I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

metalfans mer deprimerade

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-09-10 19:51

metalfans mer deprimerade

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article16622416.ab

Är du metalfan och känner dig lite vissen?

Inte så konstigt, de som lyssnar på hårdare musik är mer deppiga, visar en ny forskningsrapport.

De som lyssnar på thrash- och deathmetal är mer deprimerade.

Det visar en studie från Colombia University och University of California, skriver Sveriges radio.

551 collegestudenter ingick i studien och den gick ut på att deltagarna redogjorde för hur många timmar de lyssnar på olika genrer så som deathmetal, thrash och hardcore. Sedan fick deltagarna mäta ilska, ångest och depression.

Resultatet: De som lyssnar på hårdare genrer hade betydligt mer ångest och depressionssymptom.

Forskarna kan dock inte svara på om det är musiken som leder till ångest eller om det är ångestfyllda personer som vänder sig till musiken, skriver Sveriges radio.

Så frågan är: vilket tror ni kommer först? Ångesten eller musiken???

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-09-10 20:43
om man känner igen sig i en text, känsla eller liknande så brukar man fastna lite för det.
den här musiken innehåller texter som säkert träffar en person och dessa texter skulle jag kunna tänka mig är väldigt ångestfyllda. (bara med bakgrund av lösa tankar och vad studien gav för reslutat)

sen kan jag känna att det sitter en liten helig organisation som vill måla satans musik mindre attraktiv...

alla vet att beslebub älskar metal!!!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-09-10 20:48
Pratar vi om sorglig musik med negativt budskap om att ta självmord etc.? Tror ångesten kom först isf. både hos lyssnarna och kompositörerna av sådan sorglig/kall/hård musik av olika slag.
Musiken är ett uttryck för känslor (negativa känslor i det här fallet), som bäst 'tas emot' av den som förstår dessa känslor (de som själva har eller har haft ångest/mått dåligt). Således dras fler ångestfulla människor till ångestfull musik, som från början också är komponerad av ångestfulla människor.
Sedan kan musiken+texterna förstärka ångesten, men huvudanledningen till att man drogs så starkt till denna musik var ju som sagt att man hade ångest från början och kunde identifiera sig mer med den musiken än t.ex. glad popmusik, så tror jag iaf.

Fast hårdrock/metal behöver inte vara negativ eller sorglig. Måste poängtera det.
Finns exempel på sådan musik som inte har negativa budskap utan snarare budskap om styrka och utveckling. Exempelvis viss satanistisk metal som t.ex. Samael som jag lyssnar på ibland, som inte har ett jota med ångest att göra.

2013-09-12 21:23
Fan va jag suger på att skriva i trådar som jag startat på sistone haha...

Blweria

hmmm.... jag förstod inte riktigt :P

xlnt

Är också inne på ditt spår. Ångesten kommer först. Frågan är då om en person som inte lider av ångest inte dras till sådan musik, eller om dom fortfarande kan göra det bara det att dom inte triggas emotionellt av den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-09-12 21:56
Vet ni om samma sak gäller för folk som lyssnar på hård hiphop musik också?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-09-12 22:01
Dopeness skrev:
Vet ni om samma sak gäller för folk som lyssnar på hård hiphop musik också?

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara nån skillnad. Hård musik som hård musik liksom.
Producent

2013-09-14 12:02
Jo, jag tänker på när jag var som mest deprimerad då lyssnade jag nästan bara på Tragedy Khadafi, Infamous Mobb, Screwball, Swollen Members, Gravvediggaz, Cormega, Mobb Deep och Ken bland annat. Jag tyckte att Snoop Doggs skiva Doggystyle var alldeles för glad och klarade inte av att lyssna på den ett tag.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2013-09-20 09:03
Tycker dessa damer och herrar ser ganska glada ut.

At the gates of Eternity...

2013-09-20 17:02
BC99

Det där är heavy metal. Artikeln syftar på trash och death - metal. Det ska tydligen vara skillnad :P
Producent

2013-09-20 22:22
^Black metal då?

2013-09-23 14:03
Tråkiga tråkiga människor som utför dessa studier, skulle inte vilja ta en öl med dom. För någon månad sedan läste jag en artikel om ungdomar som lyssnar på metall generellt har ett högre intellekt.

Högre intelligens=större risk för depression har väl tidigare varit ett ämne som diskuterats..

så nu har vi löst problemet..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2013-09-24 12:02
DMAt: Studier visar att de med större intelligens tenderar att vara för medvetna om sin omgivning. De överanalyserar och övertänker saker till graden att de blir deprimerade. Detta brukar i sin tur också leda till tex insomnia, vilket givetvis bara bidrar till depressionen.
Producent

2013-09-24 12:39
Dom är nog deprimerade för att dom är collegestudenter som lyssnar på musikstilar som var populära på 80-90 talet och annars bara har fans i 40års-åldern.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-09-24 21:01
D är väl ingen som påstår att metalfans är ointelligenta? Inte jag iaf.

