|
|
|
|
|
Vad är defintionenen av att vara bra
Vad är definition av att vara bra? Är det en individuell bedömning eller är det en kollektiv bedömning?
för att jag kallas koma :P
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Roliga inlägg du gör :)
Jag tror man definierar "bra" som bra eftersom dom har jämfört sig/ någon med andra personer och insett att dessa är sämre än en själv/ denne. Man kan inte vara bra om det inte finns ett gäng dåliga bredvid att jämföra sig med helt enkelt. Detta görs både kollektivt och induviduellt.
Sen kan man ju ha en känsla av att man själv och alla är bra oavsett prestation, men det tror jag är en induviduell insikt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Du kanske tycker jag verkar korkad :S men tänker nog för mycket ibland :P
|
|
|
okej men om man inte jämför sig med någon? Jag utgår ifrån att alla är individer och i olika utvecklingsfaser i sina liv. Jag anser att man inte skall jämföra sig med någon p.g.a. att som sagt vi är individer, Varför ens tänka prestationsmässigt om det inte behövs. Jag tänker inte att någon är bättre eller sämre än mig. Jag behandlar människor utifrån deras sätt att bete sig inte över vad dem har för kunskap. I alla fall i de flesta fall ;)
|
|
|
jag vet faktiskt inte men...
Jag är bra - du är dålig.
|
|
|
Nej jag tycker verkligen inte du är korkad. Dina inlägg är eftertänksamma och intressanta och det gillar jag :)
Om du inte jämför så kan ju inte någon vara "bra" eftersom någon annan måste vara dålig för att man ska kunna definiera den som är bra. Ungefär som att du inte kan veta om något är långt om du inte kan jämföra det med något kortare.
På så sätt kan man säga att dom som anses vara "bra" på något är någon som är bättre på det än majoriteten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
sant :) Jag menar bara att massan skall inte forma den individuella definitionen av vad som är bra :) när jag tänker något är dåligt då är det säkert väldigt dåligt i andras ögon tror jag. För jag lägger inte värderingen och mina förväntningar på en hög nivå. Tror vi är för rädda för att göra fel idag. Jag är tvärtom jag vill alltid göra fel för att lära mig. Jag säger inte jag är bra på något område. Säger hellre att jag har kunskap inom vissa områden. Förlåt om jag tjatar. Men vilken kunskap är viktigast att kunna? För mig är det livskunskapen lärandet att leva. Inte om jag skulle bli "bäst" På att rappa. Och det med att vara bra som massan tycker kan ju naturligtvis inte behöva betyda att jag tycker det är bra. Så massans definition kontra min din kan ju vara anorlunda.
|
|
|
Jag har ett jäkligt dåligt minne :P Undrar om jag börjar få alzheimers vid 30 års ålder :P min personliga definition av bra är inte vad jag presterar utan definierar mer hur jag är som människa. Jag anser att det väger mer att vara en human människa än att tjäna miljoner kroner men ändå inte göra så att människor mår bättre.
|
|
|
Jag tycker all kunskap är ganska värdelös om jag ska vara ärlig. Det viktigaste för mig är inte vilken information jag har samlat på mig i hjärnan, utan att jag behandlar mig själv och andra med kärlek och omtanke.
|
|
|
utan att jag behandlar mig själv och andra med kärlek och omtanke. ...en skön "natur"-lag som alla borde följa:)
"It is the prohibition that makes anything precious"
-Mark Twain
|
|
|
utan att jag behandlar mig själv och andra med kärlek och omtanke.
Det är så jag lever :)
|
|
|
Du har bra inställning synd att alla inte lever så
|
|
|
exakt: Det handlar inte om vad vi kan utan hur vi är som människor beteendemässigt. Jag behandlar med människor med respekt. en viktigt livsingrediens är självdistans och ödmjukhet till livet. Tycker jag i alla fall :)
|
|
|
Man gör så gott man kan! :P
|
|
|
Det är också en fråga Måste man göra så gott man kan för att duga enligt massan? Förlåt om jag tänker mycket :P
|
|
|
haha! Nu utgår du ifrån att människor gör så gott dom kan för att dom måste göra det. De flesta gör nog så gott dom kan vare sig dom vill det eller inte, utrifrån sitt sätt att se på livet.
|
|
|
sant :)
|
Moderator
2012-06-29 14:52
|
AneekDivine skrev: Jag tycker all kunskap är ganska värdelös om jag ska vara ärlig. Really? Tycker du att resultaten av kunskap är lika värdelösa?
