I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förflytta sig i tiden

Övrigt - Vardagsfilosofi

2010-03-27 23:20

Förflytta sig i tiden

Tja... det kommer bli lite svårt att förklara hur jag "funderar" på detta :P... När man är i en viss tid så är man i den tiden, sen tex 1 minut senare har man redan varit med om det. varför kan man inte förflytta sig den minuten fram och bara hoppa över dom 60 sekunderna?... svårt att förklara och en till fråga tror ni att man kommer kunna teleportera sig senare i framtiden analysera gärna runt det med :)

2010-03-27 23:35
förstår jag rätt i att det du undrar är varför man inte kan göra tidshopp?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2010-03-28 12:27
Det går, åker du i ljusets hastighet så ska tydligen tiden stanna, eller åtminstonne gå segare.
njut

2010-03-28 12:40
Explict

Så tiden går segare om man åker snabbt? Hur gör man då för att tiden ska gå snabbare?

2010-03-28 13:43
stå jävligt still?

nej jag tror inte att teleportering kommer att bli möjlig i framtiden, även om det onekligen hade varit en jävligt praktisk funktion
http://www.kommandot.se/wp/

2010-03-28 14:05
åker du i ljusets hastighet så ska tydligen tiden stanna, eller åtminstonne gå segare.

Det beror av åt vilket håll du åker.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-03-28 16:17
Det beror av åt vilket håll du åker.

vad menar du nu? eller har jag missat nåt?

2010-03-28 16:54
Med- eller motljus torde (åtminstone för en utomstående observatör) ge olika effekt :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-03-28 16:55
Mabande:
hahaha bästa jag hört idag. jag litar på dig!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-28 17:21
Hehe, gillar era tankar :).... men tror det kommer bli posetivt eller negativt om man kommer kunna teleporera sig i framtiden?

2010-03-28 17:23
Tror folk kommer supa så in i helvete! Bara teleportera sig förbi bakfyllan
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-28 17:41
mabande

men etervindar är det väl ingen som tror på idag:)

2010-03-28 17:54
Men om det skulle gå att teleportera sig... skulle bara personen som teleporterar sig hoppa över det han nu teleporterar eller blir andra mäniskor påverkade? och om andra inte blir påverkade verkar det lite wierd att vissa kan skippa saker men inte andra :S

2010-03-28 19:07
ni pratar inte om teleportering.. ni pratar om tidsresande..
mama said knock you out

2010-03-29 13:58
DegenereraD:
När forskarna snackar om tidsrum som en sak så känner det inte som teleportering och tidsresande ligger så långt ifrån varandra.
njut

2010-03-29 23:00
hörde i nån random dokumentär att det inte är "så svårt" att bryta ner materia till energi vilken man kan skicka i ljusetshastighet till en punkt, men det svår är att återskapa materian.

2010-03-30 02:21
När forskarna talar om tidsrum nej, men teoretiskt är det skilda saker, just att teleportation behöver gå såpass fort i information/materias överföring att ljusets hastighet alternativt något (om möjligt) går fortare så kommer ju tidsresandet enligt relativitetsteorin som en ren bieffekt. Men det är skilda saker för det.. Att hoppa i tiden är en annan femma än att teleportera. Dels för att vi inte har en endaste liten aning om hur tidsresande skulle ta sig och dels för att forskare inte ens är säkra på vad tid är.. tidshopp kan verka som en teleportör för en åskådare beroende på hur små hopp man gör måhända. Teleportation är ju bara materia från en punkt till en annan omedelbart. totalt oberoende av rumtid.
mama said knock you out

2010-03-30 07:18
alltså, teleportering i kommersiellt syfte, alltså teleportera sig ner till krogen, jobbet eller thailandsemestern är ju en sak, men det är väl kanske inte riktigt jämförbart med maskhål över universum
Poet

2010-03-30 21:10
Det ar ju redan konstaterat att tid ar relativt. Sen om det ens ar terotiskt att kunna forflytta sig i tiden? Om vi nu i framtiden kommer att kunna gora det, borde vi inte ha tidsresenarer fran framtiden som da och da halsar pa oss i varan tid?
At the gates of Eternity...