2013-09-25 07:45
D är väl ingen som påstår att metalfans är ointelligenta

jag kan ta och påstå det.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-09-25 09:07
Jag skulle också kunna påstå det. Det vore intressant att se en undersökning som visade intelligensnivån hos olika metalfans. Jag tänker mig t.ex. att fansen av black metal med sina (suspekta) filosofiska drag eller hardcoren med sin politiska sida drar till sig en viss intelligens, medan fans av Heavy, Trash och Power Metal med sin starka fantasyinspiration nog drar till sig lite trögare.

2013-09-25 11:28
Fördomarna flödar ^^
Producent

2013-09-25 12:15
Kom igen vi pratar miljontals homofoba metalfans som än idag inte fattat att dom klär sig som dom gör för att Rob Halford brukade gå på bögklubb.
Producent

2013-09-25 12:17
Om man får det bekräftat från exempelvis studier, är det fortfarande en fördom?
Poet

2013-09-25 15:31

Då är det statistik.
Poet

2013-09-25 15:50
Först kommer alla känslorna, sen hittar du musiken som säger allt du känner.

I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-09-25 16:49
Jag tror definitivt att det är deprimerade personer som vänder sig till den musiken för jag har lyssnat på hård musik mer eller mindre i hela livet och känner mig inte det minsta deprimerad.
I got an idea so smart my head would explode if I even began to know what I was talking about" -Peter Griffin

2013-09-25 19:08
Dopeness skrev:

Den tanken har också slagit mig. Kan fördomar bli till fakta?

2013-10-18 18:39
Har tänkt på en sak. Snubbar som lyssnar på kvinno-förnedrande musik, ska man akta sig för sådana? Säger typen av musik-texter lite om vilken person man är? Hur är ni själva och vad har ni för erfarenheter?
Manager

2013-10-19 08:06
Jag lyssnar på kvinnoförnedrande musik, och det är inte anledningen till att man ska akta sig för mig.

Det beror väl helt på vilket sätt man lyssnar på musiken också, och hur mycket man håller med rapparens texter (ja, rap är den enda kvinnoförnedrande genren).

Hellre att man aktar sig för kvinnoförnedrande människor än folk som lyssnar på musik skapade av kvinnoförnedrande människor.
Redline!

2013-10-19 10:14
Nej. Det finns metalmusik med kvinnoförnedrande texter också minsann. Jag tycker verkligen man borde akta sig för dig!!! ;) skämt å sido... vad är det då som tilltalar dig med sådan musik om du inte håller med om texterna?

2013-10-19 10:36
Alltså det går verkligen inte ihop i mitt huvud. Hur kan man vara snäll och respektera kvinnor, samtidigt som man lyssnar på texter som beskriver hur någon våldtar en kvinna och sliter upp henne i bitar?

För mig låter det som att en sådan person någonstans måste ha en undanträngd ilska mot kvinnor som den får utlopp för i musiken, vilket sedan gör att den inte har något behov av att göra så i verkligheten. Men jag kanske har helt fel, jag bara spekulerar nu så förklara gärna för mig!
Manager

2013-10-19 10:39
Känslan, flowet, energin, beatet. Det viktiga för mig är inte vad man säger utan hur man säger det, till en viss gräns såklart. Sen finns det delar av texterna jag håller med om, alltså inte de kvinnoförnedrande delarna.

Förlåt, men folk som på riktigt lyssnar på vad rappare säger och tar till sig det som en sanning är folk man bör akta sig för.

Redline!

2013-10-19 10:45
Känslan, flowet, energin, beatet. Det viktiga för mig är inte vad man säger utan hur man säger det, till en viss gräns såklart. Sen finns det delar av texterna jag håller med om, alltså inte de kvinnoförnedrande delarna.

Men en del av den energin är väl också ilska?

Förlåt, men folk som på riktigt lyssnar på vad rappare säger och tar till sig det som en sanning är folk man bör akta sig för.

I get your point.

Ursäkta om jag låter pantad, men jag vill verkligen förstå :P
Manager

2013-10-19 10:46
Jag har missat den låten om våldtäkt och att slita henne i bitar som du refererar till. Länka gärna ;)

Förövrigt så kan människan underhållas på de mest makabra sätt utan att för den sakens skull se det som annat än underhållning. Jag kan tycka att rapparen som rappar om att våldta och slita henne i bitar fått till det snyggt flowmässigt eller formulerat sig exceptionellt bra, och fortfarande inte ha en personlig och känslomässig koppling till innehållet.

