Någon med lucida drömmar?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Någon med lucida drömmar?

Jag började få såkallade sömnparalyser när jag var gravid. Det plågade mig sjukt länge. Drömde riktigt läskiga saker och var vettskrämd. Klarar fortfarande inte av att se skräckfilmer sen dess. Men sen hade jag en klardröm och bestämde mig för att börja "ta över" mina drömmar istället och sen dess har jag bara haft EN enda sömnparalys när jag förut hade flera i månaden. Om ni inte vet vad sömnparalys är så kan ni ju klicka här och läsa: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys Och om ni inte vet vad lucida drömmar/klardrömmar är så kan ni ju läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucid_dr%C3%B6m

Nu undrar jag om det är fler här som har klardrömmar och kanske vill dela med sig av lite tips, tips på vad man t.ex. kan göra i drömmen och HUR man kan börja göra det liksom. För jag har testat länge att knulla med någon het person men jag lyckas inte "trolla" dit honom liksom och när jag har lyckats så har jag lyckats genom att vara en häxa som flyger på en jävla kvast och då känner man ju sig inte riktigt så het för att börja ragga på denna person. Förstår ni vad jag menar? Det är ett steg att överhuvudtaget komma på VAD man ska göra och sedan kommer nästa steg med HUR fasiken man ska kunna göra det. Några tips kanske? Och har ni kanske andra tips på hur man kan framkalla klardrömmar? Och framförallt på vad man kan göra?

Mina tips är att innan försöka tänka ut vad du vill göra för när du väl är i drömmen så tänker man ju inte alltid helt klart, det har funkat för mig i alla fall.

Tips att göra:

- Åka berg och dal-bana. Det gjorde jag en gång och jag kan fan inte ens förklara hur jävla roligt det var! Det var liksom magkänslan gånger tusen fast minus det otäcka. Rent av SKITKUL! Jag blev sen väckt för att jag skrattade och fick inte luft när jag drömde den drömmen haha.

- Trolla och åka på kvast var ju faktiskt jätteroligt. Roligt att ha den makten att man kan göra om alla personer till vem som helst till exempel.

Ja, jag är inte så duktig på detta ännu så jag har inte gjort så mycket. Jag brukar oftast komma på att det är en klardröm och vilja hitta personer som jag drömt om innan, helt onödigt. Mina händer brukar jag också alltid kolla på och dom är alltid konstiga, tredimensionella fast i drömmen dimension liksom och nästan genomskinliga.

Hmm... nu låter detta säkert helt jävla weird för er som inte gör sånt här. Vill bara påpeka att nej, jag är inte påtänd och nej, jag har ingen mental sjukdom... vad jag vet... ännu... i alla fall. :)

Jag kan inte tala för dom som inte talar för mig.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
haha, det låter som extremt sköna drömmar:)

har tyvärr inte upplevt något sånt, har bara haft febermardrömmar (vaknar medans DMT fortfarande produceras i hjärnan)
Alltid vald sist på gympan för mina ögon alltid var röda
Mhz P21

Haha ja det är fett kul! Du kan nog göra det själv men det krävs lite träning, jag hade ju "tur" som hade sömnparalys och klardrömmar innan så det var inte allt för svårt för mig. Du kan ju ta vad fan du vill i drömmen också, hört många som tagit LSD i drömmen, en gratis trip liksom haha.

Nej men usch! Då har jag hellre klardrömmar. :) Fast sömnparalyser är inte så jävla kul heller.
Nice nice, jag menade inte att jag rökte DMT i drömmen utan att jag vaknade medans hjärnan fortfarande producerade DMT
Alltid vald sist på gympan för mina ögon alltid var röda
Mhz P21
Om jag inte minns Strassmans bok helt fel så är det endast en hypotes att dmt utlöses när man drömmer. Har du möjligen snappat upp nån ny forskning som jag har missat eller har du lyssnat för mycket på Joe Rogan? :P
I'm not guilty. You're the one that's guilty. The lawmakers, the politicians, the Columbian drug lords, all you who lobby against making drugs legal.
Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagog_hallucination

Har ibland såkallade Hypnagoga drömmar.

Jag drömmer att jag ligger och sover i min säng, plötsligt vaknar jag i mörket, jag ser och hör en mörk gestalt som närmar sig sägen, hör inte vad gestalten säger men mumlar något. Jag försöker vakna upp/röra mig i sömnen men det är omöjligt, det känns precis som någon håller fast mig. Tillslut vaknar jag..

