I början av Januari 2014 låstes Whoa. Du kan fortfarande logga in i några månader. Forumen kommer vara tillgängliga på obestämd framtid. Läs Mer »

Sanningen om att bli hjärtkrossad...?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-03-02 19:31

Sanningen om att bli hjärtkrossad...?

Har totalt snöat in på den här snubben ikväll... det kanske är för flummigt för de flesta whoaiter, men jag delar med mig ändå.

Berätta gärna era tankar om det!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-03-03 10:58
Hah! Spot on!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-03 12:18
Kul att du gillade, jag kände likadant :)
Producent

2013-03-04 13:00
Ja, det där med att hänga upp sin lycka och trygghet på någon annan istället för att vara lycklig och trygg i sig själv, är nog ett problem som finns för många tror jag.
Ingen kan ju garantera vad ens partner kommer att känna imorgon eller om en vecka.
Just därför bör man försöka älska sig själv och sitt liv i första hand.
Är man väldigt trygg och lycklig med sig själv och livet tenderar andra som är mindre lyckliga att vilja klänga sig fast vid en, för att de på så vis kan känna en trygghet hos en som de själva kanske har brist på.

Men min poäng är nog att alla faktiskt har möjlighet att uppnå inre frid och lycka, det är bara att så många väljer fel väg och istället jagar den yttre bekräftelsen från andra, vilket alltså saknar garanti. Vi borde nog se mera inåt kort och gott.

2013-03-04 13:25
Absolut! Det som är tricky är så som han säger, att våga hoppa in i en relation med öppet hjärta utan att tänka "jag kommer förlora detta så jag håller personen på avstånd så det inte gör ont när det väl händer".

Inte att skita i vilket och släppa allt ansvar och strunta i morgondagen för att man ändå inte vet var man har personen, utan att helt enkelt våga hoppa in i något fullt ut, även om man har vetskapen om att det kanske inte kommer hålla hela livet.

2013-03-04 13:34
Min poäng där var att ibland hör jag människor säga "jag behöver inte yttre bekräftelse", men vad dom egentligen gör är att dom sätter upp en hög mur runt omkring sig för att skydda sig från att bli sårade. Därav att det svåra kan vara att hitta den här inre friden men samtidigt våga hoppa in i en relation hel-hjärtat.
Producent

2013-03-04 18:21
Därav att det svåra kan vara att hitta den här inre friden men samtidigt våga hoppa in i en relation hel-hjärtat.

För att lyckas med det bör man först och främst ha klart för sig vem man är och vara lycklig i det samt med sitt egna liv i övrigt. Detta innan man delar sitt liv med någon annan, men också under tiden man är tillsammans med någon.
Klart sedan man kan få stöttning och hjälp från varandra, men det får aldrig bli ett totalberoende. Man måste kunna klara sig själv också. Det är min grundfilosofi iaf.

2013-03-04 18:56
För att lyckas med det bör man först och främst ha klart för sig vem man är och vara lycklig i det samt med sitt egna liv i övrigt.

Då får man nog vänta rätt länge och det är rätt höga krav att ställa på sig själv. Det kan ta en livstid innan man har koll på vem man är och är totalt lycklig. Jag tror inte man behöver ha koll på allt innan man hittar någon.

men det får aldrig bli ett totalberoende. Man måste kunna klara sig själv också. Det är min grundfilosofi iaf.

Det beror ju också på vad man menar med beroende. Det är skillnad på att försöka hindra sig själv från att bli beroende genom att hålla en person på avstånd, vara totalt självständig och aldrig be om hjälp eller vara sårbar i rädsla för att bli sårad, och på att inte vara beroende av en person genom att inse att den inte alltid kommer bete sig exakt så som man önskar eller förväntar.

Därav så är man inte beroende av hur personen beter sig för att man ska kunna fortsätta känna kärlek för den. Man ber om hjälp, trygghet och bekräftelse när man behöver det och säger personen nej så får man deala med dom känslorna i sig själv.
Producent

2013-03-10 19:14
det är rätt höga krav att ställa på sig själv

Att vara nöjd med sig själv och sitt eget liv tycker jag är ett bra och rimligt krav att ställa på sig själv. Inte för att det skulle vara moraliskt fel att inte ställa det kravet, utan för att man har större chans att må bättre av ett sådant krav/en sådan livsfilosofi.