Med samma logik måste alla som läser American Psycho vilja skära ut kvinnliga könsorgan och förvara dem i sitt gymskåp.

Redline!
Manager

2013-10-19 10:47
Visst är ilska en del av energin, men ilska tycker om ilska utan att dela samma bakgrund.
Redline!

2013-10-19 10:55
Jag har missat den låten om våldtäkt och att slita henne i bitar som du refererar till. Länka gärna ;)

:D nä det är en snubbe på mitt jobb som typ är världens snällaste människa som spelar i ett metal-band med såna texter. Det går bara inte ihop i mitt huvud. Jag får kortslutning haha...

Förövrigt så kan människan underhållas på de mest makabra sätt utan att för den sakens skull se det som annat än underhållning. Jag kan tycka att rapparen som rappar om att våldta och slita henne i bitar fått till det snyggt flowmässigt eller formulerat sig exceptionellt bra, och fortfarande inte ha en personlig och känslomässig koppling till innehållet.

Med samma logik måste alla som läser American Psycho vilja skära ut kvinnliga könsorgan och förvara dem i sitt gymskåp.

Jo. Du kanske inte alls har nån förklaring till varför du dras till sånt. Personligen så får jag obehagskänslor av sån musik. Kan det kanske vara att olika personer får utlopp för ilska på olika sätt?

2013-10-19 10:56
Dr.Octagon skrev:
Visst är ilska en del av energin, men ilska tycker om ilska utan att dela samma bakgrund.

Det är sant. Så min teori om en förtryckt ilska mot kvinnor stämmer inte alls?
Manager

2013-10-19 11:04
:D nä det är en snubbe på mitt jobb som typ är världens snällaste människa som spelar i ett metal-band med såna texter. Det går bara inte ihop i mitt huvud. Jag får kortslutning haha...

Sen kan världens snällaste människa egentligen vara världens bästa skådespelare.
Det kan också vara så att han gillar musiken i bandet men inte texterna, men har överseende eftersom han får lira musiken han tycker om. Fråga honom istället för oss om det är grunden till hela din tråd :P

Jo. Du kanske inte alls har nån förklaring till varför du dras till sånt. Personligen så får jag obehagskänslor av sån musik. Kan det kanske vara att olika personer får utlopp för ilska på olika sätt?

Ok, så mina förklaringar är inga förklaringar? Ibland undrar jag varför jag ens försöker...

Det är sant. Så min teori om en förtryckt ilska mot kvinnor stämmer inte alls?

Jag kan tänka mig att alla män har en förtryckt ilska mot kvinnor, och vice versa. Alla har vi blivit fuckade av det motsatta könet och vi människor är experter på att generalisera. Sen finns det de som tar det till löjligt stora proportioner och gör låtar om det, eller typ våldtar folk. Men det är känslomässigt störda personer och hör inte till normen.
Redline!

2013-10-19 11:13
Sen kan världens snällaste människa egentligen vara världens bästa skådespelare.
Det kan också vara så att han gillar musiken i bandet men inte texterna, men har överseende eftersom han får lira musiken han tycker om. Fråga honom istället för oss om det är grunden till hela din tråd :P

Han känns väldigt genuin faktiskt, och min magkänsla om människor brukar inte ha fel men den kanske har d denna gången :P Jag har försökt rota lite i det men jag ska fråga rakt ut nästa gång :D

Ok, så mina förklaringar är inga förklaringar? Ibland undrar jag varför jag ens försöker...

Klart dina förklaringar är förklaringar. Jag skrev "kanske" och jag uppskattar dina förklaringar jätte mycket. Sorry om du uppfattade det så.

Jag kan tänka mig att alla män har en förtryckt ilska mot kvinnor, och vice versa. Alla har vi blivit fuckade av det motsatta könet och vi människor är experter på att generalisera. Sen finns det de som tar det till löjligt stora proportioner och gör låtar om det, eller typ våldtar folk. Men det är känslomässigt störda personer och hör inte till normen.

Hmm... det är sant.

Manager

2013-10-19 11:23
Han känns väldigt genuin faktiskt, och min magkänsla om människor brukar inte ha fel men den kanske har d denna gången :P Jag har försökt rota lite i det men jag ska fråga rakt ut nästa gång :D

Vad spelar han för instrument? Jag gissar på bas :P

Klart dina förklaringar är förklaringar. Jag skrev "kanske" och jag uppskattar dina förklaringar jätte mycket. Sorry om du uppfattade det så.

Läs din formulering igen, det där kansket fungerar inte som ett sånt kanske som du nu försöker efterkonstruera :P

Hmm... det är sant.

