I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur blir man rasist? är det naturligt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-03-06 01:38

Hur blir man rasist? är det naturligt?

ligger här halvsovandes medans jag filosofierar över frågan i rubriken.
har tänkt på hur barn naturligt sätt aldrig verkar vara fördomsfulla, när jag var liten och ännu inte kunde svenska de första 4-5(?) åren så kunde jag hur väl som helst leka med svensktalande barn utan att språkbarriären var något problem. nu ser man barn av alla möjliga färger lekandes och det är som att de knappt märker de ytliga skillnaderna på varandra.

sen när det blivit ett par år äldre ser man hur vissa börjar spotta ur sig en massa skit.
brukade åka samma buss som många av ungarna från min lillebrors gamla skola (han fick byta efter en massa strul) och i bussen hörde man alla möjliga rasistiska uttalanden kommandes från barn av alla möjliga etniciteter. att t ex höra runt 10-åriga mulatter säga "jävla neger" kändes bara lite konstigt.
det var iofs en urusel skola som jag själv gått på, där jag själv ofta blev kränkt. allt det där måste ha gått runt i cyklar, där de yngre barnen får ärva sina ordförråd från de äldre sen sprider de det vidare oså går det runt sådär.

känns som att det oftast börjar hos något/några barns förälder som (kanske) omedvetet uppfostrar sitt barn till att bli rasist. jag ser bara inte hur man naturligt sätt utvecklas till att bli det. jag vet att människan har en tendens att kategorisera/lägga allt i mappar, men rasism? det måste vara något man blir hjärntvättad till att bli, jag har aldrig sett en Golden Retriever hund hata en Schäfer för att schäfern är mörk eller annorlunda? eller en blåmes hata en talgoxe? eller vänta, dem kanske är för dumma för att vara rasister? haha njäe…

det kanske är så att likt hur en husse/matte lär sin hundvalp att sitta, så lär en förälder/äldre ett barn att bli rasist? har jag fel? hoppas jag inte var allt för nattflummig, men jag vill veta hur ni tänker

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-06 08:35
Man är totalt omedveten om hur man själv och andra ser ut, fram tills någon påpekar det. Jag har själv varit med om incidenter där jag som liten trodde att jag såg exakt likadan ut som alla andra, när någon påpekade för mig att jag såg annorlunda ut. Det sjuka var att jag verkligen trodde det inte var någon skillnad, fram tills dess. Jag började verkligen må dåligt av det dessutom.

Det värsta man egentligen kan göra med barn, är att påpeka såna saker för dem, oavsett om det är i positiv eller i negativ bemärkning. Inget gott kommer ur det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-03-06 09:19
Eller så kommer all rasism från barn. Barn är as och ger sig på allt som är svagt eller annorlunda. Medkänsla och empati sker med andra barn först vid sex – åtta års ålder.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-03-06 09:27
KurtRussel P28

Haha... cynikern har talat!

2013-03-06 10:22
Jag tycker inte begreppet är så enkelt som folk ofta vill få det till...

När folk ur svenska arbetarklassen gnabbas och ord som jävla "svenne, insert ord..." nämns så kan det vara en form av gemenskapsbyggande tugg, runtlatchande. (som kommentar på nått TS sa).

Valt en grupp

Denna rasism som har vuxit fram både bland "etniska" svenskar och med annat påbrå ä rätt äcklig eftersom den börjar bli "rumsren". En rasism mot en eller två utvalda grupper. Vissa har helt enkelt bestämt sig för att alla albaner eller somalier är dynga, det kan vara pga enstaka incidenter i livet eller nått man ärvt från sina föräldrar.

Främlingsrädda

Sen har vi Agata 75 i nån by i Norrland som mer eller mindre är rädd för alla ansikten hon inte är bekväm/bekant med. Är hon en genomrutten rasist eller är hon mer ett offer för sin tid/miljö)

Jag är inte rasist men...

Missnöjet. Nån drar direkta paralleller till att samhället ser dåligt ut(sin egna arbetslöshet,situation) och det "har blivit för mycket", brukar sällan ändå känna några invandrare och är duktig på att dra alla grupper över en kam vad det än gäller som inte är vita. Ofta outbildade.

