Min teori om att teleportera sig.
För att min teori ska fungera, krävs väldigt många undantag. Ni måste också ponera att människan inte har en själv, ok? Teleportmaskinen har två mottagare. I den första går man in, maskinen gör ett avtryck av dina atomer exakt, och sönder informationen till den andra teleporten. Därefter skjuts du eller dylikt, man kan även spara materialet till att bygga upp någon annan som transporterar sig. Teleportmaskin nr.2 tar emot informationen och bygger upp dig, och vips slipper man gå. Är teorin genomförbar, om man skulle ha ett system för att kopiera atomer? Skulle du va dig själv, bara atomerna kopieras? Det är natruligvis inte särskilt vetenskapligt byggt, mer än rolig filosofisk tanke, eller något sådant.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
det du beskrver är ju en kloningsmaskin som i den där filmen... vafan hette den nu, två trollkarlar som battlar om vem som har fetast trix.
((MAAD))
Ja, det blir ju inte "du" per definition, det blir ju en till "du", fast den andra "du" förintas eller vad händer med första "du"?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Det här är ju ingen teleport utan snarare en fax där du skickar iväg en kopia av originalet för att sedan förstöra originalet. Mig veterligen försämras alltid kopior så din "teori" faller som en fura.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Alltså, min fråga är ju, kommer "jag" känna att "jag" har transporterats, bara med hjälp av att kopiera och sända atomer, eller är det något annat som kommer fattas? Skulle jag därmed kunna dö, och sedan återuppleva? Det är det här som är intressant, tycker jag.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Nej. Du skulle dö, men en genetisk kopia av dig skulle uppstå, men det är inte du, det är en annan du.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
med tanke på att hur minnet fungerar inte är direkt klarlagt så är det ju svårt att svara på om du skulle vara medveten om "ditt" tidigare liv. men i teorin så är väl inte idén helt fel, även om som många påpekar en klon samtidigt kan bli ett nytt original. det är ju som böcker t.ex. även om vi har olika exemplar av en bok så läser vi ju samma bok, även om de är uppbyggda av olika atomer. även om det också blir en filosofisk fråga så är ju en atom kanske en statisk struktur som kan bytas ut mot vilken annan atom som helst och det fortfarande är samma föremål. skulle alla atomer i ett föremål bytas ut mot exakt likadana atomer så är det ju fortfarande samma original. om vi förutsätter att människan inte har en själ, så tror åtminstone jag att teorin bakom skulle kunna fungera, även om det av praktiska skäl skulle vara omöjligt, åtminstone i dagsläget
http://www.kommandot.se/wp/
Skulle du va dig själv, bara atomerna kopieras? Vad händer om man lämnar originalet oförändrat, och således har både original och kopia? Vilken av dem är "du"?Mig veterligen försämras alltid kopior så din "teori" faller som en fura. Gäller detta också diskreta strukturer, såsom digitala filer?
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man
Jag skulle vilja dra till med att det är ogenomförbart enligt heissenbergs osäkerhetsprinsip (detta till trots att jag knappt vet vad den innebär.. :P). Men annars tycker jag väl att teorin håller. Läs av hur varje partikel ser ut och var den befinner sig, skicka informationen till en mottagare som bygger upp objektet enligt anvisningarna. Förstör sedan originalet. Det är väl så transportörerna i star trek fungerar, inte sant? :) Med den kunskapen som jag besitter om universum (vilken naturligtvis inte är fullständig) så borde detta vara det enda sättet som man på ett effektivt sätt kan "transportera" "materia" långa sträckor. Ibland är det ordentligt tråkigt det där med att det är segt att ta sig långa sträckor. Blir liksom inte så mycket till utforskande av universum då.. Nån får fixa warpdrive!
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
dokk, om nu man ponerar att detta är fullt möjligt. varför skulle man då inte kunna återskapa en själ? om det nu finns en själ så måste ju den vara uppbyggd av något även den?
((MAAD))
Måste väl gå att klyva alltihopa o skicka det genom ett rör o sen sätta ihop allt igen... Känns dock rätt svårt, o andra sidan fattar jag inte hur internet eller telefonen fungerar heller...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
playerjoe men heisenbergs osäkerhetsprincip handlar ju inte om atomers placering, utan om bla elektroners rörelse runt en atomkärna. lite av poängen med det är ju att elektronernas rörelse är helt slumpartat, och därför borde det ju spela ännu mindre roll vilken atom det är man använder. hade rörelserna inte varit slumpartade hade det ju krånglat till hela den här teorin om teleportering
davved ja, om någon någongång skulle komma på vad en själ består av skulle det säkert i teorin gå att återskapa en, men en spontan gissning är att det skulle vara lite i krångligaste laget för att kunna användas i privat bruk, om det nu handlar om laddningar i nervceller eller vad det nu kan handla om.
du tror inte att om man skulle kunna återpdoucera en exakt kopia av en mänsklig kropp med alla dess nerver och psynapser helt fungerade så borde teknologin om själen inte vara det största hindret på vägen?
