I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Allmänna funderingar(molnskalle)

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-08-21 15:47

Allmänna funderingar(molnskalle)

Hej!

Tänkte ventilera lite tankar med er, se hur ni resonerar kring dessa saker samt förhoppningsvis få lite svar. Kanske inte bästa stället, men jag söker mig sällan till liknande utrymmen för att diskutera dessa saker så varför inte pröva här.

Vi kan väl börja med internet, min första poäng handlar om hur det "sociala spelet" på internet påverkar människan och vad det kommer ha för effekter på oss långsiktigt? Rent socialt och hur vi tar oss an varandra samt uppgifter.

Det är en så pass okontrollerbar kraft för många människor, jag ser det alldeles för mycket och i vitt spridda kretsar. Det jag använder internet till är en informationskälla/musikinskaffande, nästan uteslutande, jag tycker att detta är det bästa användningsalternativet för denna väldiga källa av möjligheter(min högst personliga åsikt dock)
Jag har tidigare varit aktiv med sociala interaktioner i samband med spel som involverar samarbete med andra människor på nätet. Detta är det jag grundar mitt perspektiv på, nu när jag i efterhand har valt att avstå från dom flesta typer av interaktioner på internet.
Folk söker jobb, kärlek, ansöker om det ena och det andra. Listan fortsätter.
Folk i allmänhet bygger upp sin existens över det dom skapar på internet istället för att koncentrera på det som är viktigt, utveckla dig själv och ta hand om nära och kära.

Internet är smidigt, du kan samla mycket på internet, internet är människans största chans till överlevnad då det betyder att folk över hela världen kan dela information och tankar med varandra. Detta är en väldigt positiv sak.
Detta kan vi inte ta bort, det hade varit förödande, men har människan makten att filtrera det man använder internet till?
Har man verkligen reflekterat över dom negativa aspekterna med att merparten av våra liv samlas på en plattform? Att mer och mer av kontakten med det verkliga framstår som onödigt närapå? Att fler och fler möjligheter samlas på denna plattform och alternativen för dom sällan återfinns i det "verkliga livet"?

Fick höra av en kompis att det tydligen finns ett fenomen nu på Facebook som heter: Wamming eller vad fan han sa, det går ut på att folk över hela världen ska lägga upp ett klipp på 6-12 sekunder(ett galet klipp), detta sprids sedan vidare via likes från världen över och du skapar dig popularitet och blir känd för 6 sekunder beroende på hur pass galet klippet är, förmodar jag.
Förstår inte folk galenskapen i detta beteende? Vad är det som driver människor till denna otroliga LÄNGTAN efter att bli SEDD? Koncentrationsspannet på människor minskar, ytliga begär blir mer och mer åtråvärda.

Går lite off-topic men jag vill försöka förklara mina motiv till varför jag tycker att det inte är bra att hänga upp för mycket av sin tillvaro i chattforum på internet.
Hela mentaliteten hos människor förändras över internet verkar det som i många fall. Exakt hur har jag inte reflekterat över, eller varför.

I en tid som denna då världen är upp och ner tror jag det är bra att minska på alla dessa interaktioner över internet så pass mycket som man kan. Sysselsätt dig i det verkliga livet med saker som får dig att växa som person och underlättar dina medmänniskors levande.

Jag har haft en bild i mitt huvud under merparten av mina äldre tonårsår samt nu i vuxen ålder. Den återkommer då och då och påminner mig. Det är en läskig bild.
Den bilden jag pratar om härstammar från en film, kommer inte ihåg vad den heter men den utspelar sig i USA längre fram i tiden, låt oss säga 2100-talet bara för sakens skull.
Människor sitter och suger i sig onyttig mat, feta, hemma sittandes i soffor skrattandes åt prutthumor.

