I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det naturliga och Gud

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-08-24 12:47

Det naturliga och Gud

Här är tråden för planen för oss alla, vad som är det naturliga tillståndet för människan. Jag som sett människans framfart på den här planeten med lite halv förskräckelse och mer accepterat att vi snarare är ett riktigt farligt skadedjur har svårt att se oss som de utvalda förvaltarna av den otroliga rikedom som finns här.

Förhoppningsvis kan Digeridoo guidea oss och ge oss lite klarhet i vad som betyder mest och vad som är det mest naturliga. Tidigare trådar har gett oss en ledtråd att det naturliga inte nödvändigtvis har med naturen att göra när det kommer till människan. När vi inte har naturen som utgångspunkt, utan bara i vissa fall då homosexualitet inte är ok enligt gud kan viss förvirring uppstå.

Annars behöver man inte vara religiös för att kunna se vårt naturliga tillstånd, det är bara att se vårt naturliga tillstånd i naturen fast lägg på en mkt högre hjärnkapacitet på djuriska drifter,;att nå bekvämlighet(mat och kapital) få fortplanta sig och ett stort bekräftelsebehov aldrig tidigare sett hos arter på Tellus:

En minut in är det som en spegelbild:

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-08-24 12:57
Nu kommer väl antagligen 90 procent av whoa kalla mig hippie och hoppa på mig eftersom jag inte alltid är perfekt, men jag anser att kärlek är vårt naturliga tillstånd och då pratar jag inte om romantisk kärlek utan kärleken till allt som denna jorden består av. Syftet är att upptäcka den här kärleken inom oss ( vilket jag definitivt inte påstår att jag alltid är i kontakt med ).

Ovanpå det att bekräftelsebehovet gör att vi missar kärleken inom oss så skulle jag även vilja lägga till behovet av att kontrollera allt runt omkring oss.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-08-24 13:13
Bekräftelsebehovet, bortsett från drifter är nog grunden till någon moral över huvudtaget. Vi vill ju veta vår mening, vår plats, känna oss lyckade etc. Vi i Sverige anses faktiskt "religiösa" enligt en del då att vara promiskuös, att inte komma i tid, dricka sprit mitt på vardagenosv anses extremt dåligt beteende. Det lutherska sitter rätt djupt.

Nu har ju normerna förändrats och alla är ju bevisligen inte lika öppna inför att vara ""PK vilket skapar en underliggande konflikt.

2013-08-24 13:22
Jag hoppas diggi inte ser det här som en attack-tråd för jag tycker att du har en poäng. Samhället precis som religion kan få folk att känna sig påtvingade att acceptera något de egentligen inte håller med om, bara för att det är den rådande normen.

2013-08-24 13:22
Nu har ju normerna förändrats och alla är ju bevisligen inte lika öppna inför att vara ""PK vilket skapar en underliggande konflikt.

Jag tror inte riktigt det handlar om att vara "PK". Jag kan nästan tycka att pk-människor gör sina åsikter till en ny religion där alla andra som inte tycker som dem är "fel". Om alla människor hade slutat göra varandra till fel och rätt hela tiden, så tror jag världen hade sett helt annorlunda ut.

2013-08-24 13:34
Jag tror inte riktigt det handlar om att vara "PK". Jag kan nästan tycka att pk-människor gör sina åsikter till en ny religion där alla andra som inte tycker som dem är "fel". Om alla människor hade slutat göra varandra till fel och rätt hela tiden, så tror jag världen hade sett helt annorlunda ut.

Det är ju det, det blir en underliggande konflikt att kännas sig tvungen att acceptera grejer man inte håller med om.

Jag drar det lite längre, allt är naturligt, även pedofiler, finns gott om barnamördare och våldtäktsmän i naturen också. Att leva ut det naturliga är inte alltid rätt heller, vi har ju också stark empatisk förmåga, att kunna sätta oss in i hur andra upplever saker.

Som digi beskrev det så har ju alla alla möjliga drifter, i Peddos fall så har de ju verkligen en uppgift att hålla tillbaka sina drifter då det skadar folk. Att dock förbjuda dom att onanera till serietidningar förstår jag inte, hur äcklad man själv än kan bli av innehållet.

Vidare så har ju en stor del av feministiska agendan fortsatt patriarkatets spår, att män inte riktigt kan vara "offer", pratas sällan om manliga prostituerades situation osv.

2013-08-24 13:57
Jag skulle nog inte kalla människomord naturligt, men det är en del av den världen som vi lever idag när vi trycker bort den inneboende förmågan till empati som alla av oss har. Jag tror inte att vi dödar för att det är naturligt, vi dödar för att vi är förvirrade och för att vi har blivit hjärntvättade med tankar om att det finns rätt och fel. Så som du säger; vi blir påtvingade att tro något som vi själva inte har fått upptäcka på egen hand. Det är klart det skapar frustration och ilska.

Som digi beskrev det så har ju alla alla möjliga drifter, i Peddos fall så har de ju verkligen en uppgift att hålla tillbaka sina drifter då det skadar folk. Att dock förbjuda dom att onanera till serietidningar förstår jag inte, hur äcklad man själv än kan bli av innehållet.