Det är skillnad på att försöka hindra sig själv från att bli beroende genom att hålla en person på avstånd, vara totalt självständig och aldrig be om hjälp eller vara sårbar i rädsla för att bli sårad, och på att inte vara beroende av en person genom att inse att den inte alltid kommer bete sig exakt så som man önskar eller förväntar.

Nä klart man inte ska förvänta sig att en person alltid kommer attraheras av en eller vilja vara med en. Som jag nämnt tidigare tror jag de starkare individerna har lättare att hantera det faktumet och det är därför bra om man satsar på att bli så stark själv.

2013-03-11 16:01
Att vara nöjd med sig själv och sitt eget liv tycker jag är ett bra och rimligt krav att ställa på sig själv. Inte för att det skulle vara moraliskt fel att inte ställa det kravet, utan för att man har större chans att må bättre av ett sådant krav/en sådan livsfilosofi.

Jag argumenterar inte emot att man ska vara nöjd med sitt liv, däremot så beror det kanske på vad du menar med att vara nöjd. För mig låter det som att du tror att allt måste vara perfekt innan du träffar någon, men jag kanske har missförstått dig.

Nä klart man inte ska förvänta sig att en person alltid kommer attraheras av en eller vilja vara med en.

Jag syftade inte att bli dissad. Jag syftade mer på att personen man är tillsammans med inte alltid kommer bete sig som man önskar eller vill och att man ska ta ansvar för sig själv istället för att skylla sin olycka på den andre. Han förklarar det bättre i denna videon.

Producent

2013-03-11 20:46
För mig låter det som att du tror att allt måste vara perfekt innan du träffar någon, men jag kanske har missförstått dig.

Ingen är ju någonsin perfekt, men man bör väl åtminstone vara hyfsat nöjd och sträva efter att bli en stark och egen person. Inte vara svag och beroende av någons annans omtanke osv. eftersom denna omtanke/kärlek kan försvinna när som helst.

Jag syftade inte att bli dissad. Jag syftade mer på att personen man är tillsammans med inte alltid kommer bete sig som man önskar eller vill och att man ska ta ansvar för sig själv istället för att skylla sin olycka på den andre.

Men om man blir dissad så är det ju ett sätt av den andre att bete sig på som man antagligen inte önskat. Dock måste det kunna vara hanterbart, vilket det mer är om man är nöjd med sig själv och sitt liv i övrigt etc.
Att inse som han i klippet säger att "I don't get to keep this" är nog lättare för en stark person också.

Problemet som jag ser det uppstår om man får all bekräftelse och kärlek från en enda person som man hänger upp sin lycka på, och sedan saknar en inre lycka/inte är nöjd med sig själv/är svag etc.
Men jag tror att det problemet minskar ju äldre man blir, i alla fall om man successivt arbetar på sig själv, mediterar, tränar, är social, utvecklar intressen etc.
Väldigt mkt psykisk ohälsa såsom depression och ångest tror jag går att undvika bara man gör rätt saker här i livet.

2013-03-11 21:11
Inte vara svag och beroende av någons annans omtanke osv. eftersom denna omtanke/kärlek kan försvinna när som helst.

Nja... jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar med svaghet. Du kanske tolkar oförmågan att kunna ta ansvar för sina känslor som svaghet?

Han säger ju även att man ska ge sig in i en relation och vara totalt sårbar och totalt rörig. "Be a mess" säger han. Men inte någonstans säger han "gör dig inte beroende av någons omtanke". Han säger bara att anledningen till att man faller så hårt när relationen tar slut, är eftersom man trodde det skulle vara för alltid.

Producent

2013-03-14 20:58
Du kanske tolkar oförmågan att kunna ta ansvar för sina känslor som svaghet?

Ja men också att inte kunna klara sig själv utan istället vara beroende av någon annans sällskap/omtanke/kärlek.