Jag tänker använda den bilden som en länk till det jag vill komma fram till:
Sociala meder, minskad koncentrationsförmånga, strävan efter att bli sedd, oförmågan att ta hand om sin hälsa, oförmågan/oviljan att tänka i större tankar än dom intryck som du blir pumpad med dagligen, ytliga begär, vikten av framgång. Intolerans gentemot avvikande beteende.
Har folk fått för sig att vi inte förtjänar bättre?
Är anledningen till ignoransen depression? En känsla av att saker ej går att förändra?
Att man är för liten?

Jag tror starkt på att människan är skapad av kärlek, jag tror starkt på att det finns ett energisamband mellan allt levande på denna planet i koppling till själva planeten.
Merparten av idealen i västvärlden verkar gå ut på att förinta dessa väldigt betydande saker för vår arts överlevnad samt våran planets överlevnad, vad gör människor?
Vi skapar otroligt mycket mekanismer för att underlätta våran vardag, ta exempel: wifi, läsplattor, android mobiler, you name it vi försöker underlätta vardagen i alla olika aspekter. Många av dessa mekanismer, låt oss ta telefoner som ett exempel. Denna mekanism, eller snarare signalerna som måste skapas för möjligheten att använda produkten, skadar den naturliga balansen i vårat ekosystem och planetens välbefinnande. Djurarter avtar, okända sjukdomar skapas. För vilken nytta? För bekvämlighetens skull?
Samtidigt skadar vi det som skapat oss? Vi tänjer på gränserna så långt som det går, vi föredrar bekvämlighet före säkerhet och långsiktighet? Hur är detta möjligt? Vart började världen ta en sådan här utveckling? Är människan av natur skapad att inte kunna motstå detta? Eller är det bara en följd av att människan successivt tappat intresse för de saker som för mig verkar viktigt?
Jag har under lång tid legat i dvala, det måste jag medge. Varför har jag legat i dvala dock? Vem har försatt mig i dvala?
Är människan för blind i dagens samhälle för att inse vissa saker angående vår överlevnad som för länge sedan är oreparerbart? Eller är det någon som gör oss blinda för verkligheten? Detta är det som jag kämpar mest med, om det nu är så att det är menat att vi ska blunda för detta faktum, varför? Dom som vill få oss att blunda måste ju inse att det inte är en bra lösning för dom i slutändan också om du nu inte har någon escapeplan till mars eller nå skit....

Det kan vara så att jag missat något och att min världsbild inte är korrekt, vilket är helt okej. Livet är en lektion, vi lär oss dagligen, alla är olika, ingen vet allt, ingen är perfekt, men sålänge vi jobbar på att förskaffa information och sträva efter att bli bättre i alla avseenden tycker jag att man är på rätt väg.

Life's a gift, don't abuse it.

PS. Tror ni att en revolution i Sverige skulle vara möjligt? Om tex någon hade sprängt en byggnad av betydelse i samband med "förortsbränderna" tror ni folk hade reagerat på riktigt och situationen kunnat eskalera betydligt längre än vad den gjorde nu?

Helt osammanhängande med ovanstående diskussionsämnen men tänkte medans jag ändå håller på.

Lev väl,

Frid

(Inlägget ändrat av Dammigvinyl 2013-08-21 15:49:08)

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-08-21 18:54
För att ha skrivit så långt så lyckades du fånga mig hela vägen :) Intressanta tankar du har. Jag håller med om väldigt mycket. Skriver när jag har lite mer tid.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-08-21 21:04
I en tid som denna då världen är upp och ner tror jag det är bra att minska på alla dessa interaktioner över internet så pass mycket som man kan. Sysselsätt dig i det verkliga livet med saker som får dig att växa som person och underlättar dina medmänniskors levande.

orkade ärligt talat inte läsa mer än till detta...
och där gick intresset över till att känna mig lurad på tid.
...kunde runkat istället :p

interaktion är underbart!
man kan blocka skit och ta det av internationella aktiviteter. få info om ett gatubarn som blivit halshugget eller bara föra över pengar till någon organisation som man aldrig hade fått upp ögonen för hemma i sitt hamsterhjul.

