|
|
|
Producent
2010-02-26 20:03
|
Att fodas blind
Jag funderat pa det javligt mycket, tankte pa det mer nu nar jag sag ett Youtube klipp om en herre vid namn Touch Tone som ar DJ, men blind. Han foddes blind och besitter den har talangen. Mina funderingar ar, hur forklarar man saker som man maste ha sett, for en blind person? Hur forklarar man till exempel etniceteter, farger, hartyper, hur djur ser ut, vad en dator ar osv. Jag menar, jag forstar att om man foddes blind sa ar det ju det "normala" for dem. Hur fungerar sadant. Jag forstar att vissa andra sinnen kan bli skarpare (som horsel och kansel) bland annat, men jag blir alltid lika imponerad av manniskor som Stevie Wonder, Touch Tone eller blinda konstnarer som gor imponerande skulpturer och malningar.
Nagon som har mer insikt i det har?
Har ar videon om nagon vill se, med den blinda DJ'n.
Love
I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
om man föds blind och döv. hur tänker man då? =)
((MAAD))
|
|
|
Det är som du säger andra sinnen som kompenserar upp blindheten tror jag. Man hör mycket bättre, alltså typ högre upplösning. Det är lika svårt för oss "vanliga" att förstå hur man tänker o känner som för "dom". Tänk typ en person som är tondöv eller har dålig taktkänsla. Om den lyssnar på musik som är dålig, typ otakt, fel toner etc kommer den inte märka detta. Men om du är bra på musik kommer du märka detta på en gång, eftersom ditt musikaliska "sinne" är starkare än den andra personen. Det är samma sak me alla andra sinnen. Dom blir skarpare o tar in mer information typ. Det är samma sak med djur. Hur ska man tänka att en hund kan lukta sig till en försvunnen person me hjälp av en tröjja tex?
|
|
|
Kolla Helen Keller t.ex, den mänskliga hjärnan är ett väldigt avancerat verktyg med möjlighet att förändra och tolka intryck samt konvertera dem till oanade höjder. Finns många exempel på personer som kommunicerat mot alla odds. En person som är blind sedan födseln kan mycket väl "förstå" skillnaden mellan olika färger och begreppet "färg".
|
|
|
amen synthare då, fyra bögar och en dator
est. 1986
|
|
|
Shit.. han är död såg jag nu ;(
est. 1986
|
Producent
2010-02-27 21:07
|
Parongpung: Jo exakt, man marker som producent att man hor och "ser" saker som vanliga manniskor inte marker av med en lat till exempel. Jag kan knappt komma ihag hur jag lyssnade pa musik innan.
GAIA: Sjalvklart ar det uppenbart att de kan forsta begrepp som farg osv. Fragan ar hur? Javligt fascinerande. Men som redan konstaterat i traden, kanske vi aldrig kommer forsta det.
Psyjunta: Fan vad grymt, som en fladdermus alltsa? Sonar sounds?
I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
|
|
|
Här är ett klipp ur en mycket intressant dokumentär jag såg om en kille som skapar sig bilder av omgivningen, hinder o.s.v., med hjälp av klickljud, mycket riktigt som ett sonar:
Intressepenisen hårdnar!
|
Producent
2010-02-27 22:22
|
Yeah det ar samma pojke som Psyjunta lankade. Fan vad heartbreaking att hora att cancern tog han.
|
|
|
Såg honom när dokumentären kom ut faktiskt. Blev förvånad själv att han kunde göra sådant med enbart klickljud. Geni helt enkelt.
R.I.P
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
|
|
|
Det verkar som om även människor med synen i behåll kan träna upp den förmågan.
“Two hours per day for a couple of weeks are enough to distinguish whether you have an object in front of you,” Juan Antonio Martinez said in a press release. “Within another couple weeks you can tell the difference between trees and pavement.”
http://www.wired.com/wiredscience/2009/06/echolocation/
Finns en annan video med en blind kille som "tävlar" mot en delfin i att hitta objekt med hjälp av sonar. Han lyckas bland annat hitta ett rep som hänger i taket och kan identifiera det som ett rep utan att känna på det. Lyckas tyvärr inte hitta den igen dock..
Walking the street of dreams
|
|
|
davve_d P24 har ju en poäng! :o man tänker ju i språk, iaf jag gör. tex om jag ser en snygg tjej på stan tänker jag "åh vilken snygg tjej". men någon som föddes döv och inte har nåt språk...? hur fan tänker man då.. gaaah, nu blir det att gå runt och fundera på det i flera veckor. och jag tänker dela med mig av funderingen till alla jag känner :D
|
|
|
Ticcihni
Varför skulle man tänka annorlunda? Det är inte små bokstäver som flyger omkring i din hjärna och bildar meningen "åh vilken snygg tjej" när du spanar in någon. Bara för att du inte kan beskriva en känsla genom tal eller skrift betyder det ju inte att du inte upplever den. För övrigt har jag hört rykten om någonting kallat "teckenspråk".. suck.
Walking the street of dreams
|
|
|
MEN!! tänk djupare. man tänker i språk!! man kan se bilderi huvudet ja, isf är det de enda sättet de kan tänka. hur tänker de om de tycker någon är dum i huvudet??? ser de bilder av händer i huvudet då och bildar meningar till sig själv i teckenspråk?? njaa tror jag fan inte. hur fan tänker det. man tänker mestadels i språk. man säger mycket saker till sig själv. tex. du satt antagligen och sa till dig själv vad du skrev. men eftersom de inte vet hur det låter... hur kan de då tänka på samma sätt som oss?? det går inte.. för de vet antagligen ine ens vad ljus är
|
|
|
tänk om man skulle födas blind.. Sen få tillbaks synen på nåt sätt.. Vad förvånad man skulle bli. Man lär ju tro att vissa saker ser annorlunda ut.
|
|
|
Vad tror ni händer om man föds utan ögon? eller om man måste ta bort dom? vad ser man då? ingenting, som jag ser ingenting med händerna??? har alltid grubblat på det
"life's a garden, dig it."
|
|
|
est. 1986
|
|
|
Och Christer Sjögren han använder sig utav en Bärbar LapTop, som han har kopplat in Telia Mobilt Bredband med ett 3G-Modem, och denna funktion fungerar på exakt samma sätt, som man använder en Stationär Dator, en med denna teknik, som kan Christer Sjögren hålla Kontakten då.
|