2010-04-01 22:04
Jag kom på nu att det går nog inte att förflytta sig i tiden..... isf skulle jag mött någon från framtiden :)

2010-04-05 16:16
BC99 - Framtiden har ju inte varit än och eftersom vi i dagsläget inte kan förflytta oss i tiden blir det ju omöjligt för någon att ta sig till framtiden i förväg och sen komma tillbaka och hälsa på :).
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2010-04-05 23:17
men om man kan förflytta sig i framtiden så skulle dom ha åkt tillbaka hit och isf skulle hela skiten varit annorlunda... klart man kan träffa dom från framtiden om dom kan gå tillbaka i tiden.. .svårt att förklara :P
Poet

2010-04-06 00:35
Grizzly: Hmm, sa du menar att tid maste ha passerat for att ha kunnat existera? Aldrig tankt ur den synvilken.

Men lat oss saga att jag aker tillbaks till, 1800-talet. For de som bodde pa den tiden (som diskuterar samma amne som vi gor nu), sa resonerar ju de pa samma satt (alltsa att det inte finns nagra tids-turister). Men sa dyker jag upp fran ingenstans fran 2000-talet. Da ar jag ju en tidsresenar fran framtiden. For dem, sa ar ju deras nutid, vart forflutna. Likaval ar all deras framtid fram tills 2010, vart forflutna ocksa.

Jag kranglar till det sa mycket nu, I know :S Men fragan ar i sa fall, lever vi i "riktig tid" eller ar vi kanske en del av ett forflutande?

2010-04-06 03:05
Men om vi lever i ett förflutande så gör alla det... för dom som lever i 3000talet kanske har samma samtalsämne som oss och säger att dom lever i förflutande... det är en annan grej man kan fundera på... lever annat folk i en annan "tidszon"... finns det något sätt att träffa dom?
Poet

2010-04-06 03:19
and one-way travel into the future is arguably possible given the phenomenon of time dilation based on velocity in the theory of special relativity (exemplified by the twin paradox), as well as gravitational time dilation in the theory of general relativity, it is currently unknown whether the laws of physics would allow backwards time travel.

Sa teoretiskt gar det att forflytta sig framat i tiden, alltsa maste det ju finnas en framtid? Om det finns en framtid, sa maste ju vi uppenbarligen leva i det forflutna?

2010-04-06 14:36
lite beroende på vad tiden är, dels så kan du säga att tiden började vid big bang och vi är "längst fram" i tiden.. vilket skulle kunna göra att du färdas bakåt och se historia men inte framåt längre än "nu" för att det inte har existerat. Om vi sätter punkten nutid som längst fram så kanske du kan hoppa framåt till någon form av alternativa verkligheter, saker som kan hända? miljoner och åter miljoner platser.. eller så blir det bara svart och du blir hängande i ett tomrum med 23 hungriga langoljärer..

BC99

Det där du copypejstade är bara tidsskillnaden mellan den som färdas nära ljusets hastighet och de som inte gör, ingen riktigt tidshopp utan bara att tiden går saktare för dig i den hastigheten och allt utanför flyter på i normaltid, dvs en resa som för dig har varit ett år i ljusets hastighet har varit tex 10 år för alla i normalfart. Inget "tidshopp" utan bara tidsförvrängning
mama said knock you out
Poet

2010-04-06 17:17
DegenereraD: Word? Jag som tolkade det fel i sa fall.

Sa parallella universum osv? For att diskutera ditt forsta stycke?

2010-04-06 17:33
BC99 - Hmm att tiden inte behöver ha passerat för att finnas, har aldrig tänkt ur den synvinkeln :)

Men anta att det är möjligt att framtiden kan finnas även fast den inte inträffat än isf blir väl begrepp som framtid och dåtid helt oanvändbara då de egentligen inträffar parallellt? Eller missförstår jag dig helt nu? Asså om framtiden också inträffar nu så är det ju inte framtid utan allting är nutid...Fan va snöigt :)
Poet

2010-04-06 18:16
Yeah du har forstatt vad jag menade hehe. Nu var ju allt detta under premisserna att man kan aka framat i tiden, sa det ar bara mina rena skara funderingar hehe. Och da blir det som du sager, att datid, nutid och framtid blir "nutid".

