|
|
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Jobbigt när klardrömmer blir till mardrömmar, låter riktigt äckligt.
Men som sagt, jag vill verkligen kunna det här, kan det vara så att man inte är kapabel till det eller fungerar det för vem som helst med lite träning? Jag kollar på händerna ofta, började igår och idag har jag skrivit en text i dom.
Och hur lång tid kan det ta innan man fattar att man är i drömmen, har man samma tankar som i vardagen eller? Drömde nämligen en dröm inatt som jag kommer väl ihåg men minns inte vad jag tänkte och jag kollade inte på händerna nån gång. Så hur lång tid kan det ta innan det börjar kännas på riktigt?
Evangeliet
|
|
|
testie P20 Det kan nog vara lite enklare att verkligen face the fear i en klardröm också eftersom att det är just bara en dröm, man vet att det inte är en riktig spindel liksom fast höjdrädslan kan nog vara lite svår. Ska läsa i boken. :)
Ja det stämmer ju, gäller väl också att släppa loss och verkligen våga liksom.
Haha men ändå fett ballt! Lär ju vara dritkul att "flyga" så också. :)
Jag kan inte tala för dom som inte talar för mig.
|
|
|
Mörten Hahaha springer du ut på riktigt? Fan vad kul det skulle vart att se någon vakna upp och springa i panik ut ur rummet. Panik överhuvudtaget är lustigt, när det handlar om ickeseriösa grejer då såklart.
|
|
|
SirBoss Jag tror att ointresset för detta ämne handlar om att folk inte riktigt tror att det är möjligt. Har pratat om detta med många men vissa tror att man är helt koko i bollen och andra tror att man överdriver, att man kanske drömmer en vanlig dröm liksom. Överhuvudtaget är människor inte intresserade och tror inte på att man faktiskt kan kontrollera saker med "the mind" liksom, egentligen är "the mind" sjukt maktfullt. Som en simpel sak att man väljer om man vill må bra eller inte, väljer man att må bra psykiskt då så kan du också må bra psykiskt oftast. Det är ju skönt att ha den insikten.
Jag upplever också den där sömnparalysen som väldigt lång tid fast jag kämpar för bövelen att vakna eller att någon ska väcka mig men som du säger, när man faktiskt vet vad det handlar om hanterar man det bättre. Har haft några sömnparalys efter att jag har börjat läsa mer om både sömnparalyser och klardrömmar och då blir det mer att jag bara ligger still och låter den gå över, eller så motverkar jag sömnparalyser innan de sker, för oftast när jag är på väg att få en sömnparalys så kommer jag också på att det är en dröm, liksom innan och då blir det ju en klardröm istället.
Har du lyckats kontrollera dina flygdrömmar utan att läsa på om klardrömmar? Har det bara kommit naturligt liksom? Coolt dock eftersom att många kämpar för att faktiskt flyga så gör du det automatiskt liksom. Kan du inte kontrollera något mer? Du skulle ju t.ex. kunna landa på ett hustak och sedan ta dig därifrån eller så? Usch då att det regnar. Jag hamnar ofta i öknen av någon anledning så jag har värme och öppna ytor, det är skönt. Men det är också en massa jävla spindlar överallt och skorpioner, fast de kan jag ju ta bort också.
Det finns ju mycket fler saker man kan göra än att väcka sig själv, jag har aldrig testat det, har bara kört med handen och den funkar helt utmärkt.
|
|
|
Teddybjörn P22 Låter riktigt creepy! Kväver du dig själv i kudden på riktigt då också eller?
Hahaha krig har jag också kört i lucida drömmar. Det är sjukt kul av någon anledning. Jag drömde en halvlucid dröm där jag skulle skydda någon människa, vi var massa personer som skulle skydda just den människan som by the way var sjukt het och jag hmm.. höll på med jäveln... men i alla fall. Det var lite maffiakänsla över hela drömmen. Vi var i nå övergivet stort hus och helt plötsligt kommer våra "fiender" och alla springer ut och börjar skjuta mot dom, jag känner i fickan och har en pistol där... där förändras det till en total klardröm och jag funderar ett tag på om jag verkligen ska springa ut och börja skjuta, jag kan ju dö men kommer på att det fan är kul ändå för jag kan ju ändå inte dö på riktigt, galen äventyrskänsla. Sen springer jag också ut och börjar skjuta ner alla jävlar, jag dog aldrig men jag vaknade upp ganska direkt efter. Sjukt kul!
|
|
|
Nybbe X Absolut att du kommer kunna det där! Det gäller ju också att du tror att du kommer kunna det. Kanske kan ta ett tag men alla är kapabla till att ha klardrömmar. Fortsätt med att titta på händerna och så, och sen kan du kanske testa någon annan metod. Förr eller senare kommer du ha en klardröm och när väl har en klardröm kommer du veta att det är en klardröm också, det vet man.