Oerhört äckliga drömmar..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mörten

Oj! Nu har jag missat något! Det är EXAKT så jag har mina sömnparalyser men när jag pratat med folk om det har de sagt att det är sömnparalys. Ibland har jag sett saker i sängen men oftast försöker jag bara vakna och röra mig på riktigt liksom. Ska ner och köpa snus sen ska jag läsa artikeln haha. :)
Mhz P21

Haha jag förstod vad du menade. :)
Mörten
Förstår inte riktigt om hypnogoga drömmar är en del av sömnparalys eller om det är en egen grej liksom? För det exakt så jag får ibland. Drömmer bland annat ofta att mammas exman som nyligen avgick i cancer kommer och besöker mig och försöker dra mig ur sängen men han drar ut min själ istället och samtidigt försöker jag röra mig för att vakna ur drömmen och göra ljud för att någon ska väcka mig. Försöker öppna ögonen och de öppnas lite men sen sjunker de ner igen. Samtidigt kan jag inte andas typ, låter som en jävla säl och drar in luften liksom. Är det en hypnogog dröm eller en sömnparalys? Sen har jag vaknat av att jag tror att min son är vaken och sitter på golvet i mitten av rummet för jag ser en skugga där liksom och jag är helt vaken det är ingen dröm, skriker att han ska gå och lägga sig och märker sen att han i själva verket ligger och sover i sin säng. Hmm... börjar låta en aningens schizofren här haha.
Är inte 100% på att jag har hypnogoga drömmar men enligt definitionen verkar jag ha det iaf. Hur ofta har du sådana drömmar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Mörten
Verkar som att jag då har oftast hypnopompa drömmar och vanliga sömnparalyser ibland. Jag har såna drömmar kanske 2 gånger i månaden nu för tiden bara eftersom att de verkar gått över till klardrömmar och jag kan även styra bort sömnparalyser ibland konstigt nog. Förut hade jag flera gånger i veckan. Själv då? Vad/vem brukar du känna eller se är i rummet?
Jag vet inte vem personen är, har inte tänkt så mycket på det, för mig är det bara någon gestalt.
Har kanske sådana drömmar gånger i kvartalet, inte så ofta..
Det finns trådar om detta på flashback vet jag..
har halvlucida drömmar ibland. kan liksom nästan vakna så att jag är medveten om att jag drömde nyss och sen gå tillbaka in i drömmen och fortsätta i samma dröm. har också haft någon enstaka dröm då jag kunnat kontrollera helt vad jag gör. En gång så klättrade jag upp på mina taket till mina föräldrars hus, gjorde ett svanhopp och flög iväg innan jag landade på marken. det var jävligt fräsigt att flyga i vilket fall!
det vill jag göra om i någon dröm men det är rätt svårt.

en annan dröm jag hade nyligen, på tal om konstiga drömmar:
vet inte vad jag drömde först men plötsligt dyker det om en grå horisontellt tvådelad kvadrat mitt i mitt synfält, typ som en skärm ser den ut. i mitten av kvadraten finns en mindre kvadrat och den är av en mörkare grå färg. de två delarna och mittenkvadraten har dessutom mönster av horisontella linjer, och varje "del" har ett eget mönster (dvs det varierar hur tjocka linjerna är tex).
i alla fall, de olika delarna flimrar som fan och linjerna rör sig spastiskt fram och tillbaka. samtidigt kommer ett ljud som är ungefär som när tandläkaren borrar i dina tänder fast 10x starkare. jag kan liksom inte slita blicken ifrån den jobbiga kvadraten och det flimmrar mer och mer samtidigt som ljudet liksom pulserar i allt snabbare takt.
så håller det på i typ 10 sekunder och det känns jävligt obehagligt. plötsligt vaknar jag ur drömmen och sätter mig upp i sängen. mitt huvud gör ont som fan, känns precis som om min hjärna har hamnat i loop och sen kraschat som en dator kraschar.
sjukt oskön känsla! kunde inte somna om på en halvtimme för min hjärna kändes helt trasig.
Hur exakt tränar man till en sådan här grej?
Det är ju näst intill omöjligt att styra över tankarna i drömmen, i alla fall för mig.

