I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är riktig lycka för er?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2011-06-26 17:59

Vad är riktig lycka för er?

För mig är riktig lycka att vara helt i nuet, utan tankar. När man släpper allt som har med att göra om att "lyckas" i den yttre världen och bara är.

Vad är lycka för er?

Who made me like this? Was it me and god in co-production?

2011-06-26 19:23
Pengar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-06-26 20:22
haha fy fan vilket tråkigt svar....
Manager

2011-06-26 21:54
Att vara bekväm i sig själv. Att vara sin egna fasta punkt i världen. Kanske?
Redline!

2011-06-26 22:21
Åh, för mig är svaret givet: Bra människor/vänner!

Jag har varit ensamvarg rätt så länge nu, och trivts med det. Jag flyttade för några år sedan till GBG, där jag kom att flytta in i ett kollektiv. Det är det absolut bästa som hänt mig!

Att prata länge, i många timmar, över tusen koppar té med nyfikenhet och öppenhet har gett mig mycket. Att ha vänner som försöker förstå, som inte är dömande, som ser och som är sjukt smarta gör att jag trivs med att vara levande. Men framför allt känner jag mig hoppfull och trygg. Bra vänner ftw!

Ett annat svar: Att inte leva i nuet! Jag blir inte alls lycklig av det, eller jag förstår inte precis vad det innebär. Det enda positiva jag ser med att "leva i nuet" är stunderna jag har med mina SUPERvänner. I min ensamhet trivs jag bäst i att leva i framtiden! Flumma runt över vad jag vill pyssla med och vad som kvarstår att upptäcka. Jag lever som mest i "nuet" när jag har tid att tänka långa tankar över vad jag vill, vilket oftast är framtidstankar. Det sker oftast på morgonbussen till jobbet. Jag är som lyckligast då! Jag är den enda som ler på bussen halv sex på morgonen: Dagens viktigaste tid!

GUD VAD TÖNTIG H*N E! BRÖÖÖÖL :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-06-26 23:44
Trivas med sig själv, sitt umgänge, sin familj, sitt jobb. Syssla med det man brinner för och är bra på. Ingen ångest, stress eller oro! Peace
Homies "Gå och hacka knark istället tönt"
Rappare

2011-06-27 00:06
Ett annat svar: Att inte leva i nuet! Jag blir inte alls lycklig av det, eller jag förstår inte precis vad det innebär.
Jag hade också problem med det där, men lyckades inse att klyschan snarare handlar om att inte gräva ner sig i det förgångna eller framtida. Alla val man gjort är inte vettiga, men det går inte att ändra på dem i nuläget, gör det bästa av situationen. För mig är att leva i nuet att inte bara diskutera massa minnen och dylikt utan faktiskt umgås i nuet. Jättesvårt att förklara, men det är nice känsla som jag inte lagt så mycket tanke på tidigare.

Jag har kompisar som aldrig pratar om något annat än hur kul de hade den och den gången. Förr i tiden kunde jag vara likadan men nu vill jag helst gå därifrån, även fast minnet kanske gäller mig.
Groupie

2011-06-27 00:11
När man hittar nått fett nice i kylen eller skafferiet som man inte trodde man hade eftersom det varit gömt långt bak massa annat skit men det får äntligen se dagsljuset.

Rappare

2011-06-27 00:14
gggg
Word. Jag har flyttat hem till mina föräldrar, och det är en ganska stor grej att det plötsligt finns mat i kylen utan att man själv släpat hem den.

2011-06-27 08:50
Att gå upp på morgonen och känna fy fan vad nice det är! Då är jag lycklig.. annars är det bara en vanlig dag att genomlida... allt vad det nu innebär.
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2011-06-27 10:35
Senast jag kände genuin lycka var i förrgår när jag låg i sängen och insöp känslan av att vara LEDIG, åt en kebabtallrik, kollade på en film och bredvid låg katten och sov. Mer kravlöst än så blir det knappast. De små sakerna i livet...