Jag håller med. Men i just det fallet kring pedofiler så tror jag också det har att göra att sexualitet fortfarande är tabu-belagt. Jag tror det är enklare att tappa kontrollen och göra något dumt om man börjar gå till attack på sig själv för att man har vissa tankar.

Vidare så har ju en stor del av feministiska agendan fortsatt patriarkatets spår, att män inte riktigt kan vara "offer", pratas sällan om manliga prostituerades situation osv.

Agree. Sedan också det att det sätts en massa krav på män kring hur dom bör vara för att vara manliga.
Producent

2013-08-24 14:05
Den här tråden fick mig att tänka på den här gamla låten från Allingsås

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-08-24 14:38
kul att dom i låten säger (översatt till svenska) "be för dom dårarna som inte kan vara originella, amen"...(typ)

bunden till en månghudraårig form så är man inte originell öht :)

ironiskt tyckte jag iaf...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-08-24 14:38
*form = den kristna läran

-Mark Twain

2013-08-25 15:52
Jag förstår inte riktigt meningen med tråden eller frågeställningen.?

Så som jag ser världen det så finns det inget "naturligt tillstånd" i motsats till ett "onaturligt tillstånd"...

Vi människor lever på jorden såsom vi var skapta, med de "naturliga" förutsättningar som det innebär. Och dessa naturliga förutsättningar påverkar hur vi beteer oss och hur vi agerar i en miljö, och denna miljö påverkar såklart oss och hur våra naturliga förutsättningar ser ut.
Så är det idag och så har det varit i många många tusen år.. Och så är det för alla andra djur också..

Jag förstår inte vad det är för speciellt naturligt tillstånd man måste försöka hitta i det här.?

2013-08-25 20:10
kakmonstret

Det är antagligen eftersom tråden startades då en annan tråd gick off-topic med temat om homosexualitet var naturligt eller inte :)

Föresten av någon anledning så kom jag och tänka på denna när jag såg ditt namn :P

2013-08-25 20:11
VRGNHNS

Du pratar ju rätt ofta om d här med bekräftelsebehov, vad är din definition av det och anser du det vara naturligt?

2013-08-25 20:18
Det eju lite det naturliga vi ville problematisera då människan har lite svårt att vara "ett med naturen" men Diggi verkade inte vilja vara med, egentligen så fick jag ju mitt svar, "det är inte naturligt enligt Gud".

MEN, det är en av våra starkaste drivkrafter och tar sig olika uttryck beroende på vilken grupp du identifierar dig med och hos vilken du söker acceptans. Psykopater har inte lika stora problem då bekräftelsen i stora drag handlar om att mata sina impulsers bekräftelse med de medel som finns tillgängliga. Inte att förknippa med tex narcissister.

kakmonstret P28

Whoatrådarna är lite som Sopranos nu, man kan inte bara hoppa in och fråga vad som hänt, man ska se det från början ;)

2013-08-26 10:18
men Diggi verkade inte vilja vara med, egentligen så fick jag ju mitt svar, "det är inte naturligt enligt Gud".

Vill egentligen inte sätta ord i munnen på honom, så han får gärna säga emot det jag säger nu, men för mig låter det som att han är emot homosexualitet eftersom hans religion är det, inte för att han själv egentligen bryr sig vem som ligger med vem.

MEN, det är en av våra starkaste drivkrafter och tar sig olika uttryck beroende på vilken grupp du identifierar dig med och hos vilken du söker acceptans. Psykopater har inte lika stora problem då bekräftelsen i stora drag handlar om att mata sina impulsers bekräftelse med de medel som finns tillgängliga. Inte att förknippa med tex narcissister.

Det var intressant. Du menar alltså att psykopater blir psykopater eftersom de i mindre utsträckning söker människors bekräftelse? Därtill skulle jag dock vilja lägga till ett extremt kontrollbehov. Det vill säga behovet av att hela tiden få som man vill, på vilken bekostnad som helst, utan respekten för att någon tex nej i en situation eller tänker annorlunda. ( Tänker Breivik nu, han måste ju ha ett extremt kontrollbehov )

Fast nu pratar du i och för sig om bekräftelsebehovet som något sunt, om jag förstår dig rätt. Men som jag även förstått så tycker du ju att bekräftelsebehovet kan vara osunt??

2013-08-26 12:32
Bekräftelsebehovet är ju det naturliga limmet i gruppen.

Om det är "bra" eller inte beror på hur gruppen ser ut och hur normerna för gruppen ser ut.

Om det finns absoluta normer för vad som är bra eller dåligt kan Digi svara på fortare än jag. Det är liksom i förändring rätt fort, särskilt i Sverige.

Men förut var det ok att slå barn, att slå sin fru, att förbjuda homosexuella, dödsstraff va ok (är det fortfarande på många ställen).

I USA som är västvärldens kulturella högborg ska de fängsla folk som förrädare för att de berättar sanningen om mer eller mindre vidriga aktiviteter. Det blir rätt för att makten säger det.

Som jag skrev i någon tidigare tråd anser många det omoraliskt att äta kött, men om lagen säger att det är ok så är det det, hipp happ.

Det anses omoraliskt att plåga djur som liknar oss men ingen bryr sig om insekter och än mindre om djur som vi inte kan se, blir lite för jobbigt att bry sig där.

