I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

framtidens svenska och internetgenerationen

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2010-04-11 15:26

framtidens svenska och internetgenerationen

Okej jag ska inte hymla, det här är hur jag skriver:

har tänkt på det ganska mycket senaste tiden, i takt med att jag har märkt hur mitt eget språk förändras, i framtidens Sverige så kommer folk skriva på ett helt annat sätt. för det första så tror jag att versaler kommer sucessivt försvinna helt och hållet, med undantag för i början av namn kanske. jag och många med mig skriver redan utan versaler och det är helt accepterat på internet (enligt mina observationer).
jag tror också att skiljetecken kommer få en helt annan användning. utropstecknet blir svagare och svagare som "markör" för ett faktiskt utrop och används istället allt mer godtyckligt. kommatecknet används ibland istället för punkt och meningar som egentligen borde avslutas fortsätter i oändlighet. jag har märkt det i mitt eget skrivande, att jag har svårt att avgöra vart punkt ska användas och vart en mening ska fortsätta.
visserligen kan jag nog skriva korrekt med både skiljetecken och versaler om jag vill men när jag skriver spontant blir det på detta sätt.

slangspråk och "lokala ord" får en allt större spridning när folk över hela landet kan kommunicera med varandra. även ord från andra språk än svenska och engelska kommer göra ett intåg i vårat dagliga språk, särskilt i skrift även om folk inte kan uttala orden rätt. också förkortningar som wtf?, lol, ftw osv kommer bli accepterade även i talspråk.
en stor fördel med internet, som jag ser det, är att folk lär sig att skriva och förstå engelska väldigt bra. dock har vi problemet med särskrivning. jag tror dock att detta sätt att stava på faktiskt kommer bli normen i framtiden i takt med att det faktiskt är så folk använder språket. i detta exempel och de övriga så är det nog ingen förändring i språket som kommer ske "uppifrån" via ordböcker, författare, dagspress, svenska akademien osv utan det kommer bli resultatet av att regler med tiden tvingas formas efter hur vi i sverige faktiskt använder språket.

det kan också bli en fråga om klass, då akademiska utbildningar och arbeten kräver ett korrekt språk medens människor med endast gymnasieutbildning eller mer praktiskt lagda yrken (där det skrivna ordet inte är lika viktigt) kommer fasa in detta internetspråk även utanför datorskärmen.
allt detta på grund av hur framför allt unga använder sig av språket på internet.

så vad tycker ni? invändningar och motargument ytterst välkomna.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.