Längtan till Astrid-Lindgren land

Det här är väl den riktiga rasism som jag stött på och som skrämmer mig mest... Har varit inne på den i nån annan tråd, det bottnar sig i ren rasbiologi, att vissa folk skulle va sämre, att de inte går ihop med andra. Inte pga yttre påverkningar utan pga de är dömda till det för sin genetiska konstruktion. Ser allt försvar för mångkultur som PK och menar mer på att det är "rasen" som bygger kulturen.
Längtan till ett "oförstört" land nästan med en naiv tår i ögonen sneglande på att flytta till Finland. Här är väl den grupp som står längst ifrån oss kulturellt vanligtvis också den mest hatade, "MENA" och Afrikaner. Självklart hatar man även rasförrädare som tar hem Thailändskor "dom kunde väl ändå ta ryskor de liknar ju oss mer".

Den sista är väl en blandning av de föregående grupperna och jag har träffat utbildade med den här synen, gäller ju inte bara etniska svenskar också men det är ju ofta de som yttrar sig på nätet där de kan få lufta av sig utan att riskera en smäll.

Faktorerna är flera, ibland så enkelt som en estetisk preferens, ibland en rationalisering, att samhället blir enklare ju mer homogent det är...

2013-03-06 10:27
Fö va man ju som svinigast som barn, minns att tex rödhåriga blev starkt uppmärksammade för sitt utseende redan på dagis.

2013-03-06 10:51
är inne på vrgnhasnasyh linje

men
Längtan till Astrid-Lindgren land

föds i

Främlingsrädda

vilket ger mig slutsatsen att rasister är små morsgrisar...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-03-06 10:54
Blweria

Jo precis, det går ju lite hand i hand och får olika uttryck.
Groupie

2013-03-07 17:55
Man blir väl sexuellt utnyttjad som barn av sin farsa

Poet

2013-04-20 22:28
Hade en period i livet då jag tyckte det var cool att vara rasist och allt sånt där, hade ju rätt många förberedelseklasser på min grundskola där jag gick 4-9 så man hade alltid några att tracka. Träffade något jävla mobboffer som påminde om en pottsork som fixade fram white power musik och liknande, så jag köpte väl några och lyssnade mest för att det var ballt.

Dock insåg jag att det inte är så jävla ballt med rasism/nazism till slut, mest för att låtsatsfarsans farsa flydde ju från ett koncentrationsläger när det begav sig så man har ju fått höra mycket om den personen.
Kommer ihåg att jag till slut dock blev omvandlad när jag satt och och kollade på Dr Dre 2001 plattan, man kan inte hata massa andra raser och sen sitta och lyssna på negerdunk det blir lite fel då :)

Dock kan man väl kläcka ur sig rasistiska prylar ibland, men bor i Södertälje och vi har en jävla blandning på nationaliteter. Är bättre att inse att det finns bra människor och dåliga människor, dock får dom dåliga människorna mest utrymme vilket leder till rädsla och bullshit vilket i sin tur leder till rasism och fördomar.

Jag är inte rasist men använder ändå ord som andra klassar som rasistiska, om jag ser en svart man tänker jag "Där är en neger" Jag tänker inte att han är min neger eller mindre värd utan det är mest något som jag växt upp med.
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Groupie

2013-04-21 13:47
wtf..."om jag ser en svart man tänker jag "Där är en neger"" Sjukaste jag hört...

Rappare

2013-05-17 22:43
Enbart att säga "jävla neger" är inte nödvändigtvis ett tecken på rasism. Sådant ordval är oftast uttalat för att förnedra, förolämpa eller förminska personen man pratar om. Tyngden i ordet är inlärt, mest från rasistiska strukturella influenser tillsammans med uppfattningen om att det skulle vara en svaghet. Just eftersom det är udda och ovanligt. I ett parallellt universum kallar samma person samma andra person för tjockis istället.

Däremot tror jag att folk blir rasister av två skilda anledningar. Antingen är det utav rädsla och projektion. Det finns problem, t ex SD levererar en folkgrupp med annorlunda utseende som syndabock till dörren, och du accepterar att de är orsaken. Andra anledningen är att du blir indoktrinerad av en vilsen kompiskrets som hävdar samma saker; att mörkhyade är roten till allt ont.