Frågar vi vår "magkänsla" bryr vi oss egentligen bara om folk vi har kontakt eller känner samhörighet med. Vi som är normalt funtade kan ju förstå och "lida med" någon som är i smärta om vi faktiskt ser det som händer och kan leva oss in i att det är vi själva. Michael Jacksons begravning sändes live för han är mer värd än alla barn som dör dagligen.

Sker någonting "ofta" blir vi avtrubbade, vi ser det som normalt. Ingen pratar om det som händer i Egypten med engagemang på en arbetsplats, sker samma saker i västvärlden kommer folk bry sig.

Beroende på din syn på dig själv i olika kontexter kan ditt bekräftelsebehov se olika ut är väl poängen. Ibland kan det leda till utstuderade hämndaktioner, slagsmål, krig etc. Ibland kan det leda till att man brinner väldigt starkt för någon speciell rörelse, religion eller arbetsplats. Din familj, dina vänner och det samhälle som omsluter dig(även tex subkulturer) definierar i slutändan vad som är ok eller inte.

Att ens familj och vänner är stolta över en, mer bekräftelse än så är svår att uppnå. Blir du framgångsrik enligt samhällets normer kommer de antagligen se dig som det också.
Producent

2013-08-26 12:40
Det eju lite det naturliga vi ville problematisera då människan har lite svårt att vara "ett med naturen"

Fast vi är ju ett med naturen, vi är naturen, vi kan inte vara något annat än naturen. Och detta gäller oavsett hur mycket vi skadar (eller inte skadar, debattartikel i dn idag om hur det finns mer däggdjur i sverige nu än för 200 år sen) naturen. Om det dyker upp en fisk eller en alg eller ett rovdjur som fuckar upp ekosystemet någonstans skulle man aldrig kalla det för onaturligt, men det är tydligen det när vi gör det.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-08-26 12:44
KurtRussel P29

Helt rätt, jag hade väl problem med att "det naturliga" är det enda rätta också. Då Digi menar att homosexuella är onaturliga och därmed förbjudna enligt gud. Även att de inte har något syfte biologiskt då de inte kan få barn.

Sen kan ju djur vara onaturliga om de är "på fel ställe", Australien släpper inte in vilken padda som helst.

2013-08-26 12:54

Fast är de verkligen så? Jag ser det snarare som inifrån och ut än utifrån och in. Umgås man med personer enbart för att dom bekräftar en och håller med en hela tiden, så kan väl inte det limmet vara särskilt starkt med tanke på att människor är evigt föränderliga? Umgås man däremot med människor eftersom man känner stark kärlek till dem så blir väl limmet mycket starkare än om man tar ifrån eller ger kärlek till dem beroende på hur mycket bekräftelse man får av dem?

Beroende på din syn på dig själv i olika kontexter kan ditt bekräftelsebehov se olika ut är väl poängen.

Fast frågan är ju då om ett bekräftelsebehov verkligen kan vara sunt med tanke på att de är det som gör att människor dras till grupper för att känna samhörighet, även om gruppen trakasserar andra och beter sig helt galet. Frågan är ju även hur världen skulle se ut om folk slutade söka bekräftelse av varandra. Om jag ser på de personer som gjort stora förändringar i samhället så är det ju ofta människor som inte haft behovet av bekräftelse. Bland annat de kvinnor som såg till att vi fick rösträtt i sverige i början på 1900-talet. Hade dessa kvinnor brytt sig om vad allmänheten tyckte så hade sverige sett väldigt annorlunda ut idag.

2013-08-26 13:03
Umgås man med personer enbart för att dom bekräftar en och håller med en hela tiden, så kan väl inte det limmet vara särskilt starkt med tanke på att människor är evigt föränderliga?

Handlar inte om att hålla med en hela tiden. Får du inget tillbaka är inte relationen värd något, att få något "for free" ger sällan någon tillfredsställelse.

Att kämpa för "sin grupps" rätt, dvs att den ska få makt är väl ett sökande efter bekräftelse och att visa på att ens tillhörighet är lika mycket värd som någon annans?

Du ser fortfarande "bekräftelse" som "ME; ME", det är bara på micro-nivå, hade vi inte varit flockdjur hade det enbart handlat om att få mat och sina gener vidare.

Som sagt ditt sökande efter bekräftelse beror ju på vilken grupp du identifierar dig med.

2013-08-26 13:38
Får du inget tillbaka är inte relationen värd något, att få något "for free" ger sällan någon tillfredsställelse.

Fast då handlar ju relationen enbart om vad man får, och inte vad man har att ge? Jag tänker tex relationer där en person blivit svårt sjuk och inte klarar av att ge särskilt mycket. Anser du att man ska dumpa dem då eftersom man själv bara måste ge och inte får något tillbaka?

Att kämpa för "sin grupps" rätt, dvs att den ska få makt är väl ett sökande efter bekräftelse och att visa på att ens tillhörighet är lika mycket värd som någon annans?

Det tror jag beror på vad gruppen har för avsikter. I vissa fall handlar det enbart om deras egna behov. Det blir kontraproduktivt när gruppen i första hand skriker efter rättigheter och acceptans för att i nästa sekund trakassera människor som inte tycker som dem.

