I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ingenting kan inte existera?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Moderator

2009-09-08 22:37

ingenting kan inte existera?

Satt o spåna runt lite på FB o fastnade för ett ämne där. Precis som min topic så va det en kille som gjorde en tråd "ingenting kan inte exister". Så jag tänkte att vi kunde disskutera det här.

OBS. Topicen är inte min teori, tog bara samma som på FB.


En bit av hans inlägg:

Ingenting kan inte existera.

låt mig förklara: Vad är ingenting? Ingenting är ju precis vad det låter som, absolut inget (stay with me people). Ibland när nån frågar vad rymden består av så säger man kanske "ingenting". Men det är ju nånting, det är ju vakuum. Vakuum är någonting eftersom vi har döpt det till nåt, vi upplever det, vi kan känna det. Då är det ju också någonting, för det existerar ju.

När vissa frågar vad som finns där universum tar slut så säger man kanske "ingenting".
Låt oss då rent teoretiskt säga att vi skulle åka till universums ände, där detta "ingenting" existerar (där har ni en mening som fetmotsäger sig själv!). Då skulle vi ju se det, vi skulle uppleva det och antagligen också döpa det till nåt. Och därmed skulle det också existera. Och hur fan kan ingenting existera? Det kan inte existera.


Min egna åsikt är det att, typ det han nämner om universum, vissa säger att universum inte är oändligt, men vad finns längst bort då? vad finns bakom det längst bort? Det kan ju inte finnas ingenting för det finns ju faktiskt något där också.
Att ta bort ordet ingenting som han från FB skriver gör väl inte världen klokare :P ...Det kan användas i vissa sammanhang. typ som att säga att en död person känner ingenting.

Jag är trött o kanske har lagt några diffusa tankar så ha översikt med det =). Vill bara köra igång en diskussion här så tror jag att det kan bli intressant.

//TW