2013-05-17 23:30
Det beror på hur man menar definierar barn..
För ungefär ett år sen sådär så gick jag på en cykelbana på väg hem från tåget. I närheten ligger en skola. Så var det två killar som var helvita och tre andra barn som var mörka.
Killarna ropar på mig och frågar:
"Dom här.. Visst passar dom inte in här?"
Och jag bara:
"Vadå? Varför skulle dom inte passa in här?"
"Ja, alltså.. Dom ser ju inte ut som oss och dig..."

Sa dessutom något i stil med att "såna som Dom själ".
Pratade en kort stund till och berättade för idioterna att det är dom visst.

Dom var väl iofs runt tio kanske, så då börjar man väl iofs ta åt sig mer av äldre.. Men ändå.. Helt sjukt :/

Poet

2013-05-19 21:19

Ens ord är ens tankar.
At the gates of Eternity...
Poet

2013-05-20 03:41
Beror ju helt och hållet på hur man använder ordet sen också, jag tycker inte ordet Neger är rasistiskt iaf inte sätten jag använder det på. Men samtidigt så har jag inte använt det på det sättet på x antal år, bättre att inse att folk är folk och spelar ingen roll vilken färg/ras/ursprung du blir bara mindre värd om jag ogillar dig och då skiter jag i det.

Om folk tycker det är respektlös eller tror att jag menar att PGA hudfärg så skulle jag se dig som en lägre stående så ber jag självklart om ursäkt, men tycker det är aningen udda att ett ord har en sån jävla effekt på folk i sin ensamhet.

Tänker inte dra upp standard argumentet som brukade vara i tex Svenne vs blatte diskussionerna eftersom det ligger några snäpp högre. Samt att jag inte känner mig speciellt kränkt om nån kallar mig svenne

Vanligtvis brukar det ju vara svordom *insert hudfärg/randomshit* för att det ska ge nån effekt.

Finns ju ord som är otroligt mycket värre för alla hudfärger och jag tror jag kan dom flesta.

Men ja enligt BC´s chart däruppe så kanske jag får umgås med alla våra fantastiska cancerpatienter och vifta med högern till en musikstil som är otroligt välskriven och välgjord i cirka 0.01% av fallen.

Omen22 skrev:

Däremot tror jag att folk blir rasister av två skilda anledningar. Antingen är det utav rädsla och projektion. Det finns problem, t ex SD levererar en folkgrupp med annorlunda utseende som syndabock till dörren, och du accepterar att de är orsaken. Andra anledningen är att du blir indoktrinerad av en vilsen kompiskrets som hävdar samma saker; att mörkhyade är roten till allt ont.

Så var det ju innan SD kom också, desto mindre invandrare det finns där du bor desto mer rasistisk blir atmosfären. Märkte det rätt mycket när man kom från tex Södertälje till Mora trakten
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Poet

2013-05-20 10:03
Doggson: Ledsen att behöva spräcka din världsbild, men det är inte upp till dig att avgöra om det ordet är rasistiskt eller inte. Du är inte måltavla för ordets innebörd, så det är jävligt lätt för dig att slänga ut det utan några större emotionella band till det och sen säga att du inte tycker att det är rasistiskt. Eller kontra att du tycker att "svenne" inte är något att rynka på ögonbrynen för.

Nu tror jag inte att du är rasist, men du använder ett rasistisk språk. Det är ganska enkelt att slippa bli missförstånd eller bli anklagad som rasist: sluta använda rasistiska ord. How about that? :)

Vanligtvis brukar det ju vara svordom *insert hudfärg/randomshit* för att det ska ge nån effekt.

Problemet där är att etniciteten/hudfärgen blir synonymt med att vara en idiot. Hade en vit, svensk betett sig illa så är han bara en "jävla idiot", hade det varit en svart snubbe så hade det plötsligt blivit en "jävla neger".