Du ser fortfarande "bekräftelse" som "ME; ME", det är bara på micro-nivå, hade vi inte varit flockdjur hade det enbart handlat om att få mat och sina gener vidare.

Jo, fast behöver du en hel grupp människors bekräftelse för att överleva? Om du verkligen tänker efter nu. Behöver du att kassörskan på ica tycker du är en helt fantastisk person för att du ska få handla mat av henne? Behöver du en kvinna som älskar dig livet ut för att få barn? Jag syftar mer på det att människor är för mycket fokuserade på vad dom vill ha, snarare än vad dom kan ge. Alternativt så ger dom enbart för att dom hoppas på att få något tillbaka, istället för att ge för att dom verkligen vill det. Det är då det enbart handlar om ME ME ME, anser jag.

2013-08-26 13:51
SofiaBayo

ag tänker tex relationer där en person blivit svårt sjuk och inte klarar av att ge särskilt mycket. Anser du att man ska dumpa dem då eftersom man själv bara måste ge och inte får något tillbaka?

I regel så betyder det, mer än vad man rent "fysiskt" får tillbaka, hur de som du har nära ser på dig. Tror de flesta tycker det ger rätt mkt att ta hand om någon som bryr sig om dig. Mer ovanligt med folk som tar hand om folk som skiter i dig, eller redan har dumpat DIG.

Missförstå mig rätt, allt handlar inte om att få alla eller majoriteten att gilla dig, utan ofta bekräftelsen i att "göra rätt", nu tyckte ju inte alla att den här mannen gjorde rätt då någon tog livet av honom:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi

Missförstå mig rätt, bekräftelsen är inte vår enda drivkraft men den är väldigt stark. Vi gillar ju också att skapa, vara kreativa, att bygga utan att det nödvändigtvis ska ge oss någon bekräftelse i att få höra att vi gjort något bra.

2013-08-26 14:08
Det går även att se en stor del av vår tillvaro som ett Stockholmssyndrom. Är man mitt uppe i ett sammanhang är det svårt att se bortom det, utan man vill blidka makten. Alla som stod och hailade i Tyskland för några år sen var nog inte per definition onda människor utan trodde nog att de gjorde rätt.

Hundar är även starka flockdjur, som skulle kunna ses som värsta formen av Stockholmssyndrom.

Wiki:

Stockholmssyndromet eller Norrmalmstorgssyndromet, är ett psykologiskt tillstånd där kidnappningsoffer eller personer hållna mot sin vilja – fångar – utvecklar en relation till kidnapparen/kidnapparna och tar parti för förövaren mot polisen. Detta kan vara ett uttryck för identifikation med förövaren.

Denna solidaritet kan ibland bli en riktig delaktighet, med fångar som hjälper kidnapparna att uppnå sina mål eller att rymma från polisen. Syndromet har studerats av olika forskare inom viktimologin och man har kommit fram till att det framför allt baserar sig på rädsla för att råka ännu värre ut och en vädjan till den inre godheten hos den som tagit gisslan. Ju mer energi man investerar i denna typ av förhållande, desto svårare får man att bryta sig loss.

2013-08-26 14:11
I regel så betyder det, mer än vad man rent "fysiskt" får tillbaka, hur de som du har nära ser på dig. Tror de flesta tycker det ger rätt mkt att ta hand om någon som bryr sig om dig. Mer ovanligt med folk som tar hand om folk som skiter i dig, eller redan har dumpat DIG.

Jasså? Jag kan faktiskt, med handen på hjärtat, räkna upp några personer i mitt liv som jag hade kunnat finnas där för om dom ringde mig även fast jag blivit dumpad eller kontakten är bruten. Inte för att jag behöver deras bekräftelse utan för att jag känner stark kärlek till dem. Jag tycker även om att hjälpa och vara trevlig mot människor jag inte känner. Jag frågar tex inte en person på gatan vilka åsikter och moraliska ståndpunkter den har innan jag hjälper den upp om den ramlat från sin cykel. Detta är vad jag tycker, men som sagt så tror jag det är kärleken som är limmet som håller ihop oss. Inte bekräftelsen.

Missförstå mig rätt, allt handlar inte om att få alla eller majoriteten att gilla dig, utan ofta bekräftelsen i att "göra rätt", nu tyckte ju inte alla att den här mannen gjorde rätt då någon tog livet av honom:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi

Tror du Gandhi gjorde det han gjorde eftersom han ville ha folks bekräftelse, eller för att han hade en stark känsla av vad som skulle gynna hela mänskligheten? Personligen så tror jag helt klart på det senare alternativet..

Vi gillar ju också att skapa, vara kreativa, att bygga utan att det nödvändigtvis ska ge oss någon bekräftelse i att få höra att vi gjort något bra.

Absolut. Däremot så har jag hört att de många stora verk skapats ur glädjen att få vara kreativ, inte behovet av bekräftelse. Sen kan ju det såklart variera, men det kan vara intressant att påpeka.

