I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fysik: Skulle detta gå att bygga?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2011-01-10 14:07

Fysik: Skulle detta gå att bygga?

Nu är jag ingen fysiker direkt, men gjorde en research och läst igenom bl.a två sidor (Magnet, Magnetism) och försökt att förstå.

Saken är den att jag drömde inatt om att jag byggde en ihålig kub som hade måtten 20cm x 20cm x 20cm. Det sex kvadrata "magnetplattor" kuben skulle bestå utav skulle då vara runt 3cm tjocka och sitta sammanfogade vid alla 12 kanter, och således skulle det alltså inte gå att se igenom denna kub.

Nu hade jag väl kanske inte tänkt att faktiskt bygga detta, men ponera att jag gör det: att jag bygger ovanstående, fast jag utelämnar en av dessa "magnetplattor" och lägger i en "magnetkula" och lägger locket (den borttagna "magnetplattan") på, skulle då denna magnet sväva i evighet inuti denna magnetkub?

Om ovanstående fungerar: går det att då bygga en mindre kub med samma pincip, fast på något sätt göra så att det går att se igenom den, dvs om man t.ex istället för solida "magnetplattor" tar "magnetstänger" och placerar dom med jämna mellanrum (inte för stora mellanrum så denna "magnetkula" som sedan placeras i denna kub kan slinka mellan, såvida inte ett plasthölje omsluter kuben) och omlott med varandra på vardera av alla sex sidor kuben består utav?

Går det hade det kunnat vara en liten ball prydnad: att denna "magnetkula" svävar i en "gallerkub" (är inte magneterna allt för superstarka skulle man tillochmed kanske kunna skaka kuben och få kulan att studsa runt för att slutligen hamna i kubens centra igen).

Som sagt, jag är inte helt hundra på det här med magnetism, och det var dessutom en dröm jag hade, men skulle detta vara genomförbart? Någon kunnig som kan skänka en tanke, eller två?

Fred på jorden.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.