Som sagt, jag tror inte att du är rasist och döma av det jag sett på Whoa utav dig, så är jag säker på att du är smart nog att ändra ditt språk och perspektiv. För om man insisterar på att sätta sina medmänniskor i etniska fack så vittnar det trots allt lite om ens människosyn. En idiot är en idiot, oavsett etnisk bakgrund.
Rappare

2013-05-20 10:45
Word på allt BC skrev.

Det är ganska enkelt att slippa bli missförstånd eller bli anklagad som rasist: sluta använda rasistiska ord.
Jag förstår inte hur folk inte kan förstå detta, är de så stolta över sitt språkbruk eller vad är grejen? Jag är sällan sen med att poängtera när folk använder jargonger jag inte tycker om, men folk anpassar sig i stort sett aldrig och jag kan verkligen inte förstå hur jävla svårt det ska vara.

2013-05-20 12:15
desto mindre invandrare det finns där du bor desto mer rasistisk blir atmosfären

eftersom det inte gällde mig så är jag "onormal" i det här samhället efter din logik?

-Mark Twain

2013-05-20 12:54
desto mindre invandrare det finns där du bor desto mer rasistisk blir atmosfären

Jag tror faktiskt tvärtom. Man blir inte rasistisk av att bo i ett homogent samhälle, däremot så tenderar rasistiska människor att flytta till områden där det är etniskt homogent.
Poet

2013-05-20 13:10

Jag skulle säga ett "Nja" på det.

Jag tror det helt och hållet har med det med att göra med vilket samhällsklimat man är i. Och kom ihåg att skit luktar mer om det är i ett litet, slutet rum. Alltså om man bor i en ort med 10 000 invånare och 500 av dessa är mer eller mindre öppet rasistiska, så upplever man det på ett annat sätt än i en större stad. Finns förmodligen bara ett gymnasium och där har du Nasse- Johnny och hans 25 polare. Bara ett ICA Kvantum, ett Stadium, ett Coop, en simhall, en sjö, ett division 5 fotbollslag osv. Man ser och hör det hela tiden. Som sagt, skit stinker mer i ett litet, slutet, svettigt rum utan ett fönster.

Men nu har tyvärr många svenska småorter, vars tidigare ekonomi cirkulerat kring någon fabrik/gruva/hamnen/mm börjat peka sina fingrar på de som ser lite annorlunda ut i det här samhället. And I'm not talking about gingers! ;)

Poet

2013-05-20 13:18
+ Det Sofia skrev. Ytterområden i större kommuner brukar uppleva White Flight när det flyttar in för mycket konstigt folk.
Poet

2013-05-20 18:37
Producent

2013-05-20 20:14
När jag gick på gymnasiet i slutet av 90 talet i centrala stockholm så var det fullt med nazi-skins i den skolan, nästan samtliga kom från Ekerö med omnejd. Ekerö är en utav Stockholms få "förorter" (mer landsbygd än förort) med få invandrare, fick mig bara att tänka på det.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-05-27 21:29
Jag tror att rasismen kommer från rädsla, oförståelse för andra, osäkerhet, dålig kommunikaton, indoktrinering och människans sätt att kategorisera saker samt ett försök att förklara varför det går dåligt för just dig/ditt land osv.

Alla har en liten rasist i sig tror jag, vissa erkänner det andra förnekar eller låtsas som att dom är världens mest öppensinnade människor.

då undrar ni kanske, vem är du rasist emot?

Amerikaner och albaner...fast trots mitt "hat" förstår ju även jag att det finns schyssta albaner, det är bara att dom flesta i Lund/Malmö är fett jävla opålitliga och sjuka. Vänta hur många har jag nu träffat, 10, 20, 30? hur många finns det? x antal miljoner! Moget sätt att tänka? NEJ, men jag är likväl negativt inställd till detta krigiska folk.