Mörten
Okej. Intressant annars att veta. Vissa drömmer ju om utomjordningar och allt. kompis pojkvän blir penetrerad där bak i sina sömnparalyser. Han känner hur någon stoppar in ett finger i rumpan och trycker ner honom så att han inte kan röra sig. Låter grymt obehagligt! Hahaha.
tack_för_fisken P22
Vad menar du med halvlucida? Har du kunnat kontrollera dessa halvlucida drömmar alls eller menar du bara att du kunnat börja drömma samma igen? Åh vad jag önskat att jag kunnat gå tillbaka till samma dröm ibland för olyckligtvis vaknar jag alltid när det börjar hetta till. Hur länge flög du i din dröm? Jag har flugit i icke-lucida drömmar men det blir så sjukt mycket roligare när man vet att man drömmer, har dock bara flugit på kvast i lucida drömmar, skulle velat flyga på "riktigt" också för det lär vara stenballt, fast jag är sjukt höjdrädd i och för sig. Vad har du mer gjort i lucida drömmar då?

Usch fan! Låter som en jäkligt obehaglig dröm! Det kanske var så att du hade huvudvärk och sedan drömmer om det för att vakna eller något liknande... elelr att drömmen snappar upp huvudvärken liksom.

Appropå huvudvärk, från något till något helt annat så hade jag för någon vecka sedan SJUK huvudvärk och i flera dagar. Kändes som du säger lite, att hjärnan krashat. Kändes som om hjärnan rykte, att den exploderat nästan. Liksom brännande huvudvärk och jag vet att man inte kan ha ont i hjärnan men då kändes det verkligen som det. Då hade jag dock dagen innan fått i mig två sömnpiller och massa alkohol. Fy helvete! Trodde att jag skulle dö på riktigt.
Du tränar i vaket tillstånd.

Jag har läst på väldigt mycket om lucid dreaming på både internet och i böcker och det är sjukt intressant och jävligt roligt när man får till det, fast det är svårt. Har inte haft en lucid dröm på väldigt länge nu eftersom jag inte koncentrerat mig så mycket på det, men blev sugen på att börja igen nu :)

En skitbra grej som Eyrekahj sa är att man ska titta på händerna, det är ett jälvigt bra knep. Se till att ni kollar på era händer kanske 10-20 gånger om dagen och fråga er själva "drömmer jag?" svaret är såklart nej. Men sen när du väl är i en dröm och så kommer du av vana kolla på dina händer och fråga dig själv "drömmer jag?" och då kommer du märka det direkt, att kolla på sina händer i en dröm är otroligt overkligt. Då kommer du förstå att du är en i dröm, grattis nu har du en lucid dröm! Nästan i alla fall ;).

En annan grej som är väldigt viktigt är att ni skriver ner era drömmar så fort ni vaknar, det räcker med att ni skriver ner stödord bara, typ namn på personer och miljöer ni befinner er i. Då kommer ni känna igen er senare i drömmar att ni på platser ni har varit på förut. Plus att ni tränar upp erat dream recall som fan, ni kommer komma ihåg era drömmar varje dag och dom kommer bli mycket starkare!

Ett tips till dig Eyrekahj som vill trolla fram folk så har jag några knep jag brukar göra. Gör så att om du träffar en en karaktär i din dröm så ska du fråga efter personen du vill träffa, gör det väldigt bestämt som att personen verkligen är någonstans i närheten, då brukar personen komma fram. Eller om det finns ett hus i närheten så gå fram och ring på dörren och fråga efter personen som att hon/han verkligen bor där, brukar också funka.

"Skaffa dig ett kroppsarbete så du slipper grubbla på religion, gud, meningen med livet och sån där jävla skit"
ThaPimpius P20
Jag vet inte riktigt hur det går till när man inte har kontroll över något alls, jag hade ju som sagt sömnparalyser innan som jag sedan gjort om till klardrömmar kan man säga. Jag drömde en dröm som var på väg att bli en sömnparalys, drömde att jag hånglade med en tjej och tyckte att det var sjukt obehagligt av någon anledning, troligen för att hon var lesbisk och då fattade jag att det var en dröm vilket kunde undanhålla sömnparalysen. Men jag vet att det går även för dom som inte har sömnparalyser med lite träning och för vissa automatiskt nästan när man blir medveten om att man faktiskt kan ha lucida drömmar och kan kontrollera det. En bra sak är att repetera för dig själv hela tiden att du ska ha en klardröm. Det har fungerat för mig några gånger, att du liksom tänker att du ska ha en klardröm. Och sedan kan du ju repetera detta precis innan du somnar in. Och om du kanske vaknar innan du verkligen ska upp så kan du när du vaknar även då repetera för dig själv att du ska ha en klardröm. Försök liksom övertyga dig själv om att du fan ska ha en sån.

