respekt

är respekt något man förtjänar eller är det någonting man bör behandla folk med från början? vad tycker du?

själv tycker jag att alla människor förtjänar att behandlas med respekt tills de bevisar att de inte är värda det längre. jag pratar gärna med fyllbultar, knarkare, trasigt folk och sjuka människor som att de är precis som vem som helst.
det som gör mig mest ledsen är att de jag pratar med verkar bli så hemskt tacksamma över att öht få ett mänskligt bemötande. det tyder på att folk ser dem som undermänniskor som egentligen inte finns och det gör ont i mig att folk inte verkar fatta att det lika gärna kan vara de själva som står där om några år.

behandlar du alla med respekt? helt ärligt. tänk efter innan du svarar för jag tror att många tror sig vara respektfulla men ändå viker undan med blicken när de går förbi en tiggare, skyggar från uteliggare eller vägrar svara på "galningen/fyllot" som försöker prata med dem på bussen.

For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
- Carl Sagan -
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Jag pratar likadant med alla, efter förmåga. Händer ibland att det går dåligt, kan t ex vika undan med blicken av skam (typ "Jag har inga småpengar, men jag har ju ändå mer pengar...") eller så. Men jag gör mitt bästa.
Jag tycker att man ska behandla ALLA människor med värdighet och respekt. Även om dom gjort någonting dåligt mot mig så förtjänar dom respekt, just för att dom är människor och jag behandlar människor med respekt.

Tycker inte om tanken på att människor efter att dom gör vissa saker, inte förtjänar respekt. Folk gör misstag, och folk handlar inte alltid efter vad som är bäst för dom själva eller andra.
Däremot är dom fortfarande människor och förtjänar den respekten som alla medmänniskor förtjänar.

"behandlar du alla med respekt? helt ärligt. tänk efter innan du svarar för jag tror att många tror sig vara respektfulla men ändå viker undan med blicken när de går förbi en tiggare, skyggar från uteliggare eller vägrar svara på "galningen/fyllot" som försöker prata med dem på bussen."
Ja jag behandlar alla med respekt och medmänsklighet. Däremot betyder det inte att jag måste prata med alla som vill prata med mig. Det betyder väl inte heller att jag måste uppmärksamma alla som vill ha min uppmärksamhet? Dvs fyllot som bara vill prata, eller tiggaren som vill ha pengar. Varför måste jag ge dom uppmärksamhet för att visa respekt?

junkgirl:
var det inte du som va helt empatifri?

kakmonstret:
så Hitler förtjänar respekt?

On topic:
Jag försöker väl så gott jag kan
Från landet där man får knulla djur men inte tända på gräs
jaojao_

jag övar mig och blir bättre för varje år som går! ^_^
och jag har aldrig varit helt empatifri, jag bara startade livet med väldigt låg empatisk förmåga och tickar sakta men säkert uppåt mer och mer.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring.
- Carl Sagan -
alla människor är värd respekt tills dom bevisar att dom inte är värd det
one spliff a day keep the evil away!
kakmonstret

jag kan inte behandla någon som är klart respektlös eller rent utav elak mot mig med respekt. jag kan fråga varför den beter sig så och misstänka att den mår dåligt och tar ut det på mig men vid någon punkt orkar jag inte mer. förmodligen när det är klarlagt att den bara är elak utan vidare anledning.

att man ska vara respektfull mot t.ex. människor som kommer in på akutpsyk fast de spottar och bits är i min värld en självklarhet och det gäller även ute i samhället men att bara ligga ner och ta skit av folk som försöker trycka ner andra för att själva må bra t.ex. är inget jag känner att jag orkar spendera mitt liv på. de vänner jag haft som varit respektlösa mot mig upprepade gånger gör jag mig av med. dock inte på ett nedlåtande eller taskigt sätt. jag förklarar vad de gjort som fått mig att vilja säga upp kontakten så att de iaf vet vad de kan ändra på i sitt bemötande till andra om de vill ha vänner som mig.

men visst bör man behandla alla med respekt, inklusive våldtäktsmän och mördare. i den typen av respekt ingår ett mänskligt bemötande istället för en mordisk inställning att de är monster som bör avrättas, så jo, du har rätt i det.