fan, asså...visst ska vi ha balans på vår jord. men det får vi inte med vår mängd och drömmar om att älska nakna i skogen.
vi måste utveckla vår teknik på alla områden. med gemensam plattform skulle det kunna nås. självklart så missbrukas det. båda uppifrån och från vanliga små människor.
men kom igen...försök knyta ihop världen på bättre sätt. jag ser itne hur det ska gå till. vi borde dela mera. men främst av allt sluta haka upp oss på skit som folk länkar på fejjan. blocka och gå vidare. det finns mycket nyttigt som väldigt många personer försöker få ut via sociala medier.
ta del av det!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-08-22 09:09
Tack för svar Blweria :)

Synd att du valde att inte läsa hela meddelandet, det vart många ord så mycket möjligt att poängen vart lite dold.

Jag förstår dock ditt resonemang, men som jag nämner så hade det varit förödande om informationsutbytet människor sinsemellan hade lagts ner. Speciellt över internet, då det precis som du nämner når ut till många fler och att man oftast via internet lyckas spräcka sin bubbla och vidga sin världsbild.

Angående att jag nämnde facebookfenomenet var för att lägga till ett exempel på hur det missbrukas, som du nämner kan dessa medier självfallet användas för att BRA information ska nå ut. Men min frågeställning blir fortfarande, lyckas tillräckligt många människor filtrera informationen på korrekt sätt? Eller leder dessa kanaler till ytterligare förblindande av merparten?

Min tanke grundas inte i viljan att stoppa utveckling, snarare i vilken väg utvecklingen tar sig och för vilket syfte.

2013-08-22 10:43
Så! Jo. Det finns både positivt och negativt med internet. Det positiva är att det är mycket lättare att få kontakt med människor. Jag tycker nät-dejting tex är ett utmärkt sätt att träffa någon och känner flera som har relationer med någon som de träffat på nätet. Det är dessutom ett väldigt bra sätt att träffa nya vänner på, förutsatt att man faktiskt börjar träffas IRL och inte fastnar bakom skärmarna.

Sen håller jag med dig om resten. Det är väldigt lätt att missuppfatta någon genom text. Man ser inte reaktionen på personen och dessutom kan man bli hur nasty som helst utan att behöva ta ansvar för vad personen känner av det man skrivit. Jag tycker tex det är skrämmande att så många ungdomar begår självmord på grund av nät-mobbningen och att mobbarna sedan skriver att det var lika bra. Internet gör kontakterna ytliga och det är lättare att vara kall. Sen är det såklart bra för dem som tex har social fobi, bättre kontakt än ingen alls, men halva befolkningen har inte den fobin, eller så kanske dom utvecklar den eftersom dom fastnar framför datorn.

Jag har själv valt bort facebook och har ingen twitter. Ringer dessutom folk istället för att sms'a. Jag tycker all form av text gör relationer ytliga och vill ha intima kontakter med människor. Jag använder bara internet för att diskutera på, sällan för att hålla kontakt med någon jag tycker om ( och gör jag det så pressar jag på att börja prata i telefon istället ) Vill jag vet hur någon mår så ringer jag eller allra bäst träffas.

Lite länkar ( allra mest om sms, men jag tycker det är lite samma sak )

http://www.andie.se/index.php?p=27&more=1&c=1&tb=1&pb=1

http://www.metro.se/nyheter/psykolog-sms-kan-ta-kal-pa-relationen/Objhhl!10_2923-22/

http://debatt.svt.se/2012/12/03/sms-livet-riskerar-att-gora-oss-galna/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-08-22 10:46
Enligt Singer utelämnar SMS-kommunikationen den fysiska närvaron av en annan människa. Inte bara SMS, utan även mejl och Facebook, har därför lett till att kontakterna mellan människor i det moderna samhället fått en mer flyktig prägel. "Den utelämnar vitala imaginära och fysiska dimensioner" av den andra personen
Producent

2013-08-22 11:12
Intressant, jag har funderat på det här den senaste tiden.