Amerikaner...ja...man behöver ju inte räkna ut skiten men med det sagt, det bor 300milj pers där, ALLA står inte bakom idiotin även om dom är en del av poblemet. Men samma där, jag är relativt negativt inställd till amerikaner även om jag borde behandla dom på individuell nivå.

closet racism!
Poet

2013-06-01 10:50
Vi har alla våra fördomar. Det är naturligt och oundvikligt. Så länge du inte låter dina fördomar påverka dina handlingar, så är det ok.
Producent

2013-06-04 03:48
BC99

Word på det du säger. Förstår inte hur folk kan vara så jävla envisa med att ha rätten att droppa n-bomben överallt. För det första så är "svenne" inte ens hälften så laddat. Svennar var inte beslavade i hundratals år, är inte fortfarande en utstött folkgrupp runtom i världen. Speciellt här i USA. Det är som att gå runt och säga typ jävla hora till en tjej och om hon tar åt sig så säger man "men vadå, jag tar inte åt mig när någon säger idiot till mig".

Respekt och förståelse, eller åtminstone försök till förstånd, så löses många problem. Jag är uppväxt i ett svenskt område, min familj och typ 3 andra familjer var dom enda utlänningarna. Det enda man fick höra hela tiden var "jag hatar blattar men Ibbe, du är ändå OK fan". Klart som fan man lackar och blir den blatten dom så värst fruktar och vill skicka tillbaka. När folk slutar särbehandla etniciteter och börja välkomna flyktingar som en del av samhället så förbättras många grejer
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA

2013-06-04 09:26
Jag har kommit fram till att jag inte kommer acceptera när svarta människor använder N-ordet också. Jag har aldrig använt det och kommer aldrig göra det. Att säga att bara svarta får lov att använda det, oavsett vilka fina argument man än använder, är rasistiskt.
Producent

2013-06-04 09:49
^Sydamerikaner får använda N-ordet också.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-06-04 09:51
beslavade

americano, it´s förslavade

"jag hatar blattar men Ibbe, du är ändå OK fan"

så jävla typiskt svensk...fan, va äckligt att skriva så. långt ifrån alla svennar tycker så men den stora massan har det i sig.

-Mark Twain
Producent

2013-06-04 10:31
^Jag ska börja använda fast tvärtom till folk:) Jag gillar svenskar men du är fan inte ok.

eller

Jag gillar svenskar men surströmming och sälja vapen till länder i krig är fan inte ok.

2013-06-04 10:40
Jag gillar svenskar men du är fan inte ok

hehe...skulle vilja se minen på svennen som får äran att höra det :)
jag tror på riktigt att en sd-sympatisör skulle fälla några tårar efter ett sånt "påhopp".

-Mark Twain

2013-06-04 11:18
Jag hatar människor som har överkroppar som är längre än underkroppen, men du är ändå okej.
Poet

2013-06-05 07:38
Co-sign på allt det Confident skrev.

2013-06-14 00:45
ja minns oxå hur jag inte la märke till olika etniciteter som liten. minns när man kollade på disney dags lr va det nu hette o alice bah var programledare, det var först på senare år det faktiskt slog mig att hon inte var etniskt svensk! nu när jag vet att hon inte är det så e hon inte mindre svensk för det men jag menar att då la man inte ens märke till det..man kollade mer på personligheten.

minns när jag flyttade till finland som 7 åring, då var det första gången jag började märka av rasism. killarna i klassen pratade pratade om hur dessa fakkin ryssar i området betedde sig. först då började man reflektera kring det här med etniciteter att vissa var mindre värda osv. köpte iofs aldrig konceptet...när vi sedan flyttade till sverige några år senare blev man som tack för detta själv mobbad i lågstadiet för min egna etnicitet och för att ja inte kunde flytande svenska...
 Haters gon' hate...

2013-06-14 02:11
Jag har kommit fram till att jag inte kommer acceptera när svarta människor använder N-ordet också. Jag har aldrig använt det och kommer aldrig göra det. Att säga att bara svarta får lov att använda det, oavsett vilka fina argument man än använder, är rasistiskt.

Vems talan för du här?

2013-06-14 10:27
BlackScorpion skrev:

Vems talan för du här?