Varför måste jag ge dom uppmärksamhet för att visa respekt?

för att de oftast möts av blickar som viker undan, folk som låtsas som att de inte ens existerar och det är inte ett mänskligt bemötande i mina ögon. visst kan du markera att du inte vill prata men att bara ignorera någon anser jag är att vara respektlös mot en annan människa som förmodligen bara söker någon sorts kontakt. du kan ju t.ex. ta ut hörluren ur ena örat och säga att du inte orkar prata med personen istället för att bara låtsas som att den inte ens existerar. det är att säga "hej, jag ser att du finns men jag orkar inte prata" och så får man hoppas att personen kan respektera ens egen önskan att få vara ifred.
- Carl Sagan -
jaojao_ P20
Ja jag tycker hitler och alla människor förtjänar respekt.

junkgirl
Om någon beter sig respektlöst och elakt mot mig så undviker jag den, men när jag väl möter den så behandlar jag den med den respekt som jag önskar att människor bemöter mig med.

Och det sättet du beskriver hur du bemöter vänner som varit respektlösa mot dig, är väl ungefär så som jag försöker behandla alla, även de som inte är mina vänner. Om folk är taskiga och respektlösa mot mig, då säger jag bara respektfullt att jag inte vill ha med dom o göra.

Jag vet inte om jag håller med när det gäller tiggeri. Visst att dom alltid möts av blickar som vänds undan och folk som låtsas som att de inte existerar. Men vad förväntar man sig egentligen om man går runt o tigger?
Visst att de söker någon slags kontakt, och det är synd att inte så mågna är villiga att bemöta detta. Däremot anser jag inte att det är respektlöst att inte svara på varje bemötande man får av vem som helst.
Om man tar det exemplet på något annat, tex försäljare ute på gatan, folk som ställer sig ivägen o försöker kränga på dig grejjer, som ofta kommer från tele2 eller något telebolag. Anser du att det är respektlöst att undvika dom när dom försöker sälja saker till dig?

kakmonstret:

Man kan väl bara säga "nej, tack" till Tele2-försäljarna?

Men jag förstår din poäng. Det är galet irriterande när de inte ger sig och det blir svårt att veta hur man ska agera. Jag anser nog att gränsen går efter ett "nej tack" eller två, därefter är det inte respektlöst att ignorera dem, däremot är det respektlöst av dem att inte acceptera din vilja.

Man kan också göra något jag lärde mig av chefen nyligen, när hon råkade ut för en försäljare på telefon. Hon sa "tack, men nej tack, vi är nöjda och nu vill jag vänligen avsluta samtalet". Det ska jag göra nästa gång någon hänger efter mig, be om att vänligen få avsluta konversationen och be dem respektera mitt nej.

Det blir lite samma sak med tiggare på tåget. Bemödar mig åtminstone med ett svar, men efter ett tag blir man lite avtrubbad.
"Don't use all of your energy to fly, instead use some of that energy for your x-ray vision." - Pharoahe Monch
Men vad förväntar man sig egentligen om man går runt o tigger?

du verkar se det som ett personligt val snarare än en nödvändig sak de gör för att ha råd med mat och tak över huvudet.

Anser du att det är respektlöst att undvika dom när dom försöker sälja saker till dig?

som Evolution säger, man kan svara "nej tack" och om de inte respekterar det så har iaf du hållit din del av mänskligt bemötande om inte annat. självklart är det ok att ignorera någon som inte behandlar en med respekt men att ignorera någon från start är inte att bemöta alla med respekt och medmänsklighet.
- Carl Sagan -
Nej- helt ärligt. Men ändå jiddrar jag mycket om respekt. Jag bör jobba på det.
U little motherf#cker- If you aint got nothin' nice to say then don't say nothin'!
Nej, det gör jag inte även om jag önskar jag behandlade alla mina medmänniskor med likgiltig respekt. Jag vill ofta tro att jag gör det men nej, det gör jag helt klart inte ;p
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
junkgirl
"du verkar se det som ett personligt val snarare än en nödvändig sak de gör för att ha råd med mat och tak över huvudet."
Det kanske lät så, men det var inte riktigt så jag menade. Jag förstår själv att det är en väldigt svår situation man sitter i om man blir tvungen att tigga. Men även om det är svårt så kan man inte förvänta sig att man får gensvar från varje människa man frågar om pengar.