När man kom på Ipad så måste man ha gett upp hoppet om mänskligheten. När datorerna kom så användes de till att skriva, programmera, redigera filmer, skapa musik, redigera bilder, spela spel o.s.v. Med Ipad visade man att; vi vet att ni ändå inte kommer och sitta och skriva romaner på datorn för vi vet att det enda ni gör med datorn är att porrsurfa, så vi gör en dator som det bara går att surfa på.

Igår var jag på seminarium och det var väldigt många, främst tjejer om det spelar någon roll som satt under seminariumett och kollade DN, aftonbladet och facebook på mobilen samtidigt. Som att seminariumett inte var tillräckligt och de kunde inte vara "här & nu".

På vägen hem från skolan såg turistbussar, så kallade doubledeckers som hade stor reklam med "Gratis Wifi". Klarar vi inte av att åka en buss i en ny stad på sommaren i några minuter utan att kolla på internet?

Man kan verkligen missbruka det mesta
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-08-22 11:37
Min tanke grundas inte i viljan att stoppa utveckling, snarare i vilken väg utvecklingen tar sig och för vilket syfte.

jag läser det som att du ser folk i allmänhet som svaga och försvarslösa mot info-strömmar.

jag ser gärna, med klarblå ögon, möjligheterna att sprida petitioner, och info om nyttiga och nödvändiga saker.

men självklart klarar inte alla av "internet" så som det ser ut i dagsläget.
speciellt tjänster som facebook mm.

-Mark Twain
Producent

2013-08-22 11:56
Som tur finns det rehabilitering för internet beroende på Karolinska Institutet
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-08-22 12:04
Berätta för äldre släktingar i detalj vad facebook är, de äcklas garanterat av att allt ska vara så public och tillgängligt, tycker fortfarande mobilen är en riktig plåga.

Sen är inte text i sig problemet, det är den enorma insynen som folk inte kan hantera... Folk kommer antagligen titta tillbaka med fasa på vad vi vräkte ur oss mot varandra på internet då det började komma igång. Man märker redan att folk börjat dra sig tillbaka, tyvärr bara från att skriva, för alla vill se men inte trampa i klaveret. Det har liksom börjat bli allt mer "på riktigt" på gott och ont, det sker mer utbyte av information och samtal på nätet än i verkligheten. TS har en poäng, särskilt här i norden där vi redan lever rätt isolerat kan man lätt få en vision av kollis surplandes nån ecolli shake framför datorn o bara likear runt och stalkar gamla dagiskompisar.

Allt ska gå fort, bilder, lite text, man undrar hur lata och passiva vi kan bli?

2013-08-22 12:06
jag ser gärna, med klarblå ögon, möjligheterna att sprida petitioner, och info om nyttiga och nödvändiga saker.

Ett problem som jag ser det att det bara handlar om att göra reklam för sig själv eller sin egen agenda, de som skriker mest, ingen som egentligen vill diskutera saker.

2013-08-22 12:20
alla har väl någon form av agenda när man delar info. man håller med eller vill visa nått kefft.
sen ligger det på allas bord att ta ställning och det gör man ju genom att kontrollera så att det är fakta och inte nån otrevlig lögn som är inlindat i något som ger folk dåligt samvete.

-Mark Twain

2013-08-22 12:26
Blweria

Förstår vad du menar men jag håller inte med. Med facebook och twitter etc. handlar det bara om att diskutera med sina "samhöriga" vilket inte är en diskussion utan en dunk i ryggen. Folk likear grejer nästan på impuls om det kommer från en kompis osv. Vi minns alla den gamla konny-kampanjen tex. Det kan liksom vara ett års rant som bara handlar om samma saker och den som vill diskutera nått som sägs och inte bara hålla med viftas bort.

