I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tänk om man inte vore övervakad?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2009-04-21 16:43

Tänk om man inte vore övervakad?

Vettefan hur jag ska börja..
Men jag undrar, känner ni er också som att ni glider allt mer utanför samhället, allt mer maktlösa?
Jag menar hur många har inte fantiserat om att t.ex gå berserk som i GTA eller bara agera helt utan gränser?
Det är förståss inte korrekt att göra det, inte det jag menar, men när jag ringer i mobilen vet jag att någon kanske lyssnar på vad jag säger, att mina SMS kanske blir lästa av någon annan än de jag skickade dem till, när jag handlar vet jag i bakhuvudet att varje steg jag tar dokumenteras med videokameror, nuförtiden kan man ju tom bli filman utomhus eller vartsomhelst, man vet ju inte längre, varje dag på jobbet vet jag att chefen har full koll på mig och att snesteg kan leda till arbetslöshet, Internet ska vi inte ens ta upp i den här tråden :)..
När man reser blir man genast behandlad som brottsling, är man ute på helgen/kvällen kan man lugnt räkna med att polisen är ute och snokar.. Osv osv osv..
Detta tänker man ju såklart inte på i vardagen så, men det finns ju endå någonstans i huvudet hela tiden att man inte är totalt fri.. Någonsin.
Jag tror iaf detta kan bidra till att vissa människor går över gränsen och börjar slåss och ha sig, för i den stunden känner man makten, friheten av att ingen kan kontrollera dig, nej du kontrollerar din omgivning! Jag tror bla det är den känslan folk eftersträvar i krogslagsmål etc, inte så att man tänker så såklart, men endå att man hela tiden vet med sig att man är påpassad och såna handlingar får en att känna sig fri för en stund.
Jag tror också det är därför många fantiserar vad man skulle göra om ingen skulle stoppa en!
Vad skulle du göra?

ja.. jag vet inte, kom bara o tänka i de här banorna idag och behövde skriva av mig :).. grymt dåligt skrivet, jag vet.. men säg gärna er åsikt :)

prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!