|
|
|
|
|
[Video] Min stand-up debut :)
Körde lite stand-up igår för allra första gången. Tänkte dela med mig till er Whoaiter.
Hoppas ni uppskattar det :)
Love!
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
Moderator
2012-04-29 22:09
|
Bra jobbat! Var rätt kul.
Vardagshjältar som gått för långt.
|
|
|
Tack, var nervös som fan hehe
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Haha seriöst det där var faktiskt roligt, jag sitter och ler och garvade till stundtals. Kan mycket väl vara för att jag själv också avskyr Sean Banan.
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
|
Redaktionen
2012-04-29 23:31
|
|
|
|
Lollarn: Tack så mycket. Verkligen glad att du diggade det :)
370HSSV: Tänkte skicka in till er på redaktionen, men jag visste inte om det låg i ert intresse, då det inte är hip hop. Om ni vill så får ni mer än gärna posta detta på startsidan :) Kul att du tyckte om det. Värmer verkligen! :)
www.wallyjohnson.se
|
Redaktionen
2012-04-30 08:42
|
Det är nog som du säger lite för långt ifrån hiphop. Men det är skoj när användare är skillade på saker och det skulle man kanske kunna lyfta fram. Dock tror jag att man vill hålla det väldigt hiphop. :)
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden.. http://www.martypatches.comhttp://www.danielmeyer.se
|
|
|
Misstänkte det :) Även om jag anser mig själv vara en "hip hop comedian" hehe :)
Men jag hojtar till när jag gör ett längre framträdande, där jag får in lite mer hip hop relevans :)
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Snyggt!
http://www.facebook.com/vincentjedselius Det är fint att gilla! :)
|
Moderator
2012-04-30 10:51
|
Hahaha! Strålande! :)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
|
|
|
bra gjort!:)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
|
|
|
haha riktigt kul faktist :) väldigt bra flyt också för att vara din debut!
I'm a different kettle of fish
|
|
|
Tack allihopa, verkligen! Kul att den tilltalade alla också!
Har fått fyra gigs till pga detta klipp plus fler minuter på scen, så jag hoppas ni inte har något emot att jag postar framtida events :)
www.wallyjohnson.se
|
|
|
lätt! posta på bara :P
hur har du förberett dig förresten? skriver du ofta ner skämt? hur mycket studerar du andra stand-up komiker? osv
|
|
|
njä, inge vidare bra. vart tog detta plats? varför kör du på engelska?
|
|
|
Jag fick 4 minuter av Southern Kitchen tex. Men på plats så fick jag reda på att jag fick 5-6 min. Fattat att de gör så med nybörjare, så man inte övar in 6 minuter och går över. En grej som inte är uppskattat stand-up världen: komiker som går över sin tid.
Så jag övade självklart in 4 minuter, övade högt framför spegeln i typ en vecka. Jag skrev ner nyckelord, inte en hel text. Sen utgick jag från nyckelorden, så allt mellan är improviserat. För varje gång jag har övat, så har den ändrats mer och mer.
Som du fattade så var tex Southern "Chicken" inte planerat haha, men jag tyckte jag gjorde en bra recovery :)
Jag har varit ett enormt stand-up comedy fan i snart 12-13 år kanske, varje vecka har jag kollat på en ny komiker/special. Så jag har studerat många och studerar fortfarande många komiker. Men så har jag alltid varit, väldigt observant och alltid lyckats se smådetaljer. Och nu i efterhand när jag ser mig själv så inser jag att jag (omedvetet) tex använde mycket kroppsspråk, bra delivery och timingen var on key.
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Svanspelle: Tack för att du tog dig tid att titta i alla fall :)
Det är en amerikansk restaurang i Malmö som heter Southern Kitchen. Och arrangemanget är "Wisecrackers" engelsktalande stand-up fast i Skandinavien.
Jag kör på engelska för att jag uttrycker mig 1000 gånger bättre på engelska. Inget emot stand-up på svenska, men jag hade aldrig kunnat köra det, då jag känner att mina punchlines hade saknat "uumff"! Plus på engelska så når jag ut till en bredare publik.
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Haha, kul att se.
Vanligtvis när man ser nya och ovana komiker brukar man samtidigt sitta med en "ahh snart blir det pinsamt och obekvämt här"-känsla men du avvärjde det genom att ta över scenen.
Då menar jag inte att jag satt och tokgarvade, utan syftar mer på att du inte alls känns nervös av att stå på scenen utan verkar ha bra självförtroende.
Sen hjälpte väll publiken till lite med det också och visade närvaro. Gäller att uppträda inför rätt publik.
