I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whoa Spotlight: #7 Betonggrädde och cykel på köpet

Svensk Hiphop - Allmänt

Admin

2008-05-27 10:48

Whoa Spotlight: #7 Betonggrädde och cykel på köpet

Spotlighten är tillbaka!

Det var en gång en jul för några år sedan. Som en klapp under granen dyker Dogge upp i TV-rutan tillbakalutad i fåtöljen iklädd tomtekostym med sin hund vid fötterna och rimmar lite om farmor och gröten i en reklamserie för en större elektronikkedjas feeeta mellandagsrea. Sällan har reaktionerna varit så starka och domen så hård över några små reklaminslag. Dogge var, enligt många hiphoppare, inget annat än en simpel sellout!

Läs mer i bloggen

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-05-27 11:02
Det bästa är ju att han bara får ännu mer uppmärksamhet genom sådant här hehe, så klaga på, Dogge är nog helnöjd med de slantarna han håvar in :P
va?

2008-05-27 11:22
ja tycker de fjantit låt dogge försörja sig som han bäst vill. han e hiphop. så sellout har han inte blivit enligt mig iaf. däremot e hans nyaste låtar inte den typen av hiphop ja förvänta mej men de hans grej. cant hate on that. dessutom han kanske har sagt sitt på dom djupa delarna. snubben vill väl parta som alla andra. nya skivane ju ganska glad o party över de hela. aja men hata på dogge e fel tycker ja.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2008-05-27 11:36
Dogge är Sveriges svar på Ali G. Förutom att Dogge är på riktigt och Ali G är bara påhittad :).

Som en annan kultiverad krönikör uttryckte det. Det är tragiskt att en familjefar över trettio sjunger om att tjejerna ska skaka på sin "gött".

Tragiskt helt enkelt. Men frågan är om vem som är mest tragisk, han själv eller det som ser upp till honom?

Ps. Dogge var också med i en radioreklam för vattenkraft runt '96-'97.

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-05-27 11:36
haha så skön är han
hets, stress, fest!

2008-05-27 12:19
Dogge och snoop är nog det enda som kan komma undan med en sådan reklam inom hiphop världen
JKIBMM

2008-05-27 12:20
grammatikfel noterade jag nu i mitt inlägg...men orka ändra
JKIBMM

2008-05-27 12:47
sellout är när man säljer ut sig själv, som när petter bjuder in aftonbladet till sitt bröllop. dogge har intigritet och gör såna här grejer, det är underhållning och inte sellout tycvker jag.

2008-05-27 13:11
Nattugglan

Fick för mej att du höll med hon som kritiserat dogge om "skaka götten" låten?

Det där är ju bara den svenska dubbelmoralen som spelar hjälte.

Både du och hon brukar säkert stå och pumpa händerna i takt till många hiphoplåtar där det sjöngs "shake that ass" som är framfört av massa familjefadrar som; Eminem, 50 Cent.. yeah you name it..

Palla hata bara för att det är dogge.

Fucka ur!

2008-05-27 13:21
mrkemisten - Är det lika mycket dubbelmoral från oss som ogillar Candy shop och liknande nonsenslåtar? :)

Halva Superclásico var okej, gôt-låtarna var det inte.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-05-27 15:21
har man med clark olofsson på sitt album så är man en skön typ
chase the clouds away

2008-05-27 15:45
Jag stör mig inte på att Dogge gör såna grejer. Jag stör mig på att han rappar otroligt jävla dåligt och ändå får legendstatus av vissa.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-05-27 17:18
Men hur fan kan ni spa pa myten om Cops och hur javla manga ganger ska man behova ratta folk med dalig research. Det ar forfan inte cops. Det ar en svensk tv produktion om nagra snubbar fran botkyrka som aker over till los angeles pa nan javla utbildningsresa?! Han sager till och med det i f&f's skitprogram om du tvattar oronen Christer!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lyricist

2008-05-27 17:40
Kul läsning, hehe lite underhållande och bra tidfördriv,
men för att kommentera dogge som alla andra har gjort, han är sig själv och han bjuder på sig själv, för många av dom så kallade hiphoparna som går runt o tjurar och gnäller på dogge borde testa att ha kul istället för att glida runt med ett stoneface. Visserligen verkar dogge vara rätt slut i huvvet ibland men jag gillar killen skarpt.
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Manager

2008-05-27 18:18
Nattugglan:
Det är tragiskt att en familjefar över trettio sjunger om att tjejerna ska skaka på sin "gött".
Tragiskt helt enkelt. Men frågan är om vem som är mest tragisk, han själv eller det som ser upp till honom?

