Fel att tänka proaktivt och framåt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Fel att tänka proaktivt och framåt?

Ibland så säger många att man ska tänka i nuet , för då oroar man aldrig och lever i stunden. Samtidigt säger man att man ska tänka framåt så att man inte deppar ihop, jag anser att jag ibland tänker framåt och inte exakt vad jag ska göra om 20 minuter eller exakt nu.

Tankar om detta?

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Jag har nu läst ditt inlägg om och om igen men kommer bara fram till att du är precis som alla andra.
Intressepenisen hårdnar!
Kan inte göra annat att hålla med wasteapa.
Manager

2011-03-06 13:01
Jag har lärt mig att ha mål och att bara planera kortsiktigt. Även då skiter sig oftast planerna, men så länge man strävar efter sina mål så verkar det gå bra.
Redline!
Ja alltså du kan ju gämföra det ganska enkelt med att du stoppar maten i kylen, så att den håller längre. Proaktivt arbete. Du kan ju slänga maten på golvet när du kommer hem istället och se efter själv hur kul det egentligen blir om man bara lever i nuet.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.
Manager

2011-03-07 07:51
Du kan ju slänga maten på golvet när du kommer hem istället och se efter själv hur kul det egentligen blir om man bara lever i nuet.

Om man slänger maten på golvet så lever man inte i nuet, då lever man efterblivet.
Bara för att man lever i nuet så innebär det inte att man inte förstår att det finns en framtid att ta hänsyn till.
Redline!
Människan arbetar i stort sett hela tiden proaktivt vare sig du vill eller inte. Allt handlar om defination och jag tror EGENTLIGEN inte att det här handlar om proaktivitet utan snarare om man ska ha roligt eller inte när man lever. Svaret på det är ganska givet.
Självklart har du ju fan inte så kul om du lägger in alla dina pengar på nått pensionskonto så fort du får dem. Men samtidigt måste du sova för att kunna vakna upp pigg. Med andra ord så kan man inte bara strunta i att vara proaktiv, för det hör till det männskliga.

YOU wont be disapointed.
Nuet är inte "nu", nu har alltid varit och kommer alltid att vara. Nuet är fortfarande igår och morgon. Nuet är ingen tidslinje, den har varken en början eller ett slut. Nu har alltid varit och kommer alltid att vara för nuet bara är.

Att leva i nuet innebär att acceptera det förflutna och att sluta gråta eller drömma oss tillbaka till det som en gång varit.

Att leva i nuet innebär att acceptera framtiden vad den än bär. Att planera, visualisera och att bygga upp falska förhoppningar om framtiden är det som drar oss ifrån nuet och gör oss besvikna. Att leva i nuet innebär att omfamna det okända som kommer till oss. Det är upp till oss att göra det bästa utav det. Det är det okända som ger oss upplevelser och lycka.

Men det är absolut inget fel att ha drömmar och mål.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag tror du gillar att rommantisera den här frågan ganska grovt. Får jag fråga dig, när du lägger kommentaren "Att leva i nuet innebär att omfamna det okända som kommer till oss", som låter väldigt luddig måste jag säga. Vet du då vad du själv egentligen menar?
Om du vill diskutera vad nuet är, dvs själva definationen av ordet "nu" så slå upp det i en ordbok, det är bara ett ord och ingenting annat.

Att planera och visualisera och bygga falska förhoppningar låter som något en lsdad person kan göra, eller något en psykiskt sjuk och skadad person skulle kunna göra. Falska förhoppningar är inte samma som att planera inför den kommande framtiden.

Tanke sedan handling heter det av en orsak.

Om du vill dra det till sin spetts, så har jag redan gjort det.

YOU wont be disapointed.
Med att planera och bygga upp förhoppningar menar jag som typ ikväll, det är fredag och man sitter hemma med en kasse från systemet och försöker hitta en fest. När du väll är på festen vill du på krogen, när du väll är på krogen så vill du till nästa ställe och sedan när du väl är där så duger det fortfarande inte.

Man försöker ofta jaga framtiden med hopp om att den ska ge något. Men det man söker finns bara i nuet, vilket man oftast glömmer bort. Det är ju oftast de oplanerade och spontana kvällarna som blir mest lyckade, inte sant? Det jag menar med att omfamna det okända är att: ta det lugnt och visualisera inte 100 olika scenarion om kvällen som ändå inte kommer hända, ta istället kvällen som den kommer och utgå ifrån det.

Och som sagt, det är inget fel med att planera framtiden och att sträva efter mål och drömmar. Det är bara det att vi överanalyserar och det är det som drar oss ifrån den nuvarande stunden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
precis men då talar vi om två olika saker. Jag snackar om definationen för proaktiv, dvs att du tänker ett steg längre för att förenkla det som komma skall.

Jag kan ge dig ett bra exempel. Om jag ska på fest exempelvis, så köper jag alltid en extra flaska vin med mig utöver ölen jag ska dricka. Varför? Jo för om det finns nån jävel som har glömt eller inte hunnit eller inte kunnat köpa nån alkohol själv så kan jag ge den jävlen lite vin så han eller hon slipper sitta dryckeslös. Proaktivt eller hur? vad är det negativa med det?

Eller exempelvis på fredagar brukar jag köpa öl på systemet. Inte för att jag ska på fest eller för att jag ska supa utan för att OM det dyker upp värsta festen. En polare kanske ringer och ska komma och hälsa på från fjärran eller nått i den stilen, ja då sitter jag inte dryckeslös. Proaktivt.

YOU wont be disapointed.
big brother-filosofin

"lev idag, imorgon kan det vara för sent!!" "aa det är sant jao"

ZoO-Man P24 proaktiv drickande XD
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
hehe, det är bra
Proaktiv är ett bullshit ord som reklamfolk och chefer kom på och nu är det accepterat...
Hjärtat och andetaget är mina två blessings för att skåda dagen.
OCh vad är det som säger att det är fel att ha mål och framtidsplaner? Om jag inte som liten hade mina planer så hade jag inte nått så långt som jag gjort utan dem.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)