Man har samma tankar som i vardagen ja, man vet att man drömmer liksom, men i alla fall jag kan ju tänka lite skumma saker, som precis innan man somnar. Kan få för mig att göra helt onödiga saker och även en del mer fantasifulla saker som visat sig vara jävligt bra. Du kommer minnas vad du tänker när du har en klardröm för oftast (alltid?) vaknar man upp efter en klardröm också, man fortsätter oftast (alltid?) inte drömma en vanlig dröm och sen vaknar utan man vaknar ur klardrömmen liksom. Själva grejen är inte att du tänker i drömmen utan att du VET att det är en dröm, det vet man ju annars aldrig när man drömmer, man kan ju kanske tänka något men det är ju fortfarande i drömmen. I en klardröm har DU kontrollen över det liksom.
Fortsätt med att titta på händerna och säg till dig själv i tankarna "inatt kommer jag drömma en klardröm" ofta så kan du på ett sätt övertala dig själv att få en klardröm. Du kommer lyckas förr eller senare tro mig. :) Då får du skriva här vad du gjort också, ska bli kul att läsa. Men oftast så kan man inte göra vääärsta sakerna i början fast det är ju ändå sjukt kul att kunna göra någonting överhuvudtaget.
|
|
|
Okej, jo det är sant. Klart jag hör av mig! :D Jag drömmer nästan varje natt, vanliga drömmar alltså men sen jag hörde om klardrömmar så har jag tänkt efter varje natt "undra om det där var en klardröm" men du säger ju att man vet när man har en sådan så :)
Ska man tänka starkt på vad man vill göra i drömmen innan man somnar till? Att man föreställer sig hur miljön är, vad man ska göra osv?
Evangeliet
|
|
|
Eyrekahj F21
Jo jag antar det. För jag känner ju att jag fysiskt inte kan få luft. Är ju helt medveten om att det börjar gå åt hellvete haha. Men ja kan inte vakna helt eller vända mig i drömmen. Det kanske "bara" är i drömmen som det händer. Men är rätt 100 på att jag kvävs. Men har inte fått det sen dess i somras så det är skönt!
Hahha aa jävlar va bra du kom ihåg "slaget" :D sjukt skoj! Joo men det är typ samma, man yrar omkring i områden som man växt upp i osv å det är rena krigszonen och man är jagad av konstiga mutanter och monster av olika slag haha... låter läskigt och mardrömsaktigt vilket det lite är men man får typ adrenalinkick i drömmen o man vet hela tiden att det är en dröm och man ta chanser på en helt annan nivå. Asballt!
Måste sno den där med att skydda någon viktig råhet brud (dude i ditt fall) samtidigt som man 'gets it on' ;)
RATED R!