Han säger bara att anledningen till att man faller så hårt när relationen tar slut, är eftersom man trodde det skulle vara för alltid.

Är man en stark person som klarar sig själv så accepterar man lätt att det inte kommer vara för evigt. En svag person har nog svårare för det.

2013-03-14 21:16
Ja men också att inte kunna klara sig själv utan istället vara beroende av någon annans sällskap/omtanke/kärlek.

Att kunna erkänna att man behöver någon tycker jag är en styrka. Jag försöker bara förstå om du pratar om att inte behöva någon annan och hålla alla som kommer nära på avstånd eller om du pratar om att kunna klara sig själv när den man behöver inte kan finnas där för en eftersom det är praktiskt omöjligt för dem att alltid finnas där. Jag pratar om det sistnämnda.

Är man en stark person som klarar sig själv så accepterar man lätt att det inte kommer vara för evigt. En svag person har nog svårare för det.

Men fortfarande... vad menar du med svaghet? Jag tycker det är en styrka att kunna visa sig svag och sårbar, därför blir jag lite förvirrad.
Manager

2013-03-15 10:13
Ju mer jag hör såna här typer snacka, desto mindre vill jag gå in i en relation med någon. Han har helt rätt. Problemet är att nästan ingen kan acceptera det.
Redline!
Moderator

2013-03-15 10:33
Jag tycker att han har en del poänger men jag ser inte riktigt den stora faran i att få sitt hjärta krossat. Det har hänt mig flera gånger och varje gång har jag vuxit och utvecklats som människa som ett resultat av det.

Sen tycker jag att en del av charmen med ett förhållande är just det att tänka sig en framtid tillsammans. Visst är man hela tiden medveten om att det inte nödvändigtvis kommer vara för evigt (eller, nu för tiden är jag åtminstone det) men jag har ingen lust att låta det stå i vägen för det härliga i att tänka sig en framtid med en annan människa.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-03-15 11:52
octagon

Ju mer jag hör såna här typer snacka, desto mindre vill jag gå in i en relation med någon.

Det är för att du tolkar honom negativt.

kaptenkrok

Som jag skrev till octagon så behöver man ju inte tolka honom som att det är en fara att bli hjärtkrossad. Många ger ju sig inte in i relationer just eftersom dom är rädda för det. För mig känns det snarare som en lättnad. Man kan ge sig in i en relation, planera en framtid tillsammans och njuta av personens sällskap men samtidigt veta att man egentligen inte vet vad framtiden ger. För mig ger den tanken en frihet, inte rädsla :)

Jag håller med om att man utvecklas sjukt mycket av att få hjärtat krossat, synd att fler inte ser det på de sättet.
Moderator

2013-03-15 17:30
SofiaBayo skrev:

Som jag skrev till octagon så behöver man ju inte tolka honom som att det är en fara att bli hjärtkrossad. Många ger ju sig inte in i relationer just eftersom dom är rädda för det. För mig känns det snarare som en lättnad. Man kan ge sig in i en relation, planera en framtid tillsammans och njuta av personens sällskap men samtidigt veta att man egentligen inte vet vad framtiden ger. För mig ger den tanken en frihet, inte rädsla :)

Jag håller med om att man utvecklas sjukt mycket av att få hjärtat krossat, synd att fler inte ser det på de sättet.

Då håller vi nog med varandra!
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Producent

2013-03-15 19:14
Att kunna erkänna att man behöver någon tycker jag är en styrka. Jag försöker bara förstå om du pratar om att inte behöva någon annan och hålla alla som kommer nära på avstånd eller om du pratar om att kunna klara sig själv när den man behöver inte kan finnas där för en eftersom det är praktiskt omöjligt för dem att alltid finnas där. Jag pratar om det sistnämnda.

Beror väl på hur mycket och på vilket sätt man behöver någon.
Visst behöver vi alla människor att få råd och stöttning av på olika sätt i livet, särskilt i början när vi är barn och behöver lära oss extra mycket och få en bra grund etc., men,
jag vill ändå hävda att man sedan bör sträva efter att klara sig själv och veta att man duger till utan någon annans bekräftelse på att man duger/är en fin människa.

