|
|
|
Producent
2010-08-25 21:40
|
Världens undergång
Sätt åt sidan faktumet att solen en dag kommer slockna och därmed ta kål på allt liv på vår planet. Jag läste den här artikeln http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1208147/Slut-med-jordens-resurser.html och det kan ju inte bli något annat än att det kommer till slut leda till ett stort krig. Jag menar, om vi förbrukar så mycket resurser, så kommer det ju tillslut bara vara de rika som kan ha råd med allt. Sätt det i kontrast med en fortsatt ökad befolkningstillväxt världen över som i sin tur vill ha samma livstil som oss i västvärlden.
Kan vi köra virus-stilen (alltså att förbruka alla resurser och sen bara dra vidare) så lär vi ju göra det. Men återigen, så är det en klassfråga också.
Så frågan är, vilken anledning tror du kommer orsaka jordens undergång? Förutom att solen slocknar?
I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
jorden lär ju inte gå under men att mänskligheten försvinner finns väl en risk. dock tror inte jag det händer på mycket länge, vi får väl anpassa oss. Känns väldigt typiskt att alla människor tror sig leva i de sista av dagar.
Jag ser människan lite som en tonåring som strulat till det lite i livet och allt verkar vara på väg utför (droger, parkbänk osv), men precis innan det skiter sig ordentligt så ser föräldrarna (universum, livet, gud eller vad man nu vill) till att köra in h*n på rehab, betalar kronofogden och ser till att h*n får ordning på livet igen och vips, en andra chans =P
Mabuhay!
|
|
|
det finns för många alternativ=) Vi ser ju redan att naturkatastrofer breder ut sig, kärnkraftskrigen närmar sig. Om man tänker så iaf så borde ju människan försvinna först och sen gör datorn (jorden) reboot=)
Men jag tror att alltings undergång är vid den Yttersta stunden aka Domens dag då hela alltet rasar ihop och går vidare till nästa verklighets fas. Bergen smulas ner himlarna faller och hela universum går vidare i utvecklingen till något vi ännu inte kan förnimma med våra begränsade sinnen.
|
|
|
haha som vanligt blir jag tillrättavisad av den heliga Koranens budskap. Stod och gjorde ramadan-bön och reciterade ur Koranens budskap och vad står det, jo;
Sura 79:42-46
"42. DE FRÅGAR dig om den Yttersta stunden och när den skall komma. 43. Hur skulle du kunna säga något om detta? 44. Ingen annan än din Herre vet när den (Yttersta stunden) till sist skall komma. 45. Du (Muhammad) är bara varnaren som skall varna dem som fruktar denna (Stund). 46. Den Dag då de får uppleva den, (skall det förefalla dem) som om de inte hade tillbringat mer än en afton eller en morgon (på jorden)."
|
Producent
2010-08-25 23:11
|
Daddy: Nej fan hehe, jag tror inte jorden kommer gå under min livstid. Men jag ser mer att i och med att vi förbrukar så mycket resurser, så kommer priserna öka på varor. Vilket i sig kanske leder till krig?
I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
|
|
|
BC99 P27 Artikeln är ju lite missvisande. Det som WWF visade var att efter lördagen så lever vi över våra tillgångar. Dvs vår konsumtion överstiger det som jorden producerar på samma år. Det betyder inte att jordens resurser har tagit slut, eller att de kommer ta slut. Utan det betyder att jordens resurser precis börjat ta slut.
För det första så tycker jag man kan ifrågasätta om man kan göra sånna här beräkningar.
För det andra så beräknar folk att befolkningsökningen kommer att avta runt 2050, när vi är ca 9 miljarder invånare. Då de flesta länder har fått bukt på befolkningsökningen..
|
|
|
Allt jag säger är att det finns en jävla massa rymd där ute och den är full med stenar som rör sig rätt fort. En dag så: wheeeeeeeeee..... SPLAT!