Jag kom på nu att känslomässigt störda hör till normen. Uttrycken är dock så varierade att de som våldtar folk fortfarande inte tillhör normen. Fast även det håller ju på att vända, i alla fall här i Sverige...
Redline!

2013-10-19 11:33
Vad spelar han för instrument? Jag gissar på bas :P

Haha... nu är du läskig. Hur fan kunde du veta det????

Läs din formulering igen, det där kansket fungerar inte som ett sånt kanske som du nu försöker efterkonstruera :P

Kanske inte. Att jag uppskattar dina förklaringar står jag dock fortfarande fast vid :) jag lär mig mycket!

Jag kom på nu att känslomässigt störda hör till normen. Uttrycken är dock så varierade att de som våldtar folk fortfarande inte tillhör normen. Fast även det håller ju på att vända, i alla fall här i Sverige...

Hmmm... jag tror inte riktigt förstod vad du menar. Att våldtäkt kommer tillhöra normen snart? :P
Manager

2013-10-19 11:38
Haha... nu är du läskig. Hur fan kunde du veta det????

Han låter som en basist.

Hmmm... jag tror inte riktigt förstod vad du menar. Att våldtäkt kommer tillhöra normen snart? :P

Ja, jag tycker man hör om en ny våldtäkt varje dag nuförtiden. Och att folk blir släppta trots att det är uppenbart att de våldtagit.
Redline!

2013-10-19 11:42
Han låter som en basist.

Hur låter basister? haha

Ja, jag tycker man hör om en ny våldtäkt varje dag nuförtiden. Och att folk blir släppta trots att det är uppenbart att de våldtagit.

Jo. Så är det tyvärr. Det positiva är ju att väldigt många reagerar på det.
Manager

2013-10-19 11:44
Basister brukar vara snälla och genuina :P

Redline!

2013-10-19 11:47
A fan. Det visste jag inte :D
Manager

2013-10-19 11:50
De brukar också vara de mest skadade, fast det märks aldrig eftersom sångaren oftast är narcissist, trummisen har ADHD och lead gitarristen-är coolast.
Redline!

2013-10-19 11:56
haha... jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det :P nu flummar diskussionen ut. När vi ändå pratar om nått annat så har jag lyssnat på Dub Fx hela morgonen :D

Manager

2013-10-19 11:59
Den där har du snott av mig!
Redline!
Manager

2013-10-19 12:00
Och den flummar inte ur, jag konstaterade nyss att alla i band är mentalt skadade. De är de som skapar den sortens musik som andra mentalt skadade människor dras till.

Cirkeln är sluten.
Redline!

2013-10-19 12:03
Dr.Octagon skrev:
Den där har du snott av mig!

I knooow!!! Muhahahaha.... alltså jag älskar honom.

Och den flummar inte ur, jag konstaterade nyss att alla i band är mentalt skadade. De är de som skapar den sortens musik som andra mentalt skadade människor dras till.

Cirkeln är sluten.

Summan av kardemumman: vi är alla mentalt skadade.
Manager

2013-10-19 12:05
I knooow!!! Muhahahaha.... alltså jag älskar honom.

Get a room you two.

Summan av kardemumman: vi är alla mentalt skadade.

Det är nog normen, men jag vet inte. Det finns säkert jättemånga "normala" människor som enbart lyssnar på dansband, de umgås bara i andra kretsar.
Redline!

2013-10-19 12:09
Get a room you two.

I would if I could, men han är upptagen ( för det är självklart den enda anledningen till varför han inte skulle vilja ligga med mig ).

Det är nog normen, men jag vet inte. Det finns säkert jättemånga "normala" människor som enbart lyssnar på dansband, de umgås bara i andra kretsar.

Folk som enbart lyssnar till dansband är jävligt konstiga.
Manager

2013-10-19 12:11
I would if I could, men han är upptagen ( för det är självklart den enda anledningen till varför han inte skulle vilja ligga med mig ).

Han verkar vara väldigt öppen för förslag ändå, förespråkare för kärlek och allt det där.

Folk som enbart lyssnar till dansband är jävligt konstiga.

Är du som mentalt störd rätt person att dra såna slutsatser?
Redline!

2013-10-19 12:15
Han verkar vara väldigt öppen för förslag ändå, förespråkare för kärlek och allt det där.

Men dom är gifta och allt så han verkar vara typen som förespråkar kärlek men ändå håller sig till en, men jag ska fråga när jag träffar honom :P

Är du som mentalt störd rätt person att dra såna slutsatser?

Absolut. Jag är ju normen!

Manager

2013-10-19 12:18

Men dom är gifta och allt så han verkar vara typen som förespråkar kärlek men ändå håller sig till en, men jag ska fråga när jag träffar honom :P

Det finns många gifta swingers därute :P

Redline!