Sedan behöver man inte hålla andra på avstånd bara för att man råkar vara en stark och jordnära individ. Tvärtom blir man väl bättre på att släppa in andra när man själv står stadigt och mår bra i sig själv.

Att släppa in någon annan och lyssna till en person innebär dock inte nödvändigtvis att man blir kär i den personen och vill ha en långvarig kärleksrelation. Är man inte attraherad så är man det inte oavsett hur nära man kommit en viss person. I det läget bör man göra slut om man ingår i en sådan relation med någon man inte känner attraktion för.
Om den andre dock är attraherad så kan det bli jobbigt för den personen, men det måste ändå vara hanterbart i och med principen om att kunna vara självständig och må bra i sig själv.

Men fortfarande... vad menar du med svaghet? Jag tycker det är en styrka att kunna visa sig svag och sårbar, därför blir jag lite förvirrad.

Psykisk/mental svaghet menar jag, att t.ex. inte tro på sig själv riktigt, att inte ha en fast identitet och söka bekräftelse från andra på att man är duger till på olika sätt etc. istället för att veta från början att man duger och därmed inte behöva bevisa så mkt/söka så mkt bekräftelse. Är väl rätt tydligt vad jag menar då?

För övrigt, om man blir s.k. "hjärtekrossad" så är det väl snarare mer ens svaga självbild som råkat bli rubbad av att någon gör slut på en relation.
Det är då man tar det personligt och tror det är något fel på en etc. eftersom man inte är stark nog att inse att så inte är fallet. Betydligt vanligare hos unga personer skulle jag tro.
Moderator

2013-03-15 19:39
För att ge mig in i er diskussion så är ett sätt jag skulle definiera styrka på att man inte reflekterar över huruvida man är svag eller stark.
Manager

2013-03-16 10:43
Sofia: Du inser väl att du just tolkade mig negativt. Kanske för att du bara lästa första raden, vad vet jag?
Redline!
Manager

2013-03-16 10:51
Standardfrasen när jag blir dumpad: "Jag ser ingen framtid med dig".

Jag personligen ser ingen poäng med att planera en framtid med någon eftersom alla verkar vilja nåt annat än det jag vill. Så länge jag inte hittar en kvinna som är villig att följa mig på mitt och inte själv ha några större framtidsmål så kommer hon bara vara ett hinder för mig.

Redline!

2013-03-16 11:43
xlnt

Beror väl på hur mycket och på vilket sätt man behöver någon.
Visst behöver vi alla människor att få råd och stöttning av på olika sätt i livet, särskilt i början när vi är barn och behöver lära oss extra mycket och få en bra grund etc., men,
jag vill ändå hävda att man sedan bör sträva efter att klara sig själv och veta att man duger till utan någon annans bekräftelse på att man duger/är en fin människa.

Det är rätt intressant. Människan som djurart är en av de få arterna som behöver andra människor för att överleva under sina första år. Du, jag och alla andra lever idag just eftersom andra personer tillfredställde våra behov under våra första år. Personligen så tror jag vi är en art som har beroendet av andra inbyggt i oss. Vi är som lyckligast när vi relaterar till andra. Sedan är det stooor skillnad på att behöva någon annans bekräftelse för att känna att man duger, och på att erkänna att man behöver relatera till människor för att må bra och utvecklas som individ.

Sedan behöver man inte hålla andra på avstånd bara för att man råkar vara en stark och jordnära individ. Tvärtom blir man väl bättre på att släppa in andra när man själv står stadigt och mår bra i sig själv.

Jag håller med. Ju mer man älskar sig själv, desto öppnare blir man som människa, och desto mindre rädd blir man för att komma andra nära.

Psykisk/mental svaghet menar jag, att t.ex. inte tro på sig själv riktigt, att inte ha en fast identitet och söka bekräftelse från andra på att man är duger till på olika sätt etc. istället för att veta från början att man duger och därmed inte behöva bevisa så mkt/söka så mkt bekräftelse. Är väl rätt tydligt vad jag menar då?