En agenda är mer än en åsikt, det är att bara pumpa ut ett och samma budskap hela tiden utan någon egentliga vilja att diskutera olika infallsvinklar.

2013-08-22 12:31
kan också innebära att man vill att ens kontakter ska se/bli varnade/gå med i saker man anseer vara viktiga...

-Mark Twain

2013-08-22 12:47
ja, nätet är väl framtiden för att bilda opinion... Handlar väl om hur man ser på det där glaset du är nog mer optimistisk än jag. Jag vill ju se utvecklade resonemang och självkritik inte "lika den här kampanjen" "stöd det här".

Ser nog glaset som halvfullt, det intressanta med det här formatet va ju att information kunde bytas ut, att folk att kunde mötas, istället är det fanatiker ur alla möjliga falanger som bara verkar umgås i homogena gruppar som skriker åt olika håll.

2013-08-22 12:50

En agenda är mer än en åsikt, det är att bara pumpa ut ett och samma budskap hela tiden utan någon egentliga vilja att diskutera olika infallsvinklar.

Det är fan sant. ( Jag kan se att jag själv omedvetet gjort så ibland också ) Vill även påpeka att jag inte håller med dig bara för att bekräfta dig :P

2013-08-22 13:07
Men sen tror jag i och för sig att ryggdunkandet blir enklare om man slipper det riktiga mötet med människorna. Att trycka på en gilla-knapp och skriva "bra sagt" går relativt fort. Det uppstår ingen diskussion eftersom man snabbt går över till nästa status.
Producent

2013-08-22 13:36
Jag vet inte om jag hänger med, folk som lägger upp prylar på facebook t.ex vill väl sällan av mina erfarenheter ha någon diskussion?
De vill väl bara att folk ska "gilla" det och skriva positiva saker?

2013-08-22 16:56
ingen som lägger upp en bild på en ny sko vill väl diskutera vilket barn som gjort den...dessa inläggs bakomliggande person blockas.

sen finns alltid möjligheter att söka sig till givande diskussioner om man vill. att låta sig matas är väl i sig väldigt tamt och kan nog bara bli mer skadligt än givande.

BLOCK är vad man bör använda sig av.
och SÖK för att hitta utanför den närmsta kretsen....så svårt är det väl inte?

jag kan dock hålla med om att "paddor" och liknande så som smarta telefoner är lite av en spik i kistan. inte bara för alla trasiga nackar.
det är inte så långt kvar till ett chip som lätt skulle kunna läggas under hud vid födsel...(fooooooooooooolieeeeeeeeeeeee)
men, googl-brillor finns. telefonerna kommer minskas och kanske blir batteri-lösningen att man tar energi direkt ur en männsklig kropp och då har vi "chipet".

det är en tanke jag ogillar. skulle aldrig "likea" den...:p

men för den tänkande individen så är tekniken sjukt användbar och nyttig. allt handlar om att vara lite aktiv i hur dom olika flödena ska utformas så man inte hjärntvättar sig själv. vilket är rätt logiskt men inte självklart för alla.

-Mark Twain

2013-08-22 17:31
Risken för hjärntvätt blir det ju dock om det inte får finnas en variation av människor med olika åsikter på forum, genom att göra häxjakt på alla som tycker annorlunda. Man utvecklas inte som person om man bara håller sig till människor som håller med en hela tiden, oavsett vilka åsikter det gäller.

2013-08-23 09:39
Kom på en sak till. Det här med folk som vill ha relations-råd på internet. Nu händer det rätt sällan här på whoa men jag brukar läsa trådar på andra forum där folk vill ha råd kring vänner, familjemedlemmer och partners. Jag har lagt upp några trådar med relations-problem på sådana forum men ångrar mig i princip varenda gång.