Keep it up! Snyggt avslut på det hela btw, med "big african" grejen : )
/ Deedz. www.jewoit.se www.youtube.com/user/JewoitEntertainment http://jewoit.tumblr.com/ & http://www.facebook.com/jewoit
|
|
|
Och nu i efterhand när jag ser mig själv så inser jag att jag (omedvetet) tex använde mycket kroppsspråk, bra delivery och timingen var on key. hehe var precis det jag reagerade på. du kändes rätt "naturlig" på scen, hade liknande rörelser/kroppsspråk som mer rutinerade stand-up komiker brukar ha. det kändes som att du studerat andra rätt mycket och liksom fantiserat dig sj in i situationen när du förberett dig
|
|
|
Wow vilken debut! Du var riktigt tung måste jag erkänna. Rolig, bodylanguage och att du var " there" förståru vad jag menar med de? Inte att bara rösten va där, utan DU va där. Hoppas att du lyfts upp mer. Och nästa stand up måste du posta direkt med. Eller jag hade vart sjukt tacksam iaf....
Riktigt bra gjort, tummen upp! Keep it floatin'
Coastin' Chucks!
|
|
|
det där har du talang för!
posta mer så snabbt du kan:)
"It is the prohibition that makes anything precious"
-Mark Twain
|
|
|
Grymt BC! Ser fram emot mer :)
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
|
|
|
Yun: Tack, mannen! :) Precis som du säger så gör publiken mycket. Jag vann publiken snabbt och deras entusiasm gör att man får ökat självförtroende :)
Meta: Oh ja! :) Jag har alltid gestikulerat mycket när jag levt mig in i berättelser som jag berättat och förklarat, så det här kändes naturligt för mig :) Men glad att höra att det inte syntes att jag var nervös hehe :)
Lucifer, Bleweria, Brazen: Tack så jättemycket! Nästa gig är den 11 maj, så jag postar upp den så fort jag kan :)
De som har Facebook eller Twitter, får mer än gärna adda mig @WallyComedy. Blir snart att ta gigs i andra städer också, vore en ära att få komma till era städer och uppträda :)
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Alltså, du verkade ju bekväm på scen. Men det kändes lite väl påklistrat med all "motherfucker" hit och dit. Och innehållsmässigt var det trist och saker man hört förr, inga direkt punchlines som kändes träffande. Utan mer som ett "ja hehe, sean banan är konstig.. är han utvecklingstörd eller? hehe.." Det blev inte tillräckligt roliga infallsvinklar på det hela.
nåja.
Du kan säkert utvecklas och bli okej framöver.
|
|
|
svanspelle +1
Boyz n the wood
|
|
|
Fan va nice! Har letat efter detta ju, en standupkomiker på whoa. Och du är rolig! Kan tänka mig att det är så jääävla svårt att vara standupkomiker. Tusen gånger värre än ett musikgig. Släng upp fler så fort det kommer! Och by the way, kan du tipsa om fler svenska amatörkomiker man borde kolla in? Har jag fattat det fel att battlerapparen Dödsmaskinen är ståupp? (har för mig att han sagt det i ett klipp nån gång, kanske är helt fel ute.)
Detta var nice och vågat.
Rappat skitlänge.
|
Producent
2012-05-01 20:17
|
Själva utförandet, uppträdandet, timingen, framförandet och engelskan var grym! Men det var ingenting som jag tyckte var speciellt roligt. Men publiken tyckte det och det är det viktigaste. Och det här är din debut så du kan gå hur långt som helst.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
|
|
|
Svanspelle + Arttack: Kan garantera er att inget är påklistrat. Det är så jag är annars också :) Sen tror jag ni bör kolla på det igen om ni tror att jag enbart snackade om att Sean Banan var "utvecklingsstörd", fanns en djupare poäng i det.
Och sen att ni inte diggar det är faktiskt cool by me :) Jag förväntade mig knappast att alla skulle tycka om det.
trEtton: Tack så mycket mannen! Jo, det är stor skillnad. Jag brukade rappa förut också och har rappat inför publik ett tjugotal gånger. När man rappar/sjunger så är det inte samma samspel av publiken som i stand-up. I stand-up så blir publiken oftast en del av akten och i vissa fall till och med en förlängning av skämtet. Även om man inte kanske är så bra rappar/sångerska, så är chansen större att du får applåder, än ett bu. Men får du inga skratt som komiker så är chansen stor att man bombar helt, alltså att man hamnar i helt otakt eller att du kanske helt enkelt glömmer bort hela din act. Och regeln lyder att trots om man bombar, så ska man ändå försöka köra hela sin act eftersom om du går av scen för tidigt, så sätts det press på hosten eller komikern efter dig att fylla ut utrymmet.
Förr eller senare kommer man bomba, kvittar hur bra du är. Förr eller senare kommer du stöta på en publik som inte överhuvudtaget tycker om eller förstår sig på dina skämt.
