I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

VST/Effekt/Hårdvara?

Vår Hiphop - Producenter & DJs

Rappare

2008-05-13 16:40

VST/Effekt/Hårdvara?

Tja!
Jo jag undrar en sak: Hur man får accapellan att bli som en kör:S? kan man beskriva så?... Haha vet inte hur jag ska förklara men ett bra exempel e väl den där emilushes diss till legenden "Vem fan e legenden" i refrängen... vet inte om man ska beskriva det som en kör men undrar om det e nån speciell effekt eller hårdvara eller vad?
Tack på förhand!
Frid
/S

Länk: http://youtube.com/v/Asg58i9K51o

O vet shi hur man länkar med det nya systemet... klipp & klistra

2008-05-13 21:31
Du kanske tänker på en chorus effekt. annars kan u ju spela in många tagningar och sedan panna ut om.
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner

2008-05-14 12:45
Ska du emulera en kör med en enda källa är Melodyne det du ska ha.

(känns som jag har nämnt Melodyne i varenda inlägg påsistone.. jag borde få betalt snart)
//Spliffan
Rappare

2008-05-14 15:26
chorus effekt, ska kolla in det!:)
Spliffan: Melodyne säger du... är det en plug-in? Letade lite men hittade bara plugins som hette Melodyne!
Tack för hjälpen iaf !
Producent

2008-05-14 16:23
Spliffan:

Är inte Melodyne en sorts autotune effekt?

2008-05-14 22:22
Spiken Melodyne finns i flera olika versioner som har fler/färre funktioner och är anpassade för olika typer av tillämpningar/implementeringar. Melodyne Studio tex kan du köra standalone, och Melodyne Plugin kan du köra som en vanlig VST-plugg i din sequencer. Sen kan du köra en grej som heter Melodyne Bridge som ska funka som en brygga mellan din sequencer och Melodyne standalone... men den är buggig som fan. Jag rekommenderar Melodyne Plugin.

Marc Swing man kan göra en massa saker med Melodyne. Du kan använda den som en autotuneeffekt om du vill (dock ej i realtid), men du kan även ändra både pitch och längd på ljud, med en helt brutalt väl bibehållen ljudkvalité, även på röster. Alltså, du kan ta ett sångspår, köra in det i Melodyne där du gör ett par kopior av samma spår som du sedan ändrar om pitchen på (som är väldigt snarlikt att jobba med pianorullen i ett MIDI-fönster) på olika partier, för att få till lite fina harmonier. Sedan kan du även ändra om timingen på varje spår, ord och stavelse om du vill för att få en mer naturlig "kör" (eftersom ingen i en kör sjunger i perfekt synk).
//Spliffan

2008-05-14 22:25
För att ni ska haja hur grymt Melodyne är.. spana in den senaste funktionen:

//Spliffan
Rappare

2008-05-15 13:06
haha fan va fräckt!:) Ska kolla in Melodyne plugin & Melodyne Studio! Tack fett mkt för hjälpen Spliffan!:D
Fridens
/S

2008-05-15 13:39
no problemo dude
//Spliffan

2008-05-16 21:23
Helt sick den där melodyn, nu behöver man bara ett gitarrbiblotek på typ 10 samples och sedan kan man göra miljoner utav sounds.
Fan ur bara ett baré ackord skulle man kunna göra hur mycket som helst. sick sick sick i tell yah!
Gör hellre ingenting bra, än att göra någonting dåligt.

2008-05-17 10:55
holy.... fucking..... crap

när släpps det och vad går den lös på? summan spelar ingen roll egentligen...

2008-05-17 13:40
frankieLamps vet inte när, men i höst nån gång. Vet inte vad det kommer kosta heller, men här är priserna för dagens versioner:

Melodyne Plugin: €299.00
Melodyne Uno: €169.00
Melodyne Cre8: €319.00
Melodyne Studio: €699.00
//Spliffan

2008-05-17 14:54
relativt saftigt att lägga ut...
visserligen värt det om man kollar på videon. blir antagligen att man tar lite från sparbössan...

vet du om man måste ha tidigare versioner för att kunna använda dem kommande (nyare) versionerna?

2008-05-17 18:10
"vet du om man måste ha tidigare versioner för att kunna använda dem kommande (nyare) versionerna?"

Det skulle jag knappst tro. Man lär kunna köpa dom i nyversion som vilken ny mjukvara som helst. Du måste tex inte ha Cubase SX3 för att kunna köpa Cubase 4.
//Spliffan

2008-05-18 01:15
ok bra... slipper man punga ut hela sparkontot

2008-05-18 17:20
Melodyne verkar sjukt coolt. ska prova demo pluggen nu :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.