|
|
|
Jag ska lätt börja med det här :O verkar sjukt kul och intressant :O :)
|
|
|
började samtidigt som Nybbe X :) så ska tänka på detta mer och mer för att det ska bli lite av en vana att göra detta :) hoppas verkligen det funkar, är astaggad :)
|
|
|
Nybbe X: Alla kan lära sig klardrömmar, det är olika svårt för varje individ, för vissa tar det några dagar innan man får sin första klardröm medan det kan ta år för andra. Men jag måste säga att du redan har kommit riktigt långt och betvivlar inte att du kommer ha en klardröm inom snar framtid om du verkligen vill :) Ska man tänka starkt på vad man vill göra i drömmen innan man somnar till? Att man föreställer sig hur miljön är, vad man ska göra osv? Japp, det ska du verkligen göra, försök att intala dig själv så mycket som möjligt att du ska klardrömma. Lucida drömmar är verkligen skithäftigt, eftersom man faktiskt är helt vaken i en drömvärld :) Jag tycker att alla som är intresserad ska köpa boken jag tipsade längre upp i tråden, kostar inte många kronor och fungerar precis som en guide om hur man lär sig klardrömma. Sen förstår man allt så mycket bättre och intalar sig själv mycket starkare att få dessa drömmar :) Kommer inte ihåg om jag skrev det förut i tråden men en av anledningarna till att man skriver ner sina drömmar är också även för att man ska känna igen drömmar vi har haft förut eftersom vi ofta drömmer om samma saker. Som SirBoss skrev att han ofta drömmer att han faller, det gäller att vi känner igen oss i dom här miljöerna! Kommer ihåg ett kapitel ifrån boken som beskriver just det här, och då är det en kille vars drömmar alltid började inne på toaletter, när han fick lära sig det mönstret så hade han inga problem med att få klardrömmar eftersom han alltid kände igen sig och tänkte "Aha nu jävlar drömmar jag!" och det är ju precis det man måste komma på när man drömmer. Så det är egentligen där nyckeln ligger. Man måste komma på i drömmen att det inte är verkligt, att man bara drömmer och allt är bara en fantasi, sen lära sig att kontrollera det, och det är svårare än vad man tror. Jag har haft otroligt sjuka och overkliga drömmar men ändå så fattar man inte att det är en dröm.
"Skaffa dig ett kroppsarbete så du slipper grubbla på religion, gud, meningen med livet och sån där jävla skit"
|
|
|
när han fick lära sig det mönstret så hade han inga problem med att få klardrömmar eftersom han alltid kände igen sig och tänkte "Aha nu jävlar drömmar jag!" Faktiskt rätt uppenbart nu när jag tänker på det. Eftersom man då vet vart man brukar vara i drömmen så blir det ju så som du sa, att man känner igen sig och vet att "nu är jag här igen" liksom Fett! Hoppas verkligen inte det tar flera år bara. Men skulle du (eller någon annan här) kunna berätta lite om den roligaste drömmen ni haft. Grymt roligt att läsa. Blir mer "motiverad" till att jag fan ska en sådan dröm :)
Evangeliet
|
|
|
Shit! ..jag ogillar sömnparalyser som jag haft sen jag är 5 år. Ljuden, bilder...allt det därra pallar jag inte med längre, svårt nog att fokusera på "det vanliga livet" . Tyvärr inga tips. Va försiktigt dock! ...
U little motherf#cker- If you aint got nothin' nice to say then don't say nothin'!
|
|
|
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
|
|
|
Tack, verkar vara en bra sida :)
Evangeliet
|
|
|
Jag hade en klardröm idag när jag råkade somna när jag skulle få min son att sova middag. Det var DRITKUL!
Det började med att jag drömde att min bror, mina brorssöner och deras mamma sprang in i mitt rum där jag låg och sov och skulle ge mig en för sen födelsedagspresent. När jag skulle titta i den lilla papperpåsen de gav mig vad det var så kunde jag inte se för att jag BLUNDADE ju! När jag försökte se vad det var så öppnade jag mina ögon på riktigt istället och inte fan såg jag då var det var heller. Där började jag ju såklart förstå att det var en dröm så jag började äta massa godis ur papperpåsar som fanns i min säng, kunde ju ändå inte bli tjock för det är ju en dröm tänkte jag.
Sen så var jag fast där, i samma rum som jag sov i. Funderade på vad fan jag skulle hitta på och kom på en massa idéer som jag läst om här. Jag försökte gå igenom dörren, utan att öppna den alltså, som ett spöke. Första gångerna gjorde jag bara "illa" huvudet när jag slängde mig i väggen liksom. Sen ansträngde jag mig för att tänka på att fan nu ska det funka och jag försökte gå mer metodiskt men dörren gav med sig, böjde sig liksom, som om den var gjord av gummi. Efter ett tag sket jag i att ens försöka, svårt med en jävla dörr som är sådär så jag "töjde" en liten spricka och liksom smög ut så istället och när jag kom till andra sidan av dörren så såg den ut som vanligt. (Innan var den by the way av rött gummi. Förstår inte men jag drömmer jävligt mycket om rött gummi, clownrött. Undra vad fan det betyder?)