((MAAD))
hm, ja det är ju en klurig en. om vi antar att minnet är uppbyggt av åratal av laddningar som "lagras" i olika delar av hjärnan så tror jag det är svårt att återskapa dem exakt så att ett minne eller en själ eller vad vi nu vill kalla det blir samma som en annan persons. jag tror (och notera att det bara är en lekmannamässig gissning) att det skulle vara det svåraste momentet. men å andra sidan tror jag ärligt talat inte att det kommer att bli möjligt att skapa den teknologin som krävs för den här sortens teleporti heller. men det är ju en intressant filosofisk/teknisk tanke. tänk dig att kroppen skulle vara uppbyggd av atomer som en enkel ritning som bara är att kopiera, medan själen skulle bestå av mer abstrakta laddningar och urladdningar. ja, jag tror att det är svårlöst, även om den andra teknologin skulle finnas. att bygga upp ett organ från scratch finns det en ritning till, en tanke eller ett minne består inte av atomer liksom
bara för att klargöra, menar du att själen är minnet?
((MAAD))
alltså, jag har inte direkt tänkt några djupare tankar om själens fysiska egenskaper, men om vi säger så här, vad som präglar en människa och gör denne till vem det är ligger mycket i upplevelser och intryck (skulle jag vilja säga). så på ett sätt ja, själen skulle jag kanske påstå består av minnen på ett sätt. visst är det möjligt att själen är ett gömt organ någonstans i kroppen (även om jag tvivlar lite), men även om det går att återskapa det så tror jag att vi inte kan kalla en exakt kopia av en person för samma människa utan minnena som den första personen bär med sig. då blir det en klon (eller kopia) som inte är samma person som "originalet"
Aa detta va ju ett bra förslag för dem som vill dö men vill inte såra andra genom att lämna dem! O.o | o.O
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
är ni blazade när ni skriver i tråden?
och vem fan är du?
davve_d The Prestige
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"
minns jag inte fel (och förutsatt att jag skummläste korrekt) så är detta sättet man nu forskar (mest) på vad gäller "teleportering". men i sanningens namn är det ju mer en duplicering med förintande av originalet än teleportering i ordets rätta bemärkelse.bperp om vi utgår från att "skälen" är något fysiskt, alternativt något som går att (åter)skapa så är det ju inget problem. alla minnen etc skulle ju då existera hos kopian.
cry me a river! --> thcrew
just ja, kan vara värt att nämna att forskningen jag talar om handlar om väldigt enkla strukturer långt ifrån något levande =)
joda ja, vi kan väl utgå ifrån att det är någon slags fysisk struktur, men problemfritt är det nog inte. det skulle vara hyfsat lätt att bygga en radio med en korrekt ritning, men innan man har upptäckt och satt in ström så blir det svårt att få det att fungera
klart det inte är problemfritt, men under förutsättning att vi kan göra det så är det ju löst så att säga. hur fan det skulle gå till kan jag dock inte förstå.
bperp: så var det kanske.. känns dock som om att elektronernas position borde ha betydelse för helheten, men kanske inte. Det kanske räcker med att trycka dit en atom med samma laddning och energi så blir den "indentisk" med originalet..
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Remy är ni blazade när ni skriver i tråden? Aa typ såna här samtals ämnen får man inte när man e clean!!
:P
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
alltså, att få ritningen och bygga upp strukturen igen är säkert möjlig, men att trycka in ett liv i klumpen är nog inte så lätt som man kan tro. isåfall tror jag tekniken framförallt skulle användas till återupplivning av döda kroppar och evigt liv.
Kanske kan funka någon gång i framtiden. Men väldigt svårt att få atomerna att bygga upp samma struktur på nytt. Människan har ingen sådan kontroll över energi för att det är sorts energi som inte människan har förstått 100% ännu. Vi lever i en begränsad tillgång till energi igentligen. Men att skapa något sådant kommer straffa sig i längden. Det är inte menat att människan ska leka Gud. Allt behöver eller ska man kämpa för annars tappar man mening i sin existens. Även den jobbiga sträckan som skulle ta en sån "onödig tid". Begreppet om tiden är helt skev för många. Det handlar inte om hur lång tid, det handlar om vad man åstakommer.
Hur fan vet nagon har igentligen hur ? Den som visste skulle vara valdigt rik...
