framtidens svenska och internetgenerationen
Okej jag ska inte hymla, det här är hur jag skriver: har tänkt på det ganska mycket senaste tiden, i takt med att jag har märkt hur mitt eget språk förändras, i framtidens Sverige så kommer folk skriva på ett helt annat sätt. för det första så tror jag att versaler kommer sucessivt försvinna helt och hållet, med undantag för i början av namn kanske. jag och många med mig skriver redan utan versaler och det är helt accepterat på internet (enligt mina observationer). jag tror också att skiljetecken kommer få en helt annan användning. utropstecknet blir svagare och svagare som "markör" för ett faktiskt utrop och används istället allt mer godtyckligt. kommatecknet används ibland istället för punkt och meningar som egentligen borde avslutas fortsätter i oändlighet. jag har märkt det i mitt eget skrivande, att jag har svårt att avgöra vart punkt ska användas och vart en mening ska fortsätta. visserligen kan jag nog skriva korrekt med både skiljetecken och versaler om jag vill men när jag skriver spontant blir det på detta sätt. slangspråk och "lokala ord" får en allt större spridning när folk över hela landet kan kommunicera med varandra. även ord från andra språk än svenska och engelska kommer göra ett intåg i vårat dagliga språk, särskilt i skrift även om folk inte kan uttala orden rätt. också förkortningar som wtf?, lol, ftw osv kommer bli accepterade även i talspråk. en stor fördel med internet, som jag ser det, är att folk lär sig att skriva och förstå engelska väldigt bra. dock har vi problemet med särskrivning. jag tror dock att detta sätt att stava på faktiskt kommer bli normen i framtiden i takt med att det faktiskt är så folk använder språket. i detta exempel och de övriga så är det nog ingen förändring i språket som kommer ske "uppifrån" via ordböcker, författare, dagspress, svenska akademien osv utan det kommer bli resultatet av att regler med tiden tvingas formas efter hur vi i sverige faktiskt använder språket. det kan också bli en fråga om klass, då akademiska utbildningar och arbeten kräver ett korrekt språk medens människor med endast gymnasieutbildning eller mer praktiskt lagda yrken (där det skrivna ordet inte är lika viktigt) kommer fasa in detta internetspråk även utanför datorskärmen. allt detta på grund av hur framför allt unga använder sig av språket på internet. så vad tycker ni? invändningar och motargument ytterst välkomna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
om lärare rättade sina elever så skulle folk förmodligen använda ett "bättre" språk, men det gör lärarna tydligen inte längre. istället för att säga "det där är fel" ska man tydligen som lärare istället peka på det bra och så ska barnet på något vis underförstått förstå att allt som inte är bra är fel. mycket märkligt beteende. källan är 2 vänner som utbildar sig till lärare och en person som går i gymnasiet. annars tycker jag att så länge folk gör sig förstådda så är det helcool att språket ändras. det är ju levande. men vid särskrivningar blir det ju ibland tyvärr lite knepigare att förstå vad människan åsyftar. sen blir jag hemskt irriterad på mig själv när jag tappar svenska uttryck och måste använda ett engelskt uttryck för något som jag vet att jag skulle kunna uttrycka på svenska. ^^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
som du påpekar utvecklas språket och du kan ha en poäng i att mängden skrift som produceras nuförtiden påskyndar den processen jämfört med tidigare. du sätter också fingret på något som jag tror kommer bli den viktigaste konsekvensen av detta, nämligen att det kommer bli en klassfråga. den som inte kan uttrycka sig "ordentligt" i text kommer inte bli tagen på allvar och eftersom att de flesta jobb idag börjar med en skriftlig ansökan så kommer det vara en reell barriär. sen är det inte sagt att byggchefen bryr sig om byggaren kan stava osv. personligen brukar jag slarva med versaler på nätet men så fort jag skriver något seriösare är jag noga med med språk, såväl versaler, punktering och satsbyggnad. tack och lov gör jag det väldigt ofta iom skolan men det är klart att man kanske tappar den kunskapen om man aldrig skriver något "seriöst". jag kanske är glömsk eller ovanlig nördig men jag tycker att vi fick lära oss alldeles för lite grammatik i skolan och ibland undrar jag över hur syftningar i meningar verkligen fungerar. det känns som den mesta grammatiken jag lärt mig kommer från tyskalektionerna, och så ska det väl inte vara? subjekt, predikat, dativobjekt och ackusativobjekt HEJ!
vadå? jag dyster?
greggan sådär känner jag också. jag lärde mig inte vettig grammatik förrän jag läste koreanska på universitetet och man var tvungen att läsa 5 eller 8 poäng svensk grammatik först. jag menar, grammatiken satt där innan eftersom jag läst mycket hela livet, men jag hade aldrig riktigt fått den förklarad för mig i skolan tycker jag.