2013-08-26 14:21
SofiaBayo

Ja, kärlek och empati är starka drivkrafter, men det är ju HOS dem du bryr dig om du i slutändan vill framstå som en bra person hos. Var det ena slutar och det andra börjar blir lite svårt. Också svårt att behandla någon som behandlat dig illa lika bra som du behandlar nån som behandlar dig väl. =Vad du får tillbaka.

Absolut. Däremot så har jag hört att de många stora verk skapats ur glädjen att få vara kreativ, inte behovet av bekräftelse

Det jag säger.

2013-08-26 14:31
Tror du Gandhi gjorde det han gjorde eftersom han ville ha folks bekräftelse, eller för att han hade en stark känsla av vad som skulle gynna hela mänskligheten? Personligen så tror jag helt klart på det senare alternativet..

Jo, jag med, det är väl däri hoppet ligger någonstans. Nu såg ju de krafter som tog kol på honom som att han var en svikare till gruppen, han hoppade i säng med "fienden" som gjort hans grupp illa. Väldigt stort, han är ju Jesus om han gjort det vetandes att det skulle leda till hans död.

Mördaren Nathuram Godse var en hindunationalist med förbindelser till det extremistiska Hindu Mahasabha, som höll Gandhi ansvarig för att ha försvagat Indien genom att insistera på betalningen till Pakistan

2013-08-26 14:35
Ja, kärlek och empati är starka drivkrafter, men det är ju HOS dem du bryr dig om du i slutändan vill framstå som en bra person hos. Var det ena slutar och det andra börjar blir lite svårt. Också svårt att behandla någon som behandlat dig illa lika bra som du behandlar nån som behandlar dig väl. =Vad du får tillbaka.

Håller inte alls med. De personer som finns i mitt liv nu, finns i mitt liv eftersom jag kan vara mig själv med dom, även när jag beter mig som en idiot. Jag försöker inte framställa mig alls inför dem. Dom vet att jag har dåliga sidor och att jag har bra sidor och det är ömsesidigt. Ibland beter dom sig som idioter också.

2013-08-26 14:37
Jo, jag med, det är väl däri hoppet ligger någonstans. Nu såg ju de krafter som tog kol på honom som att han var en svikare till gruppen, han hoppade i säng med "fienden" som gjort hans grupp illa. Väldigt stort, han är ju Jesus om han gjort det vetandes att det skulle leda till hans död.

Håller med. Han är verkligen i stil med jesus.

2013-08-26 14:47
Håller inte alls med. De personer som finns i mitt liv nu, finns i mitt liv eftersom jag kan vara mig själv med dom, även när jag beter mig som en idiot. Jag försöker inte framställa mig alls inför dem. Dom vet att jag har dåliga sidor och att jag har bra sidor och det är ömsesidigt. Ibland beter dom sig som idioter också.

Fast det är ju inte sant, nog har du kläder på dig när du umgås med dom? Bara där har du "framställt dig". Om du inte framställer dig på något sätt efter några sociala regler skulle du vara helt omöjlig att umgås med. Vissa har högre krav och vissa lägre när det kommer till ens umgänge, det är dock sant. Att du inte känner att relationerna är speciellt ansträngande är väl just att ni delar väldigt mkt som grupp.

2013-08-26 16:53
Jag tro inte på så kallade "Gud". Jag tro på högre väsen, men aldrig på gud. För jag ha insett gud kan vara lika mycket som djävulen som lurar oss människor att följa dom religioner som det var ord ifrån gud. Jag tycker att alla ha rätt bara tro vad dom vill. Friheten att välja är vår egen gåva. Jag tro på ödmjukhet och respekt mot andra.

Alla dom religiösa ledare genom tiderna visst, deras ord kan hjälpa människor som är trasiga. Men slutändan det är du som gör ändringen, inte nån gud.

2013-08-26 18:46
Fast det är ju inte sant, nog har du kläder på dig när du umgås med dom?

Haha... förlåt om jag skrattar men jag fick bara upp en bild i huvudet där jag sitter naken ihop med min familj och vänner. Fast just det exemplet är ju en allmän social kod i samhället. Däremot så skulle jag tex inte säga upp kontakten med en person bara för att denne fått för sig att den vill hålla på med naturism, så länge den respekterar det att jag vill att den har kläderna på när vi umgås. Jag hade nog i och för sig inte haft några problem med nakenhet, när jag tänker efter. Man kan kompromissa :D

Jag har definitivt inte några kläder på med mina pojkvänner!!! ;)

Att du inte känner att relationerna är speciellt ansträngande är väl just att ni delar väldigt mkt som grupp.

Vet inte om jag håller med där. Jag kan tycka att det är otroligt ansträngande att umgås med folk i början av en relation, även om vi delar väldigt mycket gemensamt. Bekvämligheten för mig handlar om att man har gått igenom vissa saker, bråkat och kommit till den punkten i relationen att man kan vara ärlig mot varandra och vet var man har personen.

2013-08-26 19:31
Men jag förstår din poäng. Vissa sociala koder behöver man följa i samhället för att bli omtyckt. Frågan är väl mer hur gynnsamt det är att ha dem i en värld där mångkulturen blir allt vanligare.

2013-08-26 19:45
Gud finns i oss alla, i allt som lever.