Jorden klarar sig utmärkt och återhämtar sig på några hundra tusen år (ett ögonblick, geologiskt sett), mänskligheten blir ännu ett one-hit-wonder på planetens toplista över arter.
Jag hade skrivit en skitdryg kommentar till nån jävla unge som sökte bekräftelse på nätet. Så läste jag igenom den en sista gång och tänkte "fy fan vad onödigt att vara så taskig egentligen" och tog bort kommentaren. Fuck, jag börjar nog bli vuxen!
|
|
|
ähh..
Jupiter fångar upp de flesta stenar som ränner runt och härjar i vårt solsystem. jag håller för övrigt med kakmonstret. Kan tillägga att vi hela tiden blir bättre på att använda resurserna mer effektivt.
WE ARE LEGION
|
Producent
2010-08-26 12:25
|
Kakmonstret: Really? Fan jag trodde de menade att det är så här det kommer se ut från och med nu.
|
|
|
E_NO_LA P27 Exakt. Användandet av resurser är nog inget problem som vi människor inte kan lösa. Det som jag ser som ett större problem, är snarare synen att vi har "begränsade" resurser, och då har en syn att vissa länder inte "kan" leva enligt samma standard som vi I "västvärlden" har idag. För att då skulle hela jorden gå under. Om något kommer starta krig så är det nog den synen att det bara är vissa av oss som har råd att va rika. Medan andra får förbli fattiga för att vi ska kunna leva på jorden.
|
Producent
2010-08-26 14:24
|
Om något kommer starta krig så är det nog den synen att det bara är vissa av oss som har råd att va rika. Det är ju så läget ser ut idag ju. Afrika, Asien och en till viss större del av Sydamerika utnyttjas för att vi väst ska leva bättre.
|
|
|
BC99 P27 "Det är ju så läget ser ut idag ju. Afrika, Asien och en till viss större del av Sydamerika utnyttjas för att vi väst ska leva bättre." Fast så är det ju inte. Menar du att kina, indien, sydkorea och de andra starka ekonomierna i asien inte har gynnats av handeln med oss i väst? Att de har ekonomiska relationer med oss i väst har gjort att dom har fått ett väldigt bra ekonomiskt. Så det är inte speciellt många som "utnyttjas" här inte. Och det finns ingenting som säger att alla människor på jorden inte kan leva lika bra som vi gör. Så det är just den synen som du har som jag menar är väldigt skev.
|
|
|
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
|
Producent
2010-08-26 23:15
|
Kakmonstret: På vilken bekostnad? Barnarbete och fortfarande förjävliga förhållanden bland annat? Visst börjar Kina och Indien resa sig nu, men det är fortfarande inte på samma nivå som oss.
|
|
|
Ja du, Jag vet inte hur vi kommer att ta död på oss. Men oljan börjar ju sina på riktigt. Och när oljan är inne på refrängen så kommer de bli ett totalt jävla kaos kan jag lova. Folk som tror att dom tänker till säger saker som "biogas kärnkraft och sol/vindvattenkraft kommer rädda oss. But I got news for you, alla plast görs av olja så några solpaneler blir de då inte. det går åt sjukligt mycket olja att bygga ett kärnkraftver och Vattenkraften totalförstör biotopen och vandringsvägar för fisk så haven kommer tömmas tottalt om vi bygger ut vattenkraft i stor skala. Vindkraft e ett skämt men de spelar ingen roll för utom Olja blir de ingen sådan heller. jovist man kan säker bygga med träd men dom tar slut dom också. Att odla upp skog är ett skämt om man ska odla under samma monopol som jättarna som levererar odlat livsmedel idag får bestämma. Och det kommer dom ju givetvis göra.