När jag kom ut smög jag ner för trappan, vet inte varför men jag kände hela tiden att jag skulle behöva vara tyst i allting jag gjorde för det kändes som att jag nästan gick i sömnen, var lite orolig över att jag faktiskt på riktigt var uppe och gick samtidigt som jag klardrömde liksom, var ju fullt medveten om att det var en dröm så det var ju en klardröm ändå.
Väl nere så fanns det inte så stora ytor att göra någonting på men jag "övade" lite på att springa snabbt i vardagsrummet. Gick ner på alla fyra (hmm?) som en leopard och sprang fort som uta helvete. Sedan bestämde jag mig för att gå ut och springa istället och hitta på annat skoj. Försökte få på mig mina jävla vita tygskor och tänkte att jag skulle frysa men kom på att det var en jävla dröm, inte fan skulle jag frysa så jag sket i skorna. Vid dörren stod mammas på två katter och dom kände på sig att jag var lite weird och eftersom att jag innan sprungit runt som en leopard så kände jag mig som nå jävla kattdjur så jag fräste åt dom innan jag öppnade dörren och sprang ut, fort som uta helvete som en leopard i regnet utan skor men inte fan blev jag blöt om fötterna eller händerna inte.
Väl ute så skämdes jag lite om hur jag sprang eftersom att det var människor där men tänkte sen, "Äh fan! Vem bryr sig? Det är en dröm!" haha så jag började känna mig mäktig och stolt istället, inte fan kunde dom springa lika snabbt som mig.
Tror att det var nu jag vaknade upp lite men när jag vaknade la jag mig ner igen och "mediterade" mig till sömns igen för inte fan skulle det vara slut med denna klardrömmen nu inte.
När jag väl började klardrömma igen så var jag helt plötsligt på nå slingrig väg uppför ett stup. Nu rörde jag mig som en orm istället för jag var helt slut i benen efter att springande haha. Jag rörde mig dock jäävligt fort och i en sväng så höll jag på att ramla nerför stupet, och jag såg hur långt upp jag var och fick svindel. Nu började jag tänka på min höjdrädsla och bestämde mig för att skita i det där så jag slängde mig faktiskt ut från stupet för att försöka flyga men inte fan gick det utan jag föll ner på ett par spetsiga klippor. Tänkte testa igen men jag kom inte på hur jag skulle ta mig upp för stupet igen. Jag började istället försöka springa jättefort och ta fart uppåt och börja flyga, inte fan gick det. Försökte också hoppa högt som många säger att de kunnat men gravitationen var som fucking vanligt! Gick inte alls att flyga alltså.
Här vaknade jag igen, min kära mor började ropa på mig. Blev sjukt jävla irriterad att hon försökte väcka mig och började somna om igen.
|
|
|
När jag hade somnat om hamnade jag i en halv-lucid dröm tror jag men jag kunde kontrollera mig själv, grejen var bara att jag inte hade kontroll över omgivningen vilket jag brukar ha i mina klardrömmar. Jag vet inte vad man kan kalla det. Hamnade i alla fall någonstans i stan och började leta upp någon snygg kille som jag kunde få lite sällskap av, orkade inte trolla dit någon kändis eller liknande för jag ville bara ha en vanlig människa. Hittade en snubbe inne på någon krog, såg igenom en glasruta liksom och när jag såg honom kom han ut och började prata med mig (han tyckte att jag var intressant för att jag sprang som en leopard... hmmm) vi gick (jag sprang på alla fyra) till tunnelbanan och vi missade tunnelbanan. Jag kom med ett förslag till denna snubben att vi skulle klamra oss fast utanför tunnelbanan liksom, tjuvåka i tunnlarna. Skulle ju vara askul! Men den där snubben var ju en "vanlig" människa i min dröm så han tyckte ju bara att det var dumt och rena rama självmordsuppdraget. "Jaaa men just det det är ju farligt!" sa jag och var lite besviken.
Resten av drömmen var en vanlig dröm.
Det var sjukt kul dock! Och jag lyckades hålla denna klardröm jävligt länge. Somnade om minst två gånger och fortsatte klardrömma liksom. Tror dock att jag somnade fler gånger än så. Och innan jag somnade in första gången (alltså inte när jag blivit väckt utan när jag råkade somna) så började jag tänka "Jag SKA klardrömma!" ni vet när man är i det där stadiet då man inte sover men man tänker inte riktigt normalt liksom, om någon börjar prata med en då kan man prata om flygande elefanter och allt. Och jag klardrömde då fan också! :D
Är faktiskt också stolt över att jag vågade slänga mig ut ur det där stupet för jag var jävligt rädd innan. Och det funkade ju inte, jag ramlade men det gjorde ju inte ont.