För att vara ärlig så känner jag inte till så många amatörer än, detta var min debut. Men grundaren till WiseCrackers, Joe Eagan, är ganska rolig på sitt annorlunda sätt. Han kör Powerpoint-stand up hehe. Googla hans namn :)
Dopeness: Tack mannen! Tar din kommentar ändå som en komplimang, det föll dig helt enkelt inte smaken. Nothing wrong with that! :)
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Jag tycker inte om att säga det men du var riktigt bra för att vara första gången. Alltså jag tycker inte innehållet var speciellt, men som sagt, kroppsspråket och scennärvaron gjorde att det blev bra. Kul att se
|
|
|
Hehe ok, varför tycker du inte om att säga det? :)
Tack, verkligen! Alltid kul att folk uppskattar!
www.wallyjohnson.se
|
|
|
|
|
|
Nej men alltså "du är bra för att vara tjej/du är bra för att vara 14/bra för att vara första gången" osv. låter så klyshigt
|
|
|
Limp: Tack!
JaoJao: Hehe ok, tack! :)
www.wallyjohnson.se
|
|
|
För som bor i Malmö eller har vägarna förbi, så uppträder jag på Dockan nu på fredag.
http://www.facebook.com/events/405023609507819/?ref=ts
Love!
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Själva utförandet, uppträdandet, timingen, framförandet och engelskan var grym! Sen garvade jag inte men det brukar jag sällan göra åt ståupp... Måste nog ha nån som kör lite "halv-galna" grejer för att garva, just när det blir fel eller helt otippat som jag finner det roligt... tycker ändå att du hade mer karisma än många jag sett live, sen tror jag inte du ska säga att du är nervös, säg att det är dina första gånger så du är "confident as fuck" istället
"Jag brukar egentligen inte skriva här"
|
|
|
Grymt, ser dig på fredag då :) utgång vid möllevången efteråt på fredag. Ett gäng träffas på Nyhavn restaurang och sedan sticker vi vidare. Kom dit om du inte har planer.
|
|
|
Jag gillade det, du känns väldigt självsäker och du platsar verkligen i forumet. Sen var det kanske inte det vassaste samtalsämnet, men det verkade ju gå hem och det är det viktigaste. Det var lättsamt och kul helt enkelt, men det hade varit extra spännande att se dig ta upp en lite djupare problematik. Fast det kanske man inte vågar göra såhär i början av karriären. VRGNHNS skrev: tycker ändå att du hade mer karisma än många jag sett live, sen tror jag inte du ska säga att du är nervös, säg att det är dina första gånger så du är "confident as fuck" istället Håller med, det är lite som att skjuta sig i foten direkt. Man kan säga det efter uppträdandet, men aldrig innan.
|
|
|
Gjorde inte ens en ordentlig länk, WTF? http://www.facebook.com/events/405023609507819/?ref=tsThere we go! :) VRGHNHS: Tack mannen! :) Du har nog rätt med det här med nervositeten, fast jag hade tur att det funkade till min fördel, för många trodde att jag hittade på när de senare frågade mig om det verkligen var min första gång. De tyckte jag såg helt naturlig ut. Scrotum: Tack så mycket! Verkligen! Det är precis som du säger, när man är ny så vill man inte bli för nischad och enkelriktad. Min stil är väldigt "amerikansk" men jag försöker ändå välja ämnen som Medelsvensson och Joe Schmoe kan relatera till. Svår balans att hålla. Man når ut till en större publik, men samtidigt så blir det kanske inte lika djupt. Fast jag måste försvara mig själv genom att säga att det fanns en djupare tanke med Sean Banan än att jag bara tycker han är pajas och utvecklingsstörd haha. Fast jag får se hur allt går, går det bra och man får en en fanbase så kommer stilen bli mer politisk främst. Tack ännu en gång för kritiken! Ripper: Tackar, sure thing! What's up med länken till Flirtfair haha? :) Love
www.wallyjohnson.se
|
|
|
BC99 Hahaha, äsch, lite sex skadar aldrig ;-)
|
|
|
Maaaaaanen.. Fet big up!
Jag är inte alls insatt i stand up, men detta var tvärfett!
Riktigt bra delivery, du kändes trygg på scen och det var riktigt roliga skämt.
Konstruktivt tyckte jag att det var för mycket svärord. I min mening kan man förstärka saker med exempelvis fuck om man inte använder det för mycket.
Men på det hela, en klockren debut. Ett how-to exempel. =)
Blessings
irie ites. hasslahoff.se - för skånsk reggae i tiden!
|
|
|
Tack så mycket! :) Verkligen.