Min egen. Om jag ska sitta och säga till vita människor att sluta använda ordet, så är det rasistiskt av mig att inte säga till svarta. Min avsikt med att säga till människor är att jag vill att dom slutar särskilja människor utifrån vilken färg någon har, inte själva ordet i sig. Då anser jag att det blir dubbelmoraliskt av mig att låta en viss grupp människor få använda eller inte använda ett ord på grund av deras hudfärg. Lev som du lär helt enkelt.
Producent

2013-06-14 15:43
Men egentligen, det är liiite fel att en vit tjej kommer och ska styra och ställa vad som ska få sägas och inte sägas.
När jag snackar med mina polare här, så säger dom flesta att dom säger det för att "ladda" av ordet, vissa säger det för det har följt med deras ordförråd, precis som när jag säger "fan" eller "mannen" varannan mening. Sen går det inte att jämföra orden, men enligt mig kan dom använda det ordet hur dom vill. Svarta förslavade inte svarta.
Poet

2013-06-14 17:02
Jag brukade använda det ordet fram tills ungefär ett år sedan. Jag har alltid fattat att det var ett laddat ord, men jag rättfärdigade mitt bruk eftersom jag ansåg att jag hade "rätt" till att använda det pga min bakgrund. Var ett sätt för mig och mina svata vänner att bonda. Det var "vår" grej. Men vad är det för jävla grej? Rätten att ge sig själv och andra en benämning, uppfunnet till att förnedra och förminska oss som människor? Finns ingen annan etnicitet som gör liknande i sina kulturer.

Vi kommer för alltid vara slavar så länge vi ser våra systrar och bröder som "n---rs", så är det bara. Kvittar hur många svarta presidenter och chefer vi har, våra "ägare" kommer åtminstone kunna sova gott om nätterna, vetandes att vi kallar varandra för kanske det mest vidrigaste ordet i det engelska språket. Så jo, även om man inte är svart så får man faktiskt lov att säga vad man tycker om the "n-word". Ordet är precis lika vidrigt, oavsett vem som säger det.

2013-06-14 17:38
Finns ingen annan etnicitet som gör liknande i sina kulturer.

Nja det blir inte riktigt jämförbart, men tror homosexuella communityn tagit till sig "bög" för att det ska tappa sin negativa klang.
Producent

2013-06-14 17:43
Men egentligen, ger det mig rätten som inte är svart att "läxa upp" svarta som använder ordet? Vad vet jag egentligen?

2013-06-14 18:53
Confident skrev:
Men egentligen, det är liiite fel att en vit tjej kommer och ska styra och ställa vad som ska få sägas och inte sägas.
När jag snackar med mina polare här, så säger dom flesta att dom säger det för att "ladda" av ordet, vissa säger det för det har följt med deras ordförråd, precis som när jag säger "fan" eller "mannen" varannan mening. Sen går det inte att jämföra orden, men enligt mig kan dom använda det ordet hur dom vill. Svarta förslavade inte svarta.

Det handlar inte om att jag är vit eller inte och handlar det om att jag är vit så tycker jag något är riktigt fel. Syftet är fortfarande att jag vill se bortom hudfärgen och se personen. Personligen så känner jag mig rasistisk om jag tillrättavisar vita men inte svarta. Men hur andra väljer att tillrättavisa folk kan inte jag styra över.
Producent

2013-06-14 22:41
Jag känner homosexuella män som kallar varandra för fjollor, men jag skulle inte kalla någon av dem för fjollor.
Känner folk som kallar varandra för blattar, men jag skulle inte kalla dem för blattar.

2013-06-14 23:26
Jag tycker inte heller att svarta ska använda det ordet men jag har svårt att förstå varför en vit person känner sig nödgad att läxa upp de som gör det. Det finns svarta som är för ett positivt återtagande av n-ordet och det finns de som är emot, en vit person bör snarare lyssna än att aktivt delta i en sån diskussion.

2013-06-14 23:38
BlackScorpion skrev:
Jag tycker inte heller att svarta ska använda det ordet men jag har svårt att förstå varför en vit person känner sig nödgad att läxa upp de som gör det. Det finns svarta som är för ett positivt återtagande av n-ordet och det finns de som är emot, en vit person bör snarare lyssna än att aktivt delta i en sån diskussion.