Först och främst så har dom ingen aning om vad det är för person dom pratar med. Hen kan ha förskönat historian för att få det att låta som att man är ett offer och inte har något ansvar i relationen. För det andra så får man inte höra den andra personens del av historian. För det tredje så har vissa människor ingen objektiv förmåga alls. Så antingen så ställer sig folk på personens sida och uppmuntrar den att göra slut för några skit-saker som att dennes partner vägrar att skala potatisen och slänga soporna, eller så går dom totalt till attack på trådstartaren utan att ta hänsyn till dennes känslor eller berättelse kring sitt problem. Det är väldigt få människor som klarar av att både visa hänsyn till trådstartarens känslor, samtidigt som dom inte direkt tar en sida och gör den ena eller den andra till ett offer. Sen är det såklart skillnad på relationer där fysiskt våld förekommer och det är absolut inte den typen av problem jag syftar på.

Jag undrar verkligen hur många relationer som spruckit helt i onödan på grund av att dom har bett främlingar om råd på internet.
Hangaround

2013-08-23 12:50
Tänker vi www.familjeliv.se nu Sofia?

2013-08-23 13:11
Familjeliv, ifokus, flashback, stylesearch, hamsterpaj... and the list goes on.

2013-08-23 13:30
De där "seriösare" hjälp-forumen när det kommer till relationer är sin vagga, men nämnda nackdelar känns som en riktigt observation. Samtidigt så är man väl rätt lost när man fiskar efter medhåll för att göra slut över skitsaker etc. och har nog redan bestämt sig. Känns dock sjukt bra att dylika sidor finns för folk som har riktiga problem och kan uttrycka sig lättare i skrift än pressad med någon psykolog.

BLOCK är vad man bör använda sig av.
och SÖK för att hitta utanför den närmsta kretsen....så svårt är det väl inte?

Ja, alltså absolut men alla är ju inte helt kapabla till smarta val och konsekvenstänk. Har ju sett lemmeltågen som likeat och spridit kränkande bilder, tonåringar kan använda nätet som ett mordvapen. Samtidigt vill jag inte ha ett för övervakat nät, rättsväsendet kommer ha några svettiga år för att hitta en bra medelväg så alla kan trivas och minska brott... Snart finns det väl "civilpoliser" online i alla forum/ övervaka aktivitet på twitter/facebook. Det sker också otroligt snabbt, det går nästan inte att förhindra en snöboll i rullningen, det enda som krävs är att "förövarna" inser att det är fel innan de tar det steget, eller åldersgränser. Jag måste säga att jag nog skulle sätta samma gräns på facebook/instagram som på att handla sprit på systemet, alla kids kan knappast hantera skiten.

2013-08-23 17:30
Snart finns det väl "civilpoliser" online

snart? nu är det din tur att va naiv ;)

åldergräns på fejjan och liknande hade itne varit fel. samt, versal-förbud i ALLa lÄgeN.
alla forum där bilder postas bör ha en åldersgräns.
instagramuproret blev ett tydligt tecken på att det behövs restriktioner för våra småttingar.
men det är inte bara småttingar som gör bort sig och skadas. men dom är inte ensamt ansvariga.
när man är myndig ska man få göra misstag eller kaosa om man vill. reaktionerna på det kan man dock aldrig styra. men det finns en charm i det också

-Mark Twain
Producent

2013-08-23 19:36
Dammigvinyl

Folk i allmänhet bygger upp sin existens över det dom skapar på internet istället för att koncentrera på det som är viktigt, utveckla dig själv och ta hand om nära och kära.

Det är väl klart man kan använda internet till att utveckla sig själv. Genom att t.ex. ta reda på information om olika saker som kan förbättra ens egen hälsa kan man verkligen utvecklas. Sådan information har jag fått i enorma mängder från just internet; föreläsningar, dokumentärer, böcker etc. etc.