Japp. Då är jag med.

Det är då man tar det personligt och tror det är något fel på en etc. eftersom man inte är stark nog att inse att så inte är fallet. Betydligt vanligare hos unga personer skulle jag tro.

Jag tror det är lika vanligt i alla åldrar.

2013-03-16 11:44
octagon

Du inser väl att du just tolkade mig negativt. Kanske för att du bara lästa första raden, vad vet jag?

Jag läste hela ditt inlägg flera gånger. Hur kan det inte vara negativt när du lyssnar på honom och tänker att du inte vill ge dig in i relationer bara eftersom du vet att dom kan ta slut? Men du kanske ser det som nått positivt, jag vet faktiskt inte.

Standardfrasen när jag blir dumpad: "Jag ser ingen framtid med dig".

Jag personligen ser ingen poäng med att planera en framtid med någon eftersom alla verkar vilja nåt annat än det jag vill. Så länge jag inte hittar en kvinna som är villig att följa mig på mitt och inte själv ha några större framtidsmål så kommer hon bara vara ett hinder för mig.

Jag förstår dig faktiskt. Sen känner jag dig också tillräckligt för att veta att du går in i relationer och hoppas på att tjejen ska förändras, trots att du vet om att hon inte vill samma sak som dig. Därav att du får höra den standardfrasen så många gånger. För att du ska kunna hitta någon som passar in i dina rätt snäva krav, så måste du bli bättre på att välja bort snabbare och acceptera personen du har framför dig som den är i stunden, istället för att hoppas på att den kommer ändra sig i framtiden. Då slipper du bli besviken och bitter.
Manager

2013-03-16 11:51
Hur kan det inte vara negativt när du lyssnar på honom och tänker att du inte vill ge dig in i relationer bara eftersom du vet att dom kan ta slut?

Nu sa jag inte riktigt så, och jag förstår inte hur man kan tolka det jag sa så heller. Jag syftade på att alla andra inte ser/känner som han. Jag sa ju att shuno har rätt i mitt inlägg.

Jag förstår dig faktiskt. Sen känner jag dig också tillräckligt för att veta att du går in i relationer och hoppas på att tjejen ska förändras, trots att du vet om att hon inte vill samma sak som dig. Därav att du får höra den standardfrasen så många gånger. För att du ska kunna hitta någon som passar in i dina rätt snäva krav, så måste du bli bättre på att välja bort snabbare och acceptera personen du har framför dig som den är i stunden, istället för att hoppas på att den kommer ändra sig i framtiden. Då slipper du bli besviken och bitter.

Eh. Nej. Hon går däremot alltid in med förhoppningen att ändra mig. Det är alltid jag som blivit dumpad i relationerna jag är i. Om jag hade förhoppningarna borde ändå jag stått för dumpandet? Nuförtiden går jag innan det hinner bli en relation, eftersom jag vet att det bara blir värre ju längre jag stannar. Jag lär mig av mina misstag, jag blir inte bitter.
Redline!

2013-03-16 12:02
Kapten

För att ge mig in i er diskussion så är ett sätt jag skulle definiera styrka på att man inte reflekterar över huruvida man är svag eller stark.

När jag var yngre så fick jag alltid höra att jag var stark. Grejen var att jag verkligen hatade när folk sa det till mig, för jag kände mig otroligt svag inuti. Jag kände mig sjukt ensam och upplevde att ingen såg mig. Jag hade byggt upp en mur av "självständighet", som gjorde att alla förväntade sig att jag klarade mig själv, när jag egentligen kände att jag behövde stöd.

Idag har jag blivit bättre på att erkänna att jag behöver människor och stöd. Visserligen har många från mitt liv försvunnit just eftersom jag håller på att riva den muren, men varför ska jag ha människor i mitt liv som inte klarar av att se mig svag? Däremot så känner jag mig mer stark än någonsin, eftersom jag inte längre känner lika stor rädsla för att visa mig sårbar. För mig är inre styrka just det. Att kunna visa vem man är inuti, bakom alla fasader.

