I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att lära sig nya ord/fraser på bästa möjliga sätt

Övrigt - Vardagsfilosofi

2012-10-21 21:57

Att lära sig nya ord/fraser på bästa möjliga sätt

Nu är det så att jag lyckats gräva fram Nordstedts engelska fickordbok på 32. 000 ord och fraser och har bestämt för att lära mig dessa.
Att lära mig nya ord osv är inget större problem då jag varit tvåspråkig ända sedan jag lärt mig svenska vid sådär 5-6 års åldern, hade även väldigt lätt för mig när jag pluggade tyska o ryska, men hur lär man sig nya ord och fraser på bästa möjliga sätt?

hur många ord ska pluggas in åt gången? hur ofta? hur repeterar jag? osvosvosv

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-10-21 21:58
OBS! Det kommer ju givetvis inte bli 32 000 ord som jag lär mig då jag troligtvis kan rätt många sedan innan
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-10-22 20:27
En sak jag såg någonstans. Vet inte vart det var. Tror det var någon intervjuv med en person som hade varit med i VM för minne eller nått sånt.

Han förklarade det såsom att, människors hjärnor har svårt att komma ihåg enskilda ord eller objekt i sig. Det hjärnan kommer ihåg allra lättast är anknytningar mellan olika ord eller objekt. Dvs man kommer ihåg ord genom dess relation till andra ord.

Så hans tips för att komma ihåg namn var att hitta en relation mellan namnet och något objekt. Typ sara låter som Sahara.. Osv. Och om man då gör anknytningar mellan namnet och andra objekt man vet om, då kommer hjärnan att komma ihåg det mycket lättare.

Så om man ska applicera det på att komma ihåg nya ord så är det bra att lära sig ord i sammanhang och försöka relatera det till andra ord och objekt i huvudet.

2012-11-02 13:23
ja men det har jag läst om, känner att jag är rätt bra på att memorera dem faktiskt :)
problemet är väl det att jag inte vet hur många ord jag ska träna åt gången, och hur ofta jag ska börja träna på nya ord.

2012-11-02 14:01
Jag hade samma projekt när jag var typ 10, fast med Norstedst stora. Som kakmonstret säger så kommer det vara mycket svårt, och meningslöst, att lära sig orden utanför sin kontext. Du kommer kanske (även det är väl lite otroligt) kunna lära dig orden så att du kan klara dom på ett test, men du kommer knappast ha dom i varken ditt passiva eller aktiva ordförråd. Och du kommer snabbt glömma dom.

32000 ord är också rätt mycket, och man kan nog anta att många av dom inte har mycket poäng utanför sin specifika situation, sitt fält eller yrke.

Vill du utöka det engelska ordförrådet skulle jag nog föreslå att börja läsa lite svårare engelsk litteratur istället, och att du slår upp och lär dig orden du inte kan. Will Self är ett tips, jäkla jobbigt ordförråd. Och Miss Dalloway, överaskande svårläst.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-11-25 15:05
Som kakmonstret säger så kommer det vara mycket svårt, och meningslöst, att lära sig orden utanför sin kontext.

Ja det har jag ju förstått :p, brukar bli så att jag kollar upp orden i meningar samt kolla upp synonymer osvosv genom att googla, sen brukar jag även ha med ord i olika texter jag skriver (bara för att jag ska printa in det i skallen liksom), sen brukar jag automatiskt göra anknytningar som kakmonstret sa. finns det något mer jag kan göra??

32000 ord är också rätt mycket, och man kan nog anta att många av dom inte har mycket poäng utanför sin specifika situation, sitt fält eller yrke.

tänkte inte på det när jag skrev tråden, men det är klart att jag bara ska lära mig de ord jag "behöver" lära mig, sen kan jag ju många av orden i ordboken redan innan.

Vill du utöka det engelska ordförrådet skulle jag nog föreslå att börja läsa lite svårare engelsk litteratur istället, och att du slår upp och lär dig orden du inte kan. Will Self är ett tips, jäkla jobbigt ordförråd. Och Miss Dalloway, överaskande svårläst.

ok tack :)

2012-12-26 20:59
En sak som är bra när man ska försöka komma ihåg vad olika ord betyder är att lära sig lite grekiska och latinska orddelar eftersom väldigt många ord i många europeiska språk kan härledas till de språken (speciellt långa och "svåra" ord).

Dvs. när du lärt dig att orddelen "auto" betyder "själv" blir det lättare att komma ihåg att "autonomous" betyder självstyrande/självständig, "ab" betyder från/av och därav "absent" = frånvarande. Det här är ju väldigt enkla exempel då jag är lite trött men det fungerar väldigt bra på både svenska och engelska.
När jag skulle göra högskoleprovet pluggade jag med hjälp av ett kompendium med grekisklatinska orddelar som man kunde beställa mot en smärre kostnad så det är ju helt klart ett tips.

2013-01-03 12:14
Skulle nog försöka lära mig 50st per vecka.. Och dela upp de så att man inte tar alla på samma gång. Och göra som när man pluggade engelska-glosorna i skolan.. :P Typ ta ett a:4a o skriv svenska betydelsen i punktform. och rätt svar bredvid orden en bit i från. Sedan vika pappret bakåt. Därefter ta ett nytt a4:a och förhöra mig själv på begge sidor av det redan i hopvikta pappret. Fast en sida i taget då förstås för att inte fuska ;P
På detta sätt ser man lättare vad man behöver repetera och plugga extra på + man lär sig stavningen.. Om man fortsätter skriva i punktform så kan man också vika det pappret så att man inte behöver ta nytt papper vid varje repetering :)
Poet

2013-01-04 16:36
Repetition och association.
At the gates of Eternity...
Hangaround

2013-01-30 23:24
Skapa bisarra minnesbilder av orden.

Sinekur.

1. Dela upp det.

t.ex. "Sin E-kur"

2. Bisarr anknytning

t.ex. Han måste få sin E-kur (elektroniska kur, internet-kur)

Internet är ganska slapp sysselsättning.

Sinekur - Betyder “latmansgöra” eller “lindrig syssla”

Har i alla fall hjälpt mig.