I bleed Compton, spit crack and shit chronic Say my name, Mr Bush, say my name Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
|
|
|
Att AneekDivine har den inställningen känns åtminstone inte för mig som någon nyhet.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
KaptenKrok P27Tycker du att resultaten av kunskap är lika värdelösa? Om kunskapen inte gör mig till en mer kärleksfull och harmonisk person så ja. Jag kan tycka kunskap är underhållande, men viktigt? Nej. En person som inte kan läsa och aldrig någonsin läst en bok kan vara intelligentare än en välutbildad människa. Intelligens och kunskap för mig handlar inte om mängden information man har i huvudet, utan hurvidare man relaterar till världen med ett öppet sinne eller inte. wasteapa01 P25Det sa du endast för att vara elak, vilket inte heller förvånar mig.
|
Moderator
2012-06-30 10:56
|
Så kunskapen en läkare besitter som kan rädda liv är alltså värdelös?
För övrigt tror jag definitivt att ju mer kunskap en person besitter desto troligare är det att denne relaterar till världen med ett öppet sinne, i betydligt högre grad än någon som bara har sin egen uppfattning att utgå ifrån och därmed bara kan relatera till omvärlden ur sitt eget snäva perspektiv.
I bleed Compton, spit crack and shit chronic Say my name, Mr Bush, say my name Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
|
Producent
2012-06-30 11:36
|
Jag tror faktiskt jag förstår vad AneekDivine menar. Det är en sak att läsa en bok och lära sig allt som står i den men det är en annan sak att kunna tänka själv, komma på egna idéer och fatta egna beslut. Man blir inte en bättre människa för att man vet att huvudstaden i Serbien heter Belgrad. Men man kanske mår bättre av att kunna lösa en svår situation i livet.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
|
Moderator
2012-06-30 12:19
|
Då verkar hon ha en extremt begränsad syn på kunskap. Kanske skulle hon behöva lite mer kunskap för att kunna se världen med ett lite öppnare sinne? :P
|
|
|
The brainchild of a retard
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
|
|
|
Så kunskapen en läkare besitter som kan rädda liv är alltså värdelös? Nej, men nu syftade jag inte på den sortens kunskap utan Comas fråga var vilken kunskap som var viktigast. Det är klart att det tex viktigt för mig att veta skillnaden på en XLR kabel och en tele kabel då jag arbetar som ljudtekniker, men hurvidare den kunskapen är viktig för mig i min egna personliga utveckling så är den helt värdelös. För övrigt tror jag definitivt att ju mer kunskap en person besitter desto troligare är det att denne relaterar till världen med ett öppet sinne, i betydligt högre grad än någon som bara har sin egen uppfattning att utgå ifrån och därmed bara kan relatera till omvärlden ur sitt eget snäva perspektiv. Ja, vissa människor blir mer öppna av kunskap. Andra blir mer insnöade och instängda. Jag tror dock inte öppenhet är beroende av hur många böcker man läst, utan på vilka erfarenheter man har, hur mycket kärlek man fått i sitt liv och hur man är som person. Jag är som sagt inte anti-kunskap, däremot så ger jag mer cred till mina livserfarenheter än vilka böcker, kurser och utbildningar jag läst.
|
|
|
Att inte värdera kunskap högt är som att säga fuck you till evolutionen. Chansen är nog fett mycket större att du dör om du inte tar in kunskap.
|
|
|
Bra är allt som fungerar, och dåligt är allt som inte fungerar.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
|
|
|
Ja, vissa människor blir mer öppna av kunskap. Andra blir mer insnöade och instängda. Jag tror dock inte öppenhet är beroende av hur många böcker man läst, utan på vilka erfarenheter man har, hur mycket kärlek man fått i sitt liv och hur man är som person. Jag är som sagt inte anti-kunskap, däremot så ger jag mer cred till mina livserfarenheter än vilka böcker, kurser och utbildningar jag läst.
