ens den diskussionen upp?
shunare P26 Jag var inte alls svartsjuk i början av mitt förra förhållande. Det tyckte min snubbe var tråkigt och skämtade så mycket om att vara otrogen att jag tillslut blev svartsjuk... Så nej, det handlar knappast om kvinnor och deras bekräftelsebehov. I det fallet var det snarare min snubbe som ville bli bekräftade på det viset att jag tjurade för han som då bodde 27 mil från mig sov över hos sina närmsta brudpolare när han varit ut...
Redaktionen
2009-02-25 11:40
vad är poängen att va ihop med nån om man inte ger varann bekräftelse?
själv gillar jag när andra mår dåligt