det här häftet lärde mig mer om svensk grammatik än jag lärde mig under hela skolperioden och är väl värt att investera i om man intresserar sig för grammatik.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189154355
Att språket kommer förändras är givet. att det nödvändigtvis leder till att det "fina" skriftspråket går om intet vet jag dock inte om jag köper. jag tror vi måste se på saken utifrån ett funktionsanalytiskt perspektiv för att förstå vad som händer med språket. Språket i sig har ju trots allt väldigt litet värde utöver sin funktion, dvs. som ett fordon för transport av tankar mellan individer. Så, behövs då språkregler? Svaret är väl snarast att det beror på situation. Ju mer intim och synkron vår kommunikation blir, desto mindre betydelse har språkregler. Varför? Därför att vi i det pågående samtalet får tillgång till mekanismer för att hantera missförstånd, eller feltolkningar. Antingen genom att den respons man får inte är den förutsedda, eller med hjälp av t ex. röstläge och kroppsspråk. Vi väljer således formaliseringsgrad efter situation. Skriver man ett brev till en person man har kontakt med en gång per år är det väldigt viktigt att tankeöverföringen innehåller så få eventuella felkällor som möjligt och att man formulerar sig korrekt. angående förkortningarna är jag dock inte helt med på noterna. många förkortningar är bökigare att uttala än de är att säga, vilket gör att det finns liten anledning att säga dem - givet att förkortningen i sig inte förmedlar något utöver just det förkortade, vilket inte är helt otänkbart i vissa fall. men åter dit jag började. nätspråket är snarast att jämföra med talspråket, utifrån dess karaktär. eller ja, IM-språket snarare. Direkt vi börjar närma oss situationer där det skrivna mediets asynkrona kvaliteter blir av avgörande betydelse - som här - så blir sannolikt också språket mer formellt, likt det allmänna skriftspråket. Det jag vill ha sagt är att språk existerar på flera nivåer, varför en utbredd förändring i t ex. talspråk, eller nätspråk, inte nödvändigtvis är särskilt skadlig för mer formellt språk. Som jag ser det är det förmågan att skriva, snarare än språkförmågan, du bör vara orolig över. Men det ska nog inte nätet belastas för. Här är det nog grundskoleutbildningen som brister. Ordförrådet skulle visserligen också behöva lite hjälp på traven, men där har jag svårt att se att nätet skulle ha negativ effekt (mer än ev. utträngningseffekt på litteraturläsning etc. vilket sannolikt tvn tagit hand om).
cry me a river! --> thcrew
(med förmågan att skriva avses skrivprocessen snarare än språkregler.)
Jag stör mig jättemycket på folk som inte skriver med versaler i början av meningar och namn.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
fult sätt att länka din egen blogg elin! :)
Har alltid tyckt att folk som inte borjar sina meningar med stor bokstav, skriver "e" istallet for "ar" och "d" istallet for "det, dig, dem" osv... ar riktiga lata luffare. Jag kan forsta genuina stavfel osv, men folk verkar inte ens forsoka nufortiden.
At the gates of Eternity...
Jag var språkpolis ett tag, men jag har gett upp det nu. Helt värdelöst ju, jag är den enda jag känner som kan stava. Särskrivningar är det värsta jag vet, men det går inte att bry sig när ALLA särskriver. Det blir för jobbigt helt enkelt.
Anenkefali : En sak att man stavar, sarskriver, skriver fel osv for att man inte vet battre. Men den har javla "d" istallet for "det" osv, det ar bara ren nonchalans. Folk vet battre, de bara latar sig.
BC99 så länge man förstår vad de menar borde man inte bry sig tycker jag. iaf inte om det är på nätet. ok i en jobbansökan eller något, då kan man anstränga sig. men det tillkommer mycket skit för att lärare nästan helt slutat rätta stavning på barnens skriverier.
Haha, nar jag jobbade pa Bik Bok sa kom det alltid in folk med ansokningar. And I shit you not, vissa av de skrev precis som vissa skriver har pa Whoa/Lunar/Facebook osv. Det har redan fotat sig in i det vanliga livet. Nu sager jag inte att det ar internets/SMS fel eller F7. Men jag tror i och med att folk alltid ska vara sa sexiga och snabba pa att skriva, sa vill man alltid korta ner saker och ting. Bottomline, preserve the language. Forsok att skriva som en manniska, sa kommer aven ens hastiga SMS/twitter se bra ut.
Min erfarenhet är att även äldre personer med "seriösa jobb" och högre akademisk utbildning skriver som krattor, både privat och i officiella utskick. Inte alla, men besvärande ofta. Att vissa mer "medvetet" använder ett slarviga och förkortat språk i t.ex informella mail stör mig visserligen, men samtidigt är språk något som förändras och historiskt sätt ofta till det bättre. Jämför svenskan på 1950-talet med svenskan från 1900 så ser man även där ganska mycket skillnader, trots total avsaknad av "IT". Att det skulle bli en klassfråga, mer än idag, är visserligen inte helt fel ute. Samtidigt säger du ju att det "nya språket" breder ut sig underifrån och får fäste, dvs det är tillgängligt för alla. Själv är jag övertygad om att det finns ett trist samband mellan T9 (bra system i sig) och eskaleringen av särskrivningar då vi i svenskan i ganska stor utsträckning har sammansatta ord, medan t.ex. engelskan skriver isär i tid och otid. Jag tror att många vänjer sig vid att ord som "soffbord" inte finns inlagt och då skriver "soff" (som förmodligen finns) och sen mellanslag och "bord" istället för att skapa det sammansatta ordet. Fler behöver lära sig använda -> på mobilen helt enkelt.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
ja att språket förendras med tiden är väl inget mer än ett faktum?
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Anenkefali - Du får inte ge upp kriget mot särskrivningar! Vi behöver alla tappra soldater vi kan förmå att frambringa!!
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
Bedrövlig utveckling. Jag använder också slang ganska mycket: På msn skulle förra meningen ha låtit: "ja använder oxå slang ganska mkt". Ren lathet, och jag stör mig på det, men det är nästan bara på msn eller sms som jag använder mig av det. Skriver jag på forum osv försöker jag skriva korrekt...beror ju dock på hur seriöst ämnet är man diskuterar. Hatar särskrivningar av hela mitt hjärta, så det håller jag mig alltid borta ifrån :)