Finns ju lite om hur du kan göra i artikeln på wikipedia men som någon annan sa också på flashback massor... slänger in nån länkar vettja. :)

Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucida_dr%C3%B6mmar
Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucida_dr%C3%B6mmar

Och denna var ju bara för jävla kul!

Länk till http://cre.ations.net/creation/face-mounted-lucid-dreaming-mask
testie P20
Jag har heller inte haft så många den senaste tiden, i och för sig var den där häxsaken bara för några veckor sedan men jag behöver inte koncentrera mig så mycket för att få såna av någon anledning. Funderar på att koncentrera mig mer på det, då kanske jag kan ha ganska ofta till och med.

Handgrejen fungerar all the time, den är fungerar verkligen bäst för mig men har inte behövt titta på händerna som en vana heller. Är väl lyckligt lottad. Det är faktiskt kul att titta på händerna i drömmen så jag gör det även fast jag vet att det är en dröm.

Bra tips! Skriver inte ens ner mina drömmar faktiskt men ska definitivt börja göra för det är ju som sagt dritkul att klardrömma.

Aaaah! Perfekt! Ibland kan det vara så sjukt svårt att tänka enkelt i drömmarna liksom, brukar oftast se en sak som jag gör om liksom till en annan sak, som den där berg och dal-banan, det började med att jag såg en lampa i taket som jag tänkte att jag skulle ha kul med. Sen blir jag så entusiastisk och börjar tänka för snabbt och blir helt stressad så jag kan inte komma på idéer men jag ska definitivt träffa någon rolig person nu i mina drömmar haha.

Har du något tips på hur man kan flyga utan något att flyga på liksom? Det är också en sak jag vill göra, om jag vågar, är rädd för att bli rädd i drömmen. Jag vill liksom flyga utan en kvast eller något annat. Bara fritt.
Jag har faktiskt aldrig lyckats flyga, det är bland det svåraste man kan göra som jag förstått det, finns massor av guider på nätet hur man gör olika saker, typ som att flyga eller andas under vatten :)

I guiderna jag läst om att flyga så ska man börja smått, typ bara försöka lyfta från marken väldigt sakta och försiktigt och sedan försöka styra det så gott man kan. Men jag brukar alltid springa väldigt fort på öppna ytor sen hoppar jag, men jag faller alltid ner igen, så det blir bara stora jättehop, brukar väll komma upp typ 15 meter innan jag faller igen, fast jag gör aldrig illa mig, brukar alltid landa mjukt och fint :)

Men det finns sjukt mycket man kan göra i drömmar, allt är möjligt så man ska inte tänka logiskt, jag gick igenom speglar och prövade olika droger förut, var ganska häftigt.

Det ända som är jobbigt är att man oftast jagar upp sig själv som fan i drömmarna så man vaknar, det gäller att hålla huvudet kallt när man kommer in i en dröm, speciellt sex drömmar ;)..

Länk till http://www.bokia.se/bok/9780345374103/exploring-the-world-of-lucid-dreaming-stephen-laberge/

Jag tror det är den boken jag har, den är väldigt bra och lättläst, massor med tips och guider hur man gör utvecklar sina lucida drömmar.
"Skaffa dig ett kroppsarbete så du slipper grubbla på religion, gud, meningen med livet och sån där jävla skit"
Eyrekahj F21 Det där med penetreringen har jag också upplevt haha, finns ju en del alien teorier just angående detta. Kanske är nåt sånt :)
testie P20
Aha okej. Jag trodde att alla andra hade enkelt att göra saker, folk pratar som om det är det. Jag tror att jag hade klardrömmar när jag var liten där jag svävade dock för jag har minnen som är sjukt verkliga, var ett tag övertygad om att de var sanna, att jag står och tränar på att flyga i mitt kök. Springer liksom och hoppar upp i luften samtidigt som jag gör rörelser med armarna som om jag simmar. Fast jag kom aldrig upp mycket, svävade kanske några meter upp i luften i inte ens en minut bara. Min pappa har berättat att jag hade sjukt mycket drömmar och mardrömmar när jag var liten. Låg och skrek i sömnen och såg även saker när jag vaknade i min säng. Oh andas under vatten låter ju fan sjukt jäkla kul! Jag som alltid velat dyka. Kanske ska ta och åka till nå coolt korallrev i drömmen, typ flyga dit och sen dyka utan utrustning. Hahaha. Krävs nog mycket träning för det dock.