aja nu snöar jag=) men en sak e säker å de e att vi e fucket förr eller senare
----------------------------------------------------------------------------
|
|
|
BC99 P27 Är det upp till oss att bestämma kinas arbetsförhållanden? För mig är det ganska konstigt, det är väl rimligtvis upp till de länderna själva att bestämma över sina arbetsförhållanden. Dessutom har vi i sverige haft dåliga förhållanden förr i tiden, det betyder inte att vi är utnyttjade. Nej dom är inte samma nivå som oss, men hade de inte handlat med resten av omvärlden, inklusive usa och europa, så hade dom verkligen inte varit där dom är idag.
rektum P28 De va någon japan som har visat att man kan urvinna olja ur plast. Men iaf, synen att allt är fuckat är ganska skev tycker jag. Därmed inte sagt att det inte finns hinder. Men att säga att allt är fuckat stämmer ju inte.
|
Producent
2010-08-31 01:56
|
Jordens undergång är en myt för att få tillräckligt många personer rädda och skicka ut den sortens tankar i hopp om att våran I-Magi-Nation tillsammans ska få detta i process.
Men inofficiellt (men antagligen mest sanningsenligt) så kan vi snarare se fram emot den här (aquarius) tidserans avslut och början på nästkommande (golden age) ,, som dom flesta får uppleva i en 5:e dimension där vi är mer i kontakt med oss själva och lever i harmoni.
Don't fear, live & love and it will all be fine ;)
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
|
|
|
cliche Aquarius era kommer efter våran era, eller om ca 50 år om jag inte misstar mig. Jebus e feskens pojk.
kakmästaren Ja jag såg att de va nån japan som hade nån maskin som gjorde olja av plast. Men att tro att vi kan göra tillräkligt med olja av plast med hjälp av den metoden är lögn. Hur mkt plast tror du brhövs för att driva en buss i ett dygn. Det går 25,9 liter olja på ett vanligt bildäck, eller 7 gallons för att vara rättvis. hur mkt olja kan man vinna tillbax är frågan.
----------------------------------------------------------------------------
|
Producent
2010-10-03 23:27
|
rektum:
Jag har läst på ställen att det här skulle vara Aquarius och att den eran som kommer efteråt kallas generellt för "The Golden Age" .. Är inte helt säker på hur det ligger till dock, men era-skiftet är ju iallafall 21 dec 2012
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
|
Producent
2010-10-04 08:13
|
Zeitgeist?
|
|
|
rektum - Du vet att solpaneler och solceller inte tillverkas av plats va? I allmänhet är det kisel som gäller i dagsläget och det finns en hel del modeller för nanotuber och andra nya material som helt kan ersätta kisel. Kisel är förövrigt en metalloid, återigen inte plast.
Vidare kan vi tillverka plast med diverse förnyelsebara råmaterial. Så inte ens det är ett problem.
Så, ja. I dagsläget skulle det vara förjävligt om oljan tog slut, men i just detta fall är nog marknaden ett ypperligt redskap för styrning (har ingen större tilltro till marknadskrafterna i allmänhet).
När oljan börjar sina kommer priserna att gå upp och därmed kommer med tiden stegrande resurser att riktas mot forskning på alternativa energikällor. Du avfärdar vindkraft och diverse annat, men problemet med ditt avfärdande är att du helt enkelt inte är insatt. Vind och vågkraft kan bidra med massiva mängder energi när teknologierna utvecklats till fullo.
Vidare har vi thoriumreaktorer som ett möjligt alternativ för framtiden. En typ av kärnreaktor som reducerar ned kärnbränslet (thorium) i mycket högre grad än de vanliga urancykelreaktorerna. Slutprodukten är relativt ofarligt att hantera utan skyddskläder till och med och mängden kärnavfall är dessutom väldigt mycket mindre än vid konventionell kärnkraft. Dessa reaktorer är dessutom relativt sätt ofarliga i fråga om kärnvapenspridning. Många plus på den listan. Lustigt nog valde man att inte försöka sig på thoriumcykeln back in the day, men då ville man ju kunna göra kärnvapen också.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
|
|
|
hur stor är chansen att jorden går under 2012?
the aimalssss. who let the dogzz out
|
|
|
sluta snacka om att jorden kommer gå under :P jorden kommer ALDRIG gå under.. men däremot kommer människan och alla andra varelser PÅ jorden gå under.. suck..
jorden har "gått under" ett flertal gånger i det förflutna, men den kommer alltid tillbaka och skapar nytt liv igen! :)
Jag tror väldigt starkt på 2012 teorin, Kärnvapenkrig, enorma naturkatastrofer i följd av galenskap och panik bland överlevande som tar ut varandra.