Fast en 25 åring som sysslar med Graffiti utan att tjäna något som helst på det är ju inte det minsta tragisk, ellerhur?
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-05-27 18:24
Yun_DI P18

klart det inte ar. graff ar en konstform, respekterad och erkand. vad ar tragiskt med att skapa konst eller att mala?
Manager

2008-05-27 19:53
vad är tragiskt med att försörja sin familj med pengar och samtidigt ha kul när man gör det?
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-05-27 20:45
att skaka göt är väl en konstform med oavsett om snubben är trettio som vill att folk ska göra det?

2008-05-27 21:46
va det crips eller 13 th street han hanga ut med? crazy ass mexicans nigga...

2008-05-27 22:04
Haha aldrig gillat han.. Vene varför men aja. Coolt att vara med i Cops iaf. Ska jag också va innan jag dör :)
Crocodile Dundee for president!

2008-05-28 00:03
men vilka jävla nötter ni är? kan ingen läsa här eller?

Han var inte med i Cops. Bra att whoa fortsätter sprida lögner.

2008-05-28 01:14
Det känns som alla börjar fjäska nu bara för att det tillkom en artikel om ämnet.
Dogge är en typ av hiphop-mogul som representerar/de Svensk Hiphop. Och när/om han vill ha kvar den stämpeln kan han inte räkna med att tjäna respekten genom att cykla runt i tights o hångla upp en cykelram...

Jag är självklart inte en insnöad pissunge som inte fattar att det ligger ironi i det han gör.
Men han kan inte räkna med fet respons från hela Sverige.

Jag diggar Dogge, no mather what. Men jag hade inte diggat han om det inte var för The Latin Kings, som verkligen var suveräna i mina öron.
Utan rapen hade Dogge inte existerat i Media. På samma gång så hade kanske inte elgiganten sålt lika bra....

Jag vill inte snurra in för mycket i nystanet, men jag vill bara klargöra att det faktiskt finns 2 sidor av myntet.
En skön sida där man kan ta det han gör med en klackspark, och en annan sidan där man ska vara realistisk ang. tolkningar i sådana här situationer.

Peace
Moksha
http://myspace.com/BoodaBlezzin

2008-05-28 01:55
Dålig research säger ni?

Då borde ni tagit reda på att oboy reklamen aldrig sändes i tv, och att många ogillade dogges elgiganten reklam för att han och latin kings några år tidigare sparkat daddy boastin ur gruppen för att han gjort en låt med "popbandet" Mio, det gick ju inte alls för sig för dessa "tuffa" förortare, men att sedan några år senare stå i spandexbrallor och visa lilla apparaten funkar visst hur bra som helst.

Gör om, gör rätt.

2008-05-28 01:59
Christer får ställa sig i skamvrån en sväng. seså ...

2008-05-28 04:16
Vete fan.. Känner nog inte någon som inte ser honom som ett skämt idag...

...Och varför ta upp Linda Skugge?..Om man inte ska länka Andres Lokko's grej med.

2008-05-28 09:36
jävla skitblogg. kan bli irriterad över mindre ffs
Graffare

2008-05-28 09:45
Haha Yun_DI & co. Som jag sa, vem är mest tragisk? Dogge eller de som ser upp till honom?

Dogge är lika avskyvärd som fenomenet Gringo. Båda cementerar bilden av att invandraren är en okultiverad slusk med dålig allmänbildning, dålig svenska, kriminell mentalitet och taskig kvinnosyn.