Ska försöka testa att i alla fall sväva lite i nästa klardröm. Sex drömmer jag hela tiden om ändå så det skippar jag haha.

Gå genom speglar åh åh! Eller gå genom dörrar. Fan! Finns ju mycket mycket mycket. Testa droger vill jag aldrig göra medan jag drömmer av någon anledning, känns som att det finns mycket mer roligt att göra. Rökte sjukt bra weed i en klardröm en gång dock. Min första klardröm, vart helt borta. Ska bli kul att testa!

Men det finns sjukt mycket man kan göra i drömmar, allt är möjligt så man ska inte tänka logiskt, jag gick igenom speglar och prövade olika droger förut, var ganska häftigt.

Haha brukar man vakna ur sexdrömmar alltså? Jag vet inte men jag har nästan blivit uttråkad i mina klardrömmar för att jag varit i dom så lång tid och inte lyckats göra det jag velat, slutar med att jag går runt och gör småsaker. Jag trollade massa människor till Johnny Depp en gång när det i själva verket skulle vara James Franco och sen såg världen så jävla monoton ut så det var inte roligt längre.

Ah okej, billig var den också! Ska klicka hem. Tack för tipsen! :)
Mörten
Hahahahaha! Vad roligt! Är det inte jävligt obehagligt? Speciellt om man är snubbe, eller kanske skönt? G-punkten in the butthole! Ja men det där har jag också hört, det om aliensaken. Fy! Vill inte att aliens kommer och petar mig i rumpan. Nej jag brukar bara tro att jag ska dö för att folk drar ut min själ ur min kropp... kanske bättre att bli petad i rumpan dock. Eller?
coolt att du haft så pass intensiva drömmar :).. jag har alltid varit tvungen att träna till mig det, men det går! har dock inte haft så många bra tyvärr, som jag skrev förut så blir jag alltid så uppjagad när jag vet att jag drömmer så jag vaknar :/ Men jag ska börja träna upp det igen nu, det är ju faktiskt väldigt bra att kunna sysselsätta sig när man sover :)

Du får höra av dig när du börjat läsa boken, hade varit intressant att diskutera den med någon, har alltid hållt på med lucid dreaming på egen hand, de flesta tycker tyvärr att det bara är konstigt och onödigt :/
Eyrekahj F21
Nej skönt är det sista det är kan jag garantera :)
Eyrekahj F21
med halv-lucida drömmar menar jag typ att man är medveten om att man drömmer men man kan själv inte påverka vad som händer. har haft så flera gånger, typ som en out of body experience fast fortfarande kvar i kroppen. lite som att man ser en film från sina egna ögon på det som händer i drömmen. när jag sen försöker göra något medvetet så brukar jag vakna.

den där gången jag flög så var det precis när jag skulle slå i marken, hoppade liksom från hustaket och sen när jag typ skulle dö så lyckades jag hänga kvar i luften. blev så exalterad att jag flög iväg upp till några träd i närheten men sen efter några sekunder så hade liksom marken hunnit ifatt mig så jag stod på fötterna igen. så det var inte så mycket till flygtur men det var jävligt häftigt. tror jag vaknade av ren besvikelse när jag inte fick flyga mera haha. i alla fall det var för några år sedan och då hade jag flera lucida drömmar men jag minns inte om vad.

skulle vara kul att klardrömma igen :D
testie P20
Kanske har så "lätt" för klardrömmar för att jag haft sömnparalyser och sånt när jag var liten redan, har väl "tränat" där haha. Mitt problem är dock som sagt att jag blir överexalterad att jag inte kan tänka, sån är jag i verkliga livet också när det blir för mycket, stänger av liksom. Så blir det i drömmarna också.