Checka The Road och filmen 2012...
googla det så förstår ni nog resterande... pallar inte snacka mer om detta då det finns alldeles för många trångsynta människor här på whoa som inte tror att sånt här kan hända, när orakel från antika grekland (som bla förutspådde och namngav Alexander den store, 500 år innan alexander den stores tid) förutspådde 2012, Nostradamus (alla hans tidigare förutspåelser har gått i uppfyllelse) säger detsamma, Mayaindianerna säger detsamma, Egyptiska pyramiderna säger detsamma, bibeln och koranen säger detsamma... jadu.. listan är lång men ingen verkar vilja ta åt sig... stupid imbecills
|
|
|
människans undergång är ju lika självklar som individens död. det enda som inte går att undvika. själv tror jag att det inte ligger vidare långt borta, och jag är ganska övertygad om att orsaken kommer att bero på hur vi behandlar haven.
http://www.kommandot.se/wp/
|
|
|
Många profeter här.
Cool story bro gäller alla er som "vet" vad som kommer och inte kommer hända.
|
|
|
alltså, artens utdöende ÄR en självklarhet. att förneka det är som att förneka döden, dvs ganska fånigt. att sen spekulera i när, hur och varför är ju det intressanta, tror knappast att någon hävdar sig veta vad det beror på. men min kvalificerade gissning är att det kommer gå rätt fort pga att havens tillstånd kommer att förändras på ett sätt som gör att människan inte kommer att kunna fortsätta existera. du är välkommen att argumentera mot
|
|
|
bperb - Det skulle vi överleva. Havens tillstånd förändras inte drastiskt över en natt. Världshaven är bland det trögaste vi har här på jorden. Folk skulle lätt kunna dö på grund av förändringar i havsnivå eller dylikt, men vi har anpassat oss till att leva i snart sagt varje omständighet vår planet har att erbjuda och nu även i rymden. Om det blir waterworld, då klarar vi nog det också. Om du inte menar att havets tillstånd skulle förändras så att de dunstar bort och skapar en skenande växthuseffekt som på Venus, då skulle vi dö... om vi inte kunde stoppa det eller dra härifrån.
För min del är jag tämligen optimistisk. Den troligaste orsaken till massdöd är att något stort kraschar in i jorden. Att något kommer att komma in på kurs mot jorden är inte bara troligt utan helt givet, men om vi bara kan undvika att bli träffade inom de närmaste 100 åren är jag tämligen övertygad om att vi vid det laget kommer att ha verktygen för att skydda oss mot den sortens katastrofer. Vi är trots allt inte långt ifrån att ha de verktygen redan nu. Det finns många sätt att påverka en asteroids eller komets bana och i ett 3D-rum krävs det inte mycket för att få ett föremål att missa oss i någon dimension. Jorden tuffar på hyfsat snabbt så det är bara en fråga om att påverka en föremåls ankomsttid med några sekunder.
Om vi talar total utrotning skulle jag ändå gissa på någon form av astronomiskt fenomen. Talar vi slutet för vår civilisation krävs det avsevärt mindre. Ett rejält krig skulle räcka. En riktigt saftig pandemi vore ett annat alternativ.
|
Moderator
2010-10-16 18:42
|
Henkso Fast problemen med haven är ju inte direkt bara att havsytan kan höjas. Fuckar vi upp dem riktigt ordentligt kan vi bli utan syre, och det är en omställning som blir svår att anpassa sig till.
