Isaac Hayes...
Jag minns när jag såg honom för många år sedan på Katalin i Uppsala.
Vi var ungefär 600 pers i publiken och han small på utav bara fan i en svettig lokal för max 300 pers, på en scen för 5 pers hade han packat upp 3 sångare, en gitarrist, en basist, en på trummor, en på percussion och två assisterande på synthar.
Själv satt han med sin sidensvarta pyjamas och sneakers(!?) i mitten på den trånga scenen med sin keyboard.
2 timmar konsert blev det fyllt av hans bästa låtar (enligt mig).
Intron på monsterballader som kanske är bland det bästa som finns någonsin i soulvärlden! Härliga raps med underbar kontakt med publiken och ett samspel som kunde jämföras med James Browns konserter.
Efter två timmar intensivt musikaliskt framförande avslutade han med hans übertunga version av "
The Look Of Love " som tonar ut i ett avdankande crescendo till oändlighet.
Och när trummisen till sist ensam tonar ut de sista hihatsen i outrot på den 15-minuters långa, svettiga balladen... ökar takten försiktigt...
... och tonar upp i det tempo och fyllning som jag hoppas alla känner igen när man hör introt till main theme from "
Shaft ".
Katalin stod i gungning och jag förstod att detta kommer att bli svårt att slå.
D e t v a r s o u l i s i n p r i m e ! ! ! ;)
Efter en tio-minuters version av "
Shaft " så gick de av scenen men vi kunde inte få nog så vi skrek... och skrek... och behövde inte skrika mer än någon minut innan Isaac och hans kära band kommer in igen och kör extranummer.... I 45 MINUTER!?! (däribland även hitsen som sin South Park-karaktär "Chef")
Med andra ord en konsert, en upplevelse och en artist främst, utan dess like.
Jag hade mina Isaac Hayes skivor innan den konserten och kunde mina slingor och intron, men efter konserten var saken ett faktum; "Här finns MER att hämta!"
Och efter att konstant haft honom som en inspirationskälla, favorit-kompositör, favorit-soulartist m.m. i många år så kan jag bara säga:
Tack. Tack för all din underbara musik. Jag hoppas innerligt att fler kan sluta jämföra dig och din fantastiske vän Barry White R.I.P. och önskar att fler och fler kan börja lyssna på din musik för att njuta, inte främst för att sampla (vilket kanske redan är gjort tusentals gånger redan..?)
, utan för att uppleva den ultimata Isaac Hayes upplevelsen. Skulle kunna skriva tio gånger mer men vill inte tråka ut de som läser tråden med min kärleksförklaring till denna svarta Moses.
Jag kan känna mig lite vemodig då jag aldrig har varit lyckligare eftersom min första son föddes nu i fredags, två dagar innan, men att Isaac har lämnat oss hindrar fortfarande mig inte från att få en klump i halsen då jag vet att jag aldrig kommer få se hon live igen..
Isaac Hayes, peace and much love! (Ike´s mood-projektet ska startas omgående för dig.)
Se bra låtar nedan och snälla lyssna på dom om du inte gjort det förut ;)
I just don´t know what to do with myself The look of love Feel like making love I don´t want to be right Mans temptation Something Need to belong to someone Walk on by Ike´s mood/You´ve lost that loving feeling I stand accused and the list goes on and on and on...
Smaka på låt nedan om ni redan inte hört den. (undrar vem som inte vill sampla denna skit...) ;)
I just don´t know what to do with myself
one
Catapults Ent.