Hur kan du inte se kunskap som något enbart positivt? Kunskap handlar om sååååå mycket mer än texter och "fakta". Kunskap är ju också erfarenhet. Jag tror du har lite naiv inställning till "böcker" :p
|
Producent
2012-07-01 17:15
|
Franz Kafka sa någonting som "Jag är för intelligent för att vara lycklig"
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
|
|
|
For the record, information är inte samma sak som kunskap. Angående inställningen att kunskap är oviktigt för att det inte bidrar till ens personliga utveckling, vill jag passa på att citera min något bittra, trasiga och cyniska farbror. Den som engagerar sig i djurens rättigheter har aldrig sett en människa lida På vilket sätt citatet är relevant lämnar jag åt den intelligenta läsaren.
|
|
|
LepraJag tror du har lite naiv inställning till "böcker" :p Du har kanske rätt. Men sedan kan jag oxå se att de personer som tar illa upp av det jag sagt är sådana som tror att deras intelligens och öppenhet beror på antalet böcker de läst, vilket jag inte tror är hela sanningen. Jag fördummar inte människor som läser böcker, jag tror bara att det kräver lite mer än en bok för att bli en bra människa. Som att man till exempel har fått mycket kärlek i sitt liv. DopenessFranz Kafka sa någonting som "Jag är för intelligent för att vara lycklig" Du har förstått :)
|
Producent
2012-07-01 22:28
|
Albert Einstein sa också "Jag har aldrig mött en intilligent man som är lycklig".
|
|
|
Einstein är grym :) Han har oxå sagt "fantasi är viktigare än kunskap".
|
Producent
2012-07-02 10:30
|
Eistein har också sagt "Visdom är inte resultatet av utbildning, utan ett livslångt försök att uppnå det.
|
|
|
"knowledge is a thought, a label. Knowledge gives you an illusion that you know something" - Eckhart Tolle
:)
|
Moderator
2012-07-02 13:10
|
Att lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt.(Kung Fu Tse, Kina)
Annars är mitt favoritcitat det som går ut på att den som citerar andra själv inte har något vettigt att säga.
|
|
|
Att lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt.(Kung Fu Tse, Kina)
Annars är mitt favoritcitat det som går ut på att den som citerar andra själv inte har något vettigt att säga.
Jag hoppas innerligt att du ser hur motsägelsefullt det du skriver är.
|
|
|
Jag hoppas innerligt att du är dubbelironisk.
|
|
|
Jag förstår att du innerligt hoppas på det, med tanke på vad som står i din presentation.
|
Moderator
2012-07-02 17:35
|
AneekDivine skrev: Jag hoppas innerligt att du ser hur motsägelsefullt det du skriver är. Det är lite det som är grejen med citatet jag pratade om...
|
|
|
Det är ett diffust begrepp som man inte helt kan generalisera då begreppet "bra" kan vara jätteolika från person till person och fall till fall. Men det är väl en analys av något som man väger upp mot sämre/bättre kontra och/eller sig själv.
|
|
|
Kapten
Aha. Så eftersom du själv inte hade något bättre att säga så la du fram ett citat. Jag förstår.
Jag tror dessutom att du tar illa upp i förskott. Jag fördummar inte människor som gillar kunskap ( jag läser själv väldigt mycket ). Däremot så känner jag inte att det är trots min kunskap som jag mår så pass bra som jag gör idag och jag tror inte heller att det är alla böcker jag läst som jag kommer minnas vid min dödsbädd. Jag tycker dessutom inte automatiskt att någon är intelligent eftersom den har gått högskolan i 10 år, och jag tror inte man behöver vara bakom flötet bara för att man aldrig öppnat en bok. Om hjärtat inte ligger på rätt plats, så spelar det ingen roll hur många böcker man läst.
|
Moderator
2012-07-02 19:43
|
Jag kan väl tala ur nattmössan och säga vad jag är ute efter. Vad jag tror är att folk som har inställningen jag uppfattade det som att du hade (något i stil med att man ska inte lyssna så mycket på vad "förståsigpåare" har att säga om saker, det är bättre att använda sitt eget sunda förnuft) är såna som löper risk att bli som Clark. Kunskap sprungen ur vetenskap är i mina ögon ovärderligt därför att man då kan undvika att bli fördomsfull och tycka att det är hemskt med invandring, att kvinnor inte har i arbetslivet att göra, att häxor bör brännas på bål osv. Jag vet att du inte har just de åsikterna, men jag tror folk med de åsikterna har ungefär samma inställning till kunskap (medvetet eller ej).