Men om du somnar om igen när du vaknar så borde du ju kunna klardrömma igen? Jag har vaknat någongång av att någon ringt mig eller så men sen bara somnat om och fortsatt i klardrömmen. Tror att det kan vara lättare när man sover på dagen också, haft många klardrömmar på dagen när jag tagit en tupplur efter att jag lämnat plutten på dagis, det är den bästa tiden för klardrömmar för mig i alla fall.

Haha ja precis, varför drömma vanliga drömmar när man kan kontrollera dom liksom? :)

Absolut! Folk tror ju mest att man är schizofren eller nå när man snackar om det. Och vissa tror inte ens på mig när jag säger det, dom tror att det är omöjligt liksom. Fick höra första gången om klardrömmar för 6 år sedan, då tyckte jag bara att det var ballt men trodde aldrig att jag skulle kunna göra det. Sen började mitt ex läsa på om sånt och jag tog till mig vad han sa och jag har haft betydligt fler klardrömmar än honom. Men de är de enda personerna som faktiskt varit positiva till det. Som sagt, man är ju psycho och tror att man är trollkarl om man har såna drömmar vetty. Haha. :) Och inte fan är det onödigt att ha roligt i sina drömmar och få uppleva saker man annars aldrig skulle kunna uppleva heller!
Mörten
Haha DENIAL! :)
tack_för_fisken P22
Aaaha förstår vad du menar. Brukar ha så innan jag kommer till det stadiet att jag kan kontrollera saker. Bara flyter med drömmen men sen börjar jag kunna göra småsaker, har t.ex. raderat bort spindlar och sånt ur drömmarna. Vad försöker du göra då när du har en halv-lucid dröm? Eller vaknar du så fort du försöker göra minsta lilla? Borde ju kunna gå att korrigera på något sätt.

Men det är ju ändå ballt! Du flög ju lite i alla fall. Som en liten fågel! Du skulle ju fortsatt flyga och inte satt dig på de där förbannade träden kanske haha. Vetefan om jag hade vågat flyga så jävla högt faktiskt. Vågar för fan inte ens åka fritt fall för barn som kanske är 4 meter hög bara hur ska jag då våga flyga utan säkerhetsutrustning högt liksom haha.

Men börja träna in det igen då! :) Så kan du ta den där lilla flygturen till nya höjder.
Appropå tack_för_fisken, är det från En liftares guide till galaxen eller? "So long and thanks for the fish" eller vad dom nu sjunger.
Eyrekahj F21
Nehe du :) Nu hoppas jag faktiskt att du får uppleva samma sak så får vi se hur du tycker det är mohaha
Mörten
Jag kan be en alien trycka mig i skitan i mina klardrömmar istället. Med monsterballe. :S
Äsch det är dags att prova något nytt för dig.
Vadå nytt? Det är inte jag som blir penetrerad av aliens hörrödu. :) Nej fy fan... nu börjar jag bli nojig för de där gröna bögarna.
jag brukar ha lucia drömmar. rätt läskigt.
Käft då.
Eyrekahj, det står en hel del om det där i boken, om hur hjärnan fungerar när man drömmer, våra drömmar blir mer och mer klarare ju närmare vi är att vakna, det är därför vi har så lätt att hoppa in i drömmar direkt igen efter vi har blivit väckta.

Det är faktiskt jävligt intressant, för det finns en teknik som kallas WILD "Wake-Initiated Lucid Dream" och basically går det ut på att du ställer din väckarklocka att ringa efter 5-6 timmar (då är vi i drömläge!) och då ska du kliva upp och sysselsätta dig ca 30 minuter så ditt sinne vaknar till och sen ska du gå och lägga dig igen, då är ditt sinne mer vaket men fortfarande i drömläge och då kan du få riktigt långa och intensiva lucida drömmar :) Och det är därför du får lucida drömmar också när du tar tupplurar på dagen.

