Politiskt inkorrekt att vara politiskt korrekt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Politiskt inkorrekt att vara politiskt korrekt?

Ska hålla det så kort jag kan.

Har märkt att det under en längre tid har etablerats en slags politisk inkorrekthet mot politiskt korrekthet.

I min mening tjänar PK en viktig roll i skapandet av friktionsfria sociala sammanslutningar och att vi i en värld utan den skulle ha det betydligt svårare att upprätthålla och bibehålla stabila samhällsstrukturer.

Oftast när det klankas ner på att journalister och politiker är för politiskt korrekta och att samhället skulle må bra av mer inkorrekthet, hör man detta oftast yttras av vita män. Min omedelbara tanke är: "visst fan tycker du det, du som drar fördelar av så gott som alla aspekter av samhällsapparaten." Sen blir jag också förbannad över att samma grupp själva har börjat anse sig vara "förtryckta", förtryckta av invandrare, kvinnor, bögar, handikappade, djur, barn, gud och whatever.

Så ser jag på det i korthet.

Vad tycker du`?? Är det bra/dåligt med PK, i så fall varfö?

Master of Irony
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Jag tror problematiken i politisk korrekthet är att det är en social mask folk tar på sig. Det är det politiska grupptrycket typ. Folk censurerar verkligheten efter vad som är korrekt att tycka och tänka. Särskilt farligt blir det när ideologier kryper in på vetenskapen. Det exempel jag tänker på då är genusvetenskap som känns lika förankrat i verkligheten som rasbiologi. Det är totalt politiskt inkorrekt att kritisera deras teorier och folk som lägger fram fakta emot blir marginaliserade. Det är bara ett exempel. Politisk korrekthet kan vara ett hinder för det fria utbytet av idéer i min mening.

Nu tycker jag inte särskilt illa om att vara politiskt korrekt heller om det är ärligt. Är man inte ärlig kan man ändå säga alla de rätta orden och inget kan hindra en från att inte anställa judar och tycka att bögar ska avrättas.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986
Helt med på vad du säger, dock syftar jag på PK i ett mer "alldagligt" sammanhang.

Ett så enkelt exempel som att benämna en mörkhyad människa för mörkhyad och inte för neger. Visst, alla kanske inte bryr sig, men det är ett så enkelt sätt att visa respekt på, och framför allt inte värdera med terminologin. Sen kan en annan mena att allt är värdegrundat, men att försöka minimera detta.

Det här med ärlighet. Lite kluven där. Jag bottnar i föreställningen om att människor formas genom epitet och inte att epitet formas efter människor. Alltså att en person som obefogat kallas för och ses som bråkstake, utan att vara det, till slut blir en bråkstake, eftersom detta då blir den första källan till identifikation. Exemplet kunde vart bättre, men det samma gäller PK kontra PiK i mångt och mycket.

Master of Irony
Ett så enkelt exempel som att benämna en mörkhyad människa för mörkhyad och inte för neger.

Hur ofta är det viktigt att benämna någon så överhuvudtaget? Kan ju förtälja vilket land de kommer ifrån istället. Hudfärg känns lite 2009.
Jag har iallafall börjat skita i om en snubbe är svart eller vit; är han nice är han nice, är han en idiot är han en idiot.
Producent

2010-02-25 19:47
Oftast när det klankas ner på att journalister och politiker är för politiskt korrekta och att samhället skulle må bra av mer inkorrekthet, hör man detta oftast yttras av vita män.

Just dar manga av problemen ligger. Vita man (eller vilket folkslag det nu an ar som ar overrepresenterade i ett samhalle) ska alltid bestamma vad som ar ratt och fel. Praktexempel ar den arliga "negerbolls-diskussionen" har pa Whoa, dar massa vita svenskar fortsatter komma med argumentet att de inte tycker att ordet negerboll ar rasistiskt. Sa klart nar du sjalv inte ar maltavla for ordets innebord, sa kommer du inte att uppfatta det rasistiskt till samma utstrackning. Noll tolerans mot rasism ser jag inget fel med, men det maste appliceras for alla. Och det maste ocksa respekteras av alla.

Men som Psyjunta sager, sa ar det manga som bar den har masken, men bakom stangda dorrar (eller lite berusade) sa kommer deras riktiga asikter fram. Och sen finns det de som garderar sig overdrivet mycket, bara for att de ar sa radda for att bli kallad rasist, att de blir alldeles for toleranta.