I bleed Compton, spit crack and shit chronic Say my name, Mr Bush, say my name Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
|
|
|
KaptenKrok - Jepp, helt klart. Klimatförändringarna verkar ju påverka ekosystemet i haven i basänden och det får ju genomslag överallt. Jag är inte helt inläst på hur omfattande problemet kan tänkas bli, men ja. Helt utan syre skulle vi i vilket fall som helst inte bli den vägen, men det vore fan inte helt lustigt.
Som tur är skulle en förändring inte ske över en natt och med en acklimatiseringsperiod klarar vi ju av förändringar inom ett visst spann. Det är inte som att vi skapats med en specifik syrehalt i åtanke, lite upp och ner är okej. Förhoppningsvis slipper vi dock hela den röran.
|
|
|
henkso
det finns ju många tänkbara scenarios, att haven försuras är väldokumenterat, att fytoplankton iom detta inte överlever då deras skal inte kan byggas upp i en såpass sur miljö, syreproduktionen droppar, världens viktigaste källa av primärproduktion försvinner. en annan variant är ju att alla stora fiskar blir utfiskade, vilket kan ge effekten att den primärproduktion som sker i haven bli oss otillgängliga.
jag pratar alltså inte om havsnivåhöjningar eller sänkningar, för det skulle vi troligtvis överleva, om än med en decimerad befolkning över tid, utan om betydligt farligare hot mot mänskligheten
|
|
|
Typiskt...precis när allt börjar gå bra så går jorden under...
Seriöst jag vet inget om bibeln , koranen, nostradamus, maya calendern osv men detta är bullshit påhittat för att folk ska bli rädda och köpa saker de inte behöver.
De sa samma sak om 2000 , CMON SONN. och även om det nu händer who gives, om vi ska dö så ska vi dö inget vi kan göra åt saken nojja över riktiga saker istället.
Men jag tror att Oprah kommer dra till månen ca 2011 och fastna där ett tag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
*ångrar att jag ens kommenterade ta gärna bort mitt inlägg*
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
bperb - Jepp, jag fattar. Doppade knappt stortån i eftertanken innan jag svarade. Är som sagt inte helt inläst, men inte helt borta på ämnet heller. I nuläget får man väl helt enkelt bara hålla tummarna och hoppas.
|
|
|
om vi ska dö så ska vi dö inget vi kan göra åt saken nojja över riktiga saker istället. du har så rätt, men betänk att överlevnad är vad många uppfattar som "riktiga saker", och därför känner sig villiga att arbeta för den henkso stoppa huvudet i sanden och hoppas menar du? förändring är svår men långt ifrån omöjlig, det handlar väl bara om i vilken utsträckning vi är beredda att ta avstånd från vår bekvämlighet. och hoppas att det inte är irreversibelt
|
|
|
Överlevnad?...Om hela jorden nu kommer drabbas av tornados, tsunamis vulkanutbrott och grova jordbävningar så som dom säger...All musik kommer att utplånas. inget mer youtubande, allt weed borta....Jag kan bara tala för mig själv men det är inte en jord jag vill leva i. Springa omkring i ett wasteland och kriga över vad som finns kvar?... Då tänder jag hellre en fet när undergången börjar, går loss på min brud en sista gång och hoppas att jag kommer precis när vågen tar mig.
|
|
|
så säger "dom" inte alls. eller ptja, förr eller senare KOMMER ett liknande scenario att ske, men det kan ju handla om årmiljarder, och då lär knappast du eller någon annan människa existera. däremot finns det ju andra, mer direkta, hot man kan oroa sig för, hot som möjligtvis kan avstyras
|
|
|
så många "experter" det finns här som vet allt...
|
|
|
bperb
Hm, nej nu läser du inte särskilt välvilligt. Varför skulle jag genom att hoppas att vi slipper se döende världshav sticka huvudet i sanden?