Allt det där står i boken :) står även lite om det här..
Länk till http://www.dreamviews.com/community/showthread.php?t=1886

Skitbra forum det där, otroligt mycket bra information och guider som jag berättade om innan.
Länk till http://www.dreamviews.com/community/
Svenne P15
Menar du sömnparalys? Lucida drömmar är jättekul ju. :)
I oktober gick jag i sömnen flera gånger med, rätt tröttsamt. Jag gick upp och satte kudden framför led ljuset på TVN 2-3 gånger och sista gången gick jag upp och bytte tröja, jag visste hela tiden att det jag gjorde var fel men hade inte förmågan av avbryta det hela. Rätt läskigt.
Fick sömnparalys idag, hade inte förrän nu insett att det fanns ett namn på det och att det var vanligt. När mina drömmar börjar bli cp och jag vet att det kommer hända något läskigt brukar jag ibland tvinga mig själv att vakna, och då blir jag såklart förlamad i en halv minut :)
Beat the odds like an abusive freak show owner
Justja, en annan sak, eftersom du är så höjdrädd så kan du ju "bota" det genom dina lucida drömmar :) bara om du vågar släppa taget. Finns många som botat sina fobier på de sättet, som sceneskräck ect ect.
testie P20
Oh läst lite om WILD men inte så bra. Verkar ju bra, då kan man ju om man är bra på det ha klardrömmar när man vill. När jag haft som flest klardrömmar är när jag sovit alldeles för lite på natten vilket jag ofta gör eftersom att jag har sömnsvårigheter sen har jag vaknat och lämnat min son hos sin dagmamma, kommit hem och druckit kaffe framför teven och typ deckat. Har oftare klardrömmar än vanliga drömmar då faktiskt. Kanske har lite enklare för klardrömmar på grund av en till sak som jag kom på nu. Jag brukar nämligen alltid fantisera om något innan jag somnar. Kan inte somna om jag inte fantiserar om något, liksom dagdrömmer. Om saker jag gör, saker jag vill köpa eller vad fan som helst. Jag vetefan. Sen är jag väldigt tro på allting så just den övertygelsen gör väl det enklare att bestämma sig för att klardrömma.

Lite intressant det där med klardrömmar för jag har testat nå konstig hypnosgrej med glasögon och hörlurar. Glasögonen lyser medan man blundar och i hörlurarna hörs en massa konstiga ljud, typ brus och toner. Den upplevelsen var jävligt likt att klardrömma faktiskt. Jag flög runt solen, var död, det var liksom livet efter döden och kände mig sjukt tillfreds och lycklig. Sen såg jag färger som inte finns.

Åh fett bra forum! Har tittat på flashback och googlat men inte hittat så mycket, mest tips på saker att göra och ganska svåra tips liksom.
testie P20
Är det sant? Hur kan jag göra det? Typ ta det steg för steg, alltså flyga lite högre och högre eller? Jag har fan fler fobier jag vill bli av med, hade tänkt bli hypnotiserad för att bli av med dom dock men låter ju intressant det där. Jag är också rädd för vatten man inte ser sjö/havs-bottnen på och spindlar. Spindlarna är värst och jag fattar inte varför jag fick den fobin. Har haft spindlar, håriga jävlar och gosats med dom, tyckt att dom varit fina tills en jävla dag en jävel låg och sov i min säng, blev svag i benen och föll i golvet och började hyperventilera helt plötsligt. Sen dess får jag TOTAL panik när jag ser en spindel, börjar gråta och hela köret. Människans psyke är ju fan weird.
Brukar drömma om spindlar också men dom raderar jag bort ur drömmen. Dom kommer oftast alltid innan jag kan ta full kontroll över mina drömmar.
Mörten
Gick du i sömnen i en klardröm då alltså? Weird! Jag brukar bara stänga av min väckarklocka och prata i telefon med folk helt normalt men i själva verket sover jag. Går upp och stänger av väckarklockan och går och lägger mig igen liksom. Fett drygt med tanke på att jag fan börjar plugga nästa vecka, kommer fan aldrig vara där.
Qnivqast
Ja för fan! Skitcreepy det där. Brukar försöka säga till folk att väcka mig och samtidigt banka på människan som ligger bredvid mig om det nu gör det för att den ska väcka mig för att jag inte får någon luft. Känns som att det håller på ganska länge så det är nojigt för jag är fan rädd att jag kommer kvävas en vacker dag på riktigt.
Eyrekahj, jag vet inte exakt hur man blir av med sina fobier, men det finns ett sånt kapitel i boken, men jag hoppade över det eftersom jag kände att jag inte behövde det. Men jag kan tänka mig att det handlar om att acceptera sina fobier istället för att springa ifrån dom, om du lyckats flyga i dina drömmar utan rädsla så har du nog kommit väldigt långt :)

En grej du måste förstå är att drömmar inte är verkliga, det är bara din fantasi och du kan göra vad du vill utan att bli skadad. Ungefär som Jump scenen i Matrix :)

Det är sånna där hopp jag gör i mina drömmar när jag försöker flyga :) Dock inte mellan hustak, haha.
Vet inte om det är en klardröm. Har också råkat ut för att jag ligger och sover och drömmer att en spindel är på väg att åka ner på mig, då brukar jag vakna helt borta och fort springa ut ur rummet och då förstår jag att jag har drömt det hela.

