I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Webbsida] Är detta en grym affärside?

Övrigt - Webbsidor

2011-12-29 14:37

[Webbsida] Är detta en grym affärside?

Jag kom på denna idé för någon vecka sedan och har nu startat upp företaget. Tycker ni på Whoa att detta är en bra grej och finns det något som vi kan förbättra?
Jag är absolut inget proffs på hemsidor o.s.v så jag gjorde den via ett program på nätet samt att loggan är lite amatöraktig.
All hjälp och åsikter är av intresse och eventuell ersättning finns.

Hjälp oss på elskroten!

www.elskroten.se

You don't know what you got, until you lose it.

2011-12-29 14:53
Verkar som en soft ide för den som har engagemanget.. skulle gärna se att ni specificera lite ang :

25% AV ALLA INTÄKTER GÅR TILL BARN OCH UNGDOMAR SOM HAR DET SVÅRT I SAMHÄLLET SAMT UTVALDA IDROTTSFÖRENINGAR I UMEÅKOMMUN.

Det första jag tänkte på när jag läste det var att pengarna gick till er egen ficka..
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2011-12-29 16:11
Ett tips kan vara att ändra från att skänka 25% av intäkterna till att skänka 25% av eventuell vinst om nu ni måste skänka något. Jag tycker att det verkar vara en finfin idé men jag har lite svårt att uppskatta kostnader och framförallt intäkter, vad består de i?
Finns det planer på att expandera geografiskt?
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2011-12-29 16:19
"grym affärsidé" är det inte, du kommer inte tjäna pengar på detta. inte mycket pengar i alla fall.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-12-29 18:10
Så sa väl alla till ägarna av Röda korset butikerna och myrorna samt övriga bilskrotar men idag sitter ägarna och är mångmiljonärer.
Enligt mig finns det ingen bättre affärside än att få saker gratis och sedan sälja dom för pengar :)

2011-12-30 09:37
jag kan se detta fungera som en extra inkomst för en/några personer med teknik intresse. men jag har svårt att se att detta skulle generera sådana summor att man tjänar in en riktig lön på det.

vet dock väldigt lite om reparationstider på diverse el-prylar samt dessas andrahandsvärde. men för att de ska fungera så bör man väl i teorin generera minst ca 300kr reparerade varor/affärstimme. är det rimligt?
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2011-12-30 15:13
Ägarna av myrorna är väl isf. Gud via Frälsningsarmén.. Röda korset är en samling ideella föreningar och det finns inga ägare som tjänar pengar på dem.

Jag tycker att ni ska lägga ner välgörenhetstänket helt, det räcker med miljövinster som incitament för att skänka prylar man ändå tänkt slänga.

Jag tycker att idén verkar helt ok, tror dock inte att ni kommer att tjäna spec mkt pengar på den då reparation och upphämtning samt lager och distribution kommer att kosta på..

Avslutningsvis, skriver inte detta för att vara elak, tror jag inte att du är kompetent nog för att bygga upp ett framgångsrikt företag. Att du var beredd att skäka 25 % av intäkterna är ett tydligt exempel på detta.

Jag föreslår att du tar kontakt med någon som kan företagsekonomi och räknar igenom om idén är hållbar. Nästa steg bör väl rimligtvis vara att skriva en affärsplan. Kanske kan ni få någon typ av kommunalt stöd i början, kan också vara värt att titta på.

2011-12-31 15:29
Det du glömde att tänka på är att folk skänker heldre till oss än att skänka till myrorna som stoppar pengarna i fickan. Nu har dom möjlighet att skänka så att inkomsterna gynnar deras egen kommun och barn.
Jag tror på det och jag är relativt påläst inom ämnet :)

2011-12-31 17:18

2011-12-31 18:34
på är att folk skänker heldre till oss än att skänka till myrorna som stoppar pengarna i fickan

Hellre*

Hur vet du att folk hellre skänker bort prylar till er än exempelvis myrorna..? Detta är ju bara ett naivt påstående i dagsläget. Du borde ändra ditt tankesätt, folk väljer hellre att skänka till myrorna men vad och hur ska ni göra för att förändra det(?).

Sedan är man aldrig för påläst inom ett ämne, att du nämner det bevisar återigen att du är naiv.

Bara för att man har en bra idé så betyder det inte att folk köper det.

Jag föreslår att du tar kontakt med någon som kan företagsekonomi och räknar igenom om idén är hållbar. Nästa steg bör väl rimligtvis vara att skriva en affärsplan. Kanske kan ni få någon typ av kommunalt stöd i början

+1

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2012-01-01 13:17
Varför folk "hellre" skulle skänka till oss beror på att det största procentantalet av myrornas inkomster går direkt ner i chefens fick (Som jag för övrigt är bekant med)
Dom skänker så få summor i bidrag så därför tror jag att folk skänker till oss för det gynnar dom.

2012-01-01 20:33
Som DMAt var inne på så känns ditt resonemang ganska naivt.. Du menar alltså att betydligt mindre än 25% av myrornas vinst går till välgörande ändamål? Att du påstår att "chefen" förskingrar större delen av vinsten är ju en väldigt allvarlig anklagelse. Om det stämmer blr du tipsa polisen om situationen.

2012-01-01 21:17
Du kan absolut tjäna pengar på detta. Men marknaden är hård, i denna branschen finns det miljardtals kronor att tjäna men tyvärr finns det redan så många stora skrothandlare i Sverige som skulle köpa upp dig innan du ens hinner börja tjäna pengar. Sen behövs en hel del tillstånd för att kunna använda/köpa/sälja kopparn och annat värdefullt i det ni samlar på. Men tror säkert att du kan tjäna lite pengar på detta om du jobbar många nätter i några år :)
Lyricist

2012-01-11 05:16
Min fråga är, hur ska du egentligen göra för att sälja det vidare? Använder du hemsidan som en reklamplats med kontaktinfo och sköter all försäljning på Blocket(typ?)
Producent

2012-01-11 12:09
Det är en bra affärsidé absolut!!

Skulle försöka göra ett samarbete med diverse kommuner t.ex, för att kunna få detta till ett rikstäckande koncept!

Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2012-01-21 17:01
visst är det en bra ide, pengar kommer att tjänas om volymen finns det går ju att sälja container vis till ställen som utvinner metaller ur sånt här, koppas guld osvosv
i dessa dagar är det hårdvaluta på metaller, med volymerna kommer pengarna.
Rappare

2012-01-21 17:47
Fast det kostar ju att utvinna metaller också. Annars hade man ju fått pengar när man lämnade in saker på tippen. Företagen som ägnar sig åt att utvinna guld ur gamla tv-apparater är nog jävligt få.