Intressepenisen hårdnar!
Rappare

2011-06-27 12:48
Att gå upp på morgonen och känna fy fan vad nice det är! Då är jag lycklig.. annars är det bara en vanlig dag att genomlida... allt vad det nu innebär.
Det var fan inte igår den känslan kom alltså, vaknar numera alltid med ångest som måste arbetas bort under dagen.

2011-06-27 13:11
Mary Jane

2011-06-27 13:12
och musik...

2011-06-27 13:13
när man träffat en riktigt fin brud.

2011-06-27 19:33
bra musik, god mat, gräs, fint väder, spontanitet, ha roligt, hänga med vänner, resa osv... det är lycka för mig, gärna allt på en gång!

2011-06-27 20:40
Lycka är för mig en känsla av ordentlig tillfredställelse, en känsla av att vara påväg någonstans i livet, att vara ett steg närmre mina drömmar, att uppleva en trygghet till min omgivning. Att kunna andas och känna att jag lyckats med någonting (stort som litet), att ha långsiktiga planer, nära planer och saker som jag ser fram emot. Mat, kärlek, närhet & en lugn och fin miljö. Att känna närvaro i det som sker.

2011-06-27 20:45
Hur är pengar ett tråkigt svar?

"hej, här får du pengar!"
"Tack!"

Lycka ^^

Fuck att leva i nuet, trivas med sig själv, tillfredsställelse osv osv.
Inget är möjligt utan cashen ändå.

2011-06-27 20:55
va roligt att läsa alla svar :D

Ett annat svar: Att inte leva i nuet! Jag blir inte alls lycklig av det, eller jag förstår inte precis vad det innebär.

Håller med vad scrotum säger... sen tror jag oxå på uttrycket "the past is history the future is a mystery but the now is a gift, that's why they call it present!" :)

Dieallot

för att de är ett så himla klyshigt svar, alla som levt ett tag vet ju att lyckan över pengar är övergående, och att det finns rika människor som fortfarande är olyckliga :P Isåfall skulle jag kalla lycka att vara nöjd och tillfredställd med vad man har, oavsett vad det är.

2011-06-27 21:01
Det är klyshigt för att det stämmer.

2011-06-27 21:09
ok :) vill inte döma, om de gör dig lycklig så keep it on!

2011-06-27 21:17
dieallot: vad exakt är det med pengarna som gör dig lycklig? sitta och titta på dom?

2011-06-27 21:29
Jag kan hålla med om det där med pengar ändå, även fast det inte kanske står för all min "lycka". Har haft mycket ångest genom åren p.g.a. hyra, mat, etc, och att få in cash på kontot den 25e och veta att det kommer att räcka till alla räkningar (även fast jag får strunta i öl och kicks), är fan världens bästa känsla. Det finns mycket såndär vardagslycka men den där känslan räcker för en månad framåt

Producent

2011-06-27 22:38
Visst fan kan pengar göra mig på bra humör, ge mig frihet och lösa massa problem.

Men även om jag skulle ha miljoner på kontot så är det en liten detalj om jag är sjuk, ful, handikappad, mina närstående är döda och jag har ett jobb jag vantrivs med, har ingen partner och ett jobb jag hatar.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-06-28 05:57
En omöjlighet.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2011-06-28 06:39
Skillz:
Att veta att jag kan spendera skiten på vad fan jag vill hur jag vill.

2011-06-28 11:26
För mig är lycka snarare att känna sig nöjd och tillfreds med livet. Det gör jag när jag har det ordnat och stabilt med praktiska saker som jobb, bostad osv och känner att jag har saker att se fram emot. Så det här med att leva i nuet funkar inte riktigt, jag gillar att drömma och planera saker. Känner sedan en grym tillfredsställelse när det blir som jag önskar, kanske är det då man lever i nuet?

Men viktigast är naturligtvis att man har bra relationer till vänner och familj. Och att man lever på ett sätt som man kan stå för, att man är sann mot sig själv.