Vet du vad? Jag blir snurrig av allt detta haha :D

2010-04-06 20:09
Om universum hela tiden expanderar så måste det finnas någon slags gräns där det inte har expanderat till ännu, alltså en gräns som skiljer ett greppbart universum från det som det ska expanderas inom kort... om man då kastar sig ut "före universum" och hamnar i ett tillstånd där universums tid inte ännu börjat räknats borde man inte då i alla fall ha stått stilla i tiden...?

RATED R!

2010-04-06 23:20
Hahaha jag med men det är ball att snöa iväg emellanåt! ;)
Poet

2010-04-07 00:33
Hur kan nagot som ar oandligt fortsatta expandera?

2010-04-07 08:35
Vet ej. Lika märkligt som min aptit på fyllan.
RATED R!
Konsertbesökare

2010-04-13 22:40
Teddy, eller så kan det vara så att universum inte expanderar... utan man åker runt med det tar så lång tid, och det är så mycket att man tror att det kommer nytt ?

2010-04-13 23:17
Såklart det är så.
Eller... så kanske det inte är så?
Hahah hur mycket man spånar om det här lär man ju inte få reda på något av glädje.
Men ja tänker fan rätt mycket på universum och försöker förstå hur något kan vara oändligt, det är sjukt. Enbart sjukt.

Försökte bara formulera en kul teori som självklart inte är möjligt att 'testa' haha...

Sen att det finns annat liv där ute är det ju ingen tvekan om.
Ponera att universum är oändligt; då är ju oddset för annat liv = 0, eftersom att det alltid finns nya ställen med nya förutsättningar för liv att existera. Eller?
RATED R!
Konsertbesökare

2010-04-14 00:56
Jojo det är juh sant att det kan finnas liv... men fortfarande är det inte säkert att det är oändligt :P.... aja skitsamma kommer bara gå fram och tillbaka.
Poet

2010-04-14 02:28
Men ja tänker fan rätt mycket på universum och försöker förstå hur något kan vara oändligt, det är sjukt. Enbart sjukt.

Word pa den! Det jag inte kan "wrap around my head" ar universum ar oandligt, men samtidigt hur fan ska det inte kunna vara oandligt? Om det inte var oandligt, hur kommer det se ut? Ar det en vagg vid "slutet"? Maste ju finnas nagot bakom den vaggen. Och det varsta ar att vetenskapen har bekraftat att universum dessutom expanderas standigt. Hur kan nagot som ar oandligt expandera? Hur ser den har oandligheten ut? Ar det en cirkel dar man gar runt och runt?

Somebody help me!!! :'(

2010-04-14 08:00
BC99

parallella universum e inte direkt rätt ordval, mer alternativa verkligheter. är tidslinjen samma genom både dåtid/nutid/framtid så har vi ju helt plötsligt sopat konceptet "fri vilja" under mattan och accepterat ödet som en vetenskaplig term.

Men med alternativa tidslinjer så har du ju the butterfly effect, vilket skulle ge ett oändligt antal framtider beroende på ett oändligt antal valmöjligheter för ett oändligt antal händelser.

Sen e det ju iofs frågan om att allt som kan hända har hänt och allt om kommer att kunna hända sker i "parallella universa" som alla existerar samtidigt å vi bara rattar runt i någon form av mönster på den här banan med alla världens människors alternativ som vägmärken. Det har vi ju inte en susning om.
mama said knock you out

2010-04-20 15:36
förut trodde man ju att jorden var platt, och att om kan kom till världens ände så vare typ bara ett stort vattenfall ut i rymden. sen märkte man att jorden var runt, och nu vet vi att åker vi båt ett varv runt jorden så hamnar vi på samma ställe där vi startade. tänk om det är samma sak med universum? att vi är på en punkt nu och när man snackar om att universum är oändligt så kanske det bara handlar om att vi åker runt runt.

Väldigt intressant teori det där om att dåtid och framtid egentligen är nutid. att allting händer i paralellt med våran "tidsvärld".

men om vi reser i tiden, då reser man väl egentligen inte i tiden? utan då har man väl löst gåtan med att resa i mellan dimensioner? att man bara hoppar mellan paralella världar.