Man kan också använda internet till att bara kolla på porr, tramsa runt på Facebook och söka bekräftelse etc. men det är knappast internets fel i sig att vissa använder internet på det viset. Det har att göra med uppväxt, omgivning, livsstil, hälsa etc. etc. d.v.s. livet i stort för den enskilde.

Att mer och mer av kontakten med det verkliga framstår som onödigt närapå?

Det har åter igen att göra med vilken livsstil man har. Internet skapar knappast någon livsstil i sig. Sedan finns det inget tvång på att man måste umgås med folk heller om man inte vill, varken på internet eller IRL.

Den bilden jag pratar om härstammar från en film, kommer inte ihåg vad den heter men den utspelar sig i USA längre fram i tiden, låt oss säga 2100-talet bara för sakens skull.
Människor sitter och suger i sig onyttig mat, feta, hemma sittandes i soffor skrattandes åt prutthumor.

Det låter som en livsstil som känns typisk för just USA redan i dagsläget. Det beror väl bl.a. på att skolor varit för dåliga på att lära ut om hälsa, att föräldrar inte haft tid med sina barn utan låtit dem sitta framför TV'n och datorn istället, att stora företag vill tjäna pengar på just den livsstilen genom hypnotiserande TV program som håller människor klistrade vid skärmarna (finns här också såklart, och själv äger jag ingen TV) och ptja.. livsstilen i stort. Alla har dock inte den livsstilen, och alla kommer inte ha den heller. Mest lågavlönade och outbildade människor som fastnar i en sådan livsstil skulle jag tro.

På det stora hela låter ditt anförande lite väl nojigt. Tänk på hur mycket bra saker som teknikens framsteg gett oss istället för att enbart fokusera på det negativa, plus att allt inte var bättre förr heller direkt.
Förbättring av hälsa på olika sätt genom t.ex. motion, yoga etc. har ju kommit upp på tapeten mer och mer i Sverige nu sista åren och det tyder väl på en slags reaktion mot den negativa livsstilen du är rädd för att många kommer att hamna i.

2013-08-24 11:06
VRGNHNS

Fast till en viss gräns så behövs det mer kontroll och övervakning. Som det ser ut idag så kan man väldigt lätt komma undan med att tex dödshota människor på nätet. Det behövs även bättre lagar och kontroll för att kunna fälla människor som håller på med mobbing och kränkningar, med tanke på vad jag skrivit förut om ungdomar som begår självmord på grund av detta. Idag kommer många undan med att bete sig riktigt illa på internet med åsikten att "lite får man ju tåla". Så ska det definitivt inte vara. Alla människor ska ha en plats på nätet, inte bara dom som skriker högst och har det största förrådet av svärord.

2013-08-24 12:54
Äh, samtidigt har jag blivit hotad på nätet, själv så garvar jag åt det... Särskilt här har ju tonen varit rätt hård, i vissa fall får man ta det för vad det är... Nyanserna blir speciellt svåra, att du tex anmärkte på folks utseende etc. i en annan tråd kanske kommer ses som ett allvarligt brott i framtidens internet...

2013-08-24 13:06
Äh, samtidigt har jag blivit hotad på nätet, själv så garvar jag åt det... Särskilt här har ju tonen varit rätt hård, i vissa fall får man ta det för vad det är...

Fast nu utgår du i från dig själv. Alla människor är inte hårdhudade, därav att vissa ungdomar begår självmord. Anser du att dessa ungdomar borde skylla sig själv eftersom dom inte kan skratta åt det utan istället tar sitt liv?

Nyanserna blir speciellt svåra, att du tex anmärkte på folks utseende etc. i en annan tråd kanske kommer ses som ett allvarligt brott i framtidens internet...

Jag förstår vad du menar. Gränsen mellan kränkning och en person som sätter gränser för sig själv är ofta hårfin. Det ultimata är ju egentligen om folk kan försöka mötas och förstå varandra istället, även om det kan vara sjukt svårt att lyssna och förstå när diskussionen bara består av personliga attacker.