Det som jag var orolig för hela tiden i början var dock att jag rörde mig som i drömmen på riktigt också, att jag gick i sömnen liksom. Att jag bankade huvudet i väggen på riktigt och att min mamma skulle komma in och undra vad fan jag höll på med och därmed väcka mig men det tror jag inte att jag gjorde. Haha.
Oj jävlar vad långt!
Har någon mer klardrömt något mer? Skulle vara kul att höra. Behöver fan fler förslag på att göra också. Var roligt att springa jättefort som en leopard men av någon anledning fick jag ont i benen och orkade inte så länge haha.
|
|
|
Fan vad roligt att du lyckats så bra, blev lite småstolt faktiskt! Har inte direkt haft några riktiga klardrömmar på senaste, men dock hade jag min första sömnparalys för några dagar sen eftersom jag har fuckat upp dygnet totalt. Från början tyckte jag bara det var häftigt eftersom jag fattade direkt vad som hände, och jag är ändå erfarenheter av att dyka in i mitt sinne och jag visste hela tiden att jag inte kunde bli skadad... Men ändå... Jävlar vad obehagligt det var...
Men jag drömmer varje natt, men kan sällan ta kontroll över dom :/ Måste träna mer.
"Skaffa dig ett kroppsarbete så du slipper grubbla på religion, gud, meningen med livet och sån där jävla skit"
|
|
|
Drömmer vi när vi är vakna eller tvärtom?
|
|
|
Skulle nån vänlig själ kunna skriva ner dom bästa tipsen för o starta sin resa mot lyckade lucida drömmar att kunna lära säg
Wethoz Production<br>Beat producent o rääääpper ..
|
|
|
Skulle vilja påstå att det inte är bra att hålla på med detta för mycket, har gett mig sjuka sömproblem. Kommer aldrig in i djupsömn längre, vaknar 8 ggr per natt och minns exakt allt jag drömmer. Numera måste jag ha hjälp på traven för att sova ordentligt. Har en hel del att göra med mitt nötande av lucid dreaming.
Sen kan du få svårt att skilja på dröm och verklighet om du drömmer för realistiskt och minns händelser för länge.
mama said knock you out
|
|
|
Jag hade en lucid dröm för ett tag sen där jag var vampyrjägare. Det va riktig action, med långa skott, och adrenalin när min armborst trängde igenom dem ^^
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
|
|
|
Fick min första klardröm i natt :D Fast kommer inte ihåg allting så tror att jag var lite på gränsen till att vakna eller nåt.
Hur som helst, stod i alla fall i mitt rum i drömmen och kollade på mina händer. När jag såg att de var regnbågsfärgade så insåg jag att jag drömde. Öppnade mitt fönster och skulle prova flyga men minns att ni skrev att det är väldigt svårt, så jag tänkte att jag skulle vara spindelmannen, eller i alla fall kunna skjuta nät och det kunde jag tydligen. Så sträckte ut en del av kroppen utanför fönster och drog iväg. Minns inte vart jag var eller hur jag kom dit men det jag minns är att jag hade svårt att träffa gatulampor med nätet haha.
Hoppas det blir fler gånger, eftersom jag inte minns så himla mycket av den
Evangeliet
|
|
|
Teddybjörn P22
Känner igen mig till 100%. Hade en sån period när jag var 7-9 år, var RIKTIGT läskigt och jobbigt.
Men sedan jag slutade drömma/sova på det sättet så har jag själv kunnat bestämma vad jag vill drömma om. Låter helt sjukt, men liksom jag själv bestämmer helt hur upplägget ska vara, och vilka personer som ska medverka. Dessutom vaknar jag när jag själv vill, ifall drömmen skulle börja gå utför haha. Är det detta som kallas lucida drömmar?
"Vad är det för skillnad på den ekorren och Tottenham? Den ekorren har varit med i Champions League"
|
|
|
haha ja vet fan inte... men det är jävligt soft så länge man inte är skraj i drömmen :D
RATED R!
|
|
|
uppar!