Vet inte riktigt varför jag utvecklat denna synpunkt då jag varit otroligt förnekade till detta hela min uppväxt. Möjligtvis för att det finns så jävla mycket onda människor, hoppas dom lider i evigheten.

Alla levande mekanismer är ihopbundna, kärlek är det vi bör fokusera på.
Allt annat är något som programmerats in, öppna upp sinnet och låt kärleken flöda. Först då kan man utnyttja sin fulla förmåga.

Gud sätter inte regler, människan sätter regler i kontrollbehov.
Gud dömer inte, gud älskar.

Vad är tid? Varför är allt vi gör i vardagen kopplat till den här jävla klockan?

"Time is money"

Romerska kyrkan = Roten till ondska. Jävla blodsugande pengatörstiga offervilliga kontrollinstutition.
Gäller alla andra religioner som är vinklade av människan till att kontrollera och förbjuda. Asså det är LÖJLIGT när man tänker på vilken makt kyrkan har..aaah praise jesus donate to god, fuck sånt skit. Han vet om dig, du behöver inte be varje dag och tillkalla honom. Han ser dig, han älskar dig. Inte ska jag behöva flänga runt massa för att tillfredställa honom under min livstid på jorden. Vi är tillsammans i evigheten.
Min tid på jorden ska jag spendera med att älska, hjälpa, kämpa för dom som behöver det.

Det är viktigt att veta sin historia, finns mycket att hämta där som man kan applicera på sitt eget liv per idag. Mycket som sitter kvar än idag i samhället, normer som tryckts ner i halsen på människor, fuck normsättande kontrollfixerade maktinnehavare som får folk att begå självmord, sträva, längta, virra runt efter det plastiga ytliga behovssamhället vi lever i. Avrätta makten, akta ögat, sprid kärlek.

VARFÖR FÅR VI ALDRIG REDA PÅ NÅGONTING? HELVETE VAD ARG JAG ÄR ÖVER POLITIKERS OFÖRMÅGA ATT TALA KLARSPRÅK TILL MÄNNISKORNA DOM STYR ÖVER. DET MÅSTE FINNAS NÅGON DOLD AGENDA OM DOM SÄTTER OSS I DENNA JÄVLA MISÄR SOM VERKAR PÅ YTAN VARA OINFRÅNKOMLIG.
VARFÖR SKA DOM BESTÄMMA VILKEN INFORMATION JAG FÅR TA DEL AV? VARFÖR ÄR INTE SANNINGEN ÖPPEN FÖR FOLK?

"TOP SECRET" Fan fuck you!

Ser inga andra alternativ än att dom vill på något sätt kontrollera och skada mig och mina medmänniskor. Ne jag tror fan på allvar att dom håller på och förminskar befolkningen, passa er för vad ni gör asså..

Fuck detta, motion + spliff.

VAKNA!

Lev väl,

Frid

2013-08-26 21:40
Denna tråd blev stor och många saker att svara på att jag blev överväldig det. Men också nej, jag kan inte förklara exakt vad det naturliga är. Men jag återkommer till tråden, svarar lite åt gången när jag får tid in shaa Allah. Min pappaledighet är slut, så jag är tillbaka på jobbet så fritiden är knapp och spenderas inte vid datorn så mycket. VRGNHNS lade några fina argument där i början iaf. Aja, ville bara säga, så du inte tror att jag bara struntar i.
Producent

2013-08-26 22:09
Den som är konspiratoriskt lagd och öppen för det mesta kan kolla in filmen "Monkey Blood" - http://www.helpfreetheearth.com/DVD-MONKEY-detail-buy1.html

Den förklarar bl.a. att anledningen till att vi inte lever i symbios med naturen och ekosystemet så som andra djurarter gör är att det finns en del av oss som genetiskt sett inte härstammar från just den här planeten, vilket bidrar till att skapa obalans och disharmoni. Den anknyter till teorin om världsherraväldet "Illuminati" där några på toppen (Draco reptillians eller vilka de nu är) kontrollerar världens rikedomar, centraliserar all sin makt mer och mer, förstör naturen och vår hälsa för att tjäna enorma pengar på läkemedel, olja och vapen istället för att satsa på miljövänliga energikällor, alternativ medicin (t.ex. kundalini yoga, meditation etc. som härstammar från fjärran östern och INTE kostar en massa pengar).

Själv föreställer jag mig den mest utopiska, balanserade och harmoniska världen likt den i filmen "Avatar" som idealisk för oss att leva i. Ett försvunnet Atlantis om man så vill

D.v.s ett paradis på jorden utan like om man jämför med den nuvarande världen (som är ett skithål i jämförelse).

2013-08-26 22:12
DiggeriDoo

Cool! Nej, jag håller ju med dig om rätt mkt egentligen, särskilt att folk ser det västerländska sättet och värderingarna som "uppenbar" frihet. Anser att för mkt val och överexponering av ytlig skit är mkt värre än ett väldefinierat liv. Även att ty sig till ett PK-perspektiv som en religion som Sofia var inne på.

Å andra sidan tycker jag det är väldigt farligt att köpa definitiva sanningar, det ska finnas en medelväg, där moral och värdering som råder på alla sätt ska diskuteras på ett sansat sätt. Det kan bli lite jobbigt om en grupp vägrar acceptera en annan. SD ser nog tex lite på muslimer som "gud" ser på homosexuella.