Ett exempel var nar jag gick i hogstadiet, sa hamnade jag och en annan klasskamrat i ett slagsmal. Det var inget hatmotiv, ingen rasism eller sa, bara ett vanligt slagsmal. Sen att han rakade vara svensk och jag invandrare, var bara ren slump. Sa kommer en larare och stoppar braket och borjar nastan omedelbart skalla pa min svenska klasskamrat. En annan larare kommer och de tar in oss i olika rum, borjar "forhora" oss. Jag sa exakt som det var, att det var lika mycket mitt fel som hans. Vi borjade sma jiddra, ledde till att jag slog han med en bok pa huvudet, han kasta en nave i mitt ansikte... osv. Trots min bekannelse, sa blev han avstangd i en vecka och jag gick "fri". Sa jag fragade honom om han sa nagot olampligt till lararna angaende slagsmalet och han aterberattade samma historia som jag gjorde, fast de fortsatte fraga honom "var det for att han var utlanning? Sa du nagot krankande angaende hans hudfarg?". De trodde tydligen inte pa honom.

Bara larvigt, hade jag sagt att han kallat mig for blatte eller nagot sadant, sa forstar jag. Men att leta fram rasism pa stallen dar det inte finns, ar nog det som manga ibland menar med att man inte ska vara sa PK.
I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
Producent

2010-02-25 19:56
ThisIsArt: Nu ar det valdigt soft att du tanker sa, jag ar likadan. Till exempel om nagon fragar mig vem min polare Bilal ar, sa tanker jag inte per automatik "Det ar min pakistanska van". Han ar en manniska forst och framst och sen ar han min van. Fragar nagon vart han kommer ifran, sa sjalvklart sager jag att han ar fran Pakistan. Men hur relevant ar det egentligen att behova veta att han ar fran Pakistan? Men det har val ocksa med att gora beroende pa vilket folkslag som ar i majoritet. Har manga vita polare som automatiskt maste applicera hudfarg/etnicetet pa folk, sa lange de inte ar svenska. Typ...

"Shit jag sag en svart snubbe som trillade pa sin cykel, sag riktigt illa ut :S "

Men hade det varit en svensk, sa hade det ju bara varit...

Shit jag sag en snubbe som trillade pa sin cykel, sag riktigt illa ut :S

Detta betyder ju inte precis att man ar rasist eller sa, men hur relevant ar det om snubben var svart, arab eller svensk? Lat en snubbe vara en snubbe :)
I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
finns ingen anledning att kalla någon "mörkhyad" så länge man inte kallar folk "ljushyade" heller. vilket man oftast inte gör, för att det spelar liksom ingen roll! varför skulle det?

sen ang. att vara PK. jag har upplevt att många som är det, eller yttrar sig på ett sådant sätt, har en attyityd som är jävligt intolerant. Om poängen är att vara korrekt i saker o ting har de oftast helt förlorat detta. Många som är PK är så medvetna om att de ska vara det att de gärna går in och rättar folk som kanske inte ens har en aning om de tankegångar, diskurser, analyser som Pk personen har. kort och gott, många som är pk ser sig själva över andra som "inte" är det!

finns ingen anledning att kalla någon "mörkhyad" så länge man inte kallar folk "ljushyade" heller. vilket man oftast inte gör, för att det spelar liksom ingen roll! varför skulle det?

Sånt här är ju iofs sånt kraftigt PK att det bara slår över och blir löjligt. Självklart måste man kunna benämna en persons hudfärg! Det "spelar ingen roll" om någon är blond eller brunhårig heller, men likväl finns det uttryck som beskriver det. Att försöka censurera på det viset är inte bara PK, det är PK och bra många varv till.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Sen är det såklart som BC99 säker, att det är fullständigt ovidkommande att droppa hudfärg i sammanhang där det inte är relevant. Var det bara det du menade, Interlude, håller jag helt med.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
ThisIsArt

Ville bara illustera ett vanligt förekommande scenario. Det är inte alltid relevant att ange fysiska karaktärsdrag, men i de fall där det görs, tycker jag att man ska ta hänsyn till människor genom att inte benämna dem på ett nedvärderande sätt.

Interlude

Uppenbarligen spelar det en jävligt stor roll eftersom det används hela jävla tiden. neger hit o neger dit, blatte hit, turre dit, osv osv. Det kanske inte märks om man inte tillskrivs något av dessa epitet.

BC99
Håller med om så gott som allt du säger i dina inlägg.

För övrigt: I de fall där PK framförallt ska framhållas, är i de fall där olikheter diskuteras. Tendensen visar att man värderar de egenskaper som man själv har högre än andra och för att undvika att hamna i ett klassiskt vi-och-dom-läge bör man ta hänsyn till detta och försöka, i den mån det går att inte sätta värde på benämningar i beskrivningen av andras fysiska eller psykiska drag.