I fredags natt drömde jag värsta mardrömmen. Var ute och körde snöskoter och så plötsligt ramlade jag av skotern och ner i ett djupt hål i snön. Det var typ 1x1 meter och hur djupt som helst. Föll rakt ner säkert 30 meter och försökte hela tiden kravla mig uppåt igen. Det var som kvicksand fast snö. Mitt i all den paniken så kommer jag fram till att jag faktiskt drömmer. Lite senare så bestämmer jag mig för att om det är min dröm så kan jag göra vad jag vill i den! Så jag flyger upp ur hålet igen, som stålmannen typ. Det var riktigt skönt!
Senare i drömmen sitter jag på ett berg och tittar ut över en stad, kan ha varit Stockholm. Det är skitfult väder, blåser som fan och snöblandat regn. Eftersom det är min dröm så vill jag ha fint väder, tänker jag. Så fokuserar jag jättemycket i mitt huvud, tänker tänker tänker. Och så långsamt kommer solen fram, vinden mojnar och det slutar regna. Jag var värsta väderguden, fett!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Kul läsning :) Jag har oxå haft många klardrömmar. Så länge jag minns så har jag alltid kunnat flyga i drömmar men kontrollen över dom kom under tonåren.
Vad jag har hört så är ens händer eller ena handen hjärnan i drömmen, ålltsa kan du styra runt i drömmen med din hand. Men ibland har jag råkat ut för märkliga saker under klardrömmande. En gång så kunde jag inte flyga eller styra något i drömmen och allt kändes som i verkligheten. Jag var fullt medveten om att jag drömmde men kunde inte göra nåt "overkligt" så jag bestämde mej för att vakna. Vad tror ni kan ha vart orsaken till att jag inte kunde styra?
En annan gång så försökte jag flyga så långt upp som möjligt men när allt under mej börja tyna bort så ångrade jag mej och tänkte " jag får inte tänja på mina gränser så här" och flög sedan ner igen. Vad skulle hänt om jag hade fortsatt flyga? hade jag kommit ut i rymden(min hjärnas uppfattning av rymden)?
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
|
|
|
Måste få uppa tråden för den är så intressant och för att jag måste dela med mig av en sak..
Igårkväll när jag läste den här tråden tänkte jag klart på alla balla klardrömmar jag haft när man flugit, varit i slagsmål och ägt alla osv men kom att tänka på saker som kan hända med kroppen fysiskt under en dröm.. så i somras efter en semester "kom jag i sömnen" för första gången, fattade inte först, var skitäckligt med all gegga i kalsongerna men insåg då att jag hade ju sex i drömmen. De sjuka e att det känns som det är på riktigt .. så lite klardröm kanske de e.. men mer "våt dröm" om ni fattar..?
hur som helst så innan jag skulle lägga mig igårkväll tänkte jag på hur man skulle kunna kontrollera en sån här dröm mer som en klardröm eller framkalla drömmen på något sätt som ni pratat om tidigare i tråden.. och tro det eller ej. inatt hände det igen.. bara för att jag tänkte så starkt på det innan jag la mig.. sjukt! det e ju skitnice när de väl händer i drömmen men inte när man vaknat, lite gross :P
Men hur vanligt är en sån där "våt dröm" ? Andra gången de hände för mig. Och kan man framkalla en dröm åt sig själv genom att tänka väldigt starkt på det innan man lägger sig, förutsatt att man ska sova ut och har en lugn stressfri vecka.. ? Flåt om jag gick lite OT men detta hände inatt och ville bara lägga det i någon drömtråd, sen kan ni få spekulera kring hur mkt klardröm det kan vara, om man kan få det till att vara det mer, osv..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
visste inte försn nu att det hette så ... har både haft sömnparalyser och klar drömmar men kan inte kontrollera dom så mycket har flygit nångång och har kunnat ta bort saker om det har varit läskigt.. haha drömde en gång att dinosarier kom och alla bara sprang i min dröm det va så tilloch med jag var med en kompis och fösökte intala att det va bara en dröm fett creepy det var inte så roligt så försökte bara väcka mig själv men det tar en tid har lärt mig att man vaknar snabbare om man inte kämpar så mycket...