Att läxa upp är väl att ta i. Jag kommer bara säga till dem precis på samma sätt som jag hade gjort om de var en vit person. Antingen så låter man det vara accepterat för alla att säga, eller så tycker man inte det är okej och då ska ingen säga det. Som jag redan sagt förut så är syftet att vi ska sluta särskilja på varandra utifrån hudfärg, och då tycker jag det är fel att dela upp människor utifrån färg och säga att bara den ena hud-färgen har patent på ett speciellt ord. Då är vi tillbaka på ruta ett igen.

2013-06-15 00:50
Att läxa upp är väl att ta i. Jag kommer bara säga till dem precis på samma sätt som jag hade gjort om de var en vit person. Antingen så låter man det vara accepterat för alla att säga, eller så tycker man inte det är okej och då ska ingen säga det. Som jag redan sagt förut så är syftet att vi ska sluta särskilja på varandra utifrån hudfärg, och då tycker jag det är fel att dela upp människor utifrån färg och säga att bara den ena hud-färgen har patent på ett speciellt ord. Då är vi tillbaka på ruta ett igen.

Jag skulle gissa att de redan vet om ordets negativa laddning, de har ju trots allt en hudfärg som ger dom sämre förutsättningar här i västvärlden jämfört med den vita människan. Trots det försöker en del svarta göra n-ordet fint, vackert, positivt, kraftgivande. Jag tycker det är fel men på ett plan kan jag förstå personerna som driver den här linjen. Du vill påpeka för svarta personer som brukar n-ordet att de gör fel, fine. Men var medveten om vad din hudfärg gör för dig i denna situation (du kanske redan är det?) och inse att du tar ifrån dem en slags "fel" rättighet. Two wrongs don't make a right.

2013-06-15 10:03
Jag skulle gissa att de redan vet om ordets negativa laddning, de har ju trots allt en hudfärg som ger dom sämre förutsättningar här i västvärlden jämfört med den vita människan. Trots det försöker en del svarta göra n-ordet fint, vackert, positivt, kraftgivande. Jag tycker det är fel men på ett plan kan jag förstå personerna som driver den här linjen. Du vill påpeka för svarta personer som brukar n-ordet att de gör fel, fine. Men var medveten om vad din hudfärg gör för dig i denna situation (du kanske redan är det?) och inse att du tar ifrån dem en slags "fel" rättighet. Two wrongs don't make a right.

Om man nu som svart vill se en värld där man slutar göra det sämre för människor med en viss hudfärg, varför vill man då medvetet skilja på personer som är vita?

Om man nu som vit vill se en värld där man slutar göra det sämre för människor med en viss hudfärg, varför då medvetet särskilja på personer som är svarta?

Tyvärr är det så rasism lever kvar. Det måste vara ömsesidigt om vi vill att det ska sluta existera. Både vita och människor med en annan hudfärg måste inse att det inte är någon skillnad mellan dem. Det fungerar inte om bara den ena sidan inser det, oavsett vilken sida det är.

2013-06-15 10:15
Summan av kardemumman: vill man att människor ( för de är det vi är, vi är inte hudfärgen ) ska sluta använda ett visst ord, så får man börja med sluta använda det själv. Tycker man däremot att man har rätt att använda ett visst ord, så kan man inte sitta och vara moralisk och dömande när andra använder det.

2013-06-15 12:45
En svart person som vill återta n-ordet eller en vit "färgblind" person. För mig är det ganska klart vem som bidrar mest till rasismen.

2013-06-15 12:51

2013-06-15 12:53
BlackScorpion skrev:
En svart person som vill återta n-ordet eller en vit "färgblind" person. För mig är det ganska klart vem som bidrar mest till rasismen.

För mig är det också självklart. Vill man göra N-ordet till något positivt så ska alla få använda det. Vill man göra N-ordet till något rasistiskt så separerar man på vilka människor som får lov att använda det. Enhet eller separation.

2013-06-15 13:01
Jag tycker inte artikeln är ett dugg relevant. Min poäng är inte att man ska låtsas som att den ena inte är vit och den andra inte är svart, min poäng är att man inte kan använda ett ord och sedan moralisera över att andra gör det. På samma sätt som det blir fel att någon säger åt ett barn att sluta svära, när de själva tycker det är okej att göra det bara för att de är vuxna.