Man får hålla tummarna och hoppas att det, som du säger, inte är för sent. Det är inte heller det enda man får hålla tummarna för. En grej som verkligen vore toppen skulle vara om makthavare världen över tog till sig av det de egentligen redan måste vara medvetna om. En annan grej att hoppas på är en fantastisk ny, ren, billig, vida tillgänglig energikälla....
Frågan är vad som är troligast att det kommer ske innan vi börjar känna av följderna av vår inverkan på ekosystemet på bred front och situationen inte bara kanske är irreversibel. Själv skulle jag tippa på att ett osannolikt teknologiskt genombrott är mer sannolikt än att storpolitiken skulle våga kringskära ekonomisk utveckling som en preventiv åtgärd.
|
|
|
tailor made
från en "expert" till en annan
henkso
klart man får hoppas, men det är knappast något som gör skillnad. det är lite som att sitta hemma och hoppas på att ens obetalda hyror inte ska gå till inkasso. det kanske funkar ett litet tag, men till slut blir man utsparkad från sin lägenhet och utlämnad åt en kall och hård verklighet. vill man undvika det så är det fan dags att börja jobba och se till att ha råd att betala sin hyra.
jag tror som du att storpolitiken inte kommer att kunna ändra sig tillräckligt, med skillnaden att det som skulle kunna vara en möjlig lösning är global konsumtionsbojkott och en extrem förändring av vår inställning till bekvämlighet, speciellt bland befolkningen i högkonsumerande länder som exempelvis sverige
nej, jag tror att hoppets tid är förbi, nu är det desperata och snabba åtgärder som krävs, då har vi inte tid till att hålla tummarna utan behöver dem till betydligt viktigare saker. dock så tror jag inte att den förändring som antagligen krävs är något som de flesta är beredda att göra, och att mänskligheten som vi känner den idag är doomed som faen
|
|
|
Seriöst jag vet inget om bibeln , koranen, nostradamus, maya calendern osv men detta är bullshit påhittat för att folk ska bli rädda och köpa saker de inte behöver.
Måste vara något av det dummaste jag har läst på whoa. Om du inte vet något om något, hur fan kan du då veta att det är bullshit? Idiot
|
|
|
roligt hur tuffa folk är bakom sin keyboard...
|
|
|
Tailorl. Made
Vem syftar du på ?
För det första så är det ingen som försökt att vara tuff i denna tråden utom du.
Du är 100 procent säkert en riktig fjant. Det vet jag att du är din lilla mes. Om du vill ha det bekräftat så kom till Malmö och visa vad du går för din tönt. Såg nu att var till och med var från Malmö. Så säg en tid och plats så får vi se vem som spelar tuff
|
|
|
...whatever you say tuff guy
|
|
|
tänkte faktiskt kommentera exakt likadant som Bullen1 gjorde,
Tailor.Made du verkar vara en liten bullshitter, svara istället på frågan istället för att påstå att han är en tagentbordsgangster, han va inte uppkäftig någonstans, han sa bara att ditt inlägg va idioti, PRECIS vad det är, du kan inte komma och säga att NÅGOT är bullshit, när du inte vet något om det!
change ur name 2 idiot.made.by.a.couple.of.stupidass.parents
|
|
|
Sedan 1940 har vi använt hälften av jordens resurser, det är kaos om 100 år.
I choose my own destiny, hiphop way to heaven!
|
|
|
Hur det än blir så hoppas jag att vi slipper svälta, förhoppningsvis så blir det kärnvapen. Lets go out with a big bang
|
|
|
chilla, innan det händer är vi döda.
Ledsen musik: http://soundcloud/valutan Fin grafik: www.joellindberg.webb.se
|
|
|
|
|
|
Shit, deprimerande tråd och hopplösa folk. Lägg ner!
Världen kommer inte gå under. Kärnvapen krig? nej nej...och nej!!!
Intressant tid vi lever i... njut!!
Crime Pays, ask the Rothschilds!
|