I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ernesto Che Guevara

Övrigt - Vardagsfilosofi

Graffare

2013-10-09 19:24

Ernesto Che Guevara

Vad tycker ni om honom?

You cant Kill me - I was born Dead.
Manager

2013-10-11 16:06
Han gör tuffa t-shirts.
Redline!

2013-10-14 20:49
Varför gör du flera såna här trådar där du ställer samma fråga om olika personer? vad vill du få ut? www.google.se sen bildar du din egen uppfattning

Graffare

2013-10-14 21:19
Jag har redan min uppfattning. Vill veta vad Ni tycker. Om du inte vill svara så kan du lämna tråden, tack.

2013-10-15 13:54
Jag tycker det är grymt att du startar en massa trådar. Du håller liv i whoa :) fortsätt med det!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-10-15 16:56
-CLEAR!

*BZZZZZZZZZZZZ*

-naaaaw it died...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2013-10-15 17:16
Jag vet inte vad jag ska tycka om honom egentligen. Han var nog en väldigt komplex person med ärevördiga ideal till en början men efterhand så gled han in i fanatism och cynism. Jag har vänner som är från Sydamerika, bilden av Che är inte direkt unisont förankrad i att han skulle vara den moderna Jesus. Frälsaren. Rebellen. Många jag har snackat med har en mer nyanserad bild och berättar att han stundtals kunde vara väldigt brutal och inhuman. Slaktaren är ett namn som ofta förekom. Spontant så tycker jag att västvärlden liksom har kidnappat och monopoliserat bilden av många personer, ibland förvridit sanningen, ibland ändrat den helt. Svår fråga. Vad tycker du själv?

//Paz
Graffare

2013-10-15 18:41
Jag tycker att han var en man med ett hjärta av Guld som försökte befria Sydamerika ifrån spansk/nordamerikansk imperialism. Sedan att några barbariska fiender till Revolutionen blev avrättade i La Cabana tycker jag bara är bra. Tror knappast att han gick runt och mördade oskyldiga människor. Det finns andra som håller på med sånt, exempelvis dom USA stödda paramilitära grupperna som mördar vänstermänniskor på löpande band.

Producent

2013-10-16 11:46
Nåja, sorry amigo men jag litar mer på en drös vänner från länder där Che hade relevans och faktisk närvaro än vad jag tror på dig och dina teorier, :)

Svälj inte hela sanningar, ta alltid allt med en nypa salt och var inte påtvingat okritisk bara för sakens skull. Det leder bara till själv-hjärntvättning och skygglappar med tunnelseende till slut.

//Paz

2013-10-16 12:28
måste in och tycka till. inte dirket om che men om att döda meningsmotståndare. det är alltid vidrigt. att döda sin politiska motståndare ska aldrig accepteras för när "toppen" dödar varandra så kan hela vägen ner till den brutala botten också. resultatet blir blodigt.

-Mark Twain
Producent

2013-10-16 12:30
Han var en massmördare och en reklamsymbol för vänsterkids.

Give my regards to King Tut, asshole

2013-10-16 12:32
Alla som gillar immortal Technique har en produkt med hans ansikte på
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-10-16 12:32
There is a saying in Argentina: “Tengo una remera del Che, y no sé por qué,” which roughly translates to “I have a Che T-shirt, and I don’t know why.”

2013-10-16 12:38
lite samma sak som att vandra runt som femenist och ha en tröja med tupac på...

-Mark Twain
Graffare

2013-10-16 15:09
Machete skrev:
Nåja, sorry amigo men jag litar mer på en drös vänner från länder där Che hade relevans och faktisk närvaro än vad jag tror på dig och dina teorier, :)

Svälj inte hela sanningar, ta alltid allt med en nypa salt och var inte påtvingat okritisk bara för sakens skull. Det leder bara till själv-hjärntvättning och skygglappar med tunnelseende till slut.

//Paz

Vilken argumentation, haha. Ja kompis, jag känner också många Latinos och alla gillar han och det han försökte göra för Sydamerika.
Graffare

2013-10-16 15:12
KurtRussel P29

Du har en tendens att förstöra trådar med ditt skitsnack, kan du inte bara hålla dig i din råtthåla och lyssna på dina idoler Soulja Boy och Danny Brown så kanske jag slipper dig i mina trådar?

2013-10-16 15:19
whoawhoa....WHOA´s trådar!

-Mark Twain
Producent

2013-10-16 15:27
Vilken argumentation, haha. Ja kompis, jag känner också många Latinos och alla gillar han och det han försökte göra för Sydamerika.

Hmm.. Så alla dina vänner som är latinamerikaner gillar honom? Lustigt.. För mig är det 50/50 och all fakta pekar också på denna polarisering. Tror du verkligen att han är unisont älskad av alla i Latinamerika? Då tror du fel. Finns hur mkt litteratur och vittnesmål som helst som vittnar om en annan sida av Che än den vänsterfalanger, Looptroop och co evigt predikar.

Jag är enig i att han hade nobla ideal och en utopisk vision. Detta skapade han sig själv efter allt resande runt om i Latinamerika. Men efter revolutionen på Kuba så började han förändras. Finns hur mkt paradoxer som helst runt honom. Han var emot något men handlade själv på samma sätt i flera frågor.