Tragiskt, ser hellre att bra förebilder som t.ex. läkare, civilingenjörer osv. från "förorten"
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-05-28 11:59
Haha, faaan vad skön Dogge är! :)
www.mofetajerre.se

2008-05-28 15:41
One chilla för fan, vem bryr sig om vad programmet hette, det är väl inte det som var grejen.

Sen är det ju inte så att den där mannen har nån djupare sida och att allt pajsande skulle vara ironiskt, alla som såg Dogge när han skulle vara med i Svt's debatt och prata om Kuba såg ju att han är bakom flötet.
 DIF!

2008-05-28 15:47
bob P19

lugna ner dig sjalv.

den har bloggen sprider logner till hiphop sverige. sa enkelt det kan bli.

du ar snabb att doma. Ar du sa mycket battre sjalv da???

2008-05-28 16:00
Jag kan nog säga att jag skulle debattera skiten ur Dogge, så i det sammanhanget ja. Notera dock att vi står på förhållandevis samma sida, men likväl finner jag att han uppträdde krokat.
 DIF!

2008-05-28 16:30
one

Det finns ett frågetecken (?) efter ordet besannades som tyder på att det fortfarande är obekräftat huruvida klippet kommer från Cops eller inte. Så du kan ta det lugnt, whoa sprider inte lögner utan visar bara ett klipp och berättar om historien som ligger bakom den.

insdel

Även om klippet aldrig visades i tv, så finns klippet med Dogge (och en mängd andra kändisar när de blandar oboy) till allmän beskådning. Huruvudida det sändes eller inte förminskar ändå inte det faktum att det är en lite skum situation när Dogge blandar Oboy med betonggrädde.

2008-05-28 16:32
Frozen F24

men vafan det ar inte cops?!?!?! ska jag behova leta fram f&f klippet och posta det har?

RESEARCH!

GOOGLE

YOUTUBE.

hur svart kan det vara.

2008-05-28 16:34
Visades inte O'boy-reklamen på både TV och på diverse internetsidor typ aftonbladet?
 DIF!

2008-05-28 16:40
one

Seriöst. Lugna ner dig. Klippet Christer länkat till ÄR från Fredrik & Filip ifall du missat det.
Det ligger uppe på youtube. Söker man på Dogge och Cops på google som du föreslår är det PRECIS det klippet du får upp. Lugna ner dig. Det går bra att föra en disskusion på ett vettigt sätt och vi skulle föredra om du gjorde det. Det är ingen som säger att du ljuger så lugna ner dig ett par hekto...

2008-05-28 16:44
Frozen F24

ok. Lugna ner dig Frozen. Du kan saga att jag ljuger, det gor inte saken mer sann. Lugna ner dig lite. Jag sag dokumentaren pa SVT. Jag sag F&F's program, och jag sager det igen... de namner inte Cops. Lugna ner dig nu. Bara for att nagon unge lagt in tagen Cops pa den har filmen betyder det inte heller att det ar mer sant. Tvartom, det bevisar bara att fler inte vet ett skit var klippet kommer ifran. Okunniga javlar med skygglappar som inte kan forska eller hitta kallor. Lugna ner dig nu och lyssna pa vad jag sager for en gangs skulle istallet, eller vill du att er blogg ska fortsatta sprida rykten likt en skvallerpress? Jag bara undrar...

2008-05-28 16:55
one

Jag tycker att jag varit rätt lugn hela tiden faktiskt. Jag säger som sagt inte att du ljuger, utan jag berättar bara att jag prövade att söka på Dogge på de sätt du föreslog och fick upp precis samma resultat som de Christer länkat. Blogginlägget behandlar ryktet om att Dogge skulle varit med på Cops, det säger aldrig att det är sant. Om du hittar ett klipp där han säger att det inte är från Cops tvivlar jag inte en sekund på att det från youtube som vi länkar till skulle plockas bort. Det som omskrivs är ett rykte. Ryktet späds givetvis på genom att det på nätet visas just detta klipp om man söker på Dogge. Huruvida det är okunniga kids som taggat det eller inte kan jag inte uttala mig om, då jag inte är den som lagt upp klippet. Jag tror att det kan vara en miss mellan dig och mig här nu, jag säger att jag får samma resultat även fast jag söker på det sätt du säger att vi ska söka på. Återigen så visade Christer med ett (?) i texten att ryktet vare sig bekräftats eller dementerats. Har du ett klipp där Dogge dementerar så skicka det gärna till oss.