Eller ja.. lycklig är man väl när man skrattar ungefär? Annars ligger ribban på nöjd.

2011-06-28 12:46
dieallot: om det är vad som gör dig lycklig är det riktigt jävla synd om dig
Rappare

2011-06-28 13:59
Lisa?
Jag kan hålla med om det där med pengar ändå, även fast det inte kanske står för all min "lycka". Har haft mycket ångest genom åren p.g.a. hyra, mat, etc, och att få in cash på kontot den 25e och veta att det kommer att räcka till alla räkningar (även fast jag får strunta i öl och kicks), är fan världens bästa känsla.
Med andra ord så mår du dåligt över pengarna och det kapitalistiska systemet, hur skulle det då också göra dig lycklig på samma gång? Tankefel.

2011-06-28 15:21
Skillz.
Vad roligt att du tycker så.

2011-06-28 21:56
skillz, är lite svårt att resa, käka bra mat och röka gräs utan cash dock :/

2011-06-29 09:29
Jag anser att vägen till pengar ger lycka. Känslan av att ha uppnått något dvs. att man känner tillfredställelse med sig själv för vad man har prestrerat/prestrerar. Pengar är ju i slutänden ändå lite av en belöning för vad man åstadkommit. Men i slutändan är det inte pengarna som är lycka utan det är vad man gör för pengarna.
Poet

2011-06-29 10:53
grogg och parabol
In a world full of shit, you are still an asshole to me.
Rappare

2011-06-29 12:10
krossad_anka
Det där gäller ju bara människor som har ett jobb som de trivs med. Alla har inte sin hobby som arbete.

2011-06-29 15:36
testie: resa, käka god mat och röka gräs kan jag göra utan pengar, men inte så mkt som jag vill. men hur som helst är det inte pengarna som ger mig lycka.

2011-06-29 15:55
scrotum: Fast det gör det inte... Tänk t.ex om du går i skola och har gjort ett arbete som du kämpat med och äntligen blir klar med. Vad känner du då? Om du jobbar på ett tråkigt eller roligt jobb och utför din arbetsuppgift över förväntan eller korrekt. Vad känner du då? Om du har drömmar om att bli något och är under en jobbig och tråkig utbildning men har gjort klart en uppgift eller nästan är klar med den eller vet att du bara har några få uppgifter kvar att slutföra innan du är vid ditt delmål. Vad känner du då? Förmodligen en lättnad, stolthet, belåtenhet och ro. Du känner dig förmodligen nöjd med dig själv och i slutet av månaden kommer pengarna för mödan du lagt ner på allt slit, då vill förmodligen "skämma bort" dig själv och unna dig något för pengarna. Du känner dig lycklig för du gjort något bra. Kanske lite trött också men ändå lycklig? Är du med på mitt resonemang?
Rappare

2011-06-29 16:01
Om du jobbar på ett tråkigt eller roligt jobb och utför din arbetsuppgift över förväntan eller korrekt. Vad känner du då?
När jag kommer hem från mitt skitjobb så känner jag att jag hatar mitt jobb och absolut inte vill gå dit dagen efter.

Som sagt så är det inte alla som har arbeten som inbegriper projekt och dylikt. Mångas arbeten kan liknas med fabriksjobb, enformiga och leder inte till några subjektiva framsteg eller personlig utveckling för individen.

2011-06-29 16:03
(forts.) ......Sen det viktigaste av allt = du känner dig duktig och förhoppningsvis berömmer du dig själv och kanske får du även uppmuntring av chefen eller läraren... Du känner dig lycklig för du prestrerat bra. Något som vi mår bra av och lyckliga blir vi när vi får belöningen...