Nu är jag nog jävligt mycket OT, jag tänkte lägga med ett svar till topicen men tankarna slingrade bara iväg.
|
|
|
Jag håller inte med dig. Problemet med folk som har rasistiska åsikter är att dom faktiskt läser en hel del, däremot så är dom väldigt selektiva med VAD dom läser eftersom dom anser sig veta vad som är den rätta kunskapen ( vilket egentligen motståndar-sidan oxå tycker ).
Om du läste min sista rad så skrev jag att det inte spelar någon roll hur många böcker man läst om man inte har hjärtat på rätt plats, vilket även innefattar människor som är rasistiska ( och dessa har oftast inte har en utvecklad empati ) Empati får man inte genom att läsa böcker, det utvecklar man i en kärleksfull miljö där man blivit behandlad med respekt och omsorg.
|
|
|
Ja, vissa människor blir mer öppna av kunskap. Andra blir mer insnöade och instängda. Jag tror dock inte öppenhet är beroende av hur många böcker man läst, utan på vilka erfarenheter man har, hur mycket kärlek man fått i sitt liv och hur man är som person. Jag är som sagt inte anti-kunskap, däremot så ger jag mer cred till mina livserfarenheter än vilka böcker, kurser och utbildningar jag läst.
Anek divine: Tror som du att man blir lycklig av att möta människor och få bekräftelse genom möten. Förstår hur du menar och du har helt rätt i att bara för att man pluggat 10 år på högskolan. Betyder det ju inte att man är bättre människa. Gillar dina åsikter måste jag säga. Kärlek och respekt finns det för lite av i världen. Tror det är delvis därför ondska existerar för att vi inte tar tiden att bemöta människor. Jag menar vem vill skada någon som man lärt känna och tycker bra om. Att kunna sprida kärlek är väll en väldigt viktig kunskap. Jag kanske inte gillar din åsikt men du har all rätt i världen att ha den. Det är den principen jag går efter. även när jag debatterar så debatterar jag för min åsikt inte att folk skall ändra sig. Einstein förresten hade ju Asperger, har ju inte med debatten att göra men ville bara nämna det :P
|
|
|
"Annars är mitt favoritcitat det som går ut på att den som citerar andra själv inte har något vettigt att säga"
eller så har individen för låg självkänsla för att våga säga vad dess åsikter är
|
|
|
att citera någon annan gör man för att sammanfatta stort till litet, utan att behöva rabbla samma saker som de flesta allmänbildade redan vet... Att kritisera någon för att han citerar, och endast för att han citerar inte pga innehållet eller syftet, är väl korkat om något? haha
|
|
|
Jag kriticerade inte jag la bara en egen fundering över citatet
|
Moderator
2012-07-06 23:58
|
Jag tror att Lepras kritik snarare var riktad mot mig. Jag håller inte med honom om hans syn på citat men har inte orkat skriva något svar. Men jag tror inte det är du som ska ta åt dig.
|
|
|
okej då är jag med.
|
|
|
Det är väl rent "subjektivt" vad som är bra. Utilitarismen spelar en väldigt betydande roll, enligt min åsikt. Viss konst krävs lite mer hjärna, om man nu skall förenkla sammanhanget. Lite som att konjak oftast bör drickas ett par gånger innan man får smak för det.
Av egen erfarenhet har jag aldrig stött på nån som gillat min skit, första, andra, tredje gången. Utan det tar ett tag att komma in i det.
Sen kan man ju tycka att folk är lata nu för tiden. Och alla dessa idioter som följer massan och tycker som andra tycker verkar aldrig sina.
Om en smart person går in i ett rum med hundra idioter, finner han sig fort i att det är han som är idioten.
"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"
|