Jo svordomarna blev en hel del. Jag svär mycket i verkliga livet också, så när jag blir nervös blir det mycket av. Har haft det i åtanke till min nästa akt nu på fredag :)
Tack ännu en gång, kul att du diggade!
www.wallyjohnson.se
|
|
|
BC99 vet du vad en ståuppkomiker aldrig får göra? Säga att man är nervös.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress
"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
|
|
|
Says who hehe? :)
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Mitt andra jam som jag hade i fredags. Jag gör en ny tråd då jag har ett jam nu på lördag också, så jag kan lika bra bara uppdatera den tråden. Så får den här tråden dö av sig själv :) SpoilerFick bara 3 minuter på scen, var en väldigt... vit klubb så att säga, som folk påpekat så gäller det även att uppträda inför rätt publik. Jag var den enda som körde på engelska där. Jag gillar att berätta långa historier, så 3 minuter suger för mig. Fuck it! It went well :)Love
www.wallyjohnson.se
|
|
|
bra grejer men du säger "Man" för ofta...utöka ditt vokabulär till något mer...
det blir som när man hör fjortisbrudar säga "typ" efter vartannat ord...blir jobbigt i längden...men det är bara mina "2 cent" :)
fortsätt å kör på bara det kan utvecklas till något riktigt bra!
Man....
;)
tut!
|
|
|
Hehe aight :) Ska ha det i åtanke.
Checka den andra tråden, ska lägga upp mitt gig från igår. Det var ett annorlunda jam. Annorlunda på ett bra sätt.
www.wallyjohnson.se
|
|
|
men snälla, skit i va han säger... inget störande alls att du säger Maan", kolla den första lite den va väl inte så bra men din du länka här nere va mycket bättre!! sen tycker ja inte du ska haka upp dig på ras-grejer i varje standup, variera!!
|
|
|
Rasism är ett ämne som berör mig starkt, så jo, jag snackar om det ofta :)
Nytt uppträdande kommer upp idag, 30 minuter långt från förra lördagen! ;) Checka den andra tråden.
www.wallyjohnson.se
|
|
|
ja de klart men säger bara..jag tycker du ska variera till andra huvudämnen...blir ju lite segt annars om ditt huvudämne alltid är rasist skämten
|
|
|
Vänta...förstår jag saker rätt. Du är svensk, med rötter någon annanstans (eftersom du säger "you white people?!) men du bor och har bott i Sverige så länge jag sett dig på Whoa (10år?) Det som förvånar mig då är att du inte kan uttala Joakim, men du uttalar Banan som någon som kan språket, vilket känns märkligt då Joakim ligger närmare det engelska uttalet än det svenska utalet på banan.
Kanske känns som en lustig punkt att tänka på men det engelska språket känns väldigt påklistrat, testa svenska, testa att inte dela upp publiken i vi och dem förutom när det kommer till kvinnor & män, för det är ju den enda skillnaden vi har i mellan oss. Könen, att du väljer att istället för att kolla om det är vita, svarta, latinos osv i publiken skapar i Sverige fel känsla. Speciellt när det är en vit kille med afro som vill dela in publiken i grupper, varför? :-S
|
|
|
Vit haha? Jag är nog allt förutom just vit :) Visst är jag ljus i hyn, men vit är jag inte. Jag är inte den där snubben som snackar om färgblindhet och att jag inte ser färg. Tvärtom tycker jag vi ska bejaka och fira att vi är olika. Det är just det som är charmen med att vara människa, att vi alla är unika. Och vi är alla lika mycket värda och ska behandlas med samma rättvisa som alla, oavsett bakgrund. Vi är alla olika, men samtidigt lika. Jag blundar inte för det. Det jag försöker säga är att även jag, med min multi-etniska bakgrund, inte är felfri. Precis som du, snubben som sitter bredvid dig på bussen, din partner, dina syskon etc. Engelskan kommer jag inte droppa. Jag kan inte köra stand-up på svenska. Det är inte min grej, det blir inte bra... alls. Men tack för din kritik, verkligen. Bra och konstruktivt. Jag kommer inte ändra konceptet men jag kanske kommer ändra hur jag kommer gå till väga för att uttrycka mina åsikter utan att behöva segregera publiken. Men samtidigt så är ju detta ämnen som berör mig och jag vill väcka diskussion. Vilket jag har fått många e-mail från random people som diskuterat ämnet. Många som faktiskt förstod vad jag menade med hela Sean Banan grejen tex. Även min senaste stand-up fick jag respons på skämtet jag drog om mormonska missionärer, då en snubbe undrade om jag skulle rösta på Barack Obama, då bekant Mit Romney är republikan och mormon. Jag förklarade att jag inte var amerikan och därmed inte hade kunnat röstat, men ja, jag är Pro-Obama. Jag blir så jävla glad när mina fans fattar mina pikar. Jag nöjer mig inte med att bara få publiken att skratta, jag vill få de att skratta och tänka. Love!wallyjohnson.se
www.wallyjohnson.se
|