Sen tycker jag att humor eller situationer där alla inblandade är införstådda med samma o/skrivna regler inte behöver vara influerade av PK. (..och nej, syftar inte på att det är ok att vara nazist, så länge man är bland nazister), tror att de som vill, förstår vad jag vill säga.

Peace
Master of Irony
Jag är själv invandrare och tycker att det är stenlugnt om någon är nazist.

Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
tngsten

Jag är själv invandrare och tycker att det är stenlugnt om någon är nazist.

Utveckla vad du vill ha sagt, hur det har med ämnet att göra!
Master of Irony
jag försöker nog vara så korrekt jag orkar med, men strävar samtidigt efter att vara så provocerande jag bara kan under tiden.
http://www.kommandot.se/wp/
Orkar inte skriva så lång kommentar men själklart har politisk korrekthet en viktig funktion men det känns likväl hämmande eftersom folk inte visar sinna sanna sidor och riktiga åsikter. Så jag tycker att man ska anpassa sig efter den sociala situation man för tillfället befinner sig i.
att folk inte visar att de är idioter menar du?
http://www.kommandot.se/wp/
Yepp.
Dom flesta är ju riktiga åsnor tyvärr.
alltså, jag syftar på sammahanget om att nån kille trilla av cykeln. ursäkta att jag verkar pk, men i det fallet har det väl ingen jävla betydelse om människan är svart eller vit?? (om det inte råkar vara så att man hade snackat om svarta som slår sig eller liknande) mitt inlägg var mer som ett medhållande svar till BC99...

Uppenbarligen spelar det en jävligt stor roll eftersom det används hela jävla tiden. neger hit o neger dit, blatte hit, turre dit, osv osv.

ja, i samhället i allmänhet, men pratar vi om hur det tyvärr ÄR eller pratar vi inte snarare om vad VI i forumet faktiskt tycker när man tänker efter en extra gång?

btw, ett praktexempel på att det är inkorrekt att vara pk, eller hur Refused? :)

Politisk korrekthet är tyvärr mest att måla över en ruttnande fasad. Det spelar mindre roll om jag säger "jävla neger" eller "förbannade mörkhyade människa som antagligen har ett afrikanskt ursprung" om jag ändå är negativt inställd till personen pga dennes hudfärg.

I bästa fall kan politisk korrekthet minska toleransen för ett visst beteende, vilket KAN leda till att det beteendet blir mindre vanligt. I värsta fall blir politisk korrekthet ett mål i sig, där poängen är att uttrycka sig enligt vissa regler, inte att faktiskt undvika att förolämpa människor.

Personligen har jag gett upp politisk korrekthet eftersom folk uppenbarligen kan bli förbannade för vad fan som helst. Det finns inga universella regler för vad som är stötande, och vissa idioter kommer alltid använda sin 'rätt' att bli upprörda som ett vapen.
Jag hade skrivit en skitdryg kommentar till nån jävla unge som sökte bekräftelse på nätet. Så läste jag igenom den en sista gång och tänkte "fy fan vad onödigt att vara så taskig egentligen" och tog bort kommentaren. Fuck, jag börjar nog bli vuxen!
Vad betyder politisk korrekthet? Eller hur skulle man definiera det?
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
Producent

2010-03-21 18:26
Det betyder att man far uttrycka sig pa det sattet som det sociala och politiska klimatet tillater. Det ar tidsbundet, sjalvklart. Och vad du sager idag, kan vara politiskt inkorrekt om 10 ar.

Som Unclesam sa, har man redan en nedvarderande syn pa vissa saker, sa spelar det knappast roll hur du uttrycker dig. For din asikt kommer anda komma fram. Darav min liknelse med snubben som ramlar. Om hans etniska bakgrund inte har nagon som helst betydelse, vad ligger det relevanta i att namna att han var svart, vit, rod, brun osv?
BC99

Jag vill mena att relevansen av PK ligger i toleransen. Ingen måste acceptera eller tycka om alla människor i samhället, även om det vore underbart. Har man åsikten att människor av en viss etnicitet är sämre än andra, kan man ändå respektera denna grupp genom att inte benämna den på ett smädande eller hånfullt sätt eller ens tillskriva gruppen fysiska attribut som inte är relevanta i sammanhanget (cyckel-exemplet).

Men jag köper inte: "visst jag kallar dig blatte, men är i alla fall ärlig med vad jag tycker"-attityden. För då blir responsen: "inte jag heller"-attityden med ett knogavtryck i ansiktet och det är sammanfattningen till varför det i offentliga sammanhang är viktigt med PK. Ingen analys jag skulle ta med i min D-uppsats, men i korthet vad min poäng är.
Master of Irony