2013-03-16 12:07
octagon

Nu sa jag inte riktigt så, och jag förstår inte hur man kan tolka det jag sa så heller.

Du skrev att ju mer du lyssnade på honom, desto mer vill du inte gå in i relationer. Men då kanske jag missuppfattade dig.

Eh. Nej. Hon går däremot alltid in med förhoppningen att ändra mig.

Jag tror båda går in i relationen i förhoppning om att den andre ska ändra sig, men nu pratade jag om dig.

Om jag hade förhoppningarna borde ändå jag stått för dumpandet?

Eftersom du inser det bara lite senare än vad tjejen gör :P

Jag lär mig av mina misstag, jag blir inte bitter.

Bra! Men du låter faktiskt lite bitter hehe...
Manager

2013-03-16 12:18
Du skrev att ju mer du lyssnade på honom, desto mer vill du inte gå in i relationer. Men då kanske jag missuppfattade dig.

Än en gång, det var inte det enda jag skrev....

Jag tror båda går in i relationen i förhoppning om att den andre ska ändra sig, men nu pratade jag om dig.

Jag har slutat med det. Det är dumt.

Eftersom du inser det bara lite senare än vad tjejen gör :P

Exakt min poäng. Det har inget att göra med det här framtidsbyggandet som vi diskuterar.

Bra! Men du låter faktiskt lite bitter hehe...

Det är min natur, jag föddes bitter. Också en anledning till att kvinnor inte vill umgås med mig längre perioder, haha...

Redline!

2013-03-16 12:26
Än en gång, det var inte det enda jag skrev....

Då hade jag fel. Sorry!

Jag har slutat med det. Det är dumt.

Väldigt dumt!

Exakt min poäng. Det har inget att göra med det här framtidsbyggandet som vi diskuterar.

Nä, jag vet vad du har för känslor om framtidsbyggande :P

Det är min natur, jag föddes bitter.

Det tror jag minsann inte! Jag tror du föddes som en jollrande glad liten bebis. Annat är det nu! ;)

Bitterhet innebär för övrigt att man har många negativa tankar om det förflutna och framtiden, och bebisar kan inte tänka och ännu mindre förstå vad tid är :P
Manager

2013-03-16 12:32
Det tror jag minsann inte! Jag tror du föddes som en jollrande glad liten bebis. Annat är det nu! ;)

Inte enligt min mamma. Jag skrek, som normala barn gör när de föds :P

Bitterhet innebär för övrigt att man har många negativa tankar om det förflutna och framtiden, och bebisar kan inte tänka och ännu mindre förstå vad tid är :P

Ok, om vi ska vara seriösa. Jag föddes inte bitter, men jag blev matad med bitterhet från första början. Du skulle fatta om du träffade min farsa.....
Redline!

2013-03-16 12:45
Inte enligt min mamma. Jag skrek, som normala barn gör när de föds :P

Hahaha.... du hade nog inte suttit här idag om du inte skrikit när du föddes :P

Ok, om vi ska vara seriösa. Jag föddes inte bitter, men jag blev matad med bitterhet från första början. Du skulle fatta om du träffade min farsa.....

Jag behöver inte träffa din pappa ( även om det hade varit intressant ). Min psykologiska analys av dig har redan förstått att det var nått sånt :P

2013-03-16 20:50

Bitterhet innebär för övrigt att man har många negativa tankar om det förflutna och framtiden, och bebisar kan inte tänka och ännu mindre förstå vad tid är

ok nu kommer ju du säkert börja gnälla om att jag hackar på dig som vanligt, men jag bara måste fråga, påstår du att bebisar inte kan tänka, eller läser jag det du skriver fel?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-03-16 21:07
Misery_chick the hackspett!

2013-03-16 21:10
Vad tyckte du om videon föresten? :)
Poet

2013-05-08 23:38
Hjärtekross = Död
Du sörjer det på samma sätt eftersom nånting inom dig förintas på samma sätt som en människa gör vid ett dödsfall
I.C.T.W
Ill be heading out soon