Saker vi gör för kärlek

Övrigt - Vardagsfilosofi

Rappare

2012-04-13 15:54

Saker vi gör för kärlek

Tja!

Skulle behöva lite exempel på vad vi människor gör pga kärlek. Bra och dåliga. Gärna riktiga solskenshistorier eller sorgliga verkligheter.

You don't think rational when you're lovesick
The heart convince the brain that the glove fit
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Kärlek är när man vill det som gör den andra personen lycklig, frihet att kunna vara sig själv och frihet att uttrycka behov ( att uttrycka dem är däremot inte samma sak som att kräva dem ) och sätta gränser.

Allt negativt som svartsjuka, folk som låser in och kväver sig själva och den andre osv skulle jag inte kalla kärlek, utan besatthet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag kan tillägga att äkta kärlek också är frihet att kunna utföra sina behov. Tarmvred är inte kärlek.
Vi blir aldrig som dom från stan!
Haha! Fast vissa människor försätter sig i tarmvred och tror att det är kärlek :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-04-13 18:09
Tänkte mer konkreta exempel, typ:

donera organ till en familjemedlem

rädda sitt husdjur ur ett brinnande hus

rymma från ett arrangerat bröllop med sin älskade

dra ur sladden ur respiratorn

döda prästen som förgripit sig på ens barn

inte kunna lämna sin misshandlande partner

ta hand om psyksjuk familjemedlem

förlåta otrohet osv

fyll på mer exempel...
Jo fast jag tycker det är svårt att besvara innan man har definierat vad kärlek är. Dödar till exempel verkligen pappan prästen av kärlek? Är det kärlek man känner för personen som misshandlar en, eller är det att man stannar i rädsla för vad som ska hända om man lämnar personen? Många människor tror att dom gör något av kärlek, när det egentligen är grundat i nån annan känsla.
Rappare

2012-04-13 23:36
Självklart är kärlek en känsla som är väldigt komplex. Pappan dödar prästen dels av ilska, dels av frustration över att inte ha kunnat skydda sitt barn, dels av en slags biblisk rättskipning á öga för öga, tand för tand m.m. Så det är många faktorer som spelar in. Men det som jag tänkte på var att hämnden på den som skadar den man älskar. I de flesta fall i våldsamma relationer så har nog känslan gått över till en rädsla snarare än kärlek. Men även där spelar många faktorer in.

Men det är sant som du säger att många tror att de gör det av kärlek, när det egentligen är en annan känsla i grunden. Men självbedrägeri kan man också drabbas av och tro att man gör det för kärlek. Så det var ett exempel iaf ;)
Att springa ut framför en bil för att rädda sitt barn från att bli överkörd.

Att gifta sig med någon man egentligen inte älskar, men som man vet ger en ekonomisk trygghet för hennes sju syskon eftersom hennes föräldrar inte lever.

Poet

2012-04-17 08:57
Skulle behöva lite exempel på vad vi människor gör pga kärlek.

Analsex.
www.wallyjohnson.se
Rappare

2012-04-17 20:27
BC99

Hahaha! Love hurts ;)
Producent

2012-04-17 20:37
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Flytta till en annan kontinent.

Byta hockeylag

You are not your fucking Khakis!
När man hakar på boysen och sänker birre istället för att stanna hemma och mysa.

Crewlove.
soundcloud.com/brormusk/sets

jag brukar bli jätte blind för kärleken..
jag gjorde så mkt saker att jag glömde bort mig själv.

tex väckte en av mina ex med frukost på sängen, fast han sa att han ville sova för att jag väcker honom när jag tar min medicin kl 8 på morgonen, sen när jag lät han sova och han vakna typ 3 då fick jag skit för att jag inte väckte honom , och då gjorde jag frukost och bad om förlåtelse,
jag plockade svamp till en flirt jag hade för att han skulle gilla mig mer och tycka att jag var snäll mot han för han behövde svamp och jag visste ett bra ställe,
hittade langare till han också (och jag har aldrig ens tagit något sånt)

jag köpte presenter, jag hade sex när dom ville ha sex, jag hittade tecknat disney inavelporr och djursex och grandmother sex på en av exet datorer och jag i full chock .. men sa de gör inget jag älskar dig och de där är bara en fantasi .. jag förstår dig.
fast jag fattade ingenting, en halvknullade en tjej framför mina ögon mot min bil och jag sa "lugnt.. du var full.."
eller en som typ kastade ölburkar på mig och slog mig och jag sa "förlåt.. för jag inte kom i tid"

åhgudja vilken idiot man kan vara ibland.. all fokus var på dem, jag var deras dörrmatta och jag ville alltid vara den bästa flickvännen i världen.
Men efter 6 år av dessa crap.. så har jag lagt allt skit på hyllan och fokuserar på mig själv. Och aldrig varit lyckligare.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix
När det gäller min son, jag skulle göra vad som helst för honom, hands down! Den kärleken har inga gränser, för honom skulle jag dö. Har aldrig känt så för någon partner men det närmaste som kommer är min fästman. Jag skulle göra allt om det hände honom något, det skulle vara som min ena halva är borta om han skulle dö.
My whole heart for my whole life