2011-06-29 16:08
scrotum: Låter som att du har svårt att berömma dig själv.. Och uppmuntra dig när du gjort något bra.... I ditt fall skulle jag tänka: "Jag har ett jävligt tråkigt jobb, men jag fixar det! Fan vad duktig jag är!" Eller exempel: "Jag tog mig igenom den här arbetsdagen trots att jag kände mig less och trött, men snart har jag sparat ihop tillräckligt med pengar för att kunna satsa på det som jag egentligen vill satsa på! Fan vad bra det känns!" Positiva tankar ger ett bra resultat... Ingen har blivit lycklig av negativa tankar...

2011-06-29 18:10
varför ska man plåga sig med nåt som man själv hatar? låter snarare som om du inte tar hand om dig själv krossad_anka. att plåga mig igenom ett jobb jag hatar är allt annat än lycka för mig iaf

2011-06-30 10:23
krossad_anka

jag tycker mer du verkar hänga upp din lycka väldigt mycket på de här med pengar och belöning. Det gör ju livet rätt otryggt och ostabilt. Säg att du har kämpat för att få dina pengar, slitit år ut och år in, och äntligen får dem. Men så brinner ditt hus ner, försäkringen täcker inte kostnaderna eftersom det var du som lämnade ett ljus brinnande och du blir tvungen att lägga ut alla pengar och du står på noll igen. Då har du lagt år och slit i tron om att den enda belöningen ska komma i framtiden med pengarna, lyckats bli sjuk av stress och bli helt uttröttad, istället för att ha sett till att vara lycklig och må bra på vägen till ditt mål. Då hade att ditt hus brann ner inte orsakat dig lika mycket lidande eftersom du ändå varit lycklig på vägen dit.

2011-06-30 10:26
nu vet jag inte om de där med huset och försäkringen stämmer, men något händer som gör att du blir av med allt som du tjänat ihop.

2011-06-30 10:53
Va-Ra: Jag blir lycklig i stunden på vägen dit för jag känner mig duktig och behövd. Det du säger om att spara, ja ibland får man börja med de trista jobben för att få ihop stålar att läsa någon vidareutbilding t.ex. Jobbet är inte kul = olycka, men du gör det = du känner dig tillfredställd med dig själv Och tillfredställelse i detta exempel = du känner dig duktig = du blir uppmuntrad eller uppmuntrar dig själv = du känner dig lycklig med nuet, att du har drömmar, är på väg någonstas i livet, du klarar av ett jobb, är behövd där du är nu. Om huset då brinner ner, det är en olycka och jag lär säkert bli förbannad. Men sådant händer och då får man möta motgången då.

2011-06-30 10:56

2011-06-30 10:59
Inom psykologin är belöning den mest motiverande driften. För mig handlar det självklart om pengar för jag belönar mig med en god maträtt, en resa till en bästa vän från söder till norr, en spabehandling, nya lyxiga skönhetsartiklar, kläder m.m då & då. Och allt det skulle jag självklart behöva pengar till för att kunna unna mig. Extra bra känns det när pengarna kommer om jag gjort ett bra jobb för de.

2011-06-30 11:15
Men samtidigt bringar juh pengar dig olycka när d inte finns där !?

2011-06-30 11:22
Självklart! Pengar växer inte på träd liksom...

2011-06-30 14:32
så är det att vara förstörd av dagens samhälle. grattis!
Producent

2011-06-30 15:53
Samma saker som gör dig lycklig gör dig olycklig.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-06-30 22:20
krossad_anka

Inom psykologin är belöning den mest motiverande driften.

Det beror väl på vilken psykologi du pratar om, psykologi bygger även på att finna inre tillfredställelse med sig själv som inte bygger på yttre omständigheter. Självförtroende får man av att känna sig bra på något, självkänsla har man när man vet att man duger oavsett vad man gör eller har.

2011-06-30 22:43
Med andra ord så mår du dåligt över pengarna och det kapitalistiska systemet, hur skulle det då också göra dig lycklig på samma gång? Tankefel.

scrotum, Jag förstår din poäng, men det var flera som langade olika tillfällen då de kunde känna lycka. Det var det jag gjorde, även fast det kanske blev lite felformulerat..