2013-08-26 22:22
Själv föreställer jag mig den mest utopiska, balanserade och harmoniska världen likt den i filmen "Avatar" som idealisk för oss att leva i

jag stämmer in i den sången :)

-Mark Twain

2013-08-26 22:36
Förstå att ha som enda livsuppgift att jaga eller samla in mat för dagen och ta hand om avkomman... Synd att vi antagligen skulle dö vid trettio utan bekvämligheterna
Producent

2013-08-26 22:38

Klassisk bild som säger mycket på en gång.
Producent

2013-08-26 22:44
Förstå att ha som enda livsuppgift att jaga eller samla in mat för dagen och ta hand om avkomman... Synd att vi antagligen skulle dö vid trettio utan bekvämligheterna

Fast då missförstår du antagligen poängen i mitt anförande. Jag har en vision om en värld där vi kan utveckla avancerad teknik fast ändå leva i större symbios med naturen genom miljövänliga energikällor, alternativ medicin etc. Bara det att kapitalisterna på toppen motarbetar detta eftersom det går emot deras vinstintressen.

2013-08-26 23:02
xlnt P31

Jo, jag har bara svårt att se oss fungera som myror, nån tycker nog efter ett tag en förtjänar mer för den jobbar hårdare och så är snöbollen igång. Det går inte bara att peka på något reptilhuvud med en slips, med tanke på hur mkt rikare vi är än andra länder och hur lite av den bekvämlighet vi egentligen är villiga att ge upp för att hjälpa andra...

2013-08-26 23:05
Fast då missförstår du antagligen poängen i mitt anförande. Jag har en vision om en värld där vi kan utveckla avancerad teknik fast ändå leva i större symbios med naturen genom miljövänliga energikällor, alternativ medicin etc. Bara det att kapitalisterna på toppen motarbetar detta eftersom det går emot deras vinstintressen.

Har du hört talas om the venus project? Låter lite som det du pratar om.
Producent

2013-08-26 23:14
Har du hört talas om the venus project? Låter lite som det du pratar om.

Jovisst.
Producent

2013-08-27 08:47
XLNT

Den förklarar bl.a. att anledningen till att vi inte lever i symbios med naturen och ekosystemet så som andra djurarter gör är att det finns en del av oss som genetiskt sett inte härstammar från just den här planeten, vilket bidrar till att skapa obalans och disharmoni. Den anknyter till teorin om världsherraväldet "Illuminati" där några på toppen (Draco reptillians eller vilka de nu är) kontrollerar världens rikedomar, centraliserar all sin makt mer och mer, förstör naturen och vår hälsa för att tjäna enorma pengar på läkemedel, olja och vapen istället för att satsa på miljövänliga energikällor, alternativ medicin (t.ex. kundalini yoga, meditation etc. som härstammar från fjärran östern och INTE kostar en massa pengar).

Det kvittar hur många ödlor man slänger in det är ändå fullkomligt uppenbart att den här typen av konspirationsteorier är djupt fundamentalt kristna. Jämför den där bilden

med den här klassiska vakttornet illustrationen:

Jag vill också påminna om att det funnits en tid när vi levde i "harmoni" med naturen. Man hade då en medellivslängd på 22 år under den tidiga järnåldern och 33 år under medeltiden. Och jag vet inte när du menar att ödlorna dök upp på allvar, men när man började använda riktig (inte "alternativ" i stil med örtpålägg och åderlåtning) medicin och läkarvård så gick man från en barnadödlighet (mellan 1-5 års ålder) på 75% på 1700talet till 30% på 1800 talet och vi är nu i sverige nere i ungefär 1 promille.

Ok, det här kanske är en cynisk plan från ödlorna för att tjäna pengar, men gör det egentligen någon skillnad när konsekvensen är en sån oerhörd mängd liv räddade?

En annan fråga; om det nu är så att ödlorna styr världen, och dess rikedomar: vad har dom tänkt göra med rikedomarna dom tjänat? Att förstöra naturen för att tjäna pengar är ju en rätt kortsiktig plan, vill ödlorna ha pengarna för att bo i stora mansions och åka yacht, eller har dom nån mindre hedonistisk anledning menar du?
Give my regards to King Tut, asshole
Producent

2013-08-27 10:36
KurtRussel P29

Det kvittar hur många ödlor man slänger in det är ändå fullkomligt uppenbart att den här typen av konspirationsteorier är djupt fundamentalt kristna.

Bara för att något har likheter innebär det inte att det är samma sak. De flesta som propagerar för "den här typen av konspirationsteorier", så som David Icke, Jordan Maxwell, Peter Joseph (skaparen av Zeitgeist filmerna) är INTE kristna utan påstår snarare att kristendom i sig är en konspiration som vilseleder folk bort från all form av riktig andlighet (yoga, meditation, seanser, astrologi etc.). Det är vad jag tror också (samma sak gäller islam).

Båda dessa religioner (kristendom, islam) ser jag som inget annat än program för att hjärntvätta folk och skrämma bort dem från sann, riktig spirituell kraft och utveckling - något man kan få av de metoder som härstammar från fjärran östern.