"självklart är det ok att ignorera någon som inte behandlar en med respekt men att ignorera någon från start är inte att bemöta alla med respekt och medmänsklighet."
Ja om det vore så att man ignorerade någon som man känner, och om man gör det medvetet för att såra någon så är det väldigt respektlöst. Men att ignorera någon som man inte känner, någon som man inte delar något socialt samband med. Det ser jag inte som respektlöst, just för att jag saknar ingen respekt för dom som medmänniskor. Jag har all respekt för dom som människor, jag har bara inte lust att umgås prata eller bemöta dom.

Evolution P26
Jo sånna försäljare kan vara riktigt jobbiga. En gång när jag gick på universitetet, så gick jag o läste samtidigt för att jag hade en tenta att plugga till. O då hade dom ställt upp ett bås inne på universitetet. O då hade en av försäljarna sett att jag gick där o läste samtidigt. O så gick han o medvetet ställde sig framför mig för att blocka min väg, bara för att jag ska uppmärksamma dom.

Visst kan man vänligt säga att man inte vill ha det dom säljer. Men jag vill inte. Så jag gör det inte.

kakmonstret

Men även om det är svårt så kan man inte förvänta sig att man får gensvar från varje människa man frågar om pengar.

det är väl det jag tycker är synd för jag anser att de ska kunna förvänta sig ett värdigt bemötande, de bör t.o.m. få ett mer mänskligt bemötande just för att de befinner sig i en hemskt jobbig livssituation.
- Carl Sagan -
Tolerans får man gratis(men den kan ryka rätt fort). Respekt får man förtjäna.

Jag försöker att behandla människor med respekt om de behandlar mig med respekt (wow, snacka om uttjatat uttryck), och om de behandlar sig själva med respekt. Tiggare som tilltalar mig som en människa istället för en källa till ett par kronor blir bemötta som människor. "Galningar" som försöker prata MED mig försöker jag bemöta med respekt (däremot är jag väldigt sällan intresserad av att prata med random folk). De som bara är intresserade av att tala TILL mig (alla känner till typen- de börjar raljera om något eller berätta sitt livs historia helt utan koll på om personen de talar till är intresserad, och helt utan intresse för något personen de talar till skulle ha att säga) kan dra åt helvette.

Personer som stör mig om jag aktivt avskärmar mig (lyssnar på musik eller läser en bok) får betydligt mindre trevligt bemötande än om jag inte gör något.

Jag applicerar det här på alla, vare sig det är arbetslösa alkisar eller redlösa brats. Bete dig med respekt om du vill ha någon.

Personer som fysiskt konfronterar mig (typ säljare som hugger tag eller blockerar vägen) får.. tja, det har faktiskt aldrig hänt. Fördel med att se ut som en seriemördare? Men min generella policy är att försäljare får ett artigt "Nej tack" och om inte det räcker får de ett "ETT NEJ ÄR ALLTID ETT NEJ, ÄR DU NÅN JÄVLA VÅLDTÄKTSMAN ELLER NÅGOT, DITT SJUKA SVIN!?!?"
Jag hade skrivit en skitdryg kommentar till nån jävla unge som sökte bekräftelse på nätet. Så läste jag igenom den en sista gång och tänkte "fy fan vad onödigt att vara så taskig egentligen" och tog bort kommentaren. Fuck, jag börjar nog bli vuxen!
Kanske halvt OffTopic, men: Var med om att en tiggare bad om en tjuga. Jag hade bara en tia på mig, och sa "Tyvärr, men du kan få en tia!" (och tänkte att det var en bit på vägen åtminstone). Då säger denne tiggare "Nej, jag ska ha en tjuga", som att det var dennes rätt att få begärd summa. Sånt gör mig sur. Försöker att ge pengar till tiggare som verkligen ser ut som tiggare, och inte någon snubbe i helschysta kläder som delar ut lappar som är fint utskrivna och inplastade där det står en liten livshistoria.

