I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur blir man rasist? är det naturligt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2013-03-06 01:38

Hur blir man rasist? är det naturligt?

ligger här halvsovandes medans jag filosofierar över frågan i rubriken.
har tänkt på hur barn naturligt sätt aldrig verkar vara fördomsfulla, när jag var liten och ännu inte kunde svenska de första 4-5(?) åren så kunde jag hur väl som helst leka med svensktalande barn utan att språkbarriären var något problem. nu ser man barn av alla möjliga färger lekandes och det är som att de knappt märker de ytliga skillnaderna på varandra.

sen när det blivit ett par år äldre ser man hur vissa börjar spotta ur sig en massa skit.
brukade åka samma buss som många av ungarna från min lillebrors gamla skola (han fick byta efter en massa strul) och i bussen hörde man alla möjliga rasistiska uttalanden kommandes från barn av alla möjliga etniciteter. att t ex höra runt 10-åriga mulatter säga "jävla neger" kändes bara lite konstigt.
det var iofs en urusel skola som jag själv gått på, där jag själv ofta blev kränkt. allt det där måste ha gått runt i cyklar, där de yngre barnen får ärva sina ordförråd från de äldre sen sprider de det vidare oså går det runt sådär.

känns som att det oftast börjar hos något/några barns förälder som (kanske) omedvetet uppfostrar sitt barn till att bli rasist. jag ser bara inte hur man naturligt sätt utvecklas till att bli det. jag vet att människan har en tendens att kategorisera/lägga allt i mappar, men rasism? det måste vara något man blir hjärntvättad till att bli, jag har aldrig sett en Golden Retriever hund hata en Schäfer för att schäfern är mörk eller annorlunda? eller en blåmes hata en talgoxe? eller vänta, dem kanske är för dumma för att vara rasister? haha njäe…

det kanske är så att likt hur en husse/matte lär sin hundvalp att sitta, så lär en förälder/äldre ett barn att bli rasist? har jag fel? hoppas jag inte var allt för nattflummig, men jag vill veta hur ni tänker

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.