mina läskigaste drömmar e när jag ligger i min säng och har största yrseln och jag vet att det e en dröm men det går typ inte att röra sig och ju mer man rör sig ju mer man får yrsel och fösöker väcka mig själv och fösöker ropa på nån men det kommer inget ljud men till slut vaknar jag lite itaget asso som om jag vaknar fast jag gör inte det sen när jag vaknar på riktigt har jag största huvudvärken och kan inte somna om har haft den här drömmen ganska länge nu får den ganska ofta vet nån vad man kan göra...?
|
|
|
Jag lyckades få en dröm jag kunde styra en gång när jag läste om det och försökte. Minns inte så mycket från den längre mer än att jag valde att testa ifall det va en dröm genom att springa fort och slänga mig över en snubbe jag såg kom gåendes. Tänkte att om han blev sur så va det nog inte en dröm, men han började gapskratta istället.
Utöver det har det ju blivit en hel drös med klara drömmar genom åren som man inte tagit kontrollen i. I de jag minns tydligast just nu så va jag på en fest och drack massa öl där skitmånga jag kände befann sig samt en där jag fick ett trevligt knullbesök. Har inget minne av mardrömmar eller otäcka drömmar.
njut
|
|
|
Hade en lucid dröm inatt som innefattande kopiösa mängder sex. Riktigt fint!
|
Moderator
2010-03-28 17:45
|
har hållt på med detta i ca 6 månader tillochfrån. Jag lyckas oftast när jag försöker på dagarna efter skolan då jag e lite trött.
Idag så la jag mig o vila och började drömma och kom på rätt snabbt att jag drömde. Först förstörde jag nå saker bara för skojs skull haha, sen så kom jag på att jag har ju pratat om detta med en polare, så jag ringer han i drömmen o säger "tjena, kommer du ihåg när jag berättade om lucida drömmar för dig?". Och det minns han mycket väl, och då förklarade jag för han att det händer just nu. Då blev han skitglad o vi båda skrek "Yeeeeeeeah" upprepade gånger av någon anledning haha.
Sen så började vi filosofera lite om han skulle komma ihåg detta samtal när jag hade vaknat, det trodde vi inte. Sen sa jag till han "Men då kan man ju säga att du egentligen inte finns nu". Då blev han skitskrajj o sa nått i stil med "Va, shit, asså då kommer jag ju inte finnas, shit". Började nojja som fan jag med av någon anledning, så jag såg till att vakna rätt fort. Ringde direkt upp snubben som jag snackade med i drömmen och berättade om allt, fyfaaaan vad vi garvade :D
//TW
|
|
|
Inatt hade jag en riktigt konstig dröm. Jag kommer inte ihåg vad den handlade om men jag kommer ihåg att jag var mycket medveten om att jag drömde och att jag tänkte att jag skulle minnas drömmen (men det gick inte). Hela tiden var det som att jag var påväg att vakna och under drömmen så liksom pendlar jag mellan att vara påväg att vakna och att vara påväg djupare ner i sömnen. Har aldrig förut upplevt så tydligt känslan av att vara på gränsen mellan sömn och vaket tillstånd.
|
Moderator
2010-03-28 18:06
|
Är det någon mer än jag som ibland har problem att stanna kvar i drömmen? För mig blir det så ibland när ajg drömmer och så kommer jag på att jag drömmer, så blir man så uppspelt så man vaknar, men har börjat lära mig kontrollera detta nu, fast ibland så vaknar jag endå =/
Det e samma sak varje gång jag vaknar, jag känner hur allting bara tynar bort och destomer jag tänker "jag ska inte vakna" osv så tynar allt bort fortare och sen vaknar jag
//TW
|
|
|
"Det e samma sak varje gång jag vaknar, jag känner hur allting bara tynar bort och destomer jag tänker "jag ska inte vakna" osv så tynar allt bort fortare och sen vaknar jag "
Testa tänka "jag ska fortsätta drömma" istället för "jag ska inte vakna".
njut
|
Moderator
2010-03-29 17:10
|
Har läst på lite och många verkar tycka att det hjälper att gnugga händerna mot varandra om man känner att man e påväg bort. Låter konstigt, men ska testa det nästa gång =)
//TW
|
|
|
Hade min första sömnparalys idag när jag tog en tupplur efter skolan. Jävlar vad fett det var.
|
|
|
Intressant hur alla har olika problem med sitt klardrömmande. Jag har aldrig det problemet att jag vaknar. Brukar som sagt tröttna och välja att vakna själv. Däremot har jag problem med att hitta på vettiga saker att göra och som sagt, utföra saker som kanske är lite vettiga. Senast gick det bra dock. Nu har jag inte klardrömt sen dess, ska börja framkalla dom igen. :) Kanske hjälper om man försöker ta det lugnt och mer glida in i klardrömmen än att bara POFF! nu ska jag göra det och det och det och det, börja med någonting lättsamt i början.