Och ja, halvt offtopic som sagt. Men jag gör mitt bästa (som sagt längre upp) för att behandla alla lika.
kakmonstret:

De försäljare som aktivt ställer sig i vägen kan vara svåra att veta vad man ska göra med. Genom att de ställer sig i din väg, eller mer eller mindre blockerar ingångar till matbutiker vilket också händer, så ställer de vissa sociala regler på sin spets. Vad gör man i en situation där man samtidigt vill vara respektfull och inte otrevlig, men där motparten spelar med hela andra regler?

När vi sitter och skriver så här är svaret ganska enkelt, man sluta följa gängse regler och får i värsta ignorera att de är människor med känslor och behov av en inkomst om de är väldigt ihärdiga (men det finns säkert de som skriver upp sig på ett abonnemang bara för att vara snälla och utnyttjar ångerrätten, men det är väldigt omständigt och kanske lite mesigt).

Ett liknande exempel är telefonförsäljare. Begick misstaget att för något/några år sedan prenumerera på DN ett kort tag. Sedan dess ringer de med jämna mellanrum och försöker pracka på en diverse erbjudanden. "Betala bara på helgerna", "två månader gratis" etc. Har flera gånger vänligt förklarat att jag inte är intresserad, att jag hellre läser på nätet etc. Nu för tiden svarar jag inte ens i telefon. Tycker lite synd om försäljarna som har ett sånt jobb men jag har tappat respekten för dem vid det här laget. Och till stor del för DN.
"Don't use all of your energy to fly, instead use some of that energy for your x-ray vision." - Pharoahe Monch
Evolution, telefonförsäljarna kommer inte sluta ringa dig. Telefonförsäljaren som ringer dig kan artigt (om han nu inte är ett rövhål) ta bort dig från ordinarie lista han sitter på, men du kommer givetvis vara kvar på nästa "gamla kunder" lista, skulle jag vara du skulle jag ringa DN och be dom ta bort dig från hela skiten ;P det kan dom göra utan problem =)
DMAt:
Jag har försökt. Trodde det fungerade då de inte ringde på kanske 6-8 månader men uppenbarligen försvinner man aldrig helt ur systemet. Men nu för tiden är de inte så ihärdiga. Ringer kanske två gånger om dagen i två dagar. Vet inte om det spelar in att jag klickar bort dem numera.
Du hamnar oftast bara på upptaget eller återkomst när du inte svarar tyvärr.. ja herregud, att dom inte ens kan ta bort dig ur systemet när du bett om det är ju bara för jävligt. :/
Rappare

2010-08-12 22:44
Jag tittar inte på de människor jag inte känner :P
Alltså hälsar jag inte på random folk heller, kan väl bero på att jag är jävligt skygg i nyktert tillstånd. Så om jag tittar bort, venne, har jag ingen respekt för dom som jag möter då? Den som är respektlös mot mig är jag respektlös mot
Google me, bitch!
Maaayn

tror jag var mest ute efter om man är respektfull mot alla på samma sätt, så nej. blir väl först om du aktivt ignorerar någon som pratar med dig som du blir respektlös men har man problem så har man, jag har också haft hemskt jobbigt med att ha kontakt med folk i mina dagar liksom och det är inte alltid ett aktivt val.
- Carl Sagan -
Rappare

2010-08-13 10:25
ah, klart att jag respekterar dom som respekterar mig, och sånt märker man ju vid första träffen typ, ja nää igga någon som pratar med mig gör jag inte, sånt kan man ju inte komma undan ifrån, och då sprids de la rykten om att man är värsta bitterfittan
Google me, bitch!
har läst lite vad ni har skrivit,intressant.

fan ja hatar tele 2 stånden på stan som står och säljer en massa skit,dom är svåra att bli av med och jävlar på att snacka så jag tecknade ett sommar comviq abonnemang hos dom fast jag har skulder så de funkade inte haha :-p

ja har märkt en sak att ofta när jag går på stan med nån kompis och de kommer nån tiggare framför oss så vill ingen ja känner ge dom pengar fast jag brukar nästan alltid slänga dom några kronor,beror på hur mycket jag har så klart.

respekt ska man ju ge alla medmänniskor igentligen fast sen om man gör det är en annan fråga ;)