I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur vet jag att ett träd faktiskt är ett träd?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2009-09-07 13:55

Hur vet jag att ett träd faktiskt är ett träd?

Jag är inte så jätte bra på att formulera mig så ni får göra det bästa ni kan av min frågestälning.

Hur vet jag att ett träd faktiskt är ett träd?

Nu menar jag hur vet hjärnan att den tolka informationen den tar emot till att det är just ett träd.
Våran hjärna tar in det vi ser men sedan ersätter vi den informationen med sybmoler.
Problemet med att använda en symbol är att symbolen har så mycket annan information med anknytning till den.
Vad man som ett träd kan skilja sig drastiskt från person till person eftersom alla förutfattade meningar man samlat på sig unde sin livstid hjälper dig att förstå vad det är du ser.
Det jag undrar är hur en person som har levt hela sitt liv isolerad ifrån mänskligheten kan tänkas se på världen. Bör inte han ha en mer riktig uppfattning av verkligheten eftersom han inte behövt få höra någon ananas mening om verkligheten?
Och hur skulle en värld byggd på direktupplevelse
istället för dessa förutfattade meningar om verkligheten se ut?
Personligen tror jag att det skulle bli en bättre värld om alla utgick ifrån sin egen direktupplevelse och sitt sunda förnuft.
Fördomar föder rädsla och utan rädslan skulle vi kunna visa mera kärlek.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.