Som sagt, jag anser honom vara en otroligt komplex person men jag kan inte direkt säga att jag hyllar honom upp och ned för jag väger in allt han gjort i detta. Om du sedan tycker att massmord och avrättningar på löpande band bara är "bra för revolutionen och de förtjänade det", well det får stå för dig. Jag tror på ett rättssamhälle där alla får en ärlig chans att försvara sig och humana lagar.

//Paz
Producent

2013-10-16 15:32
Zirk - Det är mer ett råttpalats än en håla. Och nej jag kan inte det, tyvärr.
Graffare

2013-10-16 15:38
Blweria skrev:
whoawhoa....WHOA´s trådar!

Edit:

KurtRussel P29

Du har en tendens att förstöra trådar med ditt skitsnack, kan du inte bara hålla dig i din råtthåla och lyssna på dina idoler Soulja Boy och Danny Brown så kanske jag slipper dig och dina IQ befriade inlägg i trådarna.

2013-10-16 15:41
bra editering Zirk :)

whoa är ju trots allt helig mark

-Mark Twain
Graffare

2013-10-16 15:45
Machete skrev:

Hmm.. Så alla dina vänner som är latinamerikaner gillar honom? Lustigt.. För mig är det 50/50 och all fakta pekar också på denna polarisering. Tror du verkligen att han är unisont älskad av alla i Latinamerika? Då tror du fel. Finns hur mkt litteratur och vittnesmål som helst som vittnar om en annan sida av Che än den vänsterfalanger, Looptroop och co evigt predikar.

Jag är enig i att han hade nobla ideal och en utopisk vision. Detta skapade han sig själv efter allt resande runt om i Latinamerika. Men efter revolutionen på Kuba så började han förändras. Finns hur mkt paradoxer som helst runt honom. Han var emot något men handlade själv på samma sätt i flera frågor.

Som sagt, jag anser honom vara en otroligt komplex person men jag kan inte direkt säga att jag hyllar honom upp och ned för jag väger in allt han gjort i detta. Om du sedan tycker att massmord och avrättningar på löpande band bara är "bra för revolutionen och de förtjänade det", well det får stå för dig. Jag tror på ett rättssamhälle där alla får en ärlig chans att försvara sig och humana lagar.

//Paz

Stoppa inte ord i min mun din tomhylsa. När fan har jag sagt att massmord och avrättningar på löpande band bara är bra för revolutionen och de förtjänade det?

Jag syftade på några barbariska fångar i fängelset La Cabana som blev dömda av Revolutionens regering för sina vidriga brott, och sedan blev avrättade.

Looptroop? Hehe. Jag tror att jag sätter punkt här men du får gärna fortsätta med dina "intressanta" inlägg. Diskutera med Kurt, du och han verkar ha mycket gemensamt.
Producent

2013-10-16 15:54
Du har en tendens att förstöra trådar med ditt skitsnack, kan du inte bara hålla dig i din råtthåla och lyssna på dina idoler Soulja Boy och Danny Brown så kanske jag slipper dig och dina IQ befriade inlägg i trådarna.

Ok jag ska ta det under övervägande, om du går med på att iq-befriad är ett ord och att Che Guevara var en massmördare.
Producent

2013-10-16 16:01
Så här skrev Che själv till the Tricontinental solidarity organisation:

"... hatred as an element of the struggle, a relentless hatred of the enemy, impelling us over and beyond the natural limitations that man is heir to and transforming him into an effective, violent, selective, and cold killing machine. Our soldiers must be thus; a people without hatred cannot vanquish a brutal enemy."

http://marxsite.com/guevara.htm
Producent

2013-10-16 16:04
ZirK P23

Jag försöker inte skriva intressanta inlägg, jag försöker förklara för dig att det långt ifrån råder konsensus om Che men du verkar rätt insnöad på din egen världsbild så det känns rätt meningslöst.

//Paz

2013-10-16 17:05
I diskussioner, särskilt på nätet fungerar förolämpningar och aggressiva utspel sällan till ens fördel, men vad vore internet och framförallt whoa utan detta. Gillar den här tråden, lite poetiskt när en romantiserad övertygelse möter verklighetens äckliga gråa mångsidiga betong.
Graffare

2013-10-16 18:08
VRGNHNS skrev:
Alla som gillar immortal Technique har en produkt med hans ansikte på

Intressant, du känner alla som lyssna på Immortal Technique eller?
Producent

2013-10-16 18:17
Jag har också hört att han blev väldigt brutal och gick från läkare till mördare.
Att han ska ha varit en av de brutalaste och mördat mest t.o.m.
Är ryktet sant att han var värsta barnmördaren?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Graffare

2013-10-16 19:59
Dopeness skrev:
Jag har också hört att han blev väldigt brutal och gick från läkare till mördare.
Att han ska ha varit en av de brutalaste och mördat mest t.o.m.
Är ryktet sant att han var värsta barnmördaren?

Vad sa farfar mer i sina godnattsagor?

2013-10-16 20:38
till che´s försvar så tror jag att usa har försökt smutskasta honom. han va röd och det har alltid varit den stora oxens farligaste färg som dom bekämpat på helt absurda sätt.
bara en tanke dock. han kan ha varit brutal men det kan ha varit en bild som målats upp för att bekämpa världskommunismen.

för kommunismen är ju livsfarlig, lika farlig som homosexualitet och feminism. (kan va ironi i sista meningen)

-Mark Twain