En annan grej som är väldigt viktigt är att ni skriver ner era drömmar så fort ni vaknar, det räcker med att ni skriver ner stödord bara, typ namn på personer och miljöer ni befinner er i.

jävlar om folk skulle få läsa dessa grejer jag skriver ner.
deras ganska reko bild av mig skulle rasera drastiskt :)
RATED R!
äntligen en tråd om detta ämnet som inte verkar dö ut!

tycker verkligen att detta ämnet är jätte intressant, men aldrig någon annan som verkar vara speciellt intresserade!

har skummat igenom det ni skrivit och det är kul att läsa vad ni drömt och hur ni bär er åt för att komma dit. men har inte tid för tillfället att läsa igenom allt.

har själv lidit mycket av sömnparalys, till en början var det helt fruktansvärt när man inte visste var det var, första gångerna kändes det som att jag låg stilla i 10 minuter och inte kunde röra mig medans någon slags demon låg 1cm ifrån mitt ansikte och bara ville mig onda saker. panik!
men tillslut fick jag nog och började söka och fann en hel del svar, efter det så är det mer "okej" att få sömnparalyser, även om det fortfarande är väldigt obehagligt känns det bättre när man är medveten om vad det är som händer.

och detta med lucida drömmar är ju helt underbart. nu har jag inte lyckats på riktigt länge, men under den tiden jag kunde så började det med att jag väldigt ofta drömde att jag föll från diverse föremål allt ifrån lyktstolpar till flygplan. och alla vet nog känslan av att falla i en dröm och sedan vakna med en duns. dessa drömmar återkom alldeles för ofta och en natt fick jag nog, i luften när jag föll kände jag igen känslan alldeles för tydligt och sa till mig själv att det var en dröm och jag lyckades väcka mig själv.. och nästa gång lyckades jag istället för att fortsätta falla istället flyga åt sidan och landa på ett hustak, därefter kunde jag flyga vart jag ville. kunde dock inte styra miljön jag befann mig i vilket jag helst hade velat, det var mörkt, ruggigt och regnigt!

har bara kunnat kontrollera drömmar där jag flyger, skulle vara riktigt coolt att lyckas med något annat och ha full kontroll, men på senaste tiden har jag helt kommit bort från det och vet inte hur jag ska lyckas igen.
har läst en del tips om att väcka sig själv mitt i natten och försöka tänka på att man ska vara kvar i sitt medvetande etc.. men om sanningen ska fram så när jag väl gör en ansträngning att väcka mig själv så är jag alldeles för trött för att orka så jag somnar oftast bara direkt igen. haha..

Låter kul, ska börja träna på det här!

Kan ni inte skriva ner fler lucida drömmer ni haft, riktigt roligt att läsa :)
Evangeliet
hade en riktigt sjuk period nu i somras på kanske 1 månad.
låg o dunade och kunde känna hur jag börjar kvävas samtidigt som jag inte kan röra mig. ligger helt fryst och känner hur luften tar helt slut. jag kväver mig alltså i kudden.
det sjuka är att jag typ drömmer att om ja vänder på mig så kommer något hemskt hända. så antingen det lr så kvävs jag.

ja vet medvetet att jag måste vända på i sängen för att få luft men kroppen lyder inte tack vare drömmen. paniken kommer ångandes och ja vaknar med att FETT andetag och sätter mig upp o resonerar med mig själv om att jag börjar tappa förståndet haha.

ruuuuskigt vidrigt. har inte hänt nu på senare och är inte gärna med om det igen.
lucida drömmar har jag titt som tätt. som för många andra kan ja kontrollera flygning osv. frihetskänsla där alltså. men även vart ute på äventyr med polare o kutat omkring o haft typ krig fast i en skön miljö.

droooooooooooooop!
RATED R!