Vissa kan ju få för sig att dom fått en uppenbarelse (sett ett spöke). många gånger säger man att det har varit någon med antika kläder, det kanske då är någon från t.ex 1500 talet som lyckats ta sig till våran "tidsvärld" från deras.
Groupie

2010-04-29 22:50
Som jag skrev i en tidigare tråd så är TIDEN INTE KONSTANT UTAN RELATIV och därför faller hela möjligheten med "tidshopp"
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-05-01 13:53
vem bestämde att den är relativ? olle sarri kanske..
RATED R!

2010-05-09 14:40
TS
tid är alltså rörelse, ibngenting annat. när du menar tio minuter så är det en rörelse som du räknar på. Hur ska du kunna förflytta dig i en rörelse?
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2010-05-09 17:18
Buuuääh vad snurrig jag blev av denna tråden :).. Men så jävla nyfiken man blir!
Men det är därför vi bygger saker som t.ex LHC så vi kan få reda på sånt här någon dag :).
Hejja hejja!

Vissa kan ju få för sig att dom fått en uppenbarelse (sett ett spöke). många gånger säger man att det har varit någon med antika kläder, det kanske då är någon från t.ex 1500 talet som lyckats ta sig till våran "tidsvärld" från deras.

Jävligt intresannt tanke, kanske är det man ser bara en "bugg" bland dimensionerna?
Någon som hamnat lite mittimellan, eller så är det vi som bara råkar bevittna/höra när detta sker.

Eller nåt.
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Rappare

2010-05-09 23:05
Tiden är en illusion gjord av människan. egentligen finns ingen dåtid eller framtid utan bara nutid. hade du kunnat resa i tiden hade det varit som att svimma. du finns där men helt out of space, tills du vaknar upp och det känns som att allt skett på mindre än en sekund. men det finns ingen tidslinje så en riktig tidsmaskin så som vi tänker oss är knappast möjlig

Rappare

2010-05-10 11:46
Det finns ingen sked!
http://www.myspace.com/bizzlebeats

2010-05-13 12:19
Har på senare tid läst en hel del om såndär fysik som många pratar om men ingen egentligen förstår, än mindre kan bevisa. Nu vet inte jag om det finns folk som faktiskt KAN förstå kvantfysik eller andra absurditeter, men för oss lekmän är ens den grundläggande teorin ungefär som att stoppa ett hagelgevär i munnen och trycka av.

tl;dr jag fattar ingenting, men tror inte på tidsresor.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.
Konsertbesökare

2010-05-16 00:48
Dgone om det inte finns någon dåtid eller framtid så kan du juh inte säga att någonting har hänt?... klart det finns dåtid och nutid. vi har döpt det till dåtid för att det var någonting som hände just då och framtid för det är något som händer längre fram.

men jag undrar om något kommer att hända och vi vet att något kommer hända vf kan vi inte bestämma när det ska hända? visserligen kan vi juh bestämma vad vi ska göra och så men vi vet juh inte vad det är som händer....

2010-05-16 02:05
Är det bara jag som inte tror på tid?
Det är ju ett begrepp människan kommit på.
Förra sommaren så var jag så stukad och lyssnade på nån galen jazzgrupp i barcelona, slet av mig min dyra klocka, slängde den till publiken då jag exakt i den stunden kom till insikten att tid existerar inte, det är bara ett försök att mäta oändligheten.
Äger dig som staten

2010-05-16 02:58
Är det bara jag som inte tror på tid?
Det är ju ett begrepp människan kommit på.
Förra sommaren så var jag så stukad och lyssnade på nån galen jazzgrupp i barcelona, slet av mig min dyra klocka, slängde den till publiken då jag exakt i den stunden kom till insikten att tid existerar inte, det är bara ett försök att mäta oändligheten.

Haha!! GAlet stukd!!!!
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Konsertbesökare

2010-05-16 13:18
Va det en rolex?
Groupie

2010-05-16 21:04

Teddybjörn P23
vem bestämde att den är relativ? olle sarri kanske..

Eftersom tiden går annorlundare på mars jämfört med jorden, så är tiden relativ.
Så ja.. Ditt inlägg fick mig att småle.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!