I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är det så här maskinerna slutligen kommer ta över? (3D-printing)

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Poet

2013-04-02 14:32

Är det så här maskinerna slutligen kommer ta över? (3D-printing)

Nu har visserligen 3D-printing funnits sen jag var liten. Men då teknologin och resurser varit begränsade upp till bara för några år sedan, så har det legat i skymundan. Nu har det gått så långt att man kan bokstavligen kan printa ut skelett, organ och även eldvapen. Det är minst sagt otroligt, men vart stannar det?

Jag har aldrig riktigt "trott" på det här med teknisk singularitet. Visst tror jag singularitets teorin, men jag har aldrig ansett det troligt att maskinerna en dag faktiskt kan ta över. Om något så hade jag alltid ansett miljöförstöring och krig (kanske även ett zombievirus) som en troligaste orsaken till människans undergång. Men efter att ha sett videon så är jag nästan övertygad om att detta kanske är närmare än vad vi tror. I en tid där vi har ett microchip i nästintill allt elektroniskt, drönare som flyger runt i skyarna och lägg nu till ett world wide web som kan printa ut kroppsdelar och vapen när den nästan vill.

Borde jag vara orolig eller har jag sett för många sci-fi rullar?

At the gates of Eternity...