Sen som Explicit sa, tänk inte inte för bövelen! Hjärnan snappar inte upp ordet inte... Om någon utbrister "Titta inte bak!", vad gör du? Tittar bak sjääälvklart. :)
Testosteron Du tyckte alltså att det var positivt med sömnparalys?!
|
|
|
ägna sömnen åt att sova istället för att jaga vakenhet. jag är sjukt glad att jag numer väldigt sällan har lucida drömmar eller sk sömnparalyser. ett tecken på att min hjärna börjar må bra igen.
cry me a river! --> thcrew
|
Producent
2010-04-08 08:34
|
Jag ar en somngangare och jag tror aldrig jag haft en "normal" drom i mitt liv. Alla mina drommar ar CP! Och jo, jag har haft drommar om varelser/gestalter i mitt rum. Men det har alltid resulterat i att jag vaknat, upp och skrikit, sprungit omkring och haft mig, halvt vaken och halvt sovandes, tills jag sakta vaknar ur drommen (trots att mina ogon ar vidoppna) och inser att hela var en drom. Aldrig nagot stadie (och jag hoppas jag inte upplever det heller) dar jag ar forlamad dock.
Shitmannen: Jag har samma bekymmer, sa fort jag i drommen inser att det ar en drom, sa vaknar jag. Hatar det ocksa, for vissa drommar ar overballa och jag vill stanna kvar i de en langre tid.
En fraga till er alla, typ nastan 90% av alla drommar jag har, tror/tycker jag i drommen att jag har dromt det tidigare. Jag sager alltid i drommen typ "Men vad fan, detta har du ju dromt tidigare!". Men sjalvklart nar jag vaknar, sa hamnar jag i en diskussion med mig sjalv dar jag ifragasatter om jag verkligen har dromt det tidigare eller inte? Och jag kan helt arligt inte komma ihag om jag verkligen har dromt det tidigare. Bara jag som har det har "problemet"?
I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
|
|
|
Eyrekahj F21
Sorry att jag inte svarat, helt glömt bort whoa typ! haha.
håller med dig om sömnparalyserna att man kan koppla bort dom innan dom hinner slå till, men får det dock inte till klardrömmar utan vaknar bara istället, men bättre det än att genomlida dom minutrarna =)..
Angående klardrömmarna så kom det helt naturligt utan någon som helst vetenskap om att man ens kunde kontrolldrömma. Tror att det är därför jag inte lyckats göra det igen, för nu försöker jag alldeles för mycket och då blir det bara pannkaka av det. Men du frågade om jag te.x lyckades ta mig vidare efter att ja landade på ett hustak eller liknande, och det gjorde jag absolut.. efter att jag fått kontroll över att inte "falla" kunde jag flyga hur jag ville. En gång drömde jag att jag stod på min skolgård när jag var liten och försökte hoppa så högt som möjligt, och lyckades stanna kvar i luften och flyga iväg (alltså ingen mardröm denna gången). det var riktigt häftigt!
har även märkt nu på senare år att jag endast får sömnparalyser och mardrömmar etc när jag sover på ställen jag inte vanligtvis brukar sova, te.x på en madrass på golvet eller i ett rum med konstig miljö som te.x en sommarstuga eller whatever. så egentligen har jag ingen kontroll alls utan det är någon slags försvarsgrej som kommer när jag känner mig otrygg eller något i den stilen?
läst om folk som kan vakna och stiga ur sängen (och sig själv) och ställa sig vid sängkanten och se sig själv ligga kvar i sängen, och därefter fortsätta med full kontroll kunna göra precis vad som helst, det vore ju det absolut ultimata! att fullt medveten förstå exakt vad som händer och utnyttja det till max!
|