Österländsk tradition med meditation, yoga, oness blessing och liknande syftar till att man ska få ett annat medvetandetillstånd. När man uppnått Nirvana, det tillstånd man söker i öst, då har man helt avlägsnat sig för sanningen och jag tror inte det finns någon möjlighet längre att bli räddad, då man varken söker eller bryr sig om Jesus längre. Så var försiktiga.”

http://www.flammor.com/artiklar/artikel116.htm

Det är bara att googla så hittar du massvis med fler exempel.

Själv är jag satanist och alltså kraftigt emot islam, judendom och kristendom.

Och jag vet inte när du menar att ödlorna dök upp på allvar

Det vet jag inte heller men skulle gissa på ca 4000 år B.C eller ännu längre bakåt.

(inte "alternativ" i stil med örtpålägg och åderlåtning)

Inte de alternativ jag syftar på. Syftar mer på kundalini yoga, tai chi, falun gong, akupunktur och andra tusen år gamla läror/läkekonster från fjärran östern.
Och visst har läkarvetenskapen och vetenskap i allmänhet gått framåt, fast den har hindrats av bl.a. kristendom som motarbetat vetenskapen.

Exempelvis då Galileo Galilei ställdes inför rätta i inkvisitionen för att ha gått emot kyrkans uppfattning om universums uppbyggnad.

En annan fråga; om det nu är så att ödlorna styr världen, och dess rikedomar: vad har dom tänkt göra med rikedomarna dom tjänat? Att förstöra naturen för att tjäna pengar är ju en rätt kortsiktig plan, vill ödlorna ha pengarna för att bo i stora mansions och åka yacht, eller har dom nån mindre hedonistisk anledning menar du?

Vad den yttersta planen är vet jag ju inte men tror de vill fånga in alla människor under sitt eget kontrollsystem där de som protesterar stängs av och utesluts, fängslas etc. Det är vad som sägs om den stora Illuminati-planen rent allmänt iaf. De är maktgalna och empatilösa kräk helt enkelt.

Eller så finns det ingen sådan här konspiration.. vem vet.. vet du?

2013-08-27 10:51
Alltså, haha, antingen är det illuminati eller Islam på tapeten...

Det är kapitalismen, vissa i toppen tror nog på ödlor, en del på Gud och en del på kommunismen (de sista tycker nog bara att ansvaret inte hänger just på dom utan dom i den "verkliga" toppen".

Fö utvecklade Kurt det jag ville ha sagt.

Är det olika grener innom konspiration-gänget, vissa verkar tro att de regerande är satanister, andra (uppenbarligen) är satanister och tror att ledarna är ödlor i Vatikanen? Eller var det frimurare?

2013-08-27 10:52
Vad den yttersta planen är vet jag ju inte men tror de vill fånga in alla människor under sitt eget kontrollsystem där de som protesterar stängs av och utesluts, fängslas etc. Det är vad som sägs om den stora Illuminati-planen rent allmänt iaf. De är maktgalna och empatilösa kräk helt enkelt.

Det låter som en bra film! :P

2013-08-27 10:54
Smärtsamt det måste vara att tro på konspirations-teorier.

2013-08-27 10:59
Nog fan är det en konspiration alltid, men kapitalismen räcker bra som drivkraft... Vi är nog mer kapabla än rymd-ödlorna att stoppa fickorna fulla
Producent

2013-08-27 11:41
VRGNHNS

Är det olika grener innom konspiration-gänget, vissa verkar tro att de regerande är satanister, andra (uppenbarligen) är satanister och tror att ledarna är ödlor i Vatikanen?

Jo om jag ska välja så tillhör jag de
sistnämnda.
Sedan om de är ödlor är en annan sak kanske, men korrupt är det iaf.
Fast de jag räknade upp som var emot kristendom (David Icke, Jordan Maxwell, Peter Joseph) anser sig själva vara helt neutrala när det gäller vilken religion som är "rätt". Många av dem som t.ex. Peter Joseph har blivit anklagad för att vara satanist och att föra ut ett sådant budskap men det är inget han själv anser sig ha i syfte att göra.

SofiaBayo

Det låter som en bra film! :P

Rekommenderar filmen Hunger Games isf.

Smärtsamt det måste vara att tro på konspirations-teorier.

Kan du utveckla det?

2013-08-27 12:22
Rekommenderar filmen Hunger Games isf.

Nice! Ska ha den i åtanke.

Kan du utveckla det?

Jag utgår bara från mig själv nu och jag har också varit inne på det här med konspirations-teorier, men vad jag insett är att jag lider av att tro på det. Det är smärtsamt att tro på att det skulle finnas en ondska som medvetet vill göra oss illa, det är mindre smärtsamt att tro på att dom är människorna som gör detta är förvirrade och egentligen inte förstår vad det är dom gör. Sen kan jag även förstå tänkandet att "jag måste lida, annars ser jag inte verkligheten som den är och då kan jag inte göra något åt det". Men jag tror inte på det längre. Jag tror att man kan vara glad och harmonisk och inte tro på en massa teorier, men ändå vilja göra världen bättre. Så när jag skrev vad jag skrev så utgick jag ifrån mig själv. Det gör ont att tro det värsta om människor helt enkelt.