2008-05-28 17:00
Frozen F24

haha nej har ger jag upp, trodde bara att nan mer an jag hade insikt, minne eller hjarna eller t.o.m sett dokumentaren en gang i tiden? Sunt fornuft eller varldsvana Frozen. Hort talas om det? Prova ladda upp ett klipp pa youtube nan dag sa skapar du en sanning och fakta i varlden right?

2008-05-28 22:05
Frozen:

Men vafan, det är INTE från Cops, jag minns också väldigt tydligt dokumentären, Dogge bodde hos en familj i South Central och man fick följa honom under några dagar, han freestylade även för några fnissiga amerikanska tjejer i samma dokumentär.

one: Du har helt rätt, bloggskrivaren borde läsa på lite bättre nästa gång.

Admin

2008-05-28 23:23
Skiter ganska hårt i vart klippet kommer från ursprungligen. "Myten" i sig är att just att det klippet är ett Cops-klipp, och det är myten som diskuteras. Det är inte alla som känner till det. Sen kan man alltid ha åsikter på formuleringar etc, men alla är aldrig helt nöjda och det står egentligen inget felaktigt i inlägget. Bloggen kan oftast bara skrapa på ytan, det finns en gräns på hur långa inläggen får vara. Tror de flesta skulle tappa sugen efter mer än 1-2 scrollningar. Att det blir diskussioner är bara positivt. Det betyder att det var bra. I synnerhet är det underhållande att se hur extremt provocerade somliga känner sig över småsaker. Nästan så att ni verkar ta det personligt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-05-29 00:25
Evolution P24

Jag tror du har ryggen fri att kunna skriva EXAKT vad du vill till folk nu och bara hänvisa till det där inlägget så ska alla vara tysta. För vi som tycker det är fel att sprida lögner och sitter på alla fakta är kränkta, provocerade och våldtäktsmän (?)

2008-05-29 09:47
Men herregud, orka bry sig.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-05-29 11:57
one & insdel - Har ni några kommentarer kring felaktigheter så är det välkommet, men skärp till er - en eventuell researchmiss eller två och ni reagerar som om nån höll på att våldföra sig på er dotter? Jösses :D
Hjälp till att rätta till de eventuella felen istället för att bara gnälla så slipper vi allt onödigt tjafs...

POSTAL - Andres Lokkos text varkar vara lite småsvår att hitta på nätet, men jag tror det är denna? Verkar stämma i tidsspannet kring Skugges text...

Sen att både Skugge och Lokko är samma trista sida av popmyntet är en annan diskussion ;)

10-4, over...

2008-05-29 12:01
Mabande P31

Well 3 inlagg dar jag rattar som blir totalt ignorerade eller t.o.m dementerade av en Moderator gor mig irriterad ja. Sen kan du pasta att man overreagerar eller dylikt som du alltid gor. Ar ibland som att man talar till en vagg i det har forumet. Jag ska skarpa mig...eeeh? Jösses, Guvars, och alla andra uttryck fran 70-talet.

2008-05-29 12:05
Jupp, du ska skärpa dig, för det enda dina koleriska inlägg kommer leda till är stroke och personangrepp, i ungefär den ordningen :)

10-4, over...

2008-05-29 16:32
Ett snällt och välmenat tips är ju då att inte skriva någonting alls, när man inte vet va sjutton man skriver om , ;)

2008-05-29 16:47
Snappycomebacks.nu for teh win!

insdel - Det är en ganska markant skillnad mellan eventuella researchmissar och att "inte veta vad sjutton man skriver om". Det första avhjälps enkelt genom att göra mer research eller att den som upptäcker felet visar rätt källa, medan det senare orsakar karriärer i kvällspressen.

10-4, over...

2008-05-29 17:48
Satan vad mycket gnäll. Trodde det skulle vara gnäll om ifall han var en sellout eller inte men om detta? Nja...
:)