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
SFX - Ja, det känns som att om lossless verkligen är lossless så borde det ju inte vara där problemet ligger :)
Reserv - Visst är det svårt att strukturera atomer exakt, men det går att göra. Kanji-tecknen här nedan betyder "atom" och är skrivet i atomer :)
Här finns en
länk till lite atomskrift från 1981 också :)
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
om man tar hela dig och bryter ner dig till varje atom, då är du med största sannolikhet också väldigt dödm därför är det omöjligt att genomföra på något levande.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Producent
2009-05-31 22:05
jag tror absolut att detta är möjligt, då vi inte är våra fysiska kroppar, utan den fysiska kroppen är miljontals celler som jobbar ihop, men det är fortfarande enskilda celler som sitter ihop. det de handlar om är att dematerialisera och för medvetandet att återförenas med cellerna på den plats man hamnar. men absolut, jag är helt övertygad om att teleport används som transportmedel i den del av världen där den verkliga kunskapen är samlad, tyvärr, hos eliten runtom i världen.. men jag tvekar inte överhuvudtaget på att den här tekniken finns och har funnits en längre tid.
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
the prestige.
Blunted in stockholm
hahaha ni är ju verkligen HELT sjuka, för mycket star trek här :D
ZoO-Man - I och med att "medvetandet" består av elektriska impulser så är problematiken främst att rädda dem. Kroppsdelar går ju bevislingen att ersätta redan i dagsläget utan att nån blir mindre människa för det.cliche - Om jag då tar och kliver in i din värld för en stund: Vad använder de teleporteringstekniken till? :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
men om hjärnan bryts ner totalt, finns det ju inga förutsättningar för dessa impulser att sköta sitt, i komplementerande syfte gentemot hjärnans hemosfärer, arbete. Tanken är ju inte impulserna i sig, utan tanken är impulser och hjärnans material. tas materialet ,där dessa impulser bidrar till ett medvetande, bort övergår ju dessa impulser att vara det det egentligen är, elektricitet. Som jag har förstått det ska man alltså bryta ner någon i atom, för att transportera i ljusetshastighet, och sedan återuppbygga i minsta detalj enligt en ritning (kanske DNA?). Men sedan verkar det som om man vill starta kroppens liv med en elchock, eller kanske med den el man har utvunnit ur människans hjärna, som i vilket fall inte är någonting annat än el. El är inte min själ, men min själ är el.
Producent
2009-06-06 00:40
Mabande: att ta sig fram snabbast möjligt till önskvärd plats där det finns en teleportmottagare/sändare. ZoO-Man: I.o.m att vi är energi så är det förmodligen mycket möjligt att dematerialisera och materialisera med avancerad teknologi, utan att deformera. Celler som jobbar tillsammans för att utgöra en skepnad. Jag är ganska säker på att det finns väldigt mycket inom avancerad teknologi som undanhålls allmänheten, men är tillgänglig för ett fåtal, inom teleport, levitation m.m.
Ska då "ganska säker" tolkas som ett faktum?
Producent
2009-06-06 01:37
tolka det som att det är min uppfattning.
ZoO-Man - Ett mönster kan kopieras utan att förstöras. cliche - Varför skulle de behöva göra det? 10-4, over...
vad vill du kopiera?
Producent
2009-06-15 01:14
Mabande: Det är logiskt det snabbaste färdmedlet mellan 2 platser för materia a.k.a energi att färdas. Men jag vet inte, varför vill man kunna ta sig någonstans på nån sekund när det kan ta timmar, dagar istället..
Som så många andra påpekat, även om det fungerar så kommer du inte förflyttas till punkt B utan det kommer bara vara en kopia av dig själv som uppstår. Kopian, och alla andra för den delen, kan mycket väl uppleva det som att han är originalet, men det stämmer inte. Hela idén med teleportering är väl att man ska förflytta ett objekt till en annan plats? Inte kopiera och förstöra originalet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
konstigt att ingen har nämnt svarta hål ännu ?
http://www.aktivdemokrati.se/
ZoO-Man - De neurala mönster som bygger upp medvetandet.cliche - Varför skulle de vilja eller behöva flytta på sig? Om The Lizard Overlords nu kontrollerar "allt" så kan de väl chilla hemma i lyxbunkern och få en stadig leverans av chips, oskulder och folk att tortera istället för att behöva teleportera iväg sig på möten hela tiden? :) 10-4, over...
du snackar alltså om att kopiera en person?
Hur mycket av tråden har du missat? 10-4, over...
Producent
2009-07-10 20:24
mabande: jävligt efterbliven kommentar alltså..
haha svaret kom 1 månad efter.... efterblivet.
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"
Vi kan ju redan teleportera enskilda partiklar som fotoner, elektroner etc. Görs typ vid varje högskola med fysikutbildning värd namnet. Det där med att förstöra/återskapa har universum inbyggt. Dessutom så är avstånd endast en illusion, så i både teorin och praktiken så kan man bygga en såna-där-star-trek-beam-me-up-scotty-teleporteringsmaskin. Kärlek
Amor Vincit Omnia
Finns en bok som heter The Physics of Star Trek och den går bl.a. igenom vad som skulle krävas